-Chassi

har man 300hk bör man inte göra omkring i en orginalkaross ifrån en GL-84 med stötdämpare och fjädrar från samma år. man vill gärna kunna ha kontroll på bilenoch kunna stanna snabbt men inte FÖR snabbt (*pang*). man bör således uppdatera chassi allt eftersom också.

här finns också en massa olika vägar att gå, men jag ANTAR att de flesta vill ha en bil som ligger stadigt på vägen så jag utgår därifrån.

* Man bör först slänga orginalfjädrarna åt fanders och köpa säkningssats. raggar-kapning av orginalen går ju också med lika bra är det rakt inte. detta bör man egentligen göra redan med orginaleffekt. kostnad: ca 1000kr

* Kolla även så att du har krängningshämmare. ska sitta på alla T16 orginal, men som i mitt fall där jag konverterade i8-> t16 så fanns det ej på bilen.

* nästa steg skulle jag säga är andra dämpare, just utav den anledningen att nya dämpare gör UNDERVERK på väghållningen! blir en helt annan bil att köra!  dom billigaste sportdämparna väldigt funkar bra, alla har ju inte råd med öhlin direktpris: ca 2000kr/kit ->uppåt (t.ex. öhlin kan ligga på 8000kr... per dämpare....;D)

* uppåt 200hk bör man nog kika på sina bromsar. särskilt om du har bromsarna fram till -87. dessa är inga höjare. kolla först och främst att du har fräsha skivor och klotsar. broms byte är ju inget måste med kör du bana eller mycket med inlevelse bör du nog fundera på uppgradering. har du 87an eller äldre bromsar kan du uppdatera till nya upphäningen (88-93). detta ger dej mycket bättre bromsar, handbromsen bak (dessutom mycket bättre), samt större möjlighet till roligare fälgar.
Alternativt kan du köpa sportbroms kit från Speedparts t.ex. innehåller slitsade skivor och bättre bromsbelägg.
bromsbelägg finns av oliak typer, dom vanligaste är Tarox och Green Stuff. här är Tarox helt klart bäst. ligger ungefär i samma prisklass dessutom.
* Redan nu bör du byta bromsolja. bromsoljan som är i ledningarn är säkerligen inte fräsh. lossa nipplarna och cirkulera ur all gammal bromsolja och fylla på med ny.

* Man bör som sagt kika att ens bromsar är fräsha uppåt 200hk. dock funkar det självklart bra med helt orginal, så länge du inte frestar på bana.

* Vid typ 240hk bör man åter igen kika på vad man har. allt beror ju på hur snabbt och kontrollerat man vill stanna så det är väldigt svårt att säga. jag skulle iaf SKARPT rekomendera nya upphängningen och sportbromskit till 900 iaf. skillnaden är enorm med helt nya slitsade skivor och racingbelägg, och dessutom mattas dom inte alls lika fort, ofta ganska svåra att få trötta faktiskt. du har alltså kvar bromsförmågan länge, som annars tenderar till att svika och du får svampig pedal och mycket dåliga bromsverkan pga överhettning.
Sportbromskit: strax över 3000kr

* Nästa steg är att byta till 9000-bromsar. 9000-oken (ifrån -88 på turbo, och ifrån -90(?) på alla andra 9000) har större diameter på kolven och större belägg. såledess större press och friktionsyta. dessa är bult-on, tänk dock på att skivorna bör bytas, de skiljer i tjocklek. självklart går det orginalskivorna, men rekomenderar det verkligen inte. att tänka på med 9000ok är att bromsslangen måste bytas till en längre. 9000bromsar med sportbromskit som jag kör med funkar fruktansvärt bra! detta håller med riktigt länge. har inga planer på att byat upp med trots min 300hk(?).

* Självklart kan man fläska på riktigt stora Porsche-ok t.ex, och få en hejdlös bromskraft, och har man pengar till det är det kanonbra, men det kostar ju runt 20.000kr bara för fram så det är mycket pengar, och enligt min mening inte riktigt prisvärt. men det beror ju på vad man värderar.

* Finns även speciell racing-bromsolja som har högre kokpunkt. detta leder till att pedalen blir mindre "svampig" som man kan uppleva ibland. men även detta känns lite overkill såvida man inte ligger på hög nivå.

*vad gäller väghållning så är nästa steg att byta alla bussningar. orginalen brukar glappa en hel del och 10-20år på nacken gör dem inte bättre direkt. det finns att köpa i olika material, teflon, polyester osv. dessa är mycket styvare än orginal och hjälper till mycket mer än vad man tror. bilen blir minst sagt STUM.