Huvbygge
Fick för mej att bygga en sportigare huv och huv införskaffades. ett tag såg dte ut som om dte aldrig skulle bli av men nu är jag i full gång. syftet är främst att få en snyggare och fräckare bil så klart, ev prestandaökning i form av mer luft får ses som ett plus om det blir så. luft kommer jag få in, frågan är bara i vilka mängder.
2002-03-08. först så ville jag få en likformig huv så ett luftintag ifrån 79-80
alltså vänster sida införskaffades. detta skulle då fällas in i huven. måtta, kapa
och pilla. sen så var dte bara att punkta fast den i jämnhöjd med övrig yta på huven.
Sen så var det dax för lite utseende, en volvo 343 fick offra sina luftutsläpp bak
då dom faktiskt kan bli riktigt fräcka på rätt bil :D samma sak där, måttning,
kapning och svetsning.
Sen så var det slipning utan alla loppor så dom kom ner i rätt höjd
Sen var det dags för pappa spackel att göra nytta. självklart kör jag bara med
kvalitetsspackel, endast det bästa är gott nog åt mej. därför har jag valt Biltema
spackel som är kända för sin kvalitet... eller?
Sen är det slipning utav spacklingen, slipa slipa. först grovt, sen fint. skitkul..
not...
Sen provlackerade jag. det må se ok ut på bilderna med sanningen är en annan, det är OJÄMNT. jag ser mej nog slagen av plåten och kommer med största sannolikhet lämna in den färdiga huven till en lackerare som får spackla om och slipa om och sen lacka huven åt mej. vissa saker klarar jag bara inte av.
Sen raskt vidare till nästa detalj, SCOOP! en Toyota Celica fick offra sina
luftutsläpp och istället bli luftintag. dessa kommer hamna ungefär som så visar,
längre än så har jag dock inte kommit än...
2002-04-13. Nu så! huven är more or less klar för att lämnas in för seriösare (?)
spackling + lackning. men en sak i taget! först så lite
visa-hur-jag-lyckats-få-ihop-skiten-trams. här är då luftutsläppen ifrån toyota
celica som jag pratade om.
här placerade och inmätta så det blir symetriskt på huven
sen så fram med herr tuschpenna och bara kleta på runt kanterna och vips så får man
2st fina röda fyrkanter
sen glömde jag visst av att ta lite kort så här ser du vänstra luftintaget
ditsvetsat. den här gången punktad ejag inte somjag gjort tidigare, här lade jag en
REJÄL fog, sen ser du även att jag fått dit även luftintag nummer 2. som du nog kan se
så ÄR dom olika långa. iaf plåten, luftintagen i sej är lika långa, bara att dte
blev lite mer plåt på ena än andra. förhoppningsvis så kommer spacklingen göra
att dom blir lika stora som dom faktiskt är. jag har även gått lös med rondellen i
själva luftingången,och ökat upp dessa lite. över här kommer senare en plastplatta
skruvas fast i de hål som man nog kan se på sista bilden iaf.
här ser du förresten dom beryktade plastkåporna som ska sköta luftinsläppet. dom
har en bult monterad i sje som går igenom de tidigare nämnda hålen ochs kruvas
underifårn, om jag nu va nån okänd anledning (t.ex. regn) skulle vilja stänga
luftintagen så ska jag även göra en platta som jag helt enkelt skruvar på plats
underifrån, och på så sätt stänger luftinsläppet. här så ligger plastdetaljerna
och torkar efter silverlackning. silver är ju som ni kanske märkt matchnings-färgen
till min bil.
sen så har jag här gått lös med rondell och slipskiva på svetsfogen... fan vad jag
hade svetsat, stog nog konstant i 25-30min och slipade svets, det kändes efter ett tag
kanjag säga. plåten ser ut som en banan efter värmen av svetsningen, den har slagit sej
totalt. detta löser sej med mirakel-lösningen SPACKEL! vissa folk tror dom är fräcka
när dom åker runt med kolfiberhuv, jag tar steget längreoch är ännu fräckare när
jag åker runt med min spackelhuv! här är diverse kort i diverse vinklar.
Sen gjorde jag ett litet test på mina sido-grejer. bara på ett ungefär som dte
kommer se ut. lackade silver för glatta livet igenom gallret, så jag fick REJÄLT med
silver färg innuti, sen så sköv jag in en pappbit mellan gallret och det
silverlackerade och lackade sedan bilens färg utanpå, och WOLLA! röd huv med
silverinlägg, kan jag bli mer imponerad av mej själv? (troligen den dagen jag lär mej
slipa spackel ordentligt). imorgon skall jag lyfta på luren och ringa herr billig och
mysko billackerare ute i skogen och se vad han tar för att spackla + slipa + lacka min
fina rallyhuv!
2003-02-15 - Hmmmm. tror min tidsplan på min huv har ballat ur lite, hehe, minns jag ville ha den klar till knutstrop förra året, är gla domd en är klar till knutstorp detta året :) jag har spackalt och slipat ett tag själv, fast det var jääävligt länge sen så korten nedan är gamla, har bara glömt att lägga upp dem. nu efter mycket slipande har jag kommit fram till att det är förbannat tråkigt och defintivt kommer lämna bort huven till en lackerare så han får göra slutjobbet, ochd et inkluderar en sista spackling och slipning... :) så denna sommarn SKA den vara klar!
som ni ser på bilderna nedan så är det MYCKET spackel på huven, man kan säga den slog sej "lite" när jag svetsade..
2003-04-18 - här synes huven på min fars bil, jag satte den nämligen där när jag körde den till lackeraren, så nu är huven inne på sista spackling + lack, så snart så äre dags. tog lite mer än ett år, men men nu så är på G iaf.
2003-05-27. så där ja! efter mycke tom och men så är huven hemma. det blev minst sagt NÅGRA vändor dit. kan ju börja med att säga att det är ca 3.5mil dit, här fäljer turerna.
2003-04-18. lämnar huven. den ska bli klar ca 1½v senare.
2003-05-06. lånar fars bil, åker utan huv. ingen där
2003-05-08. lånar fars bil, åker utan huv. ingen där, men ser huven, spacklad, med
olackad.
2003-05-15. tar 99an dit och kollar läget. då sprutspacklas den och ska lackas i början
av nästa vecka.
2003-05-22. lånar fars bil, åker utan huv. då har han glömt av vilken färg den ska
lackas i, så jag får visa vart vi satte upp lappen med färgkoden.
2003-05-27. lånar fars bil, åker utan huv. möter honom direkt, "du får vänta
lite, den står i ugnen nu, kom tillbaka om 45min"
2003-05-27. lite senare på dagen, så nu så är den klar, och det blev bra!
blev jävligt snyggt på bilen faktiskt. synd bara att bilen är utan kofångare och
grill och grejer så man inte kan få nån helthetsbild av det hela, men dte blev
läckert, och kul att ha nåt ingen annan har!
2003-06-01. så vare bara sista grejen kvar. montera silverlackade plåtar under sida
gallrena för att framhäva dom lite mer. måtta ut en plåt. borra hål för den. lacka
den och sen popnita på plats!
och så är kofångare och grill på plats för en bra helhetsbild! se och njut! för
ser ni bilen så kommer ni bara se baksidan av den :) brum brum!
PROJEKT AVSLUTAT!