Komponentbeskrivning
SAAB 900
Frågor såsom vad är en dumpventil, var sitter den, hur funkar en wastegate osv är ganska många. tänkte här sammaställa dom allra vanligaste och ovanligaste komponenterna som folk kanske inte ens visste fanns i sina bilar. förhoppningsvis ska det bringa lite klarhet och ni ska förstå lite mer ingående vad allt ska vara bra för. är i dagsläget motorkomponeter jag tar upp
radar upp dem i bokstavsordning:
acpump. sköter drivningen av AC (air condition)
till bilar som har AC monterat.
placering: bild sitter vid insuget, rätt precis
framför torpedväggen. på bilden sitter den längst till höger i bild med slangarna i
sej
APC, förkortning av Automatic Performance Control. är ett system som reglerar laddtrycket på bilen baserat på nuvarande laddtryck, samt om bilen spikar eller ej, regleras med hjälp APC-styrbox, magnetventil, tryckgivare och knacksensor. läs mer här
bränsletrycksregulator, förkortat: BTR. . funktionen är
denna: bränslet som går igenom spridarbryggan för att mata spridarnamed bränsle måste
ha ett övertryck för att kunna sprutas in i motorn. 3bar är vanlig, även 2.5 och 2.8
förkommer. dessa 3bar ska alltid vara övertrycket i förhållande till luftrycket i
insuget, så oavsett om bilen går på tomgång (-0.7bar) eller på fullt laddtryck
(kanske uppåt 1.5bar) så ska bränsle trycket vara konstant. detta ordnas genom att i
BTR:n så sitter det en fjäder med ett membran, membranet går att justera med lufttryck.
och det gör det också :) sitter en slang ifrån insuget upp på toppen på BTR:n så vid
höga laddtryck rör sej membranet och fjädern under spänns hårdare.
fjäderns i sej sitter med ett slags lock, som öppnar sej vid 3bars tryck (fjäder orkar
hålla emot så mycket), så när det är 3bar i spridarröret öppnar sej
"locket" och det överblivna bränslet rinner tillbaka till bensintanken, detta
genom vad som kallas returen, eller bränslereturen.
placering: sitter på änden av spridarraden, precis vid topplocket. bild här (högst upp lite tillhöger, en cylindrisk sak med en
midja)
bypass, andra vanliga namn (korrekta och ej korrekta:
dump, avlastningsventil, dumpventil) finns som återcirkulerande och öppna. en hel
vetenskap tror många. är denna lilla sak som ger det så eftertraktade pysljudet eller
dumpljudet som "alla" vill åt. den korrekta benämningen på denna sak är
avlastningsventil och finns i 2 varianter, återcirkulerande och öppen. återcirkulerande
kan kallas för bypass och en öppen för dump eller dumpventil. första ska jag klargöra
en sak. denna lilla sak i allt ifrån plast till kromad metall ger INGEN EFFEKTÖKNING.
den sparar bara på turbon och får bilen må bra. hur funkar den då? jo den sitter
ansluten mellan trycksidan (dvs efter turbo och före insug) och andra anslutningen sitter
före turbon och efter LMM. detta gäller en återcirkulerande. är den öppen så sitter
den bara rakt ut i luften och alltså inte imellan LMM och turbo. vad är då poängen med
en bypass? jo. när du kör hårt och byggt upp ett tryck med turbon, säg 1bar och sen
ska växla, så släpper du gasen och kopplar. du har då fortfarande övertryck i
systemet och plötsligt stänger du gasspjället och hela rörsystemet mellan turbo och
spjäll är nu fullt med komprimerad luft. denna luften vill ta vägen nånstans och den
kan inte gå igenom motorn eftersom du precis stängt gasspjället. finns nu ingen bypass
så kommer luften gå baklänges, igenom turbon, vilket blir en enorm belastning för
turbon som får göra en tvärnit eftersom luften vänder riktning. det är här bypassen
kommer in. när spjället stänger bildas vakuum i insuget. från insuget går en slang
till bypassen som är en fjäderbelastad ventil.vid fullgas har du samma tryck på locket
som tätar ventilen som på slangen som sitter på andra sidan locket. du har alltså lika
tryck på bägge sidor om locket och fjädern ser till att ventilen får den extra kraften
som håller den stängd. när spjället stänger så har du fortfarande fullt laddtryck
på locket och numera vakuum på andra sidan. detta orkar inte fjädern hålla emot utan
locket öppnas och allt övertryck från trycksystemet släpps ut igenom ventilen. har du
en öppen ventil kommer luften ut i luften med ett ljudligt "PSSSSSYHHH" detta
är alltså dumpljudet. om du har en cirkulerande så dumpas luften på insugsidan av
turbon och går sen in igenom turbon igen och vidare i systemet.
