Trimma APC-box
Trimmets funktion: APC-boxen styr laddtryck. den mäter laddtryck, känner av spikningar och justerar in trycket efter detta. man kan höja laddtrycket genom att justera APC-boxen, men ändå ha kvar säkerheten som APC-boxen har genom att den ställer ner laddtrycket när motorn spikar, så du kan köra utan att slå hål på kolvarna.
Trimmets syfte: att öka laddtrycket, få stabilare laddtryck, snabbare stigande och ej sjunkade op höga varv
Effektvinst: MASSOR! :) teoretiskt sett med rätt kringutrustning kandu ju ladd hur mö som helst, men oftast sätter kringutrustnignen stopp, så höja till 0.9-1 med övrigt orginal är rätt rimligt. kanske 10-40hk beroende på kringutrustning.
Ungefärlig kostnad: gratis mer eller mindre. om du har ett motstånd vill säga.
Hur gör man då? jo man lossar apcboxen som sitter framme i motor-rummet,
mellan skärmarna på vänster sida. du ser hålen i ytterskärmen här där den suttit
Och så här ser APCboxen i sej ut
Sen ska du då sätta lödkolven i den, du får plocka ur kortena ur
plastlådan och plocka isär korten ifårn varandra, dock kan fortfarande kabelstammen som
förenar dom sitta kvar. sen så letar du upp R42 på det stora kortet. där sitter ett
motstånd. antingen löder du bort detta motstånd och ersätter med en kabel eller så
löder du på en kabel iaf, och låter motståndet sitta kvar. jag gjorde dte sistnämnda.
poängen är att resistansen ska vara noll över R42 iaf. jag lödde fast en kabel på
baksidan, då det är där man löder bäst eftersom det är tenn och löd-öar där. se
till att göra en bra lödning som flyter ut ordentligt, men akta dock de andra
lödbanerna.
Denna åtgärd är för att förhindra att laddtrycket sjunker på höga varv, alltså ett bibehållet laddtryck
Sen så ska man justera F-poten. Fpoten är den man justerar på när man vill höja laddtrycket. man skruvar helt enkelt på den för att höja laddtrycket, mycket enkelt. men med poten i max så laddar bilen dock "bara" ca 1bar, och dte känns ju lite lite eller hur? :)
kretsen funkar så att det är ett motstånd på 909ohm samt en vridpot ca 500ohm (om jag ej minns fel) som sitter i serie. ju högre motstånd destå mer är max-laddtryck. för att då kunna öka laddtrycket mer än till 1bar så finns två möjligheter. antingen byter du motståndet till ett på ca 1300ohm och får då justeringsmöjligheter mellan _CA_ 0.9-1.5bar. eller så byter du ut poten till en vridpot med ca 1000ohm, och får då inställnginsmöjligheter ifårn ca 0.5-1.5bar. den sista är att föredra, men den första är enklare och billigare.
jag hade inget 1300ohms motstånd så jag bygde mej ett eget av andra
motstånd som jag seriekopplade och paralellkopplade och lödde fast på en löd.platta.
följande räknesätt gäller med motstånd. vid seriekoppling så är det bara att plussa
ihop: R1+R2 =R3. vid parelellkoppling så gäller följande:
(1/R1) + (1/R2) = 1/R3.
Men att rekomendera är att skaffa ett 1300ohms motstånd direkt, så slipper det se ut som i min APC-box :) jag lödde dit kablar till min lilla Lödplatta, inte så snyggt, men funktioenn är ju exakt densamma. som synes nedan.
Så det ni ska göra är att löda loss 909ohms motståndet ifrån R40 och byta ut motståndet emot ett 1300ohms. om ni nu har valt denna lösningen. byter ni pot så ska ni byta ut F-poten emot en 1000ohmare och då låta 909ohms motståndet sitta kvar.
Nu är själva Lödningen av APC:n klar. nu ska man justera in boxen. det
är nu dte jobbiga kommer. din bil kommer gå varm och bromsarna kommer bli världens
sämsta. jag byggde mej nu en APC-förlängsningkabel som jag kopplad ein i motor-rummet
och sen drog in i kupén och skruvade laddtrycket med boxen i knät. mycket enkelt
jämnfört med att springa ut och öppna huven för att skruva hela tiden. denna ser du
nedan.
hur som helst. på boxen finns 3 vridpottar:
K: Spikkänslighet. RÖR INTE! skruvar du på denna kan du spika sönder motorn
F: Max laddtryck
P: Inställning av laddtrycksstigning. för lågt ställd så får du antingen lågt
laddtryck eller långsamt stigande. för högt ställd så får du översvängingar typ
1.6bar = OBra
när du justerar in så ställer du F där du vill ha den. säg du vill ha 1.2bar (tänk på att din bil kommer spika vid 1.2ba rom du ej har höjt bränslet och monterat större IC med största sannolikhet), då ställer du Fpoten ungefär på mitten (0.9-1.5bar. mittimellan = 1.2) Fpoten är inte särskilt känslig när dte gäller skruvandet, utan du få använda huvudet när du skruvar och vad du tror laddtrycket hamnar på.
När du ställt Fpoten så får du skruva på P-poten. denna är mycket känslig, det kan skilja 0.5mm ifårn där den går konsigt till att den går bra. det är den som är svår att ställa in. sätt den på mitten och provkör. får du översvängningar dvs laddtrycket rustar iväg som fan, ska du ställa ner P. om laddtycket ligger lågt elelr stiger långsamt så ska du höja den. prova att skruva en bit i taget och sen justerar du ner, upp ner upp osv tills du får tillfredställande laddtryck. om du får problem med att bilen inte vill ladda så mycket som du vill så kan det bero på att den spikar och helt enkelt inte klarar av att ladda så mycket och APC:n justerar ner laddtrycket.
även här finns då en inbyggd finess som man kan dra nytta av. på APC-boxen så sitter det en 25polig kontakt som du knäpper fast med en kabel i hjulhsuet. pinne nr 19 (nummer står på första och sista pinnen på kortet) jordas när bilen spikar. du kan alltså då ta 12+ koppla in en diod och sen sätta fast i pinne 19. detta innebär att lysdioden kommer lysa eller blinka när bilen spikar och du kan på detta sätt se vad bilen klarar av att ladda. och tänk nu på att pinne 19 JORDAS, du ska alltså mata den med 12volt. och om du fundersa på om en diod klarar av 12volt direkt så är dte lungt.det är motstånd i serie i APC-boxen så dioden kommer att hålla.
Här kan du se APC-kontaktstycket när du lossade det ifårn APC-boxen.
stift 1 är längst ner till vänster och 25 högst upp till vänster.nr 19 är således
på plats 6 på övre raden ifårnhöger räknat, dvs det 3:e stiftet som är synligt. har
även tagit kort på de aktuella krimpstiften som används. i detta fall enbart honor, men
hanar används vid t.ex förlängning av APC-kabeln.
Och som en sista sak så ska jag säga att jag inte alls är påläst eller duktig eller stjärna på APC-boxar. jag vet hur dom i praktiken funkar och har trimmat min. men jag har läst till mej det mesta på STCS-forum. det som står ovan är sånt som andra har sagt. det SKA vara och ÄR rätt, men saker kan gå fel, så jag tar inget ansvar för vad som händer om ni skruvar i boxen.