Justera/Ta bort Tryckvakt

Trimmets funktion: att bryta bränsletillförseln om laddtryck blir för högt.

Trimmets syfte: att undvika skador på motorn som följd av rusande laddtryck.

Effektvinst: ingen.

Ungefärlig kostnad: 0kr

När du höjer laddtryck på din trimmade bil så finns en viss risk att tryckvakten går in och bryter bränsletillförseln. detta resutlterar i att bilen TVÄRDÖR och du slår näsan i ratten typ. orginal tryckvakt bryter vid 1bar på T16 och 0.6bar på 900S. så hur kommer man undan detta problem? jo det finns två alternativ:

1. Justera den
2. Ta bort den.

beskriver först hur du kommer åt tryckvakten och sedan bägge metoderna.

Demontering
Tryckvakten sitter under knäskyddet, ovanför pedalerna och har man aldrig pillat loss knäpanelen så kan det vara stönigt. så jag ska vara så snäll och göra en beskrivning:

* Lossa mittkonsollen om sån finns. plocka först bort "bälgen" som sitter mellan mittkonsoll och växelspaken. där under döljer sej 2st skruvar som du skruvar ur. sen lossar du även de fyra skruvarna som sitter på sidorna i plast om mittkonsollen. 2 på varje sida. (OBS, ej nödvändigt att lyfta på damasken så som är gjort på första bilden)
0429-01.jpg (44990 bytes) 0429-02.jpg (52540 bytes)

Sen plockar du ur askkoppen och kikar upp i hålet. där har du en 10-bult som ska ur. sen kan du plocka bort mittkonsollen, enklast genom att vinkla den och dra den åt sidan samtidgt som du delar på plastdelen och pappdelen.

nu är knäskyddet bart, dock INTE löst, nu kommer det kluriga som man kanske inte kan gissa sej till. knäskyddet är skruvat ifrån hjulhusena. en 10-bult på varje sida. dessa sitter orginal under lite klägg som man får pilla bort. är som hårt gammalt tuggummi ungefär, brukar vara gårt eller svart. bulten sitter enligt bilderna nedan, här är det dock bara hål (skärmen är borta på vissa bilder ifall det ser mysko ut)
0429-03.jpg (49688 bytes) 0429-05.jpg (52783 bytes) 0429-06.jpg (47403 bytes) 0429-04.jpg (52574 bytes)

när du lossat dessa två går du in i bilen och pressar knäskyddet NERÅT, det sitter nämligen med 2 hakar, en under ratten, och en under handsfacket. ibland kan det vara nödvändigt att lossa plåten som håller klädseln på plats i dörröppningen på vänster sida i vertikalt led. sitter med 3skruv och är svart. precis i dörröppningen. sen plockar ni ur knäskyddet och lägger bort det. nu till det bekväma. tryckavkten sitter här (se nedan) bakom dom svarta reläna. (tack till David V på STCS för bilden!)
0429-07.jpg (74848 bytes)

där bak sitter 2st givare. en st tryckvakt och en tryckgivare. förväxla dom inte. tryckgivaren  har en luftanslutning och 2 kablar i sej och ser ut så här (sitter ej i skärmen org.)
1224-01.jpg (49748 bytes)

och tryckavkten har 2 luftslangar i sej och har också två kablar i sej, dock 3 anslutningar, samt 3st justerskrivar, 2små och en stor, med färg i. ser ut så här (tack till David V på STCS för bilden!)
0429-08.jpg (29886 bytes)

kan vara bökigt att få loss tryckvakten men det går. nu till metoderna:

 

1. Justering
man skruvar in den STORA skruven, rör ej de små. skruvar du in den 1-1.5varv så ska den bryta runt 1.3bar. montera tillbaks.
Fördelar: skulle bilen tokladda så bryter tryckvakten och bilen stannar.
Nackdelar: När tryckvakten stryper bränslet så finns risk för att motorn går tokvarm med haveri som följd, risken kan ändå betraktas som låg, eftersom tryckvakten sitter där. går den dock in så är det inte nyttigt för mycket. drivlinan få mycket stryk och näsbenet också. sen så finns det ju folk (däribland jag) som vill ladda mer... MYCKET mer :)

2. Ta bort den
ska man ta bort den får du koppla ihop slangarna och kablarna. kablarna går till relät som styr bränlsepumpen. utan dessa ihopsatta går en bilen. montera även ihop slangarna, annars kommer tryckgivaren få problem eftersom den sitter efter. alternativt trycka in en ensam slang i tryckgivaren.
Fördelar: du kan ladda hur mycket du vill, slipper ont i näsan, slipper ryck som tar på drivlina, slipper bli ifrånkörd :) och du slipper oroa dej för att bilen ska sluta ladda när den går som bäst.
Nackdelar: har man inte så stor koll kan man ladda för mycket och bilen haverear om du inte har byggt din motor för det.

Kontenta
Vet du vad du gör och sysslar med och vet hur allt ska vara så ta bort tryckvakten, är du osäker och vill ha kvar säkerheten så justera den.

Montera tillbaka allting i omvänd ordning.

///Popeye 2004-04-29