Projekt Vintertrimmning vintern -02/-03
så var det dags att trimma bil igen! nu är det trimmning på allvar, inga fjolliga småsaker som gäller längre, utan nu ska det plockas rejält med effekt, kommer självklart inte köra ifrån alla, men många :)
konceptet jag klurat ut är följande:
Grundmotor: motorrenovering med nya lager. orginalkolvar med nya kolvringar.
luftväg: Öppet filter, grövre luftrör, dubbla ihopsvetsade 9000 Intercooler, portat 900 2.0 insug, portad 2.3 långtopp, portat grenrör, 3" batteriböj och 3" avgassystem.
Transmission: nyrenoverad 4vxl låda med stum spännhylsa, svetsat hus, specialbyggt
förstärkt diffhuslock.
900 org tryckplatta och svänghjul, med sinterlamell.
Övrigt: Turbonetic T50 kullagrad turbo (god för över 400hk), separat Turbonetic Deltagate Mark II Wastegate, Prospark tändning med separat tändspole för varje tändstift och digital inställning utav tändpunkt. Prospark bränsletillskott via 4st 380ml spridare. Vatteninsprutning innan spjällhuset reglerat efter laddtryck för kylning utav motorn, styrd via magnetventil. Evo-6 bypass 35mm.
Nån effekt som detta kommer ge vill jag inte gissa på, men 300Hk är att räkna lågt hoppas jag.
Förändringar i planer:
2003-02-08. kommer inte köpa nya kolvar, troligen inte iaf, utan kommer nog lira med
orginalarna ett tag till. kommer sen köpa mej en annan bättre Ic än 9000.
2003-03-10. 9000 2.3 insug får ej plats. ett 2.0 får sättas på plats så länge tills
jag får tillverkat ett eget.
2003-06-10. HKS 40mm dumpbyts ut till Evo 6 bypass 35mm. intercoolern blev en ihopsvetsad
dubbel 9000ic.
2002-10-23. har ej börjat på min bil eller motor än, den står fortfarande påställd. jag har dock börjat med växellådan lite smått, plockat isär en "provväxellåda" så jag har ett hum om hur det ska lira och så. har skaffat nya pinjonlager samt ingående lager ifårn primärhuset. inväntar lite specialverktyg för att kunna göra ett bra jobb.
min 2.3topp är ivägskickad på portning tillsammans med ett 9000insug som ska moddas för passform och för 8 spridare, samt grenrör. insug och grenrör skall matchportas emot toppen för ett bra flöde.
2003-01-30. ojojojoj vad jag segar, jag har redan börjat få panik, jag har ju inte ens börjat! oups... men lite händer iaf. jag besiktigade bilen i tisdags. åkte dit för ojämn bromsverkan fram. 2.1 på vänster och 0.8 på höger. funkade ju nästan iaf :). så idag s ha rjag haft loss oket och smörjt upp kolven, luftat oket och skrapat av backarna från lite skit, så ska jag ombesiktiga imorrn och hoppas att den går igenom. var förut idag och hämtade en motorlyft också, så går bilen igenom besiktningen imorrn så ska motorn lyftas ur i helgen och sättas igång med snarast. har lite halvkasst med tid är jag rädd. men det ska väl gå frammåt iaf :)
här nedan är bilder på när jag bytte fälgar och avgas-system. 3':e bilden är min 3" avgas med "kat", eller ja. resterna av en iaf :) visst är bilen snygg i vintersulor! :) vita blinkers fram har jag fått på också ja! gjorde gottgott
2003-02-03. det ha rpå rätt kort tid hänt rätt mycket. men ska medans jag kommer ihåg det berätta om min lilla specialare som jag gjorde inna jag besiktigade bilen. jag bytte ju avgas-system, och då ska ska ju lamdasonden ifrån 3" över till orginal-systemet. problemet var dock att gängorna i min lamdasond och i mitt org avgas inte är så där suuuuuuuperbra direkt. försökte skruva i skiten i typ 1timme innan jag gav upp...
hur fan ska man lösa detta nu då? kikade lit epå avgassystem och såg att lamdasonden sitter på undersidan, dvs osnyligt för besiktningen. hehe, saken är biff, fram emd svetsen och punktar dit lamda sonden med 3 svetsloppar, sen så på med en massa avgaspasta runt om för att det skulel bli tätt, kanon! lagat!
Bilen fastnade i besiktningen pga av ojämn bromsverkan frma. 2.1 på vänster och 0.8 på höger... fan vad petiga dom är då... hem och smörja upp högeroket, och vips så fick jag 2.0 på vänster och 2.0 på höger, mycket bättre :) så dagen efter besiktningen så börjas det meka, lite halvpanik är det ju.
Motorn lyftes ur rätt kvickt, börjar få lite rutin på det hela så att säga. 3h så var dne ur och då gjorde jag allt själv. började sedan idag meka loss allting. motorn ska ju isär och renoveras. lossade först lådan, lossade sen allt till insuget, spjällvärme, tomgångsmotor osv. sen all vatten och oljekylning till turbon. väck med insuget, och lossa sen turbon. och genast känns motorn rätt naken. känns som jags kulel bli klar på en vecka, men allt går ju br ai början tills problemen hopar sej.
Roade mej med att lägga upp orginalturbon emot min Turboneticturbo. och så där jättestor skillnad är det ju faktiskt inte, men jag vet ju vad turboneticen är kapabel till. killen som hade den gule först hade en trim 60-turbo innan had eköpte denna turboneticen. den körde han slut på på ca 2månader. sen var den död, levererade aldedess för lite luft :).
2003-02-08. har hänt en del nu. saker och ting rullar på rätt så bra faktiskt, men
så är dte ju tyvärr en del problem på vägen också. men men, en sak i taget. här är
när jag lossat ventilkåpan och lite mer saker.
här är sen mitt svänghjul som inte är världens vackraste direkt. lamellen har slirat en HEL del.
sen skulle kamdreven lossas. fy i helvete säger jag bara, att jag inte bröt ihjäl mej, en del av kammens gängorna lossnade och följde med ut, den satt nåt så inåt helvete...
och här är då topplocket borttaget
sen upp med blocket på först en pall, sen på bänken
sen städade jag undan lite för att få plats
sen skulle sidorna demonteras och då även bulten som håller drevet som driver remmarna till generator och vattenpump. denna är åtdragen med 190Nm för ca 15år sedan. kanju säga att det krävdes MYCKET våld för att lossa skiten. krökte järnrör, bultar och vet inte allt på vägen fram emot en lossad bult. till slut lyckades farsan hålla svänghjulet med en kofot och jag lossade bulten med ett rör som hävarm, ca 2m lång.
sen plockades oljepumpen bort, sen kåporna, och kamkedjan osv, tills blocket stod naket, med enbart vev och kolvar kvar
Det var sen när jag lossade stakarna och sköv ut kolvarna som det mindre roliga upptäcktes. kolvarna var INTE vackra. inga knackskador elelr så, däremot verkades det som folk varit mindre noga med bra olja i bilen. även vevlagrena var rejält slut.
