9000 InterCooler montering
Så då var det dags att ta ytterligare ett steg i trimmningen. 9000IC skulle monteras, för att få ner tempen på inluften, få in mer syre i motorn och öka effekten, samtidigt somjag då kyler motorn så tillåter deta även högre laddtryck innan bilen börjar spika.
Så här ser intercoolern ut. att jämnföra med orginal som sitter gömd bakom
vänster strålkastare och kanske är 1/3del så stor.
för att kunna få plats med IC:n framför kylet så bra som möjligt för man göra
vissa uppoffringar. dragöglor t.ex, jag menar, vad fan ska man med dom till? en saab
behöver ju aldrig bogseras :D. dessa måste kapas bort för att man ska kunna skjuva upp
ICn upp emot övre kylarbalken. man får ta rätt ordentligt med material så då lättar
man ju bilen också, massor possitiva aspekter ju! Här syns allt trams jag kapat bort och
ävenhur det ser ut efter där jag kapat.
Sen var dte själva monteringen av IC. man kan liksom trycka upp den emot kylarbalken
och sne skjuva in nederdelen så den står på den lilla "hylla" som finns där
nere och där sår den rätt bra. men man måste ju sätta fast den som sagt. och mycket
seriös var jag i detta arbete då jag fäste upp den med buntband på 4punkter! jävligt
stabilt om jag får säga dte själv. så här ser dne då ut när den sitter på plats.
Sen till dte lite mer avancerade; rördragningen. men faktum är att det inte var så
krångligt som jag trott. had eförst tänkt köpa 2" och 2½" avgasrör och och
sen svetsa mej rör, men dett visade sje inte nödvändigt. jag åkte till skroten för
att köpa "90-böjarna" som sitter längst ner på IC:n. då tog jag ävenmed de
orginalrör som fanns på 9000, ett böjt kort och ett lite längre med diverse uttag på.
jag kapade dte långa och fasade av kanterna ordentligt och sen passade allt! med orginal
gummin som redans fann spå 900an. behövde dock även ett 90graders gummi som också
följde med 9000paketet. det satt på det kortare röret.
90gradaren sattes på turbon, sen orginalröret som sitter efter turbon till Ic:n. sedan
den lilla bälgen som org sitte rpå turbon, sen på med det korta 9000röret och sen
rätt ner i 90-gradaren på IC:n. passformen var skrämmande.
på vänstersidan var dte lite krångligare. där sitter org röret på insuget kvar, dett
vinklas dock neråt, sen tar man det långa röret och kapar det som sagt till
"lagom" längd, dessa två rör passasihop med org övergång 60mm->50mm som
sitter mellan IC och turbo. sen trycker man bara ner dte långa röret i 90-böjen. det
blir lite brytning i 50->60 övergången men detta är ytterst lite.
Sen ska ju spoliern på. detta innebar dock lite problem, eller snarare lite
modifiering. fick klippa lite i "nätet" under spoliern så 90böjarna sticker
fram lite. tycker snarare dett höjer utseendet, det ser lite BAD ut så att säga. allt
som allt tog detta kanske 5-6h. lätt som en plätt!