Projekt Vintertrimmning vintern -02/-03

så var det dags att trimma bil igen! nu är det trimmning på allvar, inga fjolliga småsaker som gäller längre, utan nu ska det plockas rejält med effekt, kommer självklart inte köra ifrån alla, men många :)

konceptet jag klurat ut är följande:

Grundmotor: motorrenovering med nya lager. orginalkolvar med nya kolvringar.

luftväg: Öppet filter, grövre luftrör, dubbla ihopsvetsade 9000 Intercooler, portat 900 2.0 insug, portad 2.3 långtopp, portat grenrör, 3" batteriböj och 3" avgassystem.

Transmission: nyrenoverad 4vxl låda med stum spännhylsa, svetsat hus, specialbyggt förstärkt diffhuslock.
900 org tryckplatta och svänghjul, med sinterlamell.

Övrigt: Turbonetic T50 kullagrad turbo (god för över 400hk), separat Turbonetic Deltagate Mark II Wastegate, Prospark tändning med separat tändspole för varje tändstift och digital inställning utav tändpunkt. Prospark bränsletillskott via 4st 380ml spridare. Vatteninsprutning innan spjällhuset reglerat efter laddtryck för kylning utav motorn, styrd via magnetventil. Evo-6 bypass 35mm.

Nån effekt som detta kommer ge vill jag inte gissa på, men 300Hk är att räkna lågt hoppas jag.

Förändringar i planer:
2003-02-08. kommer inte köpa nya kolvar, troligen inte iaf, utan kommer nog lira med orginalarna ett tag till. kommer sen köpa mej en annan bättre Ic än 9000.
2003-03-10. 9000 2.3 insug får ej plats. ett 2.0 får sättas på plats så länge tills jag får tillverkat ett eget.
2003-06-10. HKS 40mm dumpbyts ut till Evo 6 bypass 35mm. intercoolern blev en ihopsvetsad dubbel 9000ic.


2002-10-23. har ej börjat på min bil eller motor än, den står fortfarande påställd. jag har dock börjat med växellådan lite smått, plockat isär en "provväxellåda" så jag har ett hum om hur det ska lira och så. har skaffat nya pinjonlager samt ingående lager ifårn primärhuset. inväntar lite specialverktyg för att kunna göra ett bra jobb.

min 2.3topp är ivägskickad på portning tillsammans med ett 9000insug som ska moddas för passform och för 8 spridare, samt grenrör. insug och grenrör skall matchportas emot toppen för ett bra flöde.


2003-01-30. ojojojoj vad jag segar, jag har redan börjat få panik, jag har ju inte ens börjat! oups... men lite händer iaf. jag besiktigade bilen i tisdags. åkte dit för ojämn bromsverkan fram. 2.1 på vänster och 0.8 på höger. funkade ju nästan iaf :). så idag s ha rjag haft loss oket och smörjt upp kolven, luftat oket och skrapat av backarna från lite skit, så ska jag ombesiktiga imorrn och hoppas att den går igenom. var förut idag och hämtade en motorlyft också, så går bilen igenom besiktningen imorrn så ska motorn lyftas ur i helgen och sättas igång med snarast. har lite halvkasst med tid är jag rädd. men det ska väl gå frammåt iaf :)

här nedan är bilder på när jag bytte fälgar och avgas-system. 3':e bilden är min 3" avgas med "kat", eller ja. resterna av en iaf :) visst är bilen snygg i vintersulor! :) vita blinkers fram har jag fått på också ja!  gjorde gottgott

0130-08.jpg (32425 bytes) 0130-09.jpg (30871 bytes) 0130-10.jpg (34947 bytes) 0130-11.jpg (29306 bytes) 0130-12.jpg (32369 bytes) 0130-13.jpg (40710 bytes) 0130-15.jpg (36500 bytes) 0130-14.jpg (34757 bytes) 0130-16.jpg (39317 bytes) 0130-17.jpg (36148 bytes)


2003-02-03. det ha rpå rätt kort tid hänt rätt mycket. men ska medans jag kommer ihåg det berätta om min lilla specialare som jag gjorde inna jag besiktigade bilen. jag bytte ju avgas-system, och då ska ska ju lamdasonden ifrån 3" över till orginal-systemet. problemet var dock att gängorna i min lamdasond och i mitt org avgas inte är så där suuuuuuuperbra direkt. försökte skruva i skiten i typ 1timme innan jag gav upp...

hur fan ska man lösa detta nu då? kikade lit epå avgassystem och såg att lamdasonden sitter på undersidan, dvs osnyligt för besiktningen. hehe, saken är biff, fram emd svetsen och punktar dit lamda sonden med 3 svetsloppar, sen så på med en massa avgaspasta runt om för att det skulel bli tätt, kanon! lagat!

0203-35.jpg (32520 bytes) 0203-36.jpg (38289 bytes) 0203-37.jpg (35973 bytes)

Bilen fastnade i besiktningen pga av ojämn bromsverkan frma. 2.1 på vänster och 0.8 på höger... fan vad petiga dom är då... hem och smörja upp högeroket, och vips så fick jag 2.0 på vänster och 2.0 på höger, mycket bättre :) så dagen efter besiktningen så börjas det meka, lite halvpanik är det ju.

0203-01.jpg (32254 bytes) 0203-02.jpg (42514 bytes) 0203-03.jpg (42971 bytes) 0203-04.jpg (55268 bytes) 0203-17.jpg (47037 bytes) 0203-18.jpg (38211 bytes) 0203-19.jpg (38669 bytes) 0203-20.jpg (31843 bytes) 0203-21.jpg (40370 bytes) 0203-22.jpg (42846 bytes) 0203-23.jpg (43930 bytes) 0203-24.jpg (47225 bytes) 0203-25.jpg (42912 bytes) 0203-26.jpg (44988 bytes)

Motorn lyftes ur rätt kvickt, börjar få lite rutin på det hela så att säga. 3h så var dne ur och då gjorde jag allt själv. började sedan idag meka loss allting. motorn ska ju isär och renoveras. lossade först lådan, lossade sen allt till insuget, spjällvärme, tomgångsmotor osv. sen all vatten och oljekylning till turbon. väck med insuget, och lossa sen turbon. och genast känns motorn rätt naken. känns som jags kulel bli klar på en vecka, men allt går ju br ai början tills problemen hopar sej.

0203-27.jpg (42252 bytes) 0203-28.jpg (48477 bytes) 0203-29.jpg (47588 bytes) 0203-30.jpg (45866 bytes)

Roade mej med att lägga upp orginalturbon emot min Turboneticturbo. och så där jättestor skillnad är det ju faktiskt inte, men jag vet ju vad turboneticen är kapabel till. killen som hade den gule först hade en trim 60-turbo innan had eköpte denna turboneticen. den körde han slut på på ca 2månader. sen var den död, levererade aldedess för lite luft :).

0203-31.jpg (50194 bytes) 0203-32.jpg (48694 bytes) 0203-33.jpg (44958 bytes) 0203-34.jpg (53046 bytes)


2003-02-08. har hänt en del nu. saker och ting rullar på rätt så bra faktiskt, men så är dte ju tyvärr en del problem på vägen också. men men, en sak i taget. här är när jag lossat ventilkåpan och lite mer saker.

0208-01.jpg (46522 bytes) 0208-02.jpg (49863 bytes) 0208-03.jpg (52327 bytes)

här är sen mitt svänghjul som inte är världens vackraste direkt. lamellen har slirat en HEL del.

0208-04.jpg (43066 bytes) 0208-05.jpg (34635 bytes)

sen skulle kamdreven lossas. fy i helvete säger jag bara, att jag inte bröt ihjäl mej, en del av kammens gängorna lossnade och följde med ut, den satt nåt så inåt helvete...

0208-06.jpg (45486 bytes)

och här är då topplocket borttaget

0208-07.jpg (49677 bytes) 0208-08.jpg (46414 bytes) 0208-09.jpg (36300 bytes) 0208-10.jpg (46379 bytes)

sen upp med blocket på först en pall, sen på bänken

0208-11.jpg (39768 bytes) 0208-12.jpg (40416 bytes) 0208-13.jpg (36516 bytes)

sen städade jag undan lite för att få plats

0208-14.jpg (32127 bytes)

sen skulle sidorna demonteras och då även bulten som håller drevet som driver remmarna till generator och vattenpump. denna är åtdragen med 190Nm för ca 15år sedan. kanju säga att det krävdes MYCKET våld för att lossa skiten. krökte järnrör, bultar och vet inte allt på vägen fram emot en lossad bult. till slut lyckades farsan hålla svänghjulet med en kofot och jag lossade bulten med ett rör som hävarm, ca 2m lång.

