Lossa Bromsoks-nipplar

 

Allt för vanligt när man ska lufta sina bromsar är att nipplarna på bromsoket sitter fastrostat i en stor jävla klump. och på TOK för många människor sätter dit sin hylsnyckel och drar så mö dom orkar tills nippeln går av... ochd te krävs inte mycket kraft för det kanjag lova. så hur gör man då för att få loss skiten?

har skrapat ihop några tips som gör att du iaf i 9 av 10 fall får loss nippeln utan att bryta av den.

* Gör rent oket ordentligt, med stålborste osv så du ser vad du pysslar me.

* Bry dej inte om nippeln. en ny nippel kostar typ 10kr. ett utbytesok typ 1000kr. köp gärna några nipplar och ha på lager. om nippeln blir sne och ful eller går av nånstans är inte så noga... tänk som sagt hellre på oket än nippeln. "va fan tänker han göra nu" tänker ni... se längre ner...

* Har du tid så spruta gärna på rostlösning och låt stö över natten. kan dock säga att 5-56 mirakulösa effekter är vida överskattade. rostlösningen lär knappast tränga ner i rost som funnits i 10år, ungefär lika troligt som att vatten skulel tränga igenom en plåt över natten typ... så känner du inte för att vänta, skit i det.

* Nu ska du hämta handsläggan! ojoj tänker ni, låter illa... men det är detta som är den stora grejen med att få loss nipplar, att lyckas få gängorna röra sej därinne. slå så mö du vågar, vilket faktiskt är riktigt hårt om man har is i magen. var dock NOGA med att rikta slaget RAKT på nippeln. slår du på sidan slår du av den, och det är ju inte så bra... slår du på den rakt går den inte av, däremot blri den säkerligen deformerad (se punkt 2.). tveka inte att slå några REJÄLA slag, börjar den böja sej, så ska du sluta. alternatvit såga av den böjda biten. var noga med att du har nåt kvar att få grepp i bara. som sagt. slå HÅRT!

* Sen plockar du fram gasoltuben och värmer rejält med gas på nippeln. gärna glödgad. värm inte i 5min bara. värmer du upp oket för mycekt så tar packningar skada.

* Sen stänger du kvickt av gasen och går lös på nippeln med nåt lämligt verktyg. en hylsa som då fått på... elelr kanske hamrat på pga att den inte är så vacker. eller rörtång om du lyckas komma åt (bak är svårt). Ta i så hårt du vågar, om du känner att "fan, den kommer gå av om jag tar i hårdare", såg gör du om stegen ovan, om du vet med dej att du inte vågar vålda mer med hammare och gas så äre bara att hålla tummarna och ta i. men har du gjort stegen ovan så kommer....

* Nippeln att lossa! släng nippeljävlen åt helvete, sen tar du en ny nippel, använda kopparpasta på den! så slipper upprepa samma procedur nästa gång... eller så gör nu nästa ägare av bilen glad.

 

Om nippeln redan är av eller ändå går av.

* Om du iaf skulle dra av nippeln, skruva för guds skull INTE i en griskuk och försök få ut den. det är dömt att misslyckas och du kommer ha en bit härdat stål i nippeln och då har du verkligen skitit i det blå skåpet! det finns vissa specialverktyg för att få ur avbrutna bultar/nipplar. har dock aldrig använt det, kommer ej ihåg vad det heter och det är dyrt :). Du kan nu lösa detta på 2 sätt. första är att rekomendera då det är enkelt, går snabbt och oftast går dte väldigt bra:

* Du tar och slipar rent dina rester av nippeln, så dte blir stålrent, enventuellt så borrar du dej ner några mm men lämplig diameter, dvs inte för grov. sen lägger du en en m8 eller m6 mutter ovanpå nippeln, ju mindre destå bättre. sen svetsar du på rejält, gärna hög värme, i muttern och på nippeln. så att du svetsar upp hela hålet i mutter, och då kommer nippeln bli stadig förakrad i muttern. svetsar du på rejält får du även bra värmespänningar i materialet. låta stå i 10-20sek innan du tar en 10 elelr 13nyckel beroende på mutter och helt enkelt skruvar ut den. barnsligt enkelt och väldigt effektivt. det värsta som kan hända är att muttern lossar igen, bara att göra om proceduren isf. ev med att borra lite djupare hål så du får ner svetsen längre ner på nippeln. akta så du inte svetsar i oken bara. om detta verkligen inte funakr får du gå vidare enligt nedan:

* Du kan dock köra ett bonnetrick som kräver lite att man är händig men är du stadig på hand eller ännu mycket bättre, har tillgång till pelarborr så gör du så här: Lossa oket och fixera det i skruvstäd eller i pelarborr. sen borrar du ur nippeln. använd ett borr som är 0.5-1mm mindre i diameter än den INRE diametern på gängan på nippeln. detta är mycket viktigt för skadar du gängorna kan du lika gärna slänga oket åt helvete. borr ur nippeln. du kommer märka när du borrat bort alla gängor, då ligger bara själva koningen av nippeln kvar i botten lös, då nedersta mm:arna av nippeln är ogängade. pilla ur allt borrspån, sen börjar det roliga. att knacka ur gängorna från nippeln som sitter fast i gängorna i oket. använd ett litet dorn, kniv eller dylikt. ju större diameter på borret du använd (UTAN att skada gängorna i oket) destå lättare är det att få ur gängorna från nippeln. brukar vara jobbigt nära ytan på oket å det är där rosten gjort sitt. längre ner brukar dte gå MYCKET lättare. när du fått ur allt, så fräshar du upp gängorna med en gängtapp vid behov, sen skickar du i en nippel

* Har gängorna iaf tagit skada av ditt borrande så du får en glappande nippeln när du skruvar i den nya så kan du få problem med att den inte tätar. det går att lösa med en liten O-ring. har så på mina bromsar och det håller tätt. dock knappast att rekomendera, men det är beprövat (av mej) och funkar, dock knappast en optimal lösning.

* Lycka till!

/Popeye 2004-03-10