Trimtips saab 900

Jaop, så var det dags att göra en ny sida tänkte jag. har länge funderat på att göra en sida om hur man bör trimma sin bil. har gjort många sidor redan, men tänkte här gå igenom i vilken ordning som är lämpligt att göra saker i förhållande mellan arbete/kostnad/effekt, precis som alla tänker om man inte är gjord av pengar. många säger att man ska köpa ditt och datt "för att det är bra" men oftast så vill man ju ha så mycket effekt för så lite pengar som möjligt. vad ska man köpa? hur ska man göra? ska försöka klargöra lite i hur dom vanliga "standard-stegen" ser ut när det gäller trimmning av saabs bästa bil, dvs saab 900 med b202 T16, för visst är det den bästa bilen dom gjort? :)

denna sida är bara lätt övergriplig, för att gå närmare på vissa detaljer så har jag länkat till andra sidor på min hemsida där du kan läsa mer den aktuella detaljen

 

T16 -b202 (84-93)

Orginaleffekten ligger på 175hk, vill minnas nån version runt 88 hade 165hk, men det ska jag låta vara osagt. en orginal motor har i runda slängar följande spec:

volym: 2liter
grundladdtryck: 0.43bar
laddtryck: 0.7bar, styrd av APC
intercooler som mäter ca 25*25*5cm i cellpaketet
avgassystem 2.25"

kan först säga att om det gäller en saab 900 S (LTT, LättTrycksTurbo) så saknas intercooler, samt bilen går bara på grundladd och regleras ej av APC, för att kunna säkerhetställa en motor som går säkert så måste APC monteras, du måste även installer intercooler för att kunna köra med vettigt laddtryck.

så vad ska man göra först? ja vi börjar väl med det billigaste alternativet:

 

Steg 1.

Luftfilter + APC-skruvande. luftfilter för lite bättre andning, nåt man bör byta upp sej senare till i vilket fall som helst då, original inte är världens bästa grejer. APC-skruvandet ger högre laddtryck. skälig tryck med orginal intercooler är runt 0.9bar, ungefärlig effekt är: 185-190hk
pris: ca 500 +0kr

 

Steg 2.

här är det svårt att säga vad som är bäst, men jag placerar ändå intercooler här som nästa viktigaste steg. detta för att du har möjlighet till kallare luft vilket leder till att du kan höja laddtrycket ytterligare. bäst ic för bäst peng får du om du köper en 9000ic. skäligt tryck med 9000ic: ca 1.1bar, effekt runt 200-210hk.
Pris: ca 1000-1500kr med rör

 

Steg 3.

sen är det dags för ett rätt stort utlägg 3" med batteriböj. det är här framförallt batteriböjen som gör sitt till. du får en mycket mjukare böj där avgaserna kommer ut ifrån turbon (namnet kommer ifrån att du måste flytta batteriet för att få plats med den), då den svänger i en fin krök istället för 90grader direkt som orginal avgas gör. 3" gör att de heta avgaserna lättare kan fly ut. avgaserna kallnar ju längre bak de kommer i avgas-systemet så det är framförallt batteriböjen som gör effekten, men fördelarna med 3" är att du inte behöver bry dej om att uppdatera avgaset igen, du får ett gött sound (MANLIGT!), och avgassystem från 80talet brukar inte direkt vara i bästa skicket. du kommer märka att effekten kommer tidigare i bilen, ofta med sänk laddtryck som följd när du gör bytet. du kan således åter höja laddtrycket igen. effekt nu runt: 220hk.
Pris: Batteriböj: ca 1700kr, 3" avgassystem: ca 2500kr

 

Nu är dom vanligast billiga/enkla ingreppen gjorda. dom flesta som småtrimmar kör runt med dessa grejer... men vem vill nöja sej där? kan lova att man får habegär så fort man örjat trimma... vill ha MER! så vi traskar snabbt vidare...

själva grejen med att få motorn ge mycket effekt är att få ett bra flöde. du ha rnu gett bil luftfilter, intercooler samt avgassystem. men det är i dom här härvorna som man börjar stöta på problem med att saker och ting inte räcker till. dom saker som här börjar säga STOPP är:

* OrginalTurbon börjar leva hårt, även om det går att fresta till runt 240-250hk, men du får knappast ut en laddtryckskurva som du vill ha.
* Bränslet ligger nu verkligen på sin gräns för vad de klarar av. chip/spridare behöver ses över
* Flödet behöver också ses över för att kunna gå vidare, (topp, insug)