Har kollat med lite folk och troligen så räcker det med att jag polerar upp kolvarna lite och honar cylindrarna en aning. det finns inga märken i cylindrarna som syns, det är bara nyasner, som syns i rätt ljus
men sen när kolvarna var ute så lossade jag även ramlagrena som såg bättre ut, plockade ur veven, och roade mej sen med att göra rent blocket med lösningsmedel, så jag kan måla det senare
2003-02-15. allt bara kör ihop sej totalt ungefär och jag är nere i en bilmeks-svacka. inget vill lira min väg, allt ser ut att bli dyrt, hur jag än gör ungefär. men jag får väl som vanligt ta dte från början.
Målade med glädje i sinnet och lösningmedel i huvet blocket med silver hammarlack, och det blev inte så illa ändå!
Sen så tog jag tag i mitt honingsverktyg jag lånat och gasade runt lite i cylindrarna, för att få upp en lite nyare yta bara inte för att avverka nåt. gick fint det med, hade dock lite "hårda" vändkanter, men det är inte så farligt.
Sen började då det lite mer stönigare. jag hade precis accepterat att mina kolvar inte är så vackra direkt, men tänkte att en polering duger. jag skall på en kolv kancka ur kolvbulten för att kunna göra rent kolven. detta reuslterar så klart i total succé, på nåt vis jag inte själv lyckats räkna ut så hände nånting, och en flis lossade ur kolven... jippi vad kul, jag blir så urbota trött på sånt här. jag blir typ inte förbannad längre, jag blir bara less på skiten och fundera rpå att börja gjuta tennsoldater som hobby istället. mycket billigare och mindre frustrerande. dessvärre tycker jag det är jävligt tråkigt att gjuta tennsoldater så jag fortsätter mitt jobb i garaget trots att det är dömt att misslyckas oavsett vad jag gör... i min frustration gjord ejag en numera patenterad henke-lösning; släppte allt rakt ner och gick in och la mej och sov typ.
Under natten så låg jag och vände och vred på det här med kolvproblemet. då kom jag ju på det! jag har ju 4st SVINIGT dyra och bra kolvar i motorn ifrån den Gule! jag hade tidigare valt bort dessa i mitt koncept pga av det väldigt låga kompen 6.4:1, men vid närmare eftertanke så känns dte som det kvittar, jag kommer få mindre vrid = bättre för lådan, och jag kan ladda REJÄLT! kolvar är goda för minst 2bars laddtryck och är riktiga rallycrosskolvar, och dessutom är dom 90.5mm och typ helt nya, dvs jag tar dessa kolvar, och borrar upp mitt block till 90.5mm och vips och tada så har jag ett jäkla paket!
Glad i hågen över mina nya planer går jag ut i garaget dan efter, och börjar skruva lite på den gule motorn. snart är den av lådan
och så lyfter jag upp den på bänken, lossar vevstaksöverfallen och knacker ut kolv efter kolv... jag visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta. det sistnämda låg närmare att ta till hands. mina fina, dyura och tåliga och bra kolvar ser ut som dom vart utsatta för jag vette fan vad, dom såg rent ut sagt förjävliga ut! det satt gods från cylinderväggarna ÖVERALLT på dem! höll ta mej fan att bryta ihop. kolvar för ett värde av minst 15000 bara att slänga i soptunnan typ.
Så nu vette fan vad jag ska göra. står nu och väntar på besked på om mina dyra fina kolvar går att renovera, typ svarva av nån 10dels mm eller så. vore jävligt surt att få hysta dem... som ni nog förstår så ser jag inte allt för possitivt på att köra på knutstorp den 3:e maj...
2003-02-23. så där nu ha jrga hämtat andan och samlat ihop mej själv igen och saker och ting börjar rulla igång igen. jag lät alla kolvar gå med min bror till saab där en guru fick kika på dem och säga sin åsikt. mina fina dyr akolvar var soptunnan nästa sa han, dessa kolvar var för styva för att köras i ett "vanligt" block, därav att dom såg ut som dom gjorde. mina orginalkolvar sa han dock att det bara är att tuta och köra, så jag har polerat upp de småreporna som var, tvättat av dem och satt på nya kolvringar på dem. nu kommer jag ha hög komp iaf vilket jag egentligen inte vill ha, men men, måste ju ha nåt att göra till nästa år också (visserligen pluggar jag 35mil hemifrån då men ändå ;D).
Här är då första bilden, ha rju roat mej med att byta bromsar och även
stötdämpare, det är dessvärre inte Öhlinare, men väl Biltema rally (som faktiskt är
RIKTIGT bra, görs tyvärr inte längre, tillverkade av samma företag som gör Koni).
här är då kolvbultslagrena på vevstakarna på kolvarna ifrån den gule, där fanns
glapp vilket säkert hade nåt med saken att göra också, gjorde säkerligen inte
förutsättnignarna bättre iaf...
Här börjar då ihopmonteringen, här är blocket utan Ramlager. nästa bild är de
gamla ramlagrena högst upp och mina nya lite längre ner, och sista bilden så är ena
lagerhalvan på plats i bocket på alla 5 lagringsplatserna.
Här är då en kolv, nu mer nya kolvringar och oljeavskrapningsring. du ser även det
nya vevlagret som ser något bättre ut än dom förra gjorde :)
Här är då en trevlig liten sak jag lånat av Erik (Tack igen!), en
kolvringsihopspännare. den funkar så att man stoppar in kolven med kolvringar på och
sen spänner man ihop hela paketet med denna spännaren, då kläms således kolvringarn
ihop och blir så små dom kan bli. man lägger sen i paketet i cylinderloppet, och
knackar sedan i kolvarna med baksidan av en mejsel tills alla kolvringar är nere i loppet
och kolvringsspännaren lossar av sej själv, sen äre bara att hoppa på nästa kolv!
Här drar jag åt vevstakslagrena (54Nm), dessa är lite enklare att dra åt än
ramlarena som skall dras med 108Nm. för att inte tala om bulten som sitter utanför
oljepumpen, den jävlen ska dras med 190Nm! fiiiiii fan säger jag bara.
Här är då en överblick hur det sur ut med kolvarna och veven på plats i blocket,
fint va? :)
Sen började ihopmontering utav allt annat, först på med ena kortsidan.