varför ska man då ha en bypass istället för en öppen dump? jo för LMM som har
räknat ut hur mycket luft som motorn sugit i sej ska funka korrekt. om du dumpar ut all
luft så har ju LMM räknat ut ett visst mått, men nu har du släppt ut en massa luft,
vilket kommer upplevas som att bilen dör en kort stund när du växlar. du förlorar
alltså effekt om du monterar en öppen dump på en bil med LMM. har du en
återcirkulerande så släpps luften in i turbon igen och då går ingen luft till spillo
och LMM värdet stämmer alltså överens med det faktiska värdet. därav att bypassens
retur sitter efter LMM. sitter den före LMM skulle LMM mäta upp luften 2 ggr vilket ju
är fel.
bilder:
öppen dumpventil modell HKS 40mm (STOR dump)
Bypass, modell Evo6 35bypass
placering: finns orginal på T16 och 900S, ej på T8. sitter väldigt nära blocket, nära
turbon, på en böjd slang skruvad på turbons inlopp. ser ut som bypassen ovan fast
mindre, 25mm anslutningar.
extraktorgrenrör. ett grenrör fast mer optimalt. tanken är att att alla rör ska vara exakt lika långa och sedan mötas i en kollektor precis innan turbon. detta för att unvika konstiga flöden att avgaspulserna ska komma mer jämnt in i turbon.
fördelare. fördelar tändningen till de olika
cylindrarna med hjälpa av rotorn som istter innuti. är oftast röd eller brun,
placering: sitter på kortsidan på toppen, på en förlängning av avgas-kamaxeln. sitter
5 tändkablar i den. 4 till tändstiften och den 5:e som kommer ifrån tändspolen.
Grenrör. sitter efter topplocket. där alla avgaser först kommer ut för vidare transport till turbon.
hallgivare sitter oftast i fördelaren. talar om för bränslesystemet om vart motorn är i sin cycle, dvs när det är rätt tillfälle att spruta in bränsle. kan även sitta på vevaxeln med en s.k. triggerskiva, som är en skiva med tänder. ser ut som på mitt prospark då t.ex. bild.
intercooler, förkortat IC. sitter i fronten på ett eller annat vis. orginal ic på 900an sitter bakom vänster strålkastare. ingen höjdarlösning. ser ut som ett slags kyl. bild här. mer info om ic (och byte av dem finns här (enkel 9000ic montering) och här (dubbel 9000ic montering)
generator. generar ström till bilen och laddar upp bilens
batteri. får sin drivning via rem från vevaxeln.bild här
(längst ner i högra hörnet)
placering: under vattenslangen till expasionskärlet, nära torpedväggen på
väster sida.
kallstartsventilen. sprutar in bränsle vid kallstarter
för att motorn ska gå med fetare blandning då den är kall.
placering: sitter på spjällhuset. finns ej på T16, dock på T8, i8 och i16.
