Montera Sänkningssats

Då en rejäl kapning av orginalfjädrar kan orsaka att bilen ligger på genomslagsgummina vilket är mindre bra, så är rekomenderat på alla sätt och vis att skaffa en riktig sänkningssats. denna kostar runt 1000kr. här nedan ser du ett exempel där 2.75varv är kapade på org Aero-fjädrar. detta är fram
0601-26.jpg (41372 bytes) 0601-27.jpg (26281 bytes) 0601-28.jpg (35314 bytes)

Bak är det orört.
0601-29.jpg (35059 bytes)

Sänkning FRAM

Här är då sänkningssatsen. som ni ser så skiljer inte framfjädrar något alls i längd emot mina kapade org. dock så dom mycket hårdare. 17.5mm grova istället för 14.5mm. Fjädrarna jag valt är Kilén.
0601-30.jpg (51428 bytes) 0601-31.jpg (44577 bytes) 0601-32.jpg (39295 bytes)

när man sänker en 900a kan man göra det på 2sätt.
A: man kan göra det svårt för sej
B: man kan göra det lätt för sej.

Eftersom jag är en sån heders man så offrade jag lite extra slit och tid för att för er skull kunna visa bägge sättena jag börjar med det svåra sättet.
först ska gamla fjädern bort. i mitt fall var dom så kort så jag kunde bara rycka ur dem med handkraft. har ni org fjädrar så pumpar ni upp undrelänkarmen med en domkraft så högt så att bilen lyfter sej ifårn pallbocken (som jag för er egen skull hoppas ni har under bilen) nu skall fjädern ha trycks ihop rejält. ta nu fjäderspännare (finns att köpa på t.ex biltema osv) och skruva fast dessa så dom låser. du kanske behöver skruva ett par varv som spänner också. sen släpepr du ner domkraften och nedre (och övre) länkarmen går ner. och kvar stannar  nu den spända fjädern efter som den är låst med fjädrspännarna. så äre bara att plocka ur fjädern. och sen skruva loss dom förbannad spännarna.

sen skruvar du ihop sänkningsfjädern med samma glöd och energi och står och tycker att livet är glatt ochvarför inte nynna på en melodi samtidigt?
0601-33.jpg (47585 bytes)

Sen när du skruvat ihop den så trycker du fjädern på plats. tänk på att du itne kan sätta fjäderspännarna var som helst, för då blir det trångt i hjulhuset. sen pumpar du upp länkarmen tills fjäderspännarn är avlastade, sås kruvar du loss dme och sänker ner domkraften och vips! bilen är sänkt fram!
0601-34.jpg (42717 bytes) 0601-35.jpg (38081 bytes)

 

Nu är det så att jag inte ens förstår varför jag tog upp det jags krev ovan då det är ett totalt idiotiskt sätt och jag hatade mej själv för att jag ens genomled fanskapet att skruva på dessa jävla spännare. men när jag gjort då så var ju tvungen att ta med det på denna sidan så inte allt slit var i onödan. kanju även förtälla att jag slant REJÄLT när jag gjorde detta och har, enbart pga mitt intresse för hemsida, numera 2-3kvadratcentimeter mindre hud på vänsterhanden sen jag effektivt hyvlade av den emot fjäderskålen.

Hur som helst. nu tar vi det lätta sättet att sänka bilen fram.
0601-44.jpg (36974 bytes)

först skickar du in domkraften under länkarmen och pumpar upp domkraften så den precis låser länkarmen i SITT NEDERSTA LÄGE! sen tar du hylsa 17 och lossar nedre fästet till stötdämparen. väck med mutter och bricka och ryck ut stötdämpare.   nu finns det inget som låser länkarmarna längre förutom domkraften och den går nu sänka. så nu sänker du domkraften och sen rycker du den jävla orginalfjädern och slänger skiten över grannes häck så han har nåt att sätta i gräsklipparn. sen tar du sänkningsfjädern lägger den på plats och bara trycker in den, du kan ev på pressa ner länkarmen lite för hand, men annrs bara smäcka in. sen hissar du upp länkarmen med domkraften och skruvar fast stötdämaparn igen.

OBS! Tillägg 2004-01-14  Har fått synpunkter på att en orginalfjäder inte alls går att rycka ur såsom jag beskrivit. saken är den att jag faktiskt aldrig provat själv med en orginal orginalfjäder, då mina var kapade. finns då några alternativa sätt.
A. montera fjäderspännare precis när du lyft bilen och sen släppa stötdämparn, och göra som ovan.
B. släpp stötdämparn och låt fjädern spänna ut sej, sen kapar du av den med rondell. kontrollera dock NOGA så att det inte är FÖR mycket spänning i fjädern. detta kan leda till fara när fjädern går sönder, antingen att fjädrarna flyger iväg, eller att fjäderns 2deler klämmer ihop och nyper tag i rondellskivan så att rondell skivan går sönder. jag är dock fortfarande av åsikten att en orginal fjäder går att plcoka ur när stötdämparn är släpp, men t.ex. hjälp av en rejäl mejsel,och att fjäderskålen går att vinkla.

Tidsvinst jämnfört med idiotsättet att sänka bil så skulle jag säga; Alt A: 1-1.5h. detta är exkl svordommar, omplåstring, kaffe, gurkstimulering, samt annat man får göra imellan för att orka med att skruva. ni vill itne ens veta vilket jobb det är om man inte använder domkraft dessutom. hur som haver. Alt B: 10-15min

0601-45.jpg (37518 bytes) 0601-46.jpg (39876 bytes) 0601-47.jpg (47289 bytes)

 

Sänkning BAK!

här orkade jag absolut inte med at göra dte jobbigt för mej. så here we go! under med domkraft rakt under fjädern. spänn upp så du låser den. sen lossar du stötdämparens mutter/muttrar på ovansidan, alt lossar stötdämparn där nere, men övre är enklast (säger jag som ahr ny-dit-satta, är dom gamla och rostiga, ja då får ni antingen köpa nya dämparen eller skruva fjäderspännare, som är ett ännu mer helvete bak). hur som haver. loss med dämparen. sen lossar du de två bultarna framme vid länkarmen (storlek 19). sen släpper du även fästet som håller handbromsvajern på länkarmen.
0601-36.jpg (30921 bytes) 0601-37.jpg (36958 bytes)

Sen sänker du ner domkraften och då kommer stötdämparen gå ner och länkarmen kommer lossa från karossen fram. WOLLA! bara att plocka ur fjädern för hand!
0601-38.jpg (30257 bytes) 0601-39.jpg (34322 bytes)

Sen så är bara att trycka in den nya fjädern och göra samma sak som innan fast tvärt om. lätt som en plätt!
0601-40.jpg (43285 bytes) 0601-41.jpg (33772 bytes)

 

Och så tar vi då en jämnförelse.

fram var ju min sänk 2.75varv och låg på genomslagsgummina så där belv dne av naturliga skäl högre. skit sam.

FRAM FÖRE  vs FRAM EFTER
0601-28.jpg (35314 bytes) vs 0601-43.jpg (38031 bytes)

BAK FÖRE vs BAK EFTER
0601-29.jpg (35059 bytes) vs 0601-42.jpg (36255 bytes)

Och så ett helhetsintryck på bilen. bra tycker jag!
0601-49.jpg (37867 bytes) 0601-50.jpg (38803 bytes)

///Popeye 2003-06-01