Sen på andra sidan så satte jag först på kedjestyrningen, sen på med den nya kamkedjan, sen på med ny packning och kortsidan. utanför kortsidans kulle sen oljepumpen på plats och sen smäckte jag även dit vattenpumpen. jag väntar nu på att få min portade topp som förväntas komma på onsdag. när jag fått på den ska jag sätta motorn på lådan, sej ska det börja mekas med insuget för att få till detta bra, lär ju bli ett äventyr i sej, förbered er på svordommar och misslyckaden...
2003-03-10. toppen blev en vecka försenad så jag fick den först förra veckan, så under tiden ha rjag inte gjort så mycket, monterat av kofångaren för att lossa min 9000IC som skall ersättas av en större, effektivare helsvetsad variant av nåt slag. var inne hos en tillverkare idag och prata lite. priser återkommer jag, men lär ju inte bli billigt. 5000+ misstänker jag. men nu är bilen strippad för IC-montage iaf
Och så kom då den efterlängtade toppen, med matchportad insug. portningen kanske inte är världens bästa, och absolut inte världens fetaste portning, men det är ju budgettrimmning så kompis kompis fick duga, då jobbet blev gratis. och något större är ju iaf kanalerna.
Så skulle då toppen monteras, på med topplockspackning, pilla ut kamkedjan genom toppen och på med denoch hänga upp den i nåra bult. inga större konstigheter.
Sen skulle då kamkedjan på plats med kammarna rätt inställda. det var ju lite mer meckel än jag trodde det skulle vara. det bev ett jävla ryckand ei kedjor, flyttande av kedjan mellan dreven, snurrande på svänghjul och kammar och så vidare, men skam den som ger sej, till slut fick jag det som det skulle.
Sen upp med motorn i luften, montera oljesumpsugen inunder och sen sänka ner motorn på min fina renoverade låda, se där ja, om jag inte visste bättre skulle man ju kunna tro att det började närma sej klart, men lyckligvis vet jag bättre och vet att det allt är en bit kvar.
Sen skulle då mitt 9000 2.3insug på plats. belv ju tvärstopp med en gång, fanns inte en chans i helvete att detta skulle gå utan att huven tar i insuget. tänkte planslipa insuget snett för att få ner vinkeln, men då skulel jag typ vara tvungen att skala av halva insuget så det blev till att lägga 9000insuget på hyllan och så länge smäcka på mitt 900insug med dubbla spridarrader ifrån den gule. detta är bara en nödlösning så länge, jag skall, när tid finns, börja göra ett helt eget insug, för att få lite mer lämpliga dimensioner, jag menar, hur svårt kan dte vara? :) (och ni som undrar, ja, jag vet att insug är en hel vetenskap)
Så idag då så har jag monterat grenröret, och satt på min fina turbonetics-snurra. skall dra oljan imorrn då jag saknade packningar idag. sen så väntar jag på insuget som är utlånat till en kille 80mil bort, så jag tror jag ska börja montera mitt prospark i bilen i väntan på mekdelar.
2003-03-16. i väntan på mitt insug så får man pilla med annat så länge. så det började kopplas för prospark och lite mätare som skall in i bilen. det drogs lite kablar genom kabelgenomföringen som vid det här laget börjar bli rejält full av mina egna små saker. sen skulle prosparket monteras nånstans vilket inte var världens lättaste sak. dte fick bli en halvbra lösning på knäskyddet. om nån kickar till det när dom åker med mej är dom döda.
Här är iaf det jag bröjade med. en jävla massa kablar
sen vare bara att börja riva!
Sen skulle bilen ut ur garaget för att dte skulle svetsas på min vinterbil i år (inte 245an, utan en 99, som knappt är nämd på sidan). här kanman då se min, ja... hrmf, lite VÄL brutala sänkning bak. får nog åtgärda det genom att sätta på en org fjäder igen. fan vad fult dte blev.
Bieln fick sej sen en tvätt i motorrummet, hur ofta ser man en styrväxel glänsa? en timme efter jag tvättat bilen så kalkar pappa hela trädgården. bilen var väl så där ren efteråt eftersom all vind verkade ligga rätt på bilen.
Mätarna som skall skall sitta där stereon satt. så stereon ska flyttas ner i mittkonsollen och där stereon satt skall nu lamdamätare, bränsletrycksmätare samt laddtrycksmätare sitta. och där laddtrycksmätaren satt förut passar ej längre mitt ljusvred så var tvungen att fylla upp hålrummet med nåt, så det fick bli en... ja... laddmätare á la biltema. hehe, :).
Sen har jag svetsat lite i motorrummet. svetsade fast två st bitar gängstav för att få plats mina tändspolar till prosparket som synes på första bilden. andra bilden är ett gäng nya kablar som dras för mätarna och för prosparket. och 3:e bilden är min ögonsten i solnedgången, visst är hon vacker?!
2003-03-23. har dratt klart elen till mätarna och prosparket, trodde jag tills idag då, men det får komma senare. har flyttat ner stereon till mittenkonsolen, och mina mätare är placerade rätt så lika som i gul. mätarna är från vänster sett; lamda, sopaptryck, laddtryck, tittar man längre ner ser man en röd lampa, detta är shiftlight och vippbrytaren till höger är för att slå på lustgasen. eller njä, den är till för olika varvstopp. ovanför ratten kan man skymta prosparksenheten och till vänster om ratten (för att fylla ut hålet) sitter en voltmätare.
här ha rjag sen pluggat EGR-hålet på grenröret
Och här har jag monterat startmotor, generator, motorfäste
Här är kabeldragning och nytt hål som jag punchat för prosparket. nästa bild är enheten till prosparket, avskräcker säkert nån :)
har lackat ventilkåpan, och sen slipat rent där texten står. monterade den och provmonterade även WG:n
har stora funderingar på hur väl WG:n kommer funka med APC/Magnetventilen, verkar inte vara nån som provat, men men, måste väl vara först på nåt.
Här nedan är när jag monterar sensorskivan till tändningen till prosparket, inkl givare. på vevslängen så sätts först remskivorna, i remskivan gick jag gänga upp 3st hål, sen på med en specialsvarvad distans, och sen på med sensorskivan utanpå det. sen på med ett specialfäste för sensorn. sensorn ska ligga max 1mm ifårn skivan, så det var tvungen att sitta stadigt :)
Sen har jag gjort nya pinnbultar till turbon
och sen fick jag för mej jag skulle montera i min 7ans primär i min växellåda som stått utan primär hela tiden. och med min tur så verkar det somom jag tagit HELT fel axel i primärhuset. primärdrevet och axeln passar inte på varandra. verkar som om det blir till att riva isär lådan och byta axel. jippi, är ungefär SÅ sugen på det.... faaaaaaaan.
2003-04-02. lyckligsvis så passade nedre drevet i primären och det vara bara
att polera lite på axeln och dunka på skiten. så nu sitter det där en 7ans primär.