Kamaxel. sitter under ventilkåpan högst upp på topplocket. styr ventilena så att dom öppnar och stänger. styrs i sej av kamkedjan som drivs direkt av vevaxeln.
knacksensor, andra namn: spiksensor. sitter och
"lyssnar" på motorn. när motor spikar eller knackar så hör denna det och
skickar signaler till APC-boxen att sänka laddtrycket. spikningar är när motorn
självtänder (likt en diesel) pga av för hög värme i förbränningsrummet. detta
oftast pga för hårt ställd tändning eller för lite bränsle eller mest snarlikt, för
högt laddtryck. dessa knackningar är inte hörbara för örat. om folk säger dom kan
höra att bilen knackar, ja då knackar det REJÄLT (haveri-risk!!!!). en viktig komponent
till APC-systemet.
placering: sitter skruvad i blocket med bestämt moment, mellan 2:an och 3:ans insugsrör.
kika ner imellan så ser du en M8-skalle med en svart sak under med en kabel i.
Laddtryck, andra namn: turbotryck, övertryck. är trycket som är i trycksystemt. finns olika sätt att mäta. vanligast är övertryck förhållande till atmosfärstryck. atmosfärstryck, dvs den luft vi går runt i varje dag är 1bar. oftast mätar man laddtryck skillnaden ifrån detta. dvs ett laddtryck på 1bar motsvarar i verkligheten 2bar. vissa system (t.ex mitt prospark) mäter faktiskt tryck, dvs 2bar är 2bar, fast bara 1bars övertryck i förhållande till atmosfärstrycket. ett normalt laddtryck ligger på strax under 1bar.
lamellaxel. annat namn primäraxel. överför kraften
från vevaxeln via lamellen, ner i växellådan. är en lång "pinne" med
splines på.
Placering: på främre kortsidan av motorn, mellan växellåda och motor. innuti lamell
och slavcylinder, dvs den går ej att se.
LH-system. ett bränslesystem som kom -84 och användes fram till 89. finns i versionerna lh2.2 och lh2.4, samt lh 2.4.2
Lucas. ett bränslesystem som tog över 90 och finns på samtliga bilar därefter som har 16ventiler.
luftmassmätare, förkortat LMM. mäter mängden luft som
sugs in i motorn, detta för att kunna spruta in rätt mängd bränsle. är ett rör med
en kabel i.
placering: strax efter luftfiltret, innan turbon. bild
(till vänster innanför rörböjen till vänster i bilden)
magnetventil. förkortat MV. en annan viktig komponent till APC-systemet. sitter ovanför kylaren i mitten på övre kylarbalken. har 3slangar i sej och en kabel. arbetar med en frekvens (12Hz ?) och regleras av APC-boxen. MV:s uppgift är att reglera Wastegaten med lufttryck. luften tas från trycksidan av turbon (sitter en slang i turbon) och sätter tryck i wastegaten så att wastegate-dörren öppnas i turbon och laddtrycket sänks (läs mer på wastegate). övrig luft släpps tillbaka på insugssidan på turbon genom den 3:e slangen.
oljekyl. har till uppgift att kyla motoroljan på turbobilar. t16 har ett avlångt kyl som sitter på vänsersidan, under nedre kylarbalken, bakom spoliern. T8 har ett fyrkantigt kyl som är monterad på ungefär samma ställe. Bilder: T8kyl T16kyl
oljetrycksgivare. mäter oljetrycket, tänder
varningslampan för lågt oljetryck om trycket understiger ca 1bar.
placering, under insuget, ovanför oljefiltret, en stor bult med en upphöjning på och en
kabel i.
sinterlamell. en icke orginal lamell. en slags lamell som
ej är organisk som har bättre grepp än en standard organisk lamell. är oftast
4-puckade (4 puckar som sköter friktionen) men finns även som 6puckade eller 3puckade.
har en lägre vikt vilket hjälper växellådan då det är mindre massa som ska bromsas
upp av synkringarna i växellådan. är allt som oftast ofjädrade vilket är mindre bra.
en fjädrande lamell har fjädrar i mitten som tar upp tillfälliga ryckningar och skonar
på så sätt transmissionen. poängen med sinter är att du kan sätta på en sån för
att få kopplingen hålla för ökad motorstyrka. läs mer här.