0208-15.jpg (43619 bytes) 0208-16.jpg (45139 bytes) 0208-17.jpg (41711 bytes) 0208-18.jpg (43038 bytes)

sen plockades oljepumpen bort, sen kåporna, och kamkedjan osv, tills blocket stod   naket, med enbart vev och kolvar kvar

0208-19.jpg (40970 bytes) 0208-20.jpg (52389 bytes) 0208-21.jpg (52572 bytes) 0208-22.jpg (56776 bytes)

Det var sen när jag lossade stakarna och sköv ut kolvarna som det mindre roliga upptäcktes. kolvarna var INTE vackra. inga knackskador elelr så, däremot verkades det som folk varit mindre noga med bra olja i bilen. även vevlagrena var rejält slut.

0208-23.jpg (53146 bytes) 0208-24.jpg (42425 bytes) 0208-25.jpg (33727 bytes) 0208-26.jpg (41734 bytes) 0208-27.jpg (47500 bytes) 0208-28.jpg (45802 bytes) 0208-29.jpg (53290 bytes)

Har kollat med lite folk och troligen så räcker det med att jag polerar upp kolvarna lite och honar cylindrarna en aning. det finns inga märken i cylindrarna som syns, det är bara nyasner, som syns i rätt ljus

0208-34.jpg (24008 bytes)

men sen när kolvarna var ute så lossade jag även ramlagrena som såg bättre ut, plockade ur veven, och roade mej sen med att göra rent blocket med lösningsmedel, så jag kan måla det senare

0208-30.jpg (45071 bytes) 0208-31.jpg (40684 bytes) 0208-32.jpg (47761 bytes) 0208-33.jpg (44817 bytes) 0208-35.jpg (46340 bytes) 0208-36.jpg (44139 bytes) 0208-37.jpg (48090 bytes) 0208-38.jpg (52528 bytes) 0208-39.jpg (40958 bytes) 0208-40.jpg (35874 bytes) 0208-41.jpg (42429 bytes)


2003-02-15. allt bara kör ihop sej totalt ungefär och jag är nere i en bilmeks-svacka. inget vill lira min väg, allt ser ut att bli dyrt, hur jag än gör ungefär. men jag får väl som vanligt ta dte från början.

Målade med glädje i sinnet och lösningmedel i huvet blocket med silver hammarlack, och det blev inte så illa ändå!

0215-01.jpg (40891 bytes) 0215-02.jpg (33156 bytes)

Sen så tog jag tag i mitt honingsverktyg jag lånat och gasade runt lite i cylindrarna, för att få upp en lite nyare yta bara inte för att avverka nåt. gick fint det med, hade dock lite "hårda" vändkanter, men det är inte så farligt.

0215-03.jpg (46300 bytes) 0215-04.jpg (41171 bytes) 0215-05.jpg (44640 bytes) 0215-06.jpg (39735 bytes)

Sen började då det lite mer stönigare. jag hade precis accepterat att mina kolvar inte är så vackra direkt, men tänkte att en polering duger. jag skall på en kolv kancka ur kolvbulten för att kunna göra rent kolven. detta reuslterar så klart i total succé, på nåt vis jag inte själv lyckats räkna ut så hände nånting, och en flis lossade ur kolven... jippi vad kul, jag blir så urbota trött på sånt här. jag blir typ inte förbannad längre, jag blir bara less på skiten och fundera rpå att börja gjuta tennsoldater som hobby istället. mycket billigare och mindre frustrerande. dessvärre tycker jag det är jävligt tråkigt att gjuta tennsoldater så jag fortsätter mitt jobb i garaget trots att det är dömt att misslyckas oavsett vad jag gör... i min frustration gjord ejag en numera patenterad henke-lösning; släppte allt rakt ner och gick in och la mej och sov typ.

0215-09.jpg (27568 bytes) 0215-10.jpg (34053 bytes)

Under natten så låg jag och vände och vred på det här med kolvproblemet. då kom jag ju på det! jag har ju 4st SVINIGT dyra och bra kolvar i motorn ifrån den Gule! jag hade tidigare valt bort dessa i mitt koncept pga av det väldigt låga kompen 6.4:1, men vid närmare eftertanke så känns dte som det kvittar, jag kommer få mindre vrid = bättre för lådan, och jag kan ladda REJÄLT! kolvar är goda för minst 2bars laddtryck och är riktiga rallycrosskolvar, och dessutom är dom 90.5mm och typ helt nya, dvs jag tar dessa kolvar, och borrar upp mitt block till 90.5mm och vips och tada så har jag ett jäkla paket!

Glad i hågen över mina nya planer går jag ut i garaget dan efter, och börjar skruva lite på den gule motorn. snart är den av lådan

0215-28.jpg (40464 bytes)

och så lyfter jag upp den på bänken, lossar vevstaksöverfallen och knacker ut kolv efter kolv... jag visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta. det sistnämda låg närmare att ta till hands. mina fina, dyura och tåliga och bra kolvar ser ut som dom vart utsatta för jag vette fan vad, dom såg rent ut sagt förjävliga ut! det satt gods från cylinderväggarna ÖVERALLT på dem! höll ta mej fan att bryta ihop. kolvar för ett värde av minst 15000 bara att slänga i soptunnan typ.

0215-29.jpg (42779 bytes) 0215-30.jpg (36552 bytes) 0215-31.jpg (50976 bytes) 0215-32.jpg (47556 bytes) 0215-33.jpg (43873 bytes) 0215-34.jpg (39192 bytes) 0215-35.jpg (30910 bytes) 0215-36.jpg (42793 bytes) 0215-37.jpg (40140 bytes) 0215-38.jpg (35656 bytes) 0215-39.jpg (40282 bytes) 0215-40.jpg (43324 bytes) 0215-41.jpg (36266 bytes) 0215-42.jpg (42493 bytes)

Så nu vette fan vad jag ska göra. står nu och väntar på besked på om mina dyra fina kolvar går att renovera, typ svarva av nån 10dels mm eller så. vore jävligt surt att få hysta dem... som ni nog förstår så ser jag inte allt för possitivt på att köra på knutstorp den 3:e maj...


2003-02-23. så där nu ha jrga hämtat andan och samlat ihop mej själv igen och saker och ting börjar rulla igång igen. jag lät alla kolvar gå med min bror till saab där en guru fick kika på dem och säga sin åsikt. mina fina dyr akolvar var soptunnan nästa sa han, dessa kolvar var för styva för att köras i ett "vanligt" block, därav att dom såg ut som dom gjorde. mina orginalkolvar sa han dock att det bara är att tuta och köra, så jag har polerat upp de småreporna som var, tvättat av dem och satt på nya kolvringar på dem. nu kommer jag ha hög komp iaf vilket jag egentligen inte vill ha, men men, måste ju ha nåt att göra till nästa år också (visserligen pluggar jag 35mil hemifrån då men ändå ;D).

Här är då första bilden, ha rju roat mej med att byta bromsar och även stötdämpare, det är dessvärre inte Öhlinare, men väl Biltema rally (som faktiskt är RIKTIGT bra, görs tyvärr inte längre, tillverkade av samma företag som gör Koni).
0223-03.jpg (35722 bytes)

här är då kolvbultslagrena på vevstakarna på kolvarna ifrån den gule, där fanns glapp vilket säkert hade nåt med saken att göra också, gjorde säkerligen inte förutsättnignarna bättre iaf...
0223-04.jpg (21226 bytes) 0223-05.jpg (30175 bytes)

Här börjar då ihopmonteringen, här är blocket utan Ramlager. nästa bild är de gamla ramlagrena högst upp och mina nya lite längre ner, och sista bilden så är ena lagerhalvan på plats i bocket på alla 5 lagringsplatserna.
0223-07.jpg (41098 bytes) 0223-08.jpg (43276 bytes) 0223-09.jpg (35286 bytes)

Här är då en kolv, nu mer nya kolvringar och oljeavskrapningsring. du ser även det nya vevlagret som ser något bättre ut än dom förra gjorde :)
0223-13.jpg (44586 bytes)