Har sen vart och skaffat min 9000 2.3-koppling. skall vara god för 420Nm, så vi får
hoppas den håller. den lär ju hålla bättre iaf, min org koppling slira som faaaaen.
i kopplingspaketet så ingick svänghjul, lamell och tryuckplatta från 9000 -93
2.3 långmotor. ni kan framför allt på andr abilden se skillnaden i size mellan
lamellerna. dessvärre slitar detta tydligen rejäääääält på synkringarna i lådan
pga den ökade massan som måste bromsas upp av synkringarna. men men, lådnaär ju inte
tänkt den ska hålla i 100år ändå.
Sen tog mej ett litet miniprojekt att snygga till min ventilkåpa + täcklock för
tändstiften. jag har ju separata tändspolar som sitter på insidan höger hjulhus, och
således måste tändkabalrna gå dit också. jag tog först och lackade ventilkåpan
svart blank. sen borrade jag upp plåten som ligger i mitten av ventilkåpan. 4
hål, rakt ovanför respektive tändstift. sen så punchade jag hål med en punch. lackade
sen plåten i silver. när dte torkat klämde jag dit gummigenomföringar, i dessa ska sen
då självklart tändkablarna gå. det blev, enligt mej då, ovanligt och riktigt snyggt!
Sen har jag ju gett mej fan på att koppla in dioder som markerar spikning när APC
känner av detta. så jag fick bygga mej en liten diodhållare där jag kopplade inte
4dioder. 2st paralellkopplade par i serie. kopplade sedan + på dioderna till 12v och sen
drog jag iväg jorden till APC-boxen där den senare ska kopplas in. min lilla
diodhållare monterade jag rakt under hastigetsmätaren.
2003-04-18. Så där ja, kanske dags att uppdatera igen då :). kan ju först berätta en fin liten historia om mitt insug somjag gått och vätnat på i 100år typ. Schäfer från STCS fick låna mitt specialinsug från den gule med dubbla spridarrader när han var bodde en dag hos mej i höstas. jag trodde inte jag skulle behöva insuget nämligen så ha fick låna det tills vidare med kravet att han var tvungen att skicka det snarast när jag behövde det. sagt och gjort, för ca 5veckor sen kom jag på att jag måste ha dte då mitt 9000insug inte passade. så jag pratade med schäfer och han skulle skicka det med bussgods.
det går ca 2½v och inget insug kommer så jag ringer honom och säger att mitt insug inte kommit. han ska då kolla upp. han återkommer sen och säger att "posten har visst slarvat bort det, men nu ska jag få iväg det". det går 1½v till och inget insug, jag börjar nu bli irriterad då hela mitt bygge står still i garaget och knutstorp närmar sej med stormsteg. jag skickar ett sms där jag undrar vart fan mitt insug är ochf rklarar att jag måste ha det NU!. inget svar. skriver igen. inget svar.
då blri jag mer irriterad och dagen efter börjar jag ringa honom på mobilen. han svarar inte. eller så trycker han på "c" så det piper upptaget. jag tokringe rhonom i ungefär 4-5h. han vägrar svara. då söker jag upp vart han bor och ringer 118 118 för att få hans hemnummer. får då 2st hemanummer. ringer som en tok på bägge, ingen svarar, så klart.
när klockan är runt 17 så svarar hans mamma som antagligen kommit hem fårn jobbet. jag fråga rom fredrik är där ochd et är han ju sjävklklart, fast han pratad ei telefon så jag skulle ringa om 10min. jag ringer efter 10min, han prtar då i telefon än så jag berättar för henne lite löst vad dte handla rom och lämna rmtit hemnummer så han ska ringa mej.
efter en timme har han itne ringt så jag ringer igen och hon tyckte dte var honstigt att han inte ringt, men hon lovade att påminna honom. efter 3h så ringer jag igen, och får denna gången prata både hans mor och far. dom är förvånade över att han inte ringt. jag får berätta hela historien med insug för dem bägge och dom lovar ta tag i saken.
2daga senare ringer jag dem igen, då ligger ingsug i en låda i köket medans shcäfer letare fter alla delar till det. han har alltså uttryckligen ENBART SNACKAT SKIT, när han sagt att han skickat det, insug var ta mej fan inte ens ihopplockat. när jag typ 5dar senare får det med posten ser det ut som FAN, skitigt och jävligt, alla spridarna var fulla med sand och grus och skit, sen fattades det en massa slangar och slangklämmor, pluggar bultar och gummi-genomföringar. och fortfarande har jag inte fått prata med idioten, så om ni nån gång funderar på att göra affär med Fredrik Schäfer i norrland som är med i STCS, gör det INTE! går fan inte lita en jävla sekund på honom.
Så, nu över till nåt mer trevligt.har börjat filura lite med slangar och så där, satt på stålomspunnet till magnetventilen och bytt ut en emot en längre som sak till WG:n. har även börjat modifiera röret som sitter innan turbon då det ska in slang från vevhusventilation där, samt luft ifrån bypassen. och även då uttag för magnetventilen.
Sen över till insuget då, det har fått sen en jävla tvätt och sen modifiering. här nedan syns då först mitt orginalinsug, sen mina 380ml spridare och sen ihopbyggnaden av insuget.
Sen satte jag även på ett sprillans nytt spjällhus, fint va :). ni kan även se sen att jag fick porta upp insget lite för att dte skulle matcha toppen, för at få lite jämnare flöde iaf, men senare ska ju egen insug byggas.
Här är då insuget på plats och ni kan se lite slangdragning ifrån magnetventilen.
Här är då den gammla gummiknuten som sitter på växelföringen, den är sönderkapad och så har jags vetsat fast låsningen på en knut av 99-modellen som är en knutled istället, mö bättre!
Sen så var det dag då! här syns motorn i det fria och hur dessa väg letar sej ner i motorrummet. tog säkert 1h att sänka ner den då dte var lite trångt både här och där, bland annat vid växeknuten som tog i min hemmagjorda diffhuskåpa och även tändskivan till prosparket ville ta i här och var. när motornv äl var i kom jag på att jag klämt sätta på servoremmen, så jag var tvungen att lossa sensorn till tändskivan. tog fram spärrskaft med förlängare och insex-hylsa. tryckte ner spärrkaften där bak, precis inunder bromsoljeburken se sa det "plupp" så lossade hylsan ifårn förlängaren. dte var här då kvällens höjdpunkt tog vid, letandet efter hylsan. jag låg unde rbilen säkert 10ggr och kikade ifårn alla vinklar ovanifrån säker 20ggr. jag var så förbannad så jag höll på att gå upp i atomer. jag fick ngo fan leta efter dne jävla hylsan i 30minuter! jävla knullgrejer! till slut hittade jag den under bälgen till styrservon där jag redan letat 5ggr.