lamellen har sin drivkraftsöverföring från tryckplattan och svänghjulet, igenom
lamellen, in i lamellaxeln.
placering: sitter bakom tryckplattan, ej synlig. på främre kortsidan av motorn bild (den högra saken, den vänstra är en tryckplatta)
slavcylinder. sköter koppling hydraliskt. när du kopplar
bygger du upp ett tryck i huvudkopplingcylindern som gör att slavcylindern rör på sej
och frikopplar cylindern så svänghjul och tryckplattan kan rotera fritt på vevaxeln
utan att lamellen snurrar (och där med växellådan).
Placering: sitter mellan växellådans övre del och tryckplattan på motorns främre
kortsida. bild (sitetr rakt ner, med ett rör i sej. det
ovanför är tryckplattan (med lamellen i sej) den som är undertill i bilden är
växellådans övre del, även kallat primärhuset. innuti alltihopa går lamellaxeln,
dock urtagen på bilden för att kunna demontera allting.
Solonoid, se startmotor.
spikar, "bilen spikar", andra ord: "bilen knackar". se även knacksensor. när bilen spikar så självtänder den. dvs bensin antänds av det höga trycket i cylindern. högt tryck genererar hög värme och bensinen kan således tända sej själv utan att tändstiftet lämnar en gnista. detta är att spika och är ett allvarligt problem som vid otur kan leda till att du i bästa fall skjuter topplockspackningen. du kan lika gärna skjuta ett hål i kolven. varför detta då? jo när kolven rör sej uppåt i en faslig hastighet så tänder den för tiden, detta medans kolven fortfarane rör sej uppåt och ej har vänt. du får alltså ett tryck neråt medans kolven rör sej uppåt. tryck måste ta vägen nånstans. har du tur är du så nära vändpunkten för kolven att den håller för det massiva trycket, men har du otur tar trycket en genväg, rakt igenom kolvet med ett fint hål som resultat.
spridare. sprutar in bensin i motorn kort och gott. matas
av trycksatt bränsle via spridarraden, och öppnas på signal från bränslesystemet (LH
eller lucas om det är elektronisk). är det ett mekaniskt bränslesystem, såsom på I8
och T8 sköts allt mekaniskt, dvs det finns ingen elektronik inblandad och ej heller
någon spridarrad. finns i en mängd olika utförande och flödningar beroende på
bilmodell. byts oftast då man vill trimma och behöver mer bränsle.
Placering: i insuget, nära toppen, mellan insug och spridarraden bild
spridarrad, annat namn: fuelrail eller spridarbrygga.
matar spridarna med bränsle. har sin bränslematning från bränslepumpen via
bränslefiltret. i slutet på spridarraden sitter bränsletrycksregulatorn (BTR:n).
placering. nära toppen. ovanför insuget. bild (röret
på bilden, under röret ser du spridarna)
startmotor. driver runt svänghjulet när du vrider om
startnyckeln. på sidan om startmotorn sitter solonoiden som skjuter ut drevet som hugger
tag i svänghjule och sen driver startmotorn runt det. solonodien är en elektromagnet. om
du bara hör ett klickae när du vrider runt nyckeln (t.ex om ditt batteri är dåligt)
så är det solonodien som slår till.
placering: sitter på nyare bilar (efter -83?) under insuget. före -83 sitter dom under
grenröret.
termostat. är stängd tills motorn uppnått rätt
arbetstemperatur. då öppnar den och släpper in kylarvattnet till topplocket. orginal
är 88grader, dvs den öppnar vid 88graders temperatur. finns lägre och högre. dock ska
man akta sej för att sätta i lägre. topplocket behöver ha en viss temperatur, annars
kan skador uppstå. har termostaten gått sönder kommer du se att temperaturmätaren
uppför sej konstigt, t.ex att motorn aldrig blir varm.
placering: följ slangen från kylets övre högra hörn in emot motorn. där sitter den
fast i ett alu-rör som sitter fast i topplocket. detta rör går över till ett lock som
sitter bultat med 2st M8-bultar i toppen. under detta lock sitter termostaten.