Här är då en trevlig liten sak jag lånat av Erik (Tack igen!), en kolvringsihopspännare. den funkar så att man stoppar in kolven med kolvringar på och sen spänner man ihop hela paketet med denna spännaren, då kläms således kolvringarn ihop och blir så små dom kan bli. man lägger sen i paketet i cylinderloppet, och knackar sedan i kolvarna med baksidan av en mejsel tills alla kolvringar är nere i loppet och kolvringsspännaren lossar av sej själv, sen äre bara att hoppa på nästa kolv!
0223-14.jpg (38509 bytes) 0223-15.jpg (37927 bytes) 0223-16.jpg (47118 bytes)

Här drar jag åt vevstakslagrena (54Nm), dessa är lite enklare att dra åt än ramlarena som skall dras med 108Nm. för att inte tala om bulten som sitter utanför oljepumpen, den jävlen ska dras med 190Nm! fiiiiii fan säger jag bara.
0223-17.jpg (31806 bytes)

Här är då en överblick hur det sur ut med kolvarna och veven på plats i blocket, fint va? :)
0223-18.jpg (39061 bytes)

Sen började ihopmontering utav allt annat, först på med ena kortsidan.
0223-19.jpg (37984 bytes)

Sen på andra sidan så satte jag först på kedjestyrningen, sen på med den nya kamkedjan, sen på med ny packning och kortsidan. utanför kortsidans kulle sen oljepumpen på plats och sen smäckte jag även dit vattenpumpen. jag väntar nu på att få min portade topp som förväntas komma på onsdag. när jag fått på den ska jag sätta motorn på lådan, sej ska det börja mekas med insuget för att få till detta bra, lär ju bli ett äventyr i sej, förbered er på svordommar och misslyckaden...

0223-20.jpg (48587 bytes) 0223-21.jpg (48900 bytes)


2003-03-10. toppen blev en vecka försenad så jag fick den först förra veckan, så under tiden ha rjag inte gjort så mycket, monterat av kofångaren för att lossa min 9000IC som skall ersättas av en större, effektivare helsvetsad variant av nåt slag. var inne hos en tillverkare idag och prata lite. priser återkommer jag, men lär ju inte bli billigt. 5000+ misstänker jag. men nu är bilen strippad för IC-montage iaf

0310-01.jpg (39273 bytes) 0310-02.jpg (44810 bytes)

Och så kom då den efterlängtade toppen, med matchportad insug. portningen kanske inte är världens bästa, och absolut inte världens fetaste portning, men det är ju budgettrimmning så kompis kompis fick duga, då jobbet blev gratis. och något större är ju iaf kanalerna.

0310-03.jpg (40192 bytes) 0310-04.jpg (45033 bytes) 0310-05.jpg (34036 bytes) 0310-06.jpg (29847 bytes) 0310-07.jpg (33359 bytes) 0310-08.jpg (40944 bytes)

Så skulle då toppen monteras, på med topplockspackning, pilla ut kamkedjan genom toppen och på med denoch hänga upp den i nåra bult. inga större konstigheter.

0310-09.jpg (38117 bytes) 0310-10.jpg (37906 bytes)

Sen skulle då kamkedjan på plats med kammarna rätt inställda. det var ju lite mer meckel än jag trodde det skulle vara. det bev ett jävla ryckand ei kedjor, flyttande av kedjan mellan dreven, snurrande på svänghjul och kammar och så vidare, men skam den som ger sej, till slut fick jag det som det skulle.

0310-11.jpg (36019 bytes) 0310-12.jpg (52330 bytes)

Sen upp med motorn i luften, montera oljesumpsugen inunder och sen sänka ner motorn på min fina renoverade låda, se där ja, om jag inte visste bättre skulle man ju kunna tro att det började närma sej klart, men lyckligvis vet jag bättre och vet att det allt är en bit kvar.

0310-13.jpg (37653 bytes) 0310-14.jpg (41149 bytes) 0310-15.jpg (48859 bytes)

Sen skulle då mitt 9000 2.3insug på plats. belv ju tvärstopp med en gång, fanns inte en chans i helvete att detta skulle gå utan att huven tar i insuget. tänkte planslipa insuget snett för att få ner vinkeln, men då skulel jag typ vara tvungen att skala av halva insuget så det blev till att lägga 9000insuget på hyllan och så länge smäcka på mitt 900insug med dubbla spridarrader ifrån den gule. detta är bara en nödlösning så länge, jag skall, när tid finns, börja göra ett helt eget insug, för att få lite mer lämpliga dimensioner, jag menar, hur svårt kan dte vara? :) (och ni som undrar, ja, jag vet att insug är en hel vetenskap)

0310-16.jpg (39720 bytes) 0310-17.jpg (28102 bytes) 0310-18.jpg (38291 bytes)

Så idag då så har jag monterat grenröret, och satt på min fina turbonetics-snurra. skall dra oljan imorrn då jag saknade packningar idag. sen så väntar jag på insuget som är utlånat till en kille 80mil bort, så jag tror jag ska börja montera mitt prospark i bilen i väntan på mekdelar.

0310-19.jpg (42960 bytes) 0310-20.jpg (41157 bytes) 0310-21.jpg (37048 bytes) 0310-22.jpg (39086 bytes) 0310-23.jpg (39800 bytes) 0310-24.jpg (51315 bytes)


2003-03-16. i väntan på mitt insug så får man pilla med annat så länge. så det började kopplas för prospark och lite mätare som skall in i bilen. det drogs lite kablar genom kabelgenomföringen som vid det här laget börjar bli rejält full av mina egna små saker. sen skulle prosparket monteras nånstans vilket inte var världens lättaste sak. dte fick bli en halvbra lösning på knäskyddet. om nån kickar till det när dom åker med mej är dom döda.

Här är iaf det jag bröjade med. en jävla massa kablar

0316-01.jpg (46301 bytes)

sen vare bara att börja riva!

0316-02.jpg (44532 bytes) 0316-03.jpg (39922 bytes)

Sen skulle bilen ut ur garaget för att dte skulle svetsas på min vinterbil i år (inte 245an, utan en 99, som knappt är nämd på sidan). här kanman då se min, ja... hrmf, lite VÄL brutala sänkning bak. får nog åtgärda det genom att sätta på en org fjäder igen. fan vad fult dte blev.

 0316-04.jpg (59165 bytes) 0316-05.jpg (40853 bytes) 0316-06.jpg (52509 bytes)

Bieln fick sej sen en tvätt i motorrummet, hur ofta ser man en styrväxel glänsa? en timme efter jag tvättat bilen så kalkar pappa hela trädgården. bilen var väl så där ren efteråt eftersom all vind verkade ligga rätt på bilen.

0316-07.jpg (52845 bytes)

Mätarna som skall skall sitta där stereon satt. så stereon ska flyttas ner i mittkonsollen och där stereon satt skall nu lamdamätare, bränsletrycksmätare samt laddtrycksmätare sitta. och där laddtrycksmätaren satt förut passar ej längre mitt ljusvred så var tvungen att fylla upp hålrummet med nåt, så det fick bli en... ja... laddmätare á la biltema. hehe, :).

0316-08.jpg (33101 bytes) 0316-09.jpg (40740 bytes) 0316-10.jpg (50145 bytes)

Sen har jag svetsat lite i motorrummet. svetsade fast två st bitar gängstav för att få plats mina tändspolar till prosparket som synes på första bilden. andra bilden är ett gäng nya kablar som dras för mätarna och för prosparket. och 3:e bilden är min ögonsten i solnedgången, visst är hon vacker?!

0316-11.jpg (44379 bytes) 0316-12.jpg (58643 bytes) 0316-13.jpg (25921 bytes)


2003-03-23. har dratt klart elen till mätarna och prosparket, trodde jag tills idag då, men det får komma senare. har flyttat ner stereon till mittenkonsolen, och mina mätare är placerade rätt så lika som i gul. mätarna är från vänster sett; lamda, sopaptryck, laddtryck, tittar man längre ner ser man en röd lampa, detta är shiftlight och vippbrytaren till höger är för att slå på lustgasen. eller njä, den är till för olika varvstopp. ovanför ratten kan man skymta prosparksenheten och till vänster om ratten (för att fylla ut hålet) sitter en voltmätare.