Här synes min 9000koppling, allt ifårn långmotor, bult-on!
är är då min kabeldragning till spridarna bl.a. till prosparket, blev rätt läckert om jag får säga det själv (och dte får jag ju)
2003-04-23. avgasystemet på plats. 3" hela vägen, brum brum! känns lite mer "rätt" med 3" utblås än mitt fula dubbla utblås jag hade förut.
sen började jag plockla ihop så smått för provstart, 9000intercooler sitter på tills vidare. ingen bypass/dump monterad än så länge. såg ingen mening med att montera nån eftersom det skulle krävas modifieringar av rören jag använder ni, och jags ka ändå göra ny när jag byter ic sen.
sen har jag även montert oljefällan. gjorde ett fint litet fäste ni kan skymta bakom. slangen (pluggad)som sitter längst ner ska sen bytas ut emot lämplig behållare.
Ja så där då, då skulle allt vara klart då för det stora ögonblicket. PROVSTART! jag hade en hel armé med fjärilar i magen när jag satte mej i bilen och med svettiga fingrar tog tag i nyckeln och vred den långsamt till körläge. lampor, t.o.m. rätt lampor började lysa. med darrande läpp vred jag nyckeln till startläge. *RRRRRRRRRRRRR* lät det i motorrummet, för dålig spänning, jippi, fick ladda batteriet istället. så ut nästa dag igen och prova än en gång. samma sak igen! startmotorn gick inte runt. att jag glömt skruva fast jordflätan i motorn slog mej lika snabbt. på med den, och på starten igen. nu snurrar startmotorn minsann, men bilen ville då rakt inte starta. hann kontrollera 2 saker. 1. bilen tänder. 2. jag har ingen soppa fram till spridarna = pumpen går inte.
nu började en brutal felsökning av saker och ting. huvudrelär, bränlsreläer kollades. pumpen tvångsmatades. kollade så det vars pänning fram till box osv.
jag har ju som enda modifiering utav LH-systemet bytt varvtalssignal. ifårn att förra ha tagits på blå kabel (5) ifrån tändspolen, nu tas ifårn prosparkets varvsignal. jag misstänkte detta kunde vara ett potensiellt fel så jag kikade där. mätte upp 12volt ifrån prosparket. mätte sen på kabelns väg igenom bilen. och mellan slutsteg och diagnosticuttag fick jag ett REJÄLT spänningsfall från 12v till 3.8v. kabeln där imellan visade sej ha 80kohm i motstånd, något som elschemat förnekade. jag trode jag hittat mitt fel och kopplade helt enkelt förbi denna högohmiga kabeln. lönlöst. bilen startade inte ändå.
jag fick ringa hit en kompis, Jonas som meckat en hel del med LH 2.4, han hade med sej ett portabelt LH-system på bräda som vi körde paralellt med bilens LH. vi kom djupare och djupare in i våra teorier. vi provade först för säkerhets skull att göra samma bygling jag gjort dagen innan, utan resultat.
när vi i vår värsta fundering klurade på varför sopppumpen inte startade så jämnförde vi med dte portabla systemet. där går varvtalssiganlen på en kort stund när nyckeln ställs i "kör", precis som prosparket. vi funderade mera och emr aoch kom fram till att det SKA ta mej fan funka... vi kopplad ein vår bygling IGEN och provade.. *snurr snurr snurr snurr spott, fräs, BRUM BRUM BRUM!*
Biljävel startade! jag blev så glad så jag blev salig nästan. snart började det ryka ifårn grenrör/avgasrör, men lite olje på de ställena är ju vanligt. det lät även väldigt illa fårn ventil-lyftarna. motorn fick gå nån minut och det rök fortfarande, lyftarna tysnade dock till min belåtenhet. jag vågade på mej ett gasade på spjället, och montorn verkade rapp! svarade riktigt gott, 3":et verkade göra sitt också för sjön sång i garaget. hoppade in och provade växellådan. samtliga växlar lirade som dom skulle, det här verkade ju skitbra! går ur och kikar ner i motorn rummet, vänder tvärt och rusar in i bilen och stänger av motorn. i motornrummet var det nu fullt av oljestänk. prickar typ överallt som sprutats ut ifårn svänghjulet, därav röken på grenrör och avgas som aldrig ville sluta.
jag drog till med en kvalificerad gissning att det var packboxen bakom svänhjulet som kärvade. använde nämligen hammare istället för specialverktyg vid monteringen *hrmf*. jag ryckte idag lossa lamellen och svänghjule toch så och kikade där bakom... och jag är lika förbryllad nu som jag var då. packboxen läckte inte. men det är fullt med olja runt omkring, det fullkomligt rann ut olja på golvet, men jag vet inte varifårn det kommer! helt sjukt... men men, "säkert" nåt simpelt... får hoppas på det.
här nedan syns min fina bygling mellan urkopplat slutsteg och diagnostic-uttag.
2003-04-26. har kollat runt med lite folk angående mitt läckage och fått två
misstänkta fall.
1. packningen är felaktig och läcker.
2. packboxen till växellådans primäraxel läcker.
och eftersom det är jag det handlar om som var det självklart fel på bägge
grejerna. packningen somjag köpt på Speedparts var FEL! den passar alltså inte till
b202 som den ska göra. helt otroligt att dom ens kan med att sälja skiten. den tätar
på ett ställe inte alls, är förvånad över att jag inte såg detta vid monteringen.
jag fick lossa hela kortsidan (som är fastkilad mellan topp och växellåda) och bända
ut den. första bilden är där jag såg läckaget, dom 2sista bilderna är kort på där
packningen inte tätar, den är ta mej fan fetfel!
Hur som haver, jag fick bort kåpan, sen torkade jag rent och sen åkte den kära gamla tuben med packningsmassa fram, och så klenade jag på ltie lagom mycket och smäckte tillbaka kåpan. lite trångt var dte så jag fick tvinga den på plats med bultens hjälp.
sen monterade jag svänghjul och provstartade, såg bra ut. inget läckage. men skulel ändå prova teorin med läckande packbox i lådan, jag fick därför montera tryckplatta och lamell och axel och prova. mycket riktigt, det fullkomligt pissad eut olja där med, jippi, 7dar till knutstorp och dne jävlas också... jaja, inget som inte går att lösa. i mej mejsel ut med skiten, fick vålda en HEL del...
sen ur med en bättre beg. packbox ur den 4-växlade lådan som satt på gul (vem fan
har tid att köpa nya grejer i dessa bråda tider?), sen tryckjte jag den på plats och
tillbaka med tryckplatta och lamell och axel och prova igen, och se på fan, det funkade,
inget läckage.
passade även på att koppla in min jordningskabel ifrån dioderna i kupén som ska lysa vid spikning. så dne är nu inkopplad i apc-boxen på stift 19.
motorn i övrigt känns jävligt rapp på gasen, men tomgången är lite lustig, har problem med luftläckage nånstans, vette fan vart än.