tempgivare. till LH-systemet (bränslesystemet) sitter in
i toppen, fast på insuget. ger signal till LH-systemet vilken arbetstemperatur motorn
har.
placering: mellan 2an och 3ans insugsrör. är grön till färgen med en kabel i sej.
tempkontakt till fläkt. ger signal när temperaturen blir
för hög på kylvattnet till motorn. när den blir för hög startar fläkten och
hjälper till att kyla vattnet.
placering: sitter på vänstersidan av kylet, rätt högt upp. har en grön och en gul
kabel i sej.
torpedvägg. kallas väggen under vindrutan, dvs den väggen som avskiljer motorrum från kupé.
vattenpump. pumpar runt kylvattnet till motorn. drivs via
rem från vevaxeln. om bilen plöstligt börja rläcka vatten är det säkerligen
vattenpumpen som gått sönder och bröjat läcka.
placering: sitter framför torpedväggen med 5st M8-bult. har en remskiva i sej som sitter
med 4st M6-bult. bild ( sitter i hålet på övre delen
av motorn på bild, den är alltså demonterad på bilden)
topplock. är topp på motorn, har ventiler i sej som
styrs av kamaxlarna finns insugsventiler och avgasventiler. ventilernas uppgift är att
öppna sej för att släppa in luft/bränsle (igenom insugsventilern) och sen stänga
när blandningen antänds. sen öppnar avgasventilerna och avgaserna skjuvs ut av
kolvens rörelse uppåt. kamaxlarna är smörjda av motorolja och toppen är kyld av
kylvattnet.
tryckgivare. ger signal till APC systemet om aktuellt
laddtryck.
placering: under instrumenbrädan, där föraren har sina knän ungefär. läs mer här
tryckplatta. är en massa fjädrar som pressar fast lamellen emot svänghjul för att på så vis kunna överföra kraften från svänghjul/tryckplatta till lamellen. när du kopplar frikopplar du fjädrarna i tryckplatta och lamellen snurrar fritt imellan svänghjul och tryckplatta. bild (den vänstra saken, den högra är en sinterlamell)
tryckvakt. funkar som en sista utväg ifall APCsystemet skulle gå sönder eller dylikt. vid för höga laddtryck så klipper tryckvakten strömmen till bränslepumpen och bilen tvärdör. sitter placerad bredvid tryckgivaren, under instrumentbrädan, bakom knäpanelen. läs mer här
tändspole. genererar en högvoltig strömimpuls till
fördelaren som sen fördelar ut strömmen med hjälp av rotorn till tändstiftena.
placering. i mitten på övre kylarbalken, ovanför kylet, längst fram. sitter bredvid
magnetventilen. stor runt svart sak.
vevaxel. sitter i mitten av motorn, den som överförkraften från kolvarna via vevstakarna ut till svänghjul och tryckplatta för vidare transport till växellådan.
wastegate. förkortat WG. finns två modeller. intern och extern. intern sitter den på orginalbilar. då sitter den ihop med med turbon. funkar på så vis att den släpper ut tryck ifrån grenröret FÖRBI avgasturbinen. dvs dessa avgaser hjälper ej till att öka laddtrycket. skulle dom göra det har du en evighetsmaskin och turbon kommer konstant öka laddtryck tills nånting exploderar. WG:s uppgift är alltså att släppa förbi avgaserna ifrån avgasturbinen och ut i avgasröret. WG:n är som en dörr som kan öppnas olika mycket. det som styr dörren är WG-klockan som styrs av magnetventilen. en extern WG. sitter inte i turbon utan sitter direkt på grenröret. men funktionen är den samma. extern WG används oftast vid större effektuttag då dessa kan göras större och man tar ingen plats på turbon för denna. bild på intern WG-klocka själva WG (intern, är hålet du ser, där sitter själva WG-dörren och reglerar) bild på extern WG