0323-04.jpg (44704 bytes) 0323-05.jpg (42391 bytes) 0323-10.jpg (46652 bytes)

här ha rjag sen pluggat EGR-hålet på grenröret

0323-06.jpg (30065 bytes)

Och här har jag monterat startmotor, generator, motorfäste

0323-07.jpg (45459 bytes)

Här är kabeldragning och nytt hål som jag punchat för prosparket. nästa bild är enheten till prosparket, avskräcker säkert nån :)

0323-08.jpg (44376 bytes) 0323-09.jpg (23790 bytes)

har lackat ventilkåpan, och sen slipat rent där texten står. monterade den och provmonterade även WG:n

0323-11.jpg (42172 bytes) 0323-21.jpg (40444 bytes) 0323-22.jpg (42896 bytes) 0323-17.jpg (44018 bytes) 0323-18.jpg (42302 bytes) 0323-19.jpg (43201 bytes)

har stora funderingar på hur väl WG:n kommer funka med APC/Magnetventilen, verkar inte vara nån som provat, men men, måste väl vara först på nåt.

Här nedan är när jag monterar sensorskivan till tändningen till prosparket, inkl givare. på vevslängen så sätts först remskivorna, i remskivan gick jag gänga upp 3st hål, sen på med en specialsvarvad distans, och sen på med sensorskivan utanpå det. sen på med ett specialfäste för sensorn. sensorn ska ligga max 1mm ifårn skivan, så det var tvungen att sitta stadigt :)

0323-12.jpg (37401 bytes) 0323-13.jpg (45489 bytes) 0323-14.jpg (41832 bytes) 0323-15.jpg (44911 bytes)

Sen har jag gjort nya pinnbultar till turbon

0323-16.jpg (37541 bytes)

och sen fick jag för mej jag skulle montera i min 7ans primär i min växellåda som stått utan primär hela tiden. och med min tur så verkar det somom jag tagit HELT fel axel i primärhuset. primärdrevet och axeln passar inte på varandra. verkar som om det blir till att riva isär lådan och byta axel. jippi, är ungefär SÅ sugen på det.... faaaaaaaan.

0323-20.jpg (44835 bytes)


2003-04-02.  lyckligsvis så passade nedre drevet i primären och det vara bara att polera lite på axeln och dunka på skiten. så nu sitter det där en 7ans primär.
0402-01.jpg (51932 bytes)

Har sen vart och skaffat min 9000 2.3-koppling. skall vara god för 420Nm, så vi får hoppas den håller. den lär ju hålla bättre iaf, min org koppling slira som faaaaen.   i kopplingspaketet så ingick svänghjul, lamell och tryuckplatta från 9000 -93 2.3 långmotor. ni kan framför allt på andr abilden se skillnaden i size mellan lamellerna. dessvärre slitar detta tydligen rejäääääält på synkringarna i lådan pga den ökade massan som måste bromsas upp av synkringarna. men men, lådnaär ju inte tänkt den ska hålla i 100år ändå.
0402-02.jpg (43439 bytes) 0402-03.jpg (47833 bytes) 0402-04.jpg (39880 bytes) 0402-05.jpg (45470 bytes) 0402-06.jpg (48715 bytes)

Sen tog mej ett litet miniprojekt att snygga till min ventilkåpa + täcklock för tändstiften. jag har ju separata tändspolar som sitter på insidan höger hjulhus, och således måste tändkabalrna gå dit också. jag tog först och lackade ventilkåpan svart blank. sen borrade jag upp plåten som ligger  i mitten av ventilkåpan. 4 hål, rakt ovanför respektive tändstift. sen så punchade jag hål med en punch. lackade sen plåten i silver. när dte torkat klämde jag dit gummigenomföringar, i dessa ska sen då självklart tändkablarna gå. det blev, enligt mej då, ovanligt och riktigt snyggt!
0402-07.jpg (36167 bytes) 0402-09.jpg (36894 bytes) 0402-10.jpg (36295 bytes)

Sen har jag ju gett mej fan på att koppla in dioder som markerar spikning när APC känner av detta. så jag fick bygga mej en liten diodhållare där jag kopplade inte 4dioder. 2st paralellkopplade par i serie. kopplade sedan + på dioderna till 12v och sen drog jag iväg jorden till APC-boxen där den senare ska kopplas in. min lilla diodhållare monterade jag rakt under hastigetsmätaren.
0402-08.jpg (41570 bytes) 0402-11.jpg (47709 bytes) 0402-12.jpg (40982 bytes) 0402-14.jpg (44420 bytes) 0402-15.jpg (41657 bytes) 0402-16.jpg (41019 bytes) 0402-17.jpg (41802 bytes) 0402-13.jpg (42005 bytes)


2003-04-18. Så där ja, kanske dags att uppdatera igen då :). kan ju först berätta en fin liten historia om mitt insug somjag gått och vätnat på i 100år typ. Schäfer från STCS fick låna mitt specialinsug från den gule med dubbla spridarrader när han var bodde en dag hos mej i höstas. jag trodde inte jag skulle behöva insuget nämligen så ha fick låna det tills vidare med kravet att han var tvungen att skicka det snarast när jag behövde det. sagt och gjort, för ca 5veckor sen kom jag på att jag måste ha dte då mitt 9000insug inte passade. så jag pratade med schäfer och han skulle skicka det med bussgods.

det går ca 2½v och inget insug kommer så jag ringer honom och säger att mitt insug inte kommit. han ska då kolla upp. han återkommer sen och säger att "posten har visst slarvat bort det, men nu ska jag få iväg det". det går 1½v till och inget insug, jag börjar nu bli irriterad då hela mitt bygge står still i garaget och knutstorp närmar sej med stormsteg. jag skickar ett sms där jag undrar vart fan mitt insug är ochf rklarar att jag måste ha det NU!. inget svar. skriver igen. inget svar.

då blri jag mer irriterad och dagen efter börjar jag ringa honom på mobilen. han svarar inte. eller så trycker han på "c" så det piper upptaget. jag tokringe rhonom i ungefär 4-5h. han vägrar svara. då söker jag upp vart han bor och ringer 118 118 för att få hans hemnummer. får då 2st hemanummer. ringer som en tok på bägge, ingen svarar, så klart.

när klockan är runt 17 så svarar hans mamma som antagligen kommit hem fårn jobbet. jag fråga rom fredrik är där ochd et är han ju sjävklklart, fast han pratad ei telefon så jag skulle ringa om 10min. jag ringer efter 10min, han prtar då i telefon än så jag berättar för henne lite löst vad dte handla rom och lämna rmtit hemnummer så han ska ringa mej.

efter en timme har han itne ringt så jag ringer igen och hon tyckte dte var honstigt att han inte ringt, men hon lovade att påminna honom. efter 3h så ringer jag igen, och får denna gången prata både hans mor och far. dom är förvånade över att han inte ringt. jag får berätta hela historien med insug för dem bägge och dom lovar ta tag i saken.

2daga senare ringer jag dem igen, då ligger ingsug i en låda i köket medans shcäfer letare fter alla delar till det. han har alltså uttryckligen ENBART SNACKAT SKIT, när han sagt att han skickat det, insug var ta mej fan inte ens ihopplockat. när jag typ 5dar senare får det med posten ser det ut som FAN, skitigt och jävligt, alla spridarna var fulla med sand och grus och skit, sen fattades det en massa slangar och slangklämmor, pluggar bultar och gummi-genomföringar. och fortfarande har jag inte fått prata med idioten, så om ni nån gång funderar på att göra affär med Fredrik Schäfer i norrland som är med i STCS, gör det INTE! går fan inte lita en jävla sekund på honom.

Så, nu över till nåt mer trevligt.har börjat filura lite med slangar och så där, satt på stålomspunnet till magnetventilen och bytt ut en emot en längre som sak till WG:n. har även börjat modifiera röret som sitter innan turbon då det ska in slang från vevhusventilation där, samt luft ifrån bypassen. och även då uttag för magnetventilen.

0416-01.jpg (30329 bytes) 0416-02.jpg (40403 bytes) 0416-03.jpg (38828 bytes)

 

Sen över till insuget då, det har fått sen en jävla tvätt och sen modifiering. här nedan syns då först mitt orginalinsug, sen mina 380ml spridare och sen ihopbyggnaden av insuget.

0416-04.jpg (47548 bytes) 0416-05.jpg (44101 bytes) 0416-06.jpg (35491 bytes) 0416-07.jpg (45423 bytes) 0416-08.jpg (42323 bytes) 0416-09.jpg (43238 bytes) 0416-10.jpg (45278 bytes) 0416-11.jpg (44573 bytes)

Sen satte jag även på ett sprillans nytt spjällhus, fint va :). ni kan även se sen att jag fick porta upp insget lite för att dte skulle matcha toppen, för at få lite jämnare flöde iaf, men senare ska ju egen insug byggas.

