Bygga dubbla 9000 InterCoolers
Trimmets funktion: En Intercooler sitter mellan turbon och insuget. turbon som drivs av avgaserna suger/trycker in luften ifårn luftfiltret förbi turbon och vidare i systemet, nu trycksatt, trycket luftenhåller är det som i vanligt tal kallas för turbotryck/laddtryck. luften som går igenom turbon är varm, dels för att det kanske är 30grader ute, och dels för att turbon kanske glöder och kanske håller allt mellan 300-800grader. Den trycksatta luften passerar nu en Intercooler (om det är en T16, t.ex. 900S saknar IC), intercooler fungerar precis som kylet som kyler vattnet, luften delas upp och går igenom massa små platta rör, med kylflänsar på. fartvinden kyler ner rören med hjälp av kylflänsarna och sänker på så sätt luften som sen går vidare in i motorn.
Trimmets syfte: Att ha dubbla 9000ic:s jämnfört med bara en enkel ger flera fördelar. för det första ska man vet att en effektiv IC ALLTID är en bra investering, då en sådan bara har goda egenskaper. men är det då verkligen värt jobbet att montera större ic/bygga en egen dubbel? går du över effekt som är bortåt 225-250hk så skulle jag definitivt säga ja på den frågan, för där bortåt i effekten börjar du närma dej såna luftflöden så en org 9000ic inte riktigt hinner med att göra ett effektivt jobb. dessutom är 9000ic känslig för laddtryck. 1.5bar är ungefär max, sen skjuter man sönder gavlarna med laddtrycket. syftet i sinhelhet är att få ett bra flöde och en effektiv temperturnedsättning på luften.
Effektvinst: du kan höja laddtrycket ytterligare något vilken ger många hk, är det på flöden över 250hk så är det typ omöjligt att säga effektvinst. värt jobber anser jag iaf. motorn mår bättre dessutom och går billigare. fast å andra sidan, ligger man på rätt sida 250hk-strecket så bryr man sej knappast om bensinkostnaden :)
Ungefärlig kostnad: själva intercoolern får man ge ca 500-1000:- /st. jag kom över min billigare. sen ska dte byggas tryckrör, jag bygger mina i vanligt avgasrör firån mekonomen, men rostfritt är ju snyggare och bättre. sen behövs nån som svetsar nya tankar på ic:n bäst att känna nån om det ska vara värt jobbet. lycklisvis så gör jag det :)
OBS! jag räknar med att folk som läser detta har läst om "vanlig" 9000ic-montering, vissa modifieringar på bilen krävs!
Så här ser en STD 9000ic ut. 2st erfodras!
här har jag då tänkt att sätta igång. börja med att böja upp alla blecken som
låser fast plastgavlarna. bänd loss på bäggesidor, sen är bara att rycka bort
plastgaveln
så där, nu är alla gavlar bort. dr anu bort packningen i cilicon som ligger där
plastgaveln låg ann. sen sätter du FÖRSIKTIGT upp ic:n i ett skruvstäd. kapa nu bort
de krokarna oms låste fast plastgaveln, kapa nästan jämns med kanten. när du kapat
bort alla kanter så polerar du ner kantern till en jämn nivå med polerksiva på
rondellen
När du gjort detta så ger du intercoolarna en REJÄL tvätt, dels för att dom nu är
fulla med aluminiumspån som är mindre bra för motorn att suga i sej. dels för att dom
säkerlgien är fulla med olja fortfarande sedan användandet. detta ger inte direkt bra
förutsättningar för en bra svetsfog. här nedan syns ic:s på tork!
Sen gör vi en provmontering med buntband där jag sätter dem emot varandra. mest för syns skull. jag ska nu göra gavlar till dem. jag ställer då ic:n på plats i bilen och med hjälp av en pappskiva gör jag en gavel som är "relativt" bra ur flödessynpunkt samt verkligen får plats i bilen, vilket nog är viktigast. i slutet finns även en enkel ritning på de gavlarna jag gjorde. de är gjorda i 1.5mm tjock alu.
När du gjort din gavel färdigt så bär det iväg till svetsaren! några dagar senare
så åker jag och hämtar den. färdigsvetsad och trycktestad, och jag kan säga jag fick
nåt hårt i byxan så fort jag såg den, fan vad läcker den blev! jag fick nästan nåt
fuktigt i ögonvrån, alltmedans det oavbrutet bultade i byxan! killen hade gjort ett
toppenjobb helt klart! tack Leif!
Sen skulle den passas i bilen. jag hade vart ett litet klantarsel och gjort gavlarna
nåra stackars mm för stora så jag fick kapa lite mer i min numera väl sargade
kylarbalk, men vad gör man inte när man är effektkåt? kan säga att det är på det
berömda fitthåret att ic:n passar. större IC än så här får man knappast plats med
på en og900. 0mm över i bredd och i djupled ca 3mm över. i höjdled är det också typ
2-3mm över, så det är stort, och det kommer bli BRA! och om inte annat så ser det
MANLIGT ut!
Nu väntar rördragning. till detta ska jag ha 2" efter turbon till ic:n. och
2.5" från ic till insug. i 2":s-väg behövs en 90grader + en 30 grader. till
2.5" behövs en 45grader + en 30grader.
här är sen 2" ihopsvetsat, provmonterat, sen lackat och monterat igen
Sen till 2.5"delen. svetsa ihop, slipa ner, svetsa fast 35mm rör till bypassen,
sen spackla skarvarna då svetsen inte blev lika snygg som på andra röret. sen slipa och
lacka.
sen äre dags för montering, och se där rören passar minsann! och det blir t.o.m. snyggt på köpet!
Snyggt och TAJT!
tjo tjim trälim! färdig!