2003-05-04. fick stopp på oljeläckaget och då betydde det alltså att det var dags för provkörning. smått nervöst... jag varmkörde bilen i nåra km innan jag vågade stämpla på. bilen stack iväg bra men började spika vid redan 0.5bar. inte bra. så det var bara att åka hem igen. efter lite hjälpt från folk som är bättre än jag på tändingen så fick jag justera min tändningen en HEL del. ut och prova igen. ja jävlar vad bilen rör på sej! flyttar på sej duktigt. kanske inte riktigt som gul men inte långt ifrån. nöjd med kvällens provkörning åker jag hem.
dagen efter kopplar jag in min APC-kabel för att åka ut och labba laddtryck. detta är nu 2dagar innan knutstorp. jag justerar på en höft upp trycket där jag sitter i bilen. kanske till 1.4bar eller nåt, har ej mappap bränslet eller nåt nu, och ej heller justerat P på APC:n. kör lungt iväg på 1an, växlar till 2an och stämplar bilen börjar spinna hejdlöst på rent gaspådrag, MANLIGT! åker nån km för att hitta lämplig raka. börjar sen köra en sväng och känna på bilen. den är dock lite labil i laddtryck, men tror det beror på ev. glapp i min apc-kabel. men nnär dne laddar, då går dej riktigt duktigt.
har vid detta laget ungefär kört 2mil. då försvinner plötsligt 2an för mej. och 3an är svårsynkad. och 4an också! och det låter illa! vad fan är dte här nu då?! ut och lyssna, och ljudet hörs även på tomgång. *klink klink klink*, men framför allt låter det på 3an. får köra hem och hissa upp bilen och lägg amej under och lyssna. mycket riktigt. ljudet kommer från växellådan... lite förmattad konstaterar jag att jag måste lyfta ur motorn och skruva isär lådan... igen... detta var för 3dar sen nu. bilen har fått stå och skämmas så länge. hämtar nog motorlyften nu i dagarna.
ljudet låter så här. först på tomgång, sen lägger jag i 3an DOWNLOAD
2003-05-10. nu har jag tagit tag i saker och ting och börjat meka så smått igen. var
ju så där engagerande att lyfta ur motorn efter 2-3mils körning. men men, dte är ju
"bara" lådan som krånglar, kunde vart värre. hål i en kolv t.ex.
jag började med att tappa ur oljan ur lådan somjag tänkte använda igen. denna idé
fick jag dock korrigera rätt fort. synen som mötte mej när jag undersökte oljepluggen
somär magnetiskt var kanske inte den mest uppmundrande som jag sett direkt... metall... i
massor... oljan var grå....
öpnnade inspektionsluckan på sidan. där ser jag direkt en fjäder till en synkrings
sitter snurrad runt växelföringen. drar ett finger på botten, oljan ser ut som
alumiumpasta ungefär. lite längre in skymtar jag en halv synkring, och på botten ser
jag själva hållaren till synkringen. jaha. skoj nästan jämnt som farsan brukar säga.
fick nu inse att lådan måste lsos frånmotorn så jag hämtar en tom låda och
sätter motorn på och ställer undan så länge.
har mina aningar om vad det är somhänt, men skruvar isär lådan ändå. under
diffhuslucket möter mej mer spån och metall, att en synkring kan lämna så mö metall
efter sej. och efter lite mer mekande så kan inte en synkring göra det.. däremot
2st.... bägge hållarna till synkringarna har gått sönder. vette fan varför. aldrig
sett nåt liknandne. men drevsatsen är hel iaf!
här er ni 4ans drev med synkring och synkrongisnseringring (elelr va fan den ny hette)
normalt så skall det till höger om synkringen (den guldiga saken) sitta en fjäder som
spänner ringen åt vänster. denna fjäder tar spjärn emot en stålbricka. det är denna
fjäder och stålbricka som är söndermalen på botten av lådan. 4ans synkring såg väl
rätt okej ut, inte för att jags ka använda den igen, men om man jämnför med 3ans
synkring så är den fan skitsnygg.
här inne är då 3ans synkring. detta förklarar varför jag inte kunde få i 2ans
växel. 3ans synkring har helt enkelt förflyttat sej 5cm in i lådan och klättrat upp
på 2ans drev där den blivit duktigt deformerad. detat förklarar även varför min låda
var så svårsynkad på 3an och 4an. inga synkringar kvar där..... sen hur fästena gått
sönder så synkringen förflyttat sej ända dit bort är ju nåt man kan fundera på...
men men. jag får helt enkelt byta ut grejerna och byter nog ner mej ifårn
9000-kopplingen till sinterlamellen. tyngden på lamellen kan bära skulden, även om jag
är skeptiskt till det.
härromdagen fick jag ett ryck och gav mej ut igaraget för att ha isär lådan helt.
börjar gå på lite rutin nu. att få isär min låda gick rätt fort nu. konstaterade
samma sak som förut. hållarna till synkringarn var borta. behövde nu ragga upp en nya
axel till primärhuset då den hållaren som sitter därpå är påpressad på fabrik och
ej går att byta lika bra som man vill.
Så jag tog tag i min 100kr-låda som jag hade på gul och skruvade isär denna.
drevsatsen i denna lådan var mcyket fräsh så jag tar och byter ut hela drevsatsen i min
låda (behåller dock min nyrenoverade pinjong). 3ans synkringshållare var lite skavd
efter MÅNGA missade växlingar med gul så den ska jag köpa ny på ANA.
Här synes när jag tömmer lådan på olja. sen synes de bägge lådorna nytvättade.
Här är då demonteringen av gul-lådan. hittade ett av de ökända
aluminiumpinjonghuset som man inte ska använda.
fullt i garaget nu. 2 växellådor utspridda. i helgen blir dte förhoppningsvis en
igen.
här ser ni 4ans drev med synkring, fjäder och hållare. att jämnföra med bilden
till höger (somär från den trasiga lådan) där fjäder och hållare saknas.
och här är då 3ans drev med synkring, fjäder och hållare/skål. denna skålen gick
på andra lådan sönder och synkringen for över drevet och klättrade sen upp på nästa
drev, dvs 2ans drev. succé!