0416-12.jpg (46834 bytes) 0416-13.jpg (41424 bytes) 0416-14.jpg (34448 bytes) 0416-15.jpg (41667 bytes) 0416-16.jpg (32835 bytes) 0416-17.jpg (31627 bytes)

Här är då insuget på plats och ni kan se lite slangdragning ifrån magnetventilen.

0416-18.jpg (40589 bytes) 0416-19.jpg (43123 bytes) 0416-20.jpg (44184 bytes) 0416-21.jpg (50292 bytes) 0416-22.jpg (48813 bytes)

Här är då den gammla gummiknuten som sitter på växelföringen, den är sönderkapad och så har jags vetsat fast låsningen på en knut av 99-modellen som är en knutled istället, mö bättre!

0416-23.jpg (41477 bytes)

Sen så var det dag då! här syns motorn i det fria och hur dessa väg letar sej ner i motorrummet. tog säkert 1h att sänka ner den då dte var lite trångt både här och där, bland annat vid växeknuten som tog i min hemmagjorda diffhuskåpa och även tändskivan till prosparket ville ta i här och var. när motornv äl var i kom jag på att jag klämt sätta på servoremmen, så jag var tvungen att lossa sensorn till tändskivan. tog fram spärrskaft med förlängare och insex-hylsa. tryckte ner spärrkaften där bak, precis inunder bromsoljeburken se sa det "plupp" så lossade hylsan ifårn förlängaren. dte var här då kvällens höjdpunkt tog vid, letandet efter hylsan. jag låg unde rbilen säkert 10ggr och kikade ifårn alla vinklar ovanifrån säker 20ggr. jag var så förbannad så jag höll på att gå upp i atomer. jag fick ngo fan leta efter dne jävla hylsan i 30minuter! jävla knullgrejer! till slut hittade jag den under bälgen till styrservon där jag redan letat 5ggr.

0416-24.jpg (48412 bytes) 0416-25.jpg (39824 bytes) 0416-26.jpg (47416 bytes) 0416-27.jpg (51574 bytes) 0416-28.jpg (51932 bytes) 0416-29.jpg (49076 bytes) 0416-30.jpg (52316 bytes) 0416-31.jpg (54425 bytes) 0416-32.jpg (48117 bytes) 0416-33.jpg (54933 bytes) 0416-34.jpg (54888 bytes) 0416-35.jpg (54827 bytes)

Här synes min 9000koppling, allt ifårn långmotor, bult-on!

0418-01.jpg (47959 bytes) 0418-02.jpg (51163 bytes)

är är då min kabeldragning till spridarna bl.a. till prosparket, blev rätt läckert om jag får säga det själv (och dte får jag ju)

0418-03.jpg (53971 bytes) 0418-04.jpg (52944 bytes) 0418-05.jpg (49513 bytes) 0418-06.jpg (56899 bytes)


2003-04-23. avgasystemet på plats. 3" hela vägen, brum brum! känns lite mer "rätt" med 3" utblås än mitt fula dubbla utblås jag hade förut.

0423-01.jpg (41038 bytes) 0423-02.jpg (51128 bytes)

sen började jag plockla ihop så smått för provstart, 9000intercooler sitter på tills vidare. ingen bypass/dump monterad än så länge. såg ingen mening med att montera nån eftersom det skulle krävas modifieringar av rören jag använder ni, och jags ka ändå göra ny när jag byter ic sen.

0423-03.jpg (51641 bytes) 0423-04.jpg (49990 bytes) 0423-06.jpg (54276 bytes)

sen har jag även montert oljefällan. gjorde ett fint litet fäste ni kan skymta bakom. slangen (pluggad)som sitter längst ner ska sen bytas ut emot lämplig behållare.

0423-05.jpg (46139 bytes)

Ja så där då, då skulle allt vara klart då för det stora ögonblicket. PROVSTART! jag hade en hel armé med fjärilar i magen när jag satte mej i bilen och med svettiga fingrar tog tag i nyckeln och vred den långsamt till körläge. lampor, t.o.m. rätt lampor började lysa. med darrande läpp vred jag nyckeln till startläge.   *RRRRRRRRRRRRR* lät det i motorrummet, för dålig spänning, jippi, fick ladda batteriet istället. så ut nästa dag igen och prova än en gång. samma sak igen! startmotorn gick inte runt. att jag glömt skruva fast jordflätan i motorn slog mej lika snabbt. på med den, och på starten igen. nu snurrar startmotorn minsann, men bilen ville då rakt inte starta. hann kontrollera 2 saker. 1. bilen tänder. 2. jag har ingen soppa fram till spridarna = pumpen går inte.

nu började en brutal felsökning av saker och ting. huvudrelär, bränlsreläer kollades. pumpen tvångsmatades. kollade så det vars pänning fram till box osv.

jag har ju som enda modifiering utav LH-systemet bytt varvtalssignal. ifårn att förra ha tagits på blå kabel (5) ifrån tändspolen, nu tas ifårn prosparkets varvsignal. jag misstänkte detta kunde vara ett potensiellt fel så jag kikade där. mätte upp 12volt ifrån prosparket. mätte sen på kabelns väg igenom bilen. och mellan slutsteg och diagnosticuttag fick jag ett REJÄLT spänningsfall från 12v till 3.8v. kabeln där imellan visade sej ha 80kohm i motstånd, något som elschemat förnekade. jag trode jag hittat mitt fel och kopplade helt enkelt förbi denna högohmiga kabeln. lönlöst. bilen startade inte ändå.

jag fick ringa hit en kompis, Jonas som meckat en hel del med LH 2.4, han hade med sej ett portabelt LH-system på bräda som vi körde paralellt med bilens LH. vi kom djupare och djupare in i våra teorier. vi provade först för säkerhets skull att göra samma bygling jag gjort dagen innan, utan resultat.

när vi i vår värsta fundering klurade på varför sopppumpen inte startade så jämnförde vi med dte portabla systemet. där går varvtalssiganlen på en kort stund när nyckeln ställs i "kör", precis som prosparket. vi funderade mera och emr aoch kom fram till att det SKA ta mej fan funka... vi kopplad ein vår bygling IGEN och provade.. *snurr snurr snurr snurr spott, fräs, BRUM BRUM BRUM!*

Biljävel startade! jag blev så glad så jag blev salig nästan. snart började det ryka ifårn grenrör/avgasrör, men lite olje på de ställena är ju vanligt. det lät även väldigt illa fårn ventil-lyftarna. motorn fick gå nån minut och det rök fortfarande, lyftarna tysnade dock till min belåtenhet. jag vågade på mej ett gasade på spjället, och montorn verkade rapp! svarade riktigt gott, 3":et verkade göra sitt också för sjön sång i garaget. hoppade in och provade växellådan. samtliga växlar lirade som dom skulle, det här verkade ju skitbra! går ur och kikar ner i motorn rummet, vänder tvärt och rusar in i bilen och stänger av motorn.  i motornrummet var det nu fullt av oljestänk. prickar typ överallt som sprutats ut ifårn svänghjulet, därav röken på grenrör och avgas som aldrig ville sluta.

jag drog till med en kvalificerad gissning att det var packboxen bakom svänhjulet som kärvade. använde nämligen hammare istället för specialverktyg vid monteringen *hrmf*. jag ryckte idag lossa lamellen och svänghjule toch så och kikade där bakom... och jag är lika förbryllad nu som jag var då. packboxen läckte inte. men det är fullt med olja runt omkring, det fullkomligt rann ut olja på golvet, men jag vet inte varifårn det kommer! helt sjukt... men men, "säkert" nåt simpelt... får hoppas på det.

0423-07.jpg (37947 bytes) 0423-10.jpg (35399 bytes) 0423-11.jpg (38371 bytes) 0423-12.jpg (36813 bytes)

här nedan syns min fina bygling mellan urkopplat slutsteg och diagnostic-uttag.

