Montera Sänkningssats
Då en rejäl kapning av orginalfjädrar kan orsaka att bilen ligger på
genomslagsgummina vilket är mindre bra, så är rekomenderat på alla sätt och vis att
skaffa en riktig sänkningssats. denna kostar runt 1000kr. här nedan ser du ett exempel
där 2.75varv är kapade på org Aero-fjädrar. detta är fram
Sänkning FRAM
Här är då sänkningssatsen. som ni ser så skiljer inte framfjädrar något alls i
längd emot mina kapade org. dock så dom mycket hårdare. 17.5mm grova istället för
14.5mm. Fjädrarna jag valt är Kilén.
när man sänker en 900a kan man göra det på 2sätt.
A: man kan göra det svårt för sej
B: man kan göra det lätt för sej.
Eftersom jag är en sån heders man så offrade jag lite extra slit och tid för att
för er skull kunna visa bägge sättena jag börjar med det svåra sättet.
först ska gamla fjädern bort. i mitt fall var dom så kort så jag kunde bara rycka ur
dem med handkraft. har ni org fjädrar så pumpar ni upp undrelänkarmen med en domkraft
så högt så att bilen lyfter sej ifårn pallbocken (som jag för er egen skull hoppas ni
har under bilen) nu skall fjädern ha trycks ihop rejält. ta nu fjäderspännare (finns
att köpa på t.ex biltema osv) och skruva fast dessa så dom låser. du kanske behöver
skruva ett par varv som spänner också. sen släpepr du ner domkraften och nedre (och
övre) länkarmen går ner. och kvar stannar nu den spända fjädern efter som den
är låst med fjädrspännarna. så äre bara att plocka ur fjädern. och sen skruva loss
dom förbannad spännarna.
sen skruvar du ihop sänkningsfjädern med samma glöd och energi och står och tycker
att livet är glatt ochvarför inte nynna på en melodi samtidigt?
Sen när du skruvat ihop den så trycker du fjädern på plats. tänk på att du itne
kan sätta fjäderspännarna var som helst, för då blir det trångt i hjulhuset. sen
pumpar du upp länkarmen tills fjäderspännarn är avlastade, sås kruvar du loss dme och
sänker ner domkraften och vips! bilen är sänkt fram!
Nu är det så att jag inte ens förstår varför jag tog upp det jags krev ovan då det är ett totalt idiotiskt sätt och jag hatade mej själv för att jag ens genomled fanskapet att skruva på dessa jävla spännare. men när jag gjort då så var ju tvungen att ta med det på denna sidan så inte allt slit var i onödan. kanju även förtälla att jag slant REJÄLT när jag gjorde detta och har, enbart pga mitt intresse för hemsida, numera 2-3kvadratcentimeter mindre hud på vänsterhanden sen jag effektivt hyvlade av den emot fjäderskålen.
Hur som helst. nu tar vi det lätta sättet att sänka bilen fram.
först skickar du in domkraften under länkarmen och pumpar upp domkraften så den precis låser länkarmen i SITT NEDERSTA LÄGE! sen tar du hylsa 17 och lossar nedre fästet till stötdämparen. väck med mutter och bricka och ryck ut stötdämpare. nu finns det inget som låser länkarmarna längre förutom domkraften och den går nu sänka. så nu sänker du domkraften och sen rycker du den jävla orginalfjädern och slänger skiten över grannes häck så han har nåt att sätta i gräsklipparn. sen tar du sänkningsfjädern lägger den på plats och bara trycker in den, du kan ev på pressa ner länkarmen lite för hand, men annrs bara smäcka in. sen hissar du upp länkarmen med domkraften och skruvar fast stötdämaparn igen.
OBS! Tillägg 2004-01-14 Har fått synpunkter på att en
orginalfjäder inte alls går att rycka ur såsom jag beskrivit. saken är den att jag
faktiskt aldrig provat själv med en orginal orginalfjäder, då mina var kapade. finns
då några alternativa sätt.
A. montera fjäderspännare precis när du lyft bilen och sen släppa stötdämparn, och
göra som ovan.
B. släpp stötdämparn och låt fjädern spänna ut sej, sen kapar du av den med rondell.
kontrollera dock NOGA så att det inte är FÖR mycket spänning i fjädern. detta kan
leda till fara när fjädern går sönder, antingen att fjädrarna flyger iväg, eller att
fjäderns 2deler klämmer ihop och nyper tag i rondellskivan så att rondell skivan går
sönder. jag är dock fortfarande av åsikten att en orginal fjäder går att plcoka ur
när stötdämparn är släpp, men t.ex. hjälp av en rejäl mejsel,och att fjäderskålen
går att vinkla.
Tidsvinst jämnfört med idiotsättet att sänka bil så skulle jag säga; Alt A: 1-1.5h. detta är exkl svordommar, omplåstring, kaffe, gurkstimulering, samt annat man får göra imellan för att orka med att skruva. ni vill itne ens veta vilket jobb det är om man inte använder domkraft dessutom. hur som haver. Alt B: 10-15min
Sänkning BAK!
här orkade jag absolut inte med at göra dte jobbigt för mej. så here we go! under
med domkraft rakt under fjädern. spänn upp så du låser den. sen lossar du
stötdämparens mutter/muttrar på ovansidan, alt lossar stötdämparn där nere, men
övre är enklast (säger jag som ahr ny-dit-satta, är dom gamla och rostiga, ja då får
ni antingen köpa nya dämparen eller skruva fjäderspännare, som är ett ännu mer
helvete bak). hur som haver. loss med dämparen. sen lossar du de två bultarna framme vid
länkarmen (storlek 19). sen släpper du även fästet som håller handbromsvajern på
länkarmen.
Sen sänker du ner domkraften och då kommer stötdämparen gå ner och länkarmen
kommer lossa från karossen fram. WOLLA! bara att plocka ur fjädern för hand!
Sen så är bara att trycka in den nya fjädern och göra samma sak som innan fast
tvärt om. lätt som en plätt!
Och så tar vi då en jämnförelse.
fram var ju min sänk 2.75varv och låg på genomslagsgummina så där belv dne av naturliga skäl högre. skit sam.
Och så ett helhetsintryck på bilen. bra tycker jag!
///Popeye 2003-06-01