2003-05-22. är ju numera arbetslös och oj vad mycket man hinner med nu för tiden! lådan är renoverad (igen), har bytt synkringshållarna som var den svaga länken i förra lådan, och det berodde alltså inte på att jag tappat mej mer än att jag inte bytte ut dem med en gång vilket jag självklart borde gjort. men men. gjort är gjort och man är en lärdom rikare. kommer aldrig fuska med att sätta dit nåt halvdant igen iaf. lådan är iaf ihopsmäckt. motorn är satt på lådan.
jag tror som sagt fortfarande inte på teorin att 9000kopplingen är tyngre och att det påverkar synkringarna. men rent logiskt sett så borde man få svårare att växla med tyngre lamell så jag har nu även bytt svänghjul och tryckplatta till 900 orginal och kompletterat med min Sinterlamell. ska känna lite på den.
när jag bytt detta så vara bara att lyfta upp motorn och skicka i den i bilen igen.
börjar gå på rätt bra rutin nu :) så nu ligger motorn i bilen och det är där den
står i dagsläget.
packade förövrigt ett avgas-system idag, jättefint förpackat blev det, med rep och
grejer. är det inte ett vackert paket? :)
sen så ska jag imorrn åka och köpa växellådsolja, åka och hämta min huv. åka
och köpa EVO-6-bypass, samt lämna in mina bägge 9000ic:s för ihopsvetsning till en. en
intressand dag alltså. neden ser ni de bägge ic:na
2003-05-29. dagens aktiviteter har gått ut på att göra färdigt IC:arna för ihopsvetsning. var nämligenoch hämtade dem sen vi kommit överens om att jag ska göra allt för-arbete. hur ic:n gjordes finns att läsa om under motor/trim-tips/dubbla 9000ic:s. Sen på eftermiddagen så roade jag mej med att samtidigt göra iordning min kofångare för bättre luftflöde, med tanke på IC:n osv. hur detta gick till kan du läsa under motor/trim-tips/optimera luftflöde.
2003-06-01. Väntar på min ic fortfarande. har dock provmonterat huv och kofångare på bilen.
monterat Oljefälla från en 95:a och dessutom sänkt bilen.
har även monterat ur min gamla tråkigt plychklädsel och fått i skinnklädsel. INGET
baksäte, mycket effektivt för då slipper jag köra folk.
när jag sänkte bilen med riktigt fjädrar upptäckte att under den tiden bilen vart
sänkt har den alltid legat på genomslagsgummina fram. oups! så där bra kanske. har
väl tyckt den vart lite stötig :)
just nu håller jag på att roa mej med att sortera bult, muttrar och brickor i
garaget, jippi! hade typ 2-3st "bra-att-ha-lådor" som bara fylldes på. var
dags att ändra på det.
2003-06-10. vintertrimmningen börjar snarare närma sej sommartrimmning. men nu är
målet nära! har fått min dubbla 9000ic, den blev skitbra! har satt den på plats och
skall om några minuter åka och köpa rör till rördragningen till ic:n. samma dag
somjag fick ic:n fick jag även min restnoterade Evo-6 bypass på 35mm som jag beställt.
dte var på tiden det med! för mer info om ic:n, läs under motor/trim-tips/dubbla
9000ic:s. nåra bilder kan jag dock bjuda på!
nu har nåra minuter gått. eller snarare en hel dag i garaget, men har fått mycket gjort. alla rören är klara. ska skruva dit dem imorrn då ett av dem hänger på tork just nu. så imorrn äre dags för uppstart! igen! den här gången ska dock allt lira och allt är klart.
lådan är fixad ordentligt, lamellen utbytt, riktigt intercooler på plats. en rejäl
bypass på plats (körde utan sist), så snart är det sanningen minut och denna OERHÖRT
stora html-fil kanske kan avslutas en gång för alla :) onödigt vetande är att
denna html-filen är 81kb stor, tar upp 22 A4-sidor med teckensnitt 10 och innehåller
nästan 80.000 tecken. sug på den! håll tummarna för mej, för imorrn äre dags!
2003-06-11. ja så var det dags då, ut i garaget, montera rören, blev minst sagt
rörigt, gott om krökar och rör och slangar och kablar under huven.
sen skulle lampor och kofångare på. det var ta mej FAN trångt! lamporna passade på
fjöshåret!
Likså med kofångarn, fick kapa av fästena lite lite för att de inte skulle ligga an
emot IC:n.
"Jaha, det här skiter väl vi i, vi vill veta hur den går!" tänker ni, och
det kommer vi till nu... vilket, självklart då det gäller mej, inte är så
jättepossitivt. bilen går till en början bra, men inte fruktansvärt bra som jag vill.
jag börjar laborera med APC:n, helt lönlöst, bilen vill inte ladda som jag vill, och om
det laddar bra först så laddar den dåligt sen. sen baktänder den ibland (vilket ledde
till att en kärring pekar finger åt mej, men det är en annan historia). sen skjuter jag
ett tryckrör *PANG*. får köra hem och skruva dit igen
Sen ut igen och prova mera, bilen går sämre och sämre ju mer jag skruvar. laddtrycket ligger på typ 0.8bar -1.3bar och dalar sen. så ska dte ju inte alls vara! jag börjar nu bli seriöst trött på APC:n och huserar stora planer att köra utan APC, vilket troligen kommer bli fallet, dock självklart behålla spiksensorn. bilen låter rejält när den brölar i sej luft, riktigt manligt, och dumpar rejält via bypassen också.
jag stod på uppfarten och tänkte se om jag kunde få detta brölande luftfilter ljud
igen och varvar upp bilen så den ska suga lite luft... plötsligt händer nånting. bilen
börjar gå på 3 cylindrar.. om inte 2... går kanppat att hålla vid liv. detta slutar i
att bilen. slutligen dör och itne går att få igång... blir RIKTIGT jävla trött på
bilen och en snabb tanke om att sälja skiten flyger igenom huvet. jag slår bort tankarna
och börjar felsöka. ur med alla tändstiften och konstaterar att 1ans tändstift är
blött; den tänder inte där. kolalr gnistan och den tänder... URUSELT dåligt dock! ska
prova och byta tändkabel med 2ans kabel, och då drar jag av kabeln... då håller jag
fan på att bryta ihop... blev helt sjukt trött på bilen, men ihärdigt fortsätter jag
(bankörning om 3dagar). provar att byta till en annan kabel och flyttar runt kablarna på
tändspolen... nåt är mysko! den tänder lite som den vill så då ohm-mäter jag
kablarna. nån ligger på 2000ohm. en annan på 8000ohm. en annan ligger på 16000ohm.
detta är nog fel misstänker jag så imorrn får jag stiga upp och åka och köpa kablar.
jag hoppas INNERLIGT att det är detta som är felet, även om jag personligen är
skeptiskt till att så är fallet. jag lutar mer åt tändspolen.... tyvärr... men nya
tändkablar måste jag ändå ha så... den dagen, den sorgen. men vi får hoppas på att
det är tändkablarna annars blir det jobbigt... (läs dyrt). fan fan FAN! varför kan
aldrig nånting nån jävla gång funka som jag vill?! BHA! Nu står bilfan där ute och
skäms utan tändkablar...