0423-08.jpg (47282 bytes) 0423-09.jpg (47545 bytes)


2003-04-26. har kollat runt med lite folk angående mitt läckage och fått två misstänkta fall.
1. packningen är felaktig och läcker.
2. packboxen till växellådans primäraxel läcker.

och eftersom det är jag det handlar om som var det självklart fel på bägge grejerna. packningen somjag köpt på Speedparts var FEL! den passar alltså inte till b202 som den ska göra. helt otroligt att dom ens kan med att sälja skiten. den tätar på ett ställe inte alls, är förvånad över att jag inte såg detta vid monteringen. jag fick lossa hela kortsidan (som är fastkilad mellan topp och växellåda) och bända ut den. första bilden är där jag såg läckaget, dom 2sista bilderna är kort på där packningen inte tätar, den är ta mej fan fetfel!
0426-01.jpg (37045 bytes) 0426-02.jpg (52036 bytes) 0426-03.jpg (51283 bytes) 0426-04.jpg (42261 bytes) 0426-05.jpg (35803 bytes)

Hur som haver, jag fick bort kåpan, sen torkade jag rent och sen åkte den kära gamla tuben med packningsmassa fram, och så klenade jag på ltie lagom mycket och smäckte tillbaka kåpan. lite trångt var dte så jag fick tvinga den på plats med bultens hjälp.

0426-06.jpg (51378 bytes)

sen monterade jag svänghjul och provstartade, såg bra ut. inget läckage. men skulel ändå prova teorin med läckande packbox i lådan, jag fick därför montera tryckplatta och lamell och axel och prova. mycket riktigt, det fullkomligt pissad eut olja där med, jippi, 7dar till knutstorp och dne jävlas också... jaja, inget som inte går att lösa. i mej mejsel ut med skiten, fick vålda en HEL del...

sen ur med en bättre beg. packbox ur den 4-växlade lådan som satt på gul (vem fan har tid att köpa nya grejer i dessa bråda tider?), sen tryckjte jag den på plats och tillbaka med tryckplatta och lamell och axel och prova igen, och se på fan, det funkade, inget läckage.
0426-07.jpg (39523 bytes) 0426-13.jpg (44597 bytes) 0426-14.jpg (26041 bytes)

passade även på att koppla in min jordningskabel ifrån dioderna i kupén som ska lysa vid spikning. så dne är nu inkopplad i apc-boxen på stift 19.

motorn i övrigt känns jävligt rapp på gasen, men tomgången är lite lustig, har problem med luftläckage nånstans, vette fan vart än.


2003-05-04. fick stopp på oljeläckaget och då betydde det alltså att det var dags för provkörning. smått nervöst... jag varmkörde bilen i nåra km innan jag vågade stämpla på. bilen stack iväg bra men började spika vid redan 0.5bar. inte bra. så det var bara att åka hem igen. efter lite hjälpt från folk som är bättre än jag på tändingen så fick jag justera min tändningen en HEL del. ut och prova igen. ja jävlar vad bilen rör på sej! flyttar på sej duktigt. kanske inte riktigt som gul men inte långt ifrån. nöjd med kvällens provkörning åker jag hem.

dagen efter kopplar jag in min APC-kabel för att åka ut och labba laddtryck. detta är nu 2dagar innan knutstorp. jag justerar på en höft upp trycket där jag sitter i bilen. kanske till 1.4bar eller nåt, har ej mappap bränslet eller nåt nu, och ej heller justerat P på APC:n. kör lungt iväg på 1an, växlar till 2an och stämplar bilen börjar spinna hejdlöst på rent gaspådrag, MANLIGT! åker nån km för att hitta lämplig raka. börjar sen köra en sväng och känna på bilen. den är dock lite labil i laddtryck, men tror det beror på ev. glapp i min apc-kabel. men nnär dne laddar, då går dej riktigt duktigt.

har vid detta laget ungefär kört 2mil. då försvinner plötsligt 2an för mej. och 3an är svårsynkad. och 4an också! och det låter illa! vad fan är dte här nu då?! ut och lyssna, och ljudet hörs även på tomgång. *klink klink klink*, men framför allt låter det på 3an. får köra hem och hissa upp bilen och lägg amej under och lyssna. mycket riktigt. ljudet kommer från växellådan... lite förmattad konstaterar jag att jag måste lyfta ur motorn och skruva isär lådan... igen...  detta var för 3dar sen nu. bilen har fått stå och skämmas så länge. hämtar nog motorlyften nu i dagarna.

ljudet låter så här. först på tomgång, sen lägger jag i 3an  DOWNLOAD


2003-05-10. nu har jag tagit tag i saker och ting och börjat meka så smått igen. var ju så där engagerande att lyfta ur motorn efter 2-3mils körning. men men, dte är ju "bara" lådan som krånglar, kunde vart värre. hål i en kolv t.ex.
0511-01.jpg (39440 bytes) 0511-02.jpg (51636 bytes)

jag började med att tappa ur oljan ur lådan somjag tänkte använda igen. denna idé fick jag dock korrigera rätt fort. synen som mötte mej när jag undersökte oljepluggen somär magnetiskt var kanske inte den mest uppmundrande som jag sett direkt... metall... i massor... oljan var grå....
0511-03.jpg (33736 bytes) 0511-04.jpg (48609 bytes)

öpnnade inspektionsluckan på sidan. där ser jag direkt en fjäder till en synkrings sitter snurrad runt växelföringen. drar ett finger på botten, oljan ser ut som alumiumpasta ungefär. lite längre in skymtar jag en halv synkring, och på botten ser jag själva hållaren till synkringen. jaha. skoj nästan jämnt som farsan brukar säga.
0511-05.jpg (51782 bytes) 0511-06.jpg (31166 bytes) 0511-07.jpg (20631 bytes) 0511-08.jpg (24509 bytes) 0511-09.jpg (41534 bytes) 0511-10.jpg (48814 bytes)

fick nu inse att lådan måste lsos frånmotorn så jag hämtar en tom låda och sätter motorn på och ställer undan så länge.
0511-11.jpg (42705 bytes) 0511-12.jpg (44791 bytes) 0511-14.jpg (37674 bytes)

har mina aningar om vad det är somhänt, men skruvar isär lådan ändå. under diffhuslucket möter mej mer spån och metall, att en synkring kan lämna så mö metall efter sej. och efter lite mer mekande så kan inte en synkring göra det.. däremot 2st.... bägge hållarna till synkringarna har gått sönder. vette fan varför. aldrig sett nåt liknandne. men drevsatsen är hel iaf!
0511-13.jpg (40793 bytes) 0511-34.jpg (45537 bytes) 0511-35.jpg (48254 bytes) 0511-36.jpg (39016 bytes)

här er ni 4ans drev med synkring och synkrongisnseringring (elelr va fan den ny hette) normalt så skall det till höger om synkringen (den guldiga saken) sitta en fjäder som spänner ringen åt vänster. denna fjäder tar spjärn emot en stålbricka. det är denna fjäder och stålbricka som är söndermalen på botten av lådan. 4ans synkring såg väl rätt okej ut, inte för att jags ka använda den igen, men om man jämnför med 3ans synkring så är den fan skitsnygg.
0511-37.jpg (45062 bytes) 0511-38.jpg (36253 bytes)

här inne är då 3ans synkring. detta förklarar varför jag inte kunde få i 2ans växel. 3ans synkring har helt enkelt förflyttat sej 5cm in i lådan och klättrat upp på 2ans drev där den blivit duktigt deformerad. detat förklarar även varför min låda var så svårsynkad på 3an och 4an. inga synkringar kvar där..... sen hur fästena gått sönder så synkringen förflyttat sej ända dit bort är ju nåt man kan fundera på... men men. jag får helt enkelt byta ut grejerna och byter nog ner mej ifårn 9000-kopplingen till sinterlamellen. tyngden på lamellen kan bära skulden, även om jag är skeptiskt till det.
0511-39.jpg (37059 bytes) 0511-40.jpg (44775 bytes) 0511-41.jpg (43462 bytes) 0511-42.jpg (44304 bytes) 0511-43.jpg (28798 bytes)


härromdagen fick jag ett ryck och gav mej ut igaraget för att ha isär lådan helt. börjar gå på lite rutin nu. att få isär min låda gick rätt fort nu. konstaterade samma sak som förut. hållarna till synkringarn var borta. behövde nu ragga upp en nya axel till primärhuset då den hållaren som sitter därpå är påpressad på fabrik och ej går att byta lika bra som man vill.
0515-01.jpg (46597 bytes) 0515-02.jpg (49781 bytes) 0515-03.jpg (42461 bytes)

