Transmission

-Koppling

Så var det detta med koppling och växellådor då... den sorgliga biten... men men det går allt att råda bot på det med. först tar vi kopplingen

Og900 har 215mm lamell från 84-89. denna kopplingen, om den är fräsh, dvs svänghjulet är fritt från sprickor och blåspinningar (bild på icke fräscht svänghjul), samt lamellen inte är för sliten så klarar den upp till ca 220hk. den enda möjligheten att uppgradera 215mm kopplingen är att köpa en sinterlamell. denna med orginalkopplingen står pall för mycket, uppåt 300hk iaf.

Og900 90-93 har 228mm koppling. svänghjul, lamell och tryckplatta sklijer åt från ovanstående koppling. denna koppling ha rjag ingen direkt spec på, men något längre håller den, men den stora fördelen med 228mm koppling är att den går att uppgradera. sachs säljer en annan tryckplatta till detta svänghjulet som passar. en grövre tryckplatta till sammans med en vanlig lamell bör vara god för uppåt 400Nm vill jag minnas. du kan självklart kombinera detta svänghjul med sport-tryckplattan med en sinterlamell och då ska det hålla länge.

Det går att montera 240mm svänghjul/lamell/tryckplatta ifrån en 9000, god för 420Nm. (bild på 9000lamell till vänster och 900 215mm till höger) svänghjulet är bara att bulta på, dock stämmer inte tändinställningen på svänghjulet överens med ett orginalsvänghjul. därför måste det märkas om eller om man kör som det är. dock skall man tänka på att ju större lamell man har destå mer svårväxlad blir bilen, samt det sliter mer på synkringarna. en så lätt lamell som möjligt är alltså att föredra, därav mitt val av en sinterlamell.

 

-Växellådor

en historia i sej, og900 är tyvärr inte direkt kända för att ha den bästa lådan i världen.

* 5vxl lådor är trevliga att ha, dock är dom svagare än 4vxl lådor. en 5vxl låda ska hålla till uppåt 220hk, detta är dock VÄLDIGT olika beroende på vad du har för bottenvrid, om du har tur, lådans skick osv...

* 4 vxl lådor är starkare byggda, dvs bredare drev. dessa ska hålla för allat mellan 240-350hk, otroligt svårt att säga då många faktorer spelar in. men kanju säga att om man ska över effekt runt 240hk då bör man renovera sin låda för att minimera risken för haveri, då går att stärka upp den något när man renoverar den. man bör välja en låda med kokillhus, då detta huset är mer vridstyvt, och då sänker du risken för att det spricker bak vid diffen som annars är vanligt förekommande.

* samtliga lådor har kedjeprimär (utom riktigt gamla, före -77, som har drevprimär), kedjeprimären går att byta ut utan större problem. finns 4, 5, 6, 7 och 8 som primärer. på din växellåda har du ett nummer av typen "GM123 45" här är det 3:e siffran som anger vilken primär du har. när det gäller primärer så är det som regel destå högre destå bättre. högre primär ger lägre varv per km/h. dvs högre utväxling. detta spar lådan, samt du får längre växlar att ladda på. 8an är dock väldigt svåra att få tag på, så en 7a kan vara lämplig.

* det finns andra drevsatser och lådor att köpa. saab själva gjorde 2 olika rally-lådor, den lilla och den stora, dessa är ganska ovanliga och folk som har dem håller rätt hårt i dem. utväxlingen på dessa är dock inte för gatbruk, men visst går det använda dem. bl.a. speedparts säljer en kopia på rallydrevsatsen. dessa är goda för runt 350hk.