Så vad gör man då i denna sits, det finns några olika utvägar beroende på vad man vill ha för effekt. ska försöka ge ett ungefärligt hum om vad man bör göra för att få en viss effekt nedan

 

Att Observera nu är att nedan "förslag" är bara förslag. det finns MASSOR sätt att uppnå vissa effekter. du kan säkert klämma ur 280hk ur en orginalmotor med stor turbo och en massa extrasoppa enbart. men jag försöker hålla motorkonceptet på en "jämn" nivå där inget direkt är en felande länk så att säga. så det nedan är enbart förslag hur jag tycker. går självklart göra på många andra vis.

 

upp till 240hk

* Turbon bör bytas ut. lämplig snurra är en TD04. standard är 15T med 6ans avgashus, den finns dock i många utföranden. detta är modern och "billig" turbo, finns i olika storlekar. en 15T ska klara runt 250hk.
Pris: 2-4000kr

* Bränslet måste ses över. större spridare, lämpliga "röda", med chip som är anpassat efter spridare/övrigt trim, är ett måste för detta.
Pris: spridare: 700-1000kr, chip: ca 1000kr

* Flödet bör ses över för att nå 250hk. finns massor olika alterntiv, men det vanligaste är att sätta på en 2.3 långtopp. långtopp sitter på saab 9000 långmotor, är samma topp både på insprutare och turbobilar, dessa är bult-on, dvs bara att skruva på, de satt även på 900 i16 2.1.
det skall dock nämnas att om du monterar detta utan att sätta på ett 2.1-insug (sitter på saab 900 I16 2.1 som gjordes mellan 91?-93), så försämrare du snarare flödet, då övergången mellan insug och topp skapar turbulens för luften. så en 2.3topp (lång) samt 2.1 insug är nästa steg, 2.1insugen är dock SVÅRA att hitta, folk håller hårt i dem. det går att porta upp ett 2.0insug så övergången blir bättre, är knappast optimalt, men definitivt bättre
Pris: topp: ca 1000-1500kr. insug: ca 1000kr

OBS. att byta till 2.3topp och 2.1 insug är inget "måste", men det är relativt billigt och därför har jag placerat det här, det är helt enkelt prisvärd effekt i dessa effektområden.

Detta tillsammans bör ge dej en effekt runt 240-250hk.

 

240-300HK

* Större turbo åter igen. TD04, 7ans avgashus, sen kompressordel nånstans mellan 16T, 18T och 19T (är ingen expert på snurror direkt), finns även många andra alternativ. TD04 är som sagt modern och billig, börjar ladda tidigt vilket kan vara trevligt, dock så gillar inte växellådan höga moment, nån man skall ta med i sin beräkningar när man är här uppe i effekten. finns ju t.ex. Trim60-turbo som är god för runt 280-300hk (tror jag?), denna har lite mer ketchup-effekt, dsv den kommer högre upp i varvtalsregistret, vilket är mer "skonsamt" för lådan.
Pris: 4000-20000kr

* Flöde, åter igen. toppen kan vara lämplig att se över och likaså insug. En 2.3 långtopp hänger med bra med ett mycket bättre alternativ än korttoppen. det är bättre att byta till korttopp än att porta en långtopp. korttopparna är VÄLDIGT bra toppar. väldigt bra förbränningsutrymme och flöde.
Korttopp  sitter på 9000 2.3 kortmotor (-94 och framåt), korttoppen är INTE bult-on, det som skiljer är att det utrymme närmast torpeden där kamkedjan läper i topp är smalare på korttopp än långtoppen. du får således en glipa mellan motorblock och topplock. detta måste åtgärdas, lämpligast genom att man svetsar på motorkåpan närmast torpen för att den den passa. sen måste även höger motorfäste byggas om.
fördelen med korttopp är att den redan orginal har mycket bättre flöde än långtoppen (mellan 20-40% har jag hört siffror på). förbränningsrummet ser annorlunda ut också till det possitiva.
byter du till kortopp behövs annat insug också, alternativt portning av 2.1, då kortoppen har mer rektangulära insugskanaler än långtoppen. tänk på att flödet är det viktiga! man kan även resonera som jag: dåligt flöde går ju kompensera med högt laddtryck :). man skall dock ha i tankarna att ett naturligt bra flöde är absolut bäst.
Pris: 2.3 korttopp 1000-2000kr