Så jag tog tag i min 100kr-låda som jag hade på gul och skruvade isär denna. drevsatsen i denna lådan var mcyket fräsh så jag tar och byter ut hela drevsatsen i min låda (behåller dock min nyrenoverade pinjong). 3ans synkringshållare var lite skavd efter MÅNGA missade växlingar med gul så den ska jag köpa ny på ANA.
Här synes när jag tömmer lådan på olja. sen synes de bägge lådorna nytvättade.
0515-04.jpg (40677 bytes) 0515-05.jpg (43775 bytes) 0515-06.jpg (43232 bytes)

Här är då demonteringen av gul-lådan. hittade ett av de ökända aluminiumpinjonghuset som man inte ska använda.
0515-07.jpg (37853 bytes) 0515-08.jpg (55269 bytes) 0515-09.jpg (42701 bytes) 0515-10.jpg (35315 bytes)

fullt i garaget nu. 2 växellådor utspridda. i helgen blir dte förhoppningsvis en igen.
0515-11.jpg (39611 bytes) 0515-12.jpg (32732 bytes)

här ser ni 4ans drev med synkring, fjäder och hållare. att jämnföra med bilden till höger (somär från den trasiga lådan) där fjäder och hållare saknas.
0515-13.jpg (43532 bytes) 0511-37.jpg (45062 bytes)

och här är då 3ans drev med synkring, fjäder och hållare/skål. denna skålen gick på andra lådan sönder och synkringen for över drevet och klättrade sen upp på nästa drev, dvs 2ans drev. succé!
0515-14.jpg (25044 bytes) 0515-15.jpg (25623 bytes)


2003-05-22. är ju numera arbetslös och oj vad mycket man hinner med nu för tiden! lådan är renoverad (igen), har bytt synkringshållarna som var den svaga länken i förra lådan, och det berodde alltså inte på att jag tappat mej mer än att jag inte bytte ut dem med en gång vilket jag självklart borde gjort. men men. gjort är gjort och man är en lärdom rikare. kommer aldrig fuska med att sätta dit nåt halvdant igen iaf. lådan är iaf ihopsmäckt. motorn är satt på lådan.

jag tror som sagt fortfarande inte på teorin att 9000kopplingen är tyngre och att det påverkar synkringarna. men rent logiskt sett så borde man få svårare att växla med tyngre lamell så jag har nu även bytt svänghjul och tryckplatta till 900 orginal och kompletterat med min Sinterlamell. ska känna lite på den.

när jag bytt detta så vara bara att lyfta upp motorn och skicka i den i bilen igen. börjar gå på rätt bra rutin nu :) så nu ligger motorn i bilen och det är där den står i dagsläget.
0522-03.jpg (36857 bytes) 0522-04.jpg (38061 bytes) 0522-05.jpg (46497 bytes)

packade förövrigt ett avgas-system idag, jättefint förpackat blev det, med rep och grejer. är det inte ett vackert paket? :)
0522-01.jpg (28117 bytes)

sen så ska jag imorrn åka och köpa växellådsolja, åka och hämta min huv. åka och köpa EVO-6-bypass, samt lämna in mina bägge 9000ic:s för ihopsvetsning till en. en intressand dag alltså. neden ser ni de bägge ic:na
0522-02.jpg (27142 bytes)


2003-05-29. dagens aktiviteter har gått ut på att göra färdigt IC:arna för ihopsvetsning. var nämligenoch hämtade dem sen vi kommit överens om att jag ska göra allt för-arbete. hur ic:n gjordes finns att läsa om under motor/trim-tips/dubbla 9000ic:s. Sen på eftermiddagen så roade jag mej med att samtidigt göra iordning min kofångare för bättre luftflöde, med tanke på IC:n osv. hur detta gick till kan du läsa under motor/trim-tips/optimera luftflöde.


2003-06-01. Väntar på min ic fortfarande. har dock provmonterat huv och kofångare på bilen. monterat Oljefälla från en 95:a och dessutom sänkt bilen.
0601-02.jpg (37441 bytes) 0601-05.jpg (34948 bytes) 0601-07.jpg (40324 bytes) 0601-08.jpg (40076 bytes) 0601-17.jpg (75270 bytes)

har även monterat ur min gamla tråkigt plychklädsel och fått i skinnklädsel. INGET baksäte, mycket effektivt för då slipper jag köra folk.
0601-10.jpg (33313 bytes) 0601-11.jpg (35669 bytes)

när jag sänkte bilen med riktigt fjädrar upptäckte att under den tiden bilen vart sänkt har den alltid legat på genomslagsgummina fram. oups! så där bra kanske. har väl tyckt den vart lite stötig :)
0601-26.jpg (41372 bytes) 0601-27.jpg (26281 bytes) 0601-35.jpg (38081 bytes) 0601-41.jpg (33772 bytes) 0601-50.jpg (38803 bytes)

just nu håller jag på att roa mej med att sortera bult, muttrar och brickor i garaget, jippi! hade typ 2-3st "bra-att-ha-lådor" som bara fylldes på. var dags att ändra på det.
0601-48.jpg (49513 bytes)


2003-06-10. vintertrimmningen börjar snarare närma sej sommartrimmning. men nu är målet nära! har fått min dubbla 9000ic, den blev skitbra! har satt den på plats och skall om några minuter åka och köpa rör till rördragningen till ic:n. samma dag somjag fick ic:n fick jag även min restnoterade Evo-6 bypass på 35mm som jag beställt. dte var på tiden det med! för mer info om ic:n, läs under motor/trim-tips/dubbla 9000ic:s. nåra bilder kan jag dock bjuda på!
0610-25.jpg (34386 bytes) 0610-26.jpg (40846 bytes) 0610-27.jpg (39072 bytes) 0610-28.jpg (45777 bytes) 0610-29.jpg (39294 bytes) 0610-32.jpg (32789 bytes) 0610-40.jpg (44675 bytes)

nu har nåra minuter gått. eller snarare en hel dag i garaget, men har fått mycket gjort. alla rören är klara. ska skruva dit dem imorrn då ett av dem hänger på tork just nu. så imorrn äre dags för uppstart! igen! den här gången ska dock allt lira och allt är klart.

lådan är fixad ordentligt, lamellen utbytt, riktigt intercooler på plats. en rejäl bypass på plats (körde utan sist), så snart är det sanningen minut och denna OERHÖRT stora html-fil kanske kan avslutas en gång för alla :)  onödigt vetande är att denna html-filen är 81kb stor, tar upp 22 A4-sidor med teckensnitt 10 och innehåller nästan 80.000 tecken. sug på den! håll tummarna för mej, för imorrn äre dags!
0610-45.jpg (38055 bytes) 0610-42.jpg (26994 bytes) 0610-53.jpg (45028 bytes) 0610-47.jpg (47650 bytes) 0610-49.jpg (41013 bytes) 0610-54.jpg (28473 bytes)


2003-06-11. ja så var det dags då, ut i garaget, montera rören, blev minst sagt rörigt, gott om krökar och rör och slangar och kablar under huven.
0611-01.jpg (49484 bytes) 0611-02.jpg (53362 bytes) 0611-03.jpg (50552 bytes) 0611-04.jpg (54495 bytes) 0611-05.jpg (49088 bytes) 0611-06.jpg (52127 bytes) 0611-07.jpg (59759 bytes)

sen skulle lampor och kofångare på. det var ta mej FAN trångt! lamporna passade på fjöshåret!
0611-08.jpg (35986 bytes) 0611-09.jpg (42321 bytes)

Likså med kofångarn, fick kapa av fästena lite lite för att de inte skulle ligga an emot IC:n.
0611-10.jpg (49057 bytes) 0611-11.jpg (38925 bytes)

"Jaha, det här skiter väl vi i, vi vill veta hur den går!" tänker ni, och det kommer vi till nu... vilket, självklart då det gäller mej, inte är så jättepossitivt. bilen går till en början bra, men inte fruktansvärt bra som jag vill. jag börjar laborera med APC:n, helt lönlöst, bilen vill inte ladda som jag vill, och om det laddar bra först så laddar den dåligt sen. sen baktänder den ibland (vilket ledde till att en kärring pekar finger åt mej, men det är en annan historia). sen skjuter jag ett tryckrör *PANG*. får köra hem och skruva dit igen
0611-12.jpg (33497 bytes)

Sen ut igen och prova mera, bilen går sämre och sämre ju mer jag skruvar. laddtrycket ligger på typ 0.8bar -1.3bar och dalar sen. så ska dte ju inte alls vara! jag börjar nu bli seriöst trött på APC:n och huserar stora planer att köra utan APC, vilket troligen kommer bli fallet, dock självklart behålla spiksensorn. bilen låter rejält när den brölar i sej luft, riktigt manligt, och dumpar rejält via bypassen också.

