9000 InterCooler montering

Så då var det dags att ta ytterligare ett steg i trimmningen. 9000IC skulle monteras, för att få ner tempen på inluften, få in mer syre i motorn och öka effekten, samtidigt somjag då kyler motorn så tillåter deta även högre laddtryck innan bilen börjar spika.

Så här ser intercoolern ut. att jämnföra med orginal som sitter gömd bakom vänster strålkastare och kanske är 1/3del så stor.
0308-01.jpg (40261 bytes) 0309-01.jpg (37797 bytes)

för att kunna få plats med IC:n framför kylet så bra som möjligt för man göra vissa uppoffringar. dragöglor t.ex, jag menar, vad fan ska man med dom till? en saab behöver ju aldrig bogseras :D. dessa måste kapas bort för att man ska kunna skjuva upp ICn upp emot övre kylarbalken. man får ta rätt ordentligt med material så då lättar man ju bilen också, massor possitiva aspekter ju! Här syns allt trams jag kapat bort och ävenhur det ser ut efter där jag kapat.
0308-02.jpg (36223 bytes) 0308-03.jpg (38042 bytes) 0308-04.jpg (46151 bytes)

Sen var dte själva monteringen av IC. man kan liksom trycka upp den emot kylarbalken och sne skjuva in nederdelen så den står på den lilla "hylla" som finns där nere och där sår den rätt bra. men man måste ju sätta fast den som sagt. och mycket seriös var jag i detta arbete då jag fäste upp den med buntband på 4punkter! jävligt stabilt om jag får säga dte själv. så här ser dne då ut när den sitter på plats.
0308-05.jpg (46942 bytes)

Sen till dte lite mer avancerade; rördragningen. men faktum är att det inte var så krångligt som jag trott. had eförst tänkt köpa 2" och 2½" avgasrör och och sen svetsa mej rör, men dett visade sje inte nödvändigt. jag åkte till skroten för att köpa "90-böjarna" som sitter längst ner på IC:n. då tog jag ävenmed de orginalrör som fanns på 9000, ett böjt kort och ett lite längre med diverse uttag på. jag kapade dte långa och fasade av kanterna ordentligt och sen passade allt! med orginal gummin som redans fann spå 900an. behövde dock även ett 90graders gummi som också följde med 9000paketet. det satt på det kortare röret.
90gradaren sattes på turbon, sen orginalröret som sitter efter turbon till Ic:n. sedan den lilla bälgen som org sitte rpå turbon, sen på med det korta 9000röret och sen rätt ner i 90-gradaren på IC:n. passformen var skrämmande.
på vänstersidan var dte lite krångligare. där sitter org röret på insuget kvar, dett vinklas dock neråt, sen tar man det långa röret och kapar det som sagt till "lagom" längd, dessa två rör passasihop med org övergång 60mm->50mm som sitter mellan IC och turbo. sen trycker man bara ner dte långa röret i 90-böjen. det blir lite brytning i 50->60 övergången men detta är ytterst lite.
0308-09.jpg (35138 bytes) 0308-10.jpg (45906 bytes) 0308-06.jpg (49723 bytes) 0308-07.jpg (48455 bytes) 0308-08.jpg (46857 bytes) 0308-11.jpg (42481 bytes)

Sen ska ju spoliern på. detta innebar dock lite problem, eller snarare lite modifiering. fick klippa lite i "nätet" under spoliern så 90böjarna sticker fram lite. tycker snarare dett höjer utseendet, det ser lite BAD ut så att säga. allt som allt tog detta kanske 5-6h. lätt som en plätt!
0308-12.jpg (39763 bytes) 0308-13.jpg (44574 bytes)