2003-06-12. ännu en dag med total succé. men med lite possitivt inslag i slutet av dagen. men men, knappast nån höjdare ändå. gick upp för att åkaoch köpa tändkablar. åkte till meknomen i vänersborg. kikaråp tändkablar.... Beru.... Beru.... och åter Beru... "har ni inget annat än Beru?" sa jag.
"beru är ett världsklassmärke!" berättade försäljaren stolt... jag var dock mer skeptiskt till ett sånt skitmärke som Beru. kikade iaf på kablarna och konstaerade att fattning som sitter över tändspolarna var för liten (på en vanlig fördelare är gummihatten som sitter över kabeln 15mm, på min motocraft/prospark-tändspole är denna fattning 20mm, dvs vanliga tändkablar passar inte).
tackade för mej och åkte till autoprdukter i trollhättan. gick in och kikade vad dom hade. allt dom hade var kablar av märke "hot-wire", jag gick därifårn utan att ens titta på kablarna. kan ju lika gärna köra med en använd kondom som Hot-Wire typ.
in i bilen igen och nu på väg till Speedparts i Uddevalla, dom måste ju ändå ha riktiga grejer. kommer dit och pratar med Stefan i verkstaden: "nä Prospark har vi inget till, inga kablar med sån fattning, men det är ju Ford tändpsole så kika hos ford Brandt."
åker vidare till Ford borta på fröland utanför uddevalla. kileln slänger upp hela
sitt sortiment av tändkablar på disken. jag mäter alla noga, och hittar en som KANSKE
går att vålda över, då den är 16mm.
-"vad kostar 4 såna här?", frågar jag.
-"nu ska vi se... det går på 870kr" sa killen i kassen med ett brett leende
Jag kände mej inte riktigt lika munter som han så jag tog mitt pick och pack och åkte
hem istället... hade alltså åkt typ 12-13mil helt i onödan. inte fått uträttat ett
jävla piss...
hem och klippte gräset, sne ut i garaget. Jonas Linder kom till assistans. lagar tändkabeln som gick sönder igår. plockade ur alla tändtsift och lade dem på ventilkåpanoch körde motorn... hmmm. alla gnistar ju fint... skruva ri alla tändstift och bilen startat och går klockrent! fattar ingenting, men snart så börjar den låta illa... och snart går den på 3 cylindrar. rycker sne sönder en annan tändkabel som också får lagas. fipplar fram och tillbaka. rycker tändhattar och får en jväla massa ström i mej, jippi! efter ett tag konstaterar vi att 2ans cylinder inte tänder... mysko... igår vare ju 1ans... byter tändtsift mellan 2an och 3an. och nu äre plötsligt 3ans cylinder som inte går! aah tändstiftet! laborerar lite till och nåt är fel med ständstiftet... sjävlkalrt ha rjag inga andra hemma, men lyfter på 99ans huv för att kika på den. ska lossa tändkabeln där. rycker självklart sönder den också... lyckan var total. dessutom fick jag sen se attd et var helt fel tändstift så dte kudne lika gärna kvittat.
så imorrn får jag åka in till stan IGEN för att köpa tändstift... hoppas innerligt att det är det det är fel på annrs blir det då rakt inte kinnekulle för mej. ska sen ringa en återförsälajre av Prospark och köpa tändkablar för 550kr också. lite lustigt att ha vart på 4 bilställen på en dag ochs en få åka dit imorrn igen för att köpa tändstift! skoj skoj! har förövrigt kopplat ur APC:n nu. och ska, om bilen går, ställa in laddtryck mekaniskt. iaf tills vidare. troligen är min tryckgivare paj till APC:n, ochd en ärju SÅDÄR upphetsande att byta....
så.... imorrn kanske det är dags? hoppas inte på för mycket om jag ska vara ärlig....
2003-06-15. se där ja. nya tändstift och bilen hostade igång. går dock orent över 4800RPM, misständer så det stänker om det. hoppas nya tändkablar gör susen. bilen kan dock visa en del av den potensial den har. att rycka APC:n gjorde gott! :), bypassen dumpa te rätt gott 1.4bar också, och det är bara början :)
tog mej en sväng till kinnekulle på lördagen, skaffade mej en redig bonnebränna på köpet.
hur som haver. får invänta mina tändkablar. SEN kanske vi (äntligen) kan avsluta just denna html-filen...
2003-07-02. nya tändkablar har anlänt. med stora förhoppningar gav jag mej ut och körde. lönlöst.... så klart. bilen gick fortfarande som en potta med skit. började gräva lite mer i det. det visar sej då att vid 1.2-1.4bars laddtryck så försvinner alla soppa. lamdamätarn bara stendör! bränsletryck fram på spridarna ha rjag med det stendör iaf. nåt är vajsing. jag började då sänka laddtrycket vilket är mindre skoj för upplevelsen men som bilen går nu kan jag ju fan inte köra. har sänk laddtryck till runt 1.2bar och då går det fint. tills bilen varvar 5500RPM, då börjar den misstända istället. fan vad matt jag blir. så nu har jag ställt shiftlighten på 5500rpm så nu kanjag inte varva mer än 5500 rpm och inte ladda mer än 1.2 bar. det är STOR skillnad mellan 1.6bar som jag tänkt mej samt att kunna ha bibehållet laddtryck som jag kommer ha om jag växlar vid säg 6500-7000rpm. bilen går bra, riktigt bra... men som sagt bilen kommer gå GRYMT bra om jag får ordning på det. misstänker verkligen nu att nåt med prosparket krånglar. den gule gick ju lite suspekt den med. ska ringa upp en återförsäljade av prospark och prata med dem om dom vart med om nåt liknande. men som sagt bilen går riktigt bra, jag har riktigt bra bromsar och riktigt go väghållning! på en testrunda på gestadvägen så fick jag många beundransvärda blickar... eller ja snarare blickar som sa: " vad är det här för JÄVLA idiot som kör!" jag kommer åkandes på fullgas och bilen låter duktigt mycket dumpar hårt och låter verkligen som den går fort. jag ser folk och häver mej på bromsen och rullar lungt förbi i 50km/h. ändå glor folk som FAN som om man hade kört förbi dem i 150km/h! folk kan inte förstå folk med genuint bilintresse. värst var igår, då fullkomligt hoppade en gubbe ut i diket med fara för sitt liv ungefär, trots att jag var 50m ifårn honom och lungt kunde bromsa in och rulal förbi honom. folk tror följande: "bilen låter mycket, då kör han fort och är en idiot" jag blir så trött...
hur som haver. prosparket ska skickas iväg. och HÄRMED avsluta rjag denna "vinter"trimmning!
THE FUCKING END!