jag stod på uppfarten och tänkte se om jag kunde få detta brölande luftfilter ljud igen och varvar upp bilen så den ska suga lite luft... plötsligt händer nånting. bilen börjar gå på 3 cylindrar.. om inte 2... går kanppat att hålla vid liv. detta slutar i att bilen. slutligen dör och itne går att få igång... blir RIKTIGT jävla trött på bilen och en snabb tanke om att sälja skiten flyger igenom huvet. jag slår bort tankarna och börjar felsöka. ur med alla tändstiften och konstaterar att 1ans tändstift är blött; den tänder inte där. kolalr gnistan och den tänder... URUSELT dåligt dock! ska prova och byta tändkabel med 2ans kabel, och då drar jag av kabeln... då håller jag fan på att bryta ihop... blev helt sjukt trött på bilen, men ihärdigt fortsätter jag (bankörning om 3dagar). provar att byta till en annan kabel och flyttar runt kablarna på tändspolen... nåt är mysko! den tänder lite som den vill så då ohm-mäter jag kablarna. nån ligger på 2000ohm. en annan på 8000ohm. en annan ligger på 16000ohm. detta är nog fel misstänker jag så imorrn får jag stiga upp och åka och köpa kablar. jag hoppas INNERLIGT att det är detta som är felet, även om jag personligen är skeptiskt till att så är fallet. jag lutar mer åt tändspolen.... tyvärr... men nya tändkablar måste jag ändå ha så... den dagen, den sorgen. men vi får hoppas på att det är tändkablarna annars blir det jobbigt... (läs dyrt). fan fan FAN! varför kan aldrig nånting nån jävla gång funka som jag vill?! BHA! Nu står bilfan där ute och skäms utan tändkablar...
0611-13.jpg (52275 bytes)


2003-06-12. ännu en dag med total succé. men med lite possitivt inslag i slutet av dagen. men men, knappast nån höjdare ändå. gick upp för att åkaoch köpa tändkablar. åkte till meknomen i vänersborg. kikaråp tändkablar.... Beru.... Beru.... och åter Beru... "har ni inget annat än Beru?" sa jag.

"beru är ett världsklassmärke!" berättade försäljaren stolt... jag var dock mer skeptiskt till ett sånt skitmärke som Beru. kikade iaf på kablarna och konstaerade att fattning som sitter över tändspolarna var för liten (på en vanlig fördelare är gummihatten som sitter över kabeln 15mm, på min motocraft/prospark-tändspole är denna fattning 20mm, dvs vanliga tändkablar passar inte).

tackade för mej och åkte till autoprdukter i trollhättan. gick in och kikade vad dom hade. allt dom hade var kablar av märke "hot-wire", jag gick därifårn utan att ens titta på kablarna. kan ju lika gärna köra med en använd kondom som Hot-Wire typ.

in i bilen igen och nu på väg till Speedparts i Uddevalla, dom måste ju ändå ha riktiga grejer. kommer dit och pratar med Stefan i verkstaden: "nä Prospark har vi inget till, inga kablar med sån fattning, men det är ju Ford tändpsole så kika hos ford Brandt."

åker vidare till Ford borta på fröland utanför uddevalla. kileln slänger upp hela sitt sortiment av tändkablar på disken. jag mäter alla noga, och hittar en som KANSKE går att vålda över, då den är 16mm.
-"vad kostar 4 såna här?", frågar jag.
-"nu ska vi se... det går på 870kr" sa killen i kassen med ett brett leende
Jag kände mej inte riktigt lika munter som han så jag tog mitt pick och pack och åkte hem istället... hade alltså åkt typ 12-13mil helt i onödan. inte fått uträttat ett jävla piss...

hem och klippte gräset, sne ut i garaget. Jonas Linder kom till assistans. lagar tändkabeln som gick sönder igår. plockade ur alla tändtsift och lade dem på ventilkåpanoch körde motorn...  hmmm. alla gnistar ju fint... skruva ri alla tändstift och bilen startat och går klockrent! fattar ingenting, men snart så börjar den låta illa... och snart går den på 3 cylindrar. rycker sne sönder en annan tändkabel som också får lagas. fipplar fram och tillbaka. rycker tändhattar och får en jväla massa ström i mej, jippi! efter ett tag konstaterar vi att 2ans cylinder inte tänder... mysko... igår vare ju 1ans...  byter tändtsift mellan 2an och 3an. och nu äre plötsligt 3ans cylinder som inte går! aah tändstiftet! laborerar lite till och nåt är fel med ständstiftet... sjävlkalrt ha rjag inga andra hemma, men lyfter på 99ans huv för att kika på den. ska lossa tändkabeln där. rycker självklart sönder den också... lyckan var total. dessutom fick jag sen se attd et var helt fel tändstift så dte kudne lika gärna kvittat.

så imorrn får jag åka in till stan IGEN för att köpa tändstift... hoppas innerligt att det är det det är fel på annrs blir det då rakt inte kinnekulle för mej. ska sen ringa en återförsälajre av Prospark och köpa tändkablar för 550kr också. lite lustigt att ha vart på 4 bilställen på en dag ochs en få åka dit imorrn igen för att köpa tändstift! skoj skoj! har förövrigt kopplat ur APC:n nu. och ska, om bilen går, ställa in laddtryck mekaniskt. iaf tills vidare. troligen är min tryckgivare paj till APC:n, ochd en ärju SÅDÄR upphetsande att byta....

så.... imorrn kanske det är dags? hoppas inte på för mycket om jag ska vara ärlig....


2003-06-15. se där ja. nya tändstift och bilen hostade igång. går dock orent över 4800RPM, misständer så det stänker om det. hoppas nya tändkablar gör susen. bilen kan dock visa en del av den potensial den har. att rycka APC:n gjorde gott! :), bypassen dumpa te rätt gott 1.4bar också, och det är bara början :)

tog mej en sväng till kinnekulle på lördagen, skaffade mej en redig bonnebränna på köpet.

hur som haver. får invänta mina tändkablar. SEN kanske vi (äntligen) kan avsluta just denna html-filen...


2003-07-02. nya tändkablar har anlänt. med stora förhoppningar gav jag mej ut och körde. lönlöst.... så klart. bilen gick fortfarande som en potta med skit. började gräva lite mer i det. det visar sej då att vid 1.2-1.4bars laddtryck så försvinner alla soppa. lamdamätarn bara stendör! bränsletryck fram på spridarna ha rjag med det stendör iaf. nåt är vajsing. jag började då sänka laddtrycket vilket är mindre skoj för upplevelsen men som bilen går nu kan jag ju fan inte köra. har sänk laddtryck till runt 1.2bar och då går det fint. tills bilen varvar 5500RPM, då börjar den misstända istället. fan vad matt jag blir. så nu har jag ställt shiftlighten på 5500rpm så nu kanjag inte varva mer än 5500 rpm och inte ladda mer än 1.2 bar. det är STOR skillnad mellan 1.6bar som jag tänkt mej samt att kunna ha bibehållet laddtryck som jag kommer ha om jag växlar vid säg 6500-7000rpm. bilen går bra, riktigt bra... men som sagt bilen kommer gå GRYMT bra om jag får ordning på det. misstänker verkligen nu att nåt med prosparket krånglar. den gule gick ju lite suspekt den med. ska ringa upp en återförsäljade av prospark och prata med dem om dom vart med om nåt liknande. men som sagt bilen går riktigt bra, jag har riktigt bra bromsar och riktigt go väghållning! på en testrunda på gestadvägen så fick jag många beundransvärda blickar... eller ja snarare blickar som sa: " vad är det här för JÄVLA idiot som kör!" jag kommer åkandes på fullgas och bilen låter duktigt mycket dumpar hårt och låter verkligen som den går fort. jag ser folk och häver mej på bromsen och rullar lungt förbi i 50km/h. ändå glor folk som FAN som om man hade kört förbi dem i 150km/h! folk kan inte förstå folk med genuint bilintresse. värst var igår, då fullkomligt hoppade en gubbe ut i diket med fara för sitt liv ungefär, trots att jag var 50m ifårn honom och lungt kunde bromsa in och rulal förbi honom. folk tror följande: "bilen låter mycket, då kör han fort och är en idiot" jag blir så trött...

hur som haver. prosparket ska skickas iväg. och HÄRMED avsluta rjag denna "vinter"trimmning!

 

THE FUCKING END!