Batteriböj +3"

Trimmets funktion: när avgaserna lämnar turbon är dom VARMA. varmluft tar stor plats, alltså vill vi ge luften den stora platsen , för att vi ej ska få motstånd i avgas-systemet och förhindra turbon att arbeta. prova att blåsa i ett sugrör och sen i en stupränna, antag du själv är turbon, vilket är lättast? själva batteriböjen har fått sitt namn av att man måste flytta sitt batteri för att få plats med den. org så svänger avgas-systemet 90grader tvärt med en gång. alltså träffar avgaserna en vägg så går dom kommer ut ur turbon, det är ungefär som om du ska köra 402m  på tid och efter 5m kommer en 90graders sväng på vägen, får du en bra tid? batteriböjen, svänger långsamt istället.

Trimmets syfte: att minska motståndet som avgas-systemet gör.

Effektvinst: beror helt på bilen i övrigt. helt orginal, 5-10hk kanske, men du får ju med ett fräckt sound också! dte är ju halva grejen bara det! en hårt trimmad bil, allt ifårn 15hk-massor, siter och gissar som vanligt.

Ungefärlig kostnad: Batteriöj ny, ca 1000:-, ett komplett 3" ca 2500:-, med batteriböj kanske 3000:- totalt. jag byggde dock mitt själv. fick tag i en batteriböj, byggde på med köpta rör, bak till ljuddämparen, där jag skarvade ner systemet till 2½". effektförlusten på att skarva ner till 2½" är minimal. där bak är gaserna inte alls lika varma längre, och tar således mindre volym, tror personligen effekten är noll, men vet ej säkert, det finns folk som är så mycket bättre på sånt att fråga.

För att få dit batteriböj så måste du lossa de 3 pinnbultarna framme på turbon, dessa är för långa, eller ja, 2av dom iaf. då ska ni akta er jäääävligt noga så ni inte drar av dom som jag gjorde, smörj upp dem ordentligt med 5-56, låt stå. sen kör nå med brännare och värmer upp allt, och sen försöker skruva ur dem. ger de av, så får ni lossa avgashuset och gänga om.


0215-06.jpg (35018 bytes) (gör alltså inte så här)

 

 0215-13.jpg (42896 bytes)(nya pinnbultar)

0215-18.jpg (41813 bytes) (på plats)

Sen så måste man hänga upp 3" i växellådan om man inte vill det ska hänga för mö. får ni ej med fäste så gör ett eget. ta ett rör, bocka till, skruva fast i växellådan och skruva fast med avgasklämma eller slangklämma eller dylikt anordning. låt fantasin flöda! de två första bildern nedan så ser du fästet.
0308-28.jpg (55995 bytes) 0308-29.jpg (77647 bytes) 0308-30.jpg (49621 bytes) 0308-31.jpg (46310 bytes) 0308-32.jpg (34981 bytes)