* Intecoolern behöver bytas. 9000 har gjort sitt här. jag byggde en egen av dubbla 9000ics, det finns massor allternativ att köpa, GIK-ic:s, Iveco, kylarjohansson osv osv. att tänka på är att en elefantstor intercooler ifrån en lastbil inte alltid är så bra. du har säkert jättebra flöde i den då den är anpassad för en motor på kanske 10liter, men effektiviteten i den är kanske inte alltid så bra bara för att den är stor.
Pris: 1500-6000kr

* Bräslet igen. att tänka på är att LMM (LuftMassMätaren) börjar klaga runt 280hk, även om det går att komma runt det, dock knappast optimalt. större spridare och nytt chip är definitivt ett måste, vid runt 270hk bör man kanske börja fundera på tillläggs-sprut för att lösa bränsleproblemet. själv kör jag med prospark tilläggs-sprut, finns sprut att bygga ihop själv för en rimlig penning (megasquirt), och en hel armé av andra eftermarknads-system.
Pris: Spridare modell större: 1000-1500kr, chip: ca 1000kr. Megasquirt: ca 2000kr, komplett eftermarknadssystem bränsle/tänding: 8.000-20.000kr

* Om man bygger en såpass här seriös motor så bör man nog fundera på om inte en renovering är på plats också. lager, kolvringar, kamkedja osv bör bytas ut för säkerhetställa att motorn i havererar.
Pris: ca 3000kr

 

300hk och uppåt

Og900 med mer effekt än 300hk är rätt få, och jag hoppas jag är en av dem :)

* Här uppe är det ännu svårare med hur man ska nå mycket effekt, men många går ner i komp i motorn (ifrån 9.0:1, till runt 8.0:1 eller ända neråt under 7.0:1), kontentan av att byta till kolvar för att uppnå lägre komp är att du sänker effektiviteten egentligen, med sämre bottendrag, dock kan effektiviteten höjas MARKANT med höjt laddtryck. har du kylning och bränsle är laddtryck över 2bar fullt möjligt med komp 8.0:1, eller t.o.m. högre.
det skall dock påpekas att orginalkolvarna från saab är riktigt bra grejer, såvida du inte kör så motorn spikar så finns det flera exempel där folk plockat ut över 500hk med orginalkolvar från saab, så byt inte ut dem utan att tänka en extra gång på hur du vill din motor-karaktär ska vara.
Pris: Kolvar: 10.000-20.000kr, borrning av motor: ca 4000kr

* Stor turbo som möjliggör mycket luft. största TD04:an 19T t.ex, finns hur många alternativ som helst nästan.
Pris: 4000-20.000kr

* Bränsle och tändning, det är nu defintivt dags att gå över till eftermarknads-system, dylikt Prospark, Haltec osv. du kan ställa in bränslet MYCKET bättre än med orginalgrejer, samt du slipper få problem med att systemet inte räcker till. tändingen är också en sak där det finns mycket effekt att hämta. du kan även här sänka effektiviteten genom att lägga tändningen senare, men kan kompensera det med högre laddtryck utan att det spikar.
Pris: 8000-20.000

* Bränslepump, bör uppgraderas över 300hk. lider själv av bränsleproblem nu.
Pris: ca 1.700kr

* Topp (korttopp) klarar av flödet, men jagar man effekt över 300hk så vill man oftast ha ut så mö effekt det bara går och då kan kanske en portning vara aktuellt. dock inget måste för effekten skall nås. och insug/tryckrör bör ses över till att kanske gå upp till runt 2.5".
Pris: portning: 2.000-15.000

åter igen att observera: det går säkerligen (vet flera) att nå effekter över 300hk med en org långtopp 2.0, men det blir en tratt som måste övervinnas med annat, t.ex med högre laddtryck. en kortopp är definitivt en bra investering och ska man över 300hk så har man säkerligen ganska tjock plånbok och då kan man nog lägga några slantar på polering/porning av topp.

* Bypassen är inte säkert att den håller för laddtryck över 1.5bar, finns en mängd Bypasser att köpa, t.ex. Evo-6 bypass. kör du utan LMM, så kan du även köpa en fräck dump och dumpa luft som en tok :D
Pris: 700-2000kr