Turbokonvertering I8 => T16
Grund: Saab 900 88b mekanisk insprutare med katalysator
och 8ventiler på org 110hk, utan kat 118l, med 15000mil bakom sej
Motor: ifrån saab 900 88b T16 på 30000mil. med katalysator och org
effekt 168hk (tror jag).
Planer: tills vidare: Byta ut I8 till T16, med byte av Intercooler
(ifrån 9000), luftfilter, bränsleregulator, skruva APC och få i centrallås.
Utökade planer (2001-09-23): Svetsa upp bilen, byta bägge skärmar,
rostskydda och lacka
Utökade planer (2001-09-28): Montera Batteriböj 3"
Utökade planer (2001-10-23): montera krängshämmare, byta
stötdämpare, samt sänka bilen bak.
Utökade planer (2001-11-27): Få bilen att starta....
2001-08-24
T16 är inköpt. går som fan. motorn är fin, går rent och bra, lådan likaså. Större
bärnsleregulator sitter redan på (3.0bar), och har starka misstankar om skruvad APC.
bilen i sej är en jävla rosthög, så den kommer gå till skroten hårt när jag är
klar med den. där siter lite mer bra att ha saker, typ krängshämmare och lite smått
och gott. Jag har börjat riva i min I8. huven ä väck, sen ha rjag börjat rota med
elsysemet lite som ska bort helt. har dock ej hunnit så långt, tömt dne på vatten,
fått bort kylet osv. och börjat märka alla kablar.
2001-08-26
inatt sov jag i min T16. onykter och go. jag och en kompis skulle hem ifrån en fest och
gick därifrån. kanske en sträcka på 1-1,5km. det tog oss runt 2h, ojojoj, så
rolig hemresa ha jrga inte haft på länge. hur som helst. hem kom jag fällde sätet och
däckade så gott så med huvet i bagaget, vaknade av att jag hade halva västsveriges
grusmängd under ryggen, men man ska ju inte klaga, fick ju sova nära min älskling med
16ventiler och stressfläkt.
Sen var dte hem och börja tokmeka. fick ur bägge sätena, fick bort knäpanel,
instrumentpanel osv. försöker vara noga med att märka allt och skruva tebax alla
ksruvar löst ås man inte undrar vart dom är sen, ett allt för vanligt förekommande
fall. efter mycket bök fick jag även ur hela elsystemet framåtkvällen, uppmärkt och
fint. jag är så gott som klar för att lyfta motorn. nu måste jag ragga upp en
motorlyft också, borde egentligen ha den imorrn... men dte hinnerjag inte. får bli i
övermorrn, nu gäller dte ara att fundera ut vart jag ska få dne ifrån.
2001-09-08.
hoppsan, har visst glömt att berätta vad som hänt, trots idellt mekande i garaget.
antagligen därför dte blitt så också, jag har helt enkelt inte hunnit, men nu äre
dax.
jag har fått ur motorn, vilken gick smärtfritt förutom att jag ej fick ur sprinten som håller spakstället, som vanligt, dte fick bli till att lossa gummibussningen därimellan. hoppas jag fårtebax den rätt sen bara. motor lyft fick jag tag på hos jörgen, han jag köpte bilen av så det ordnade sej dte med. motorn pallade jag sedan upp utanför garaget och täckte över fint med presening. sen så började jag röja lite i motor-rummet, bland annat genomföringen där drivaxlarna går igenom där det samlats runtom 20kg grus, som ska ligg apå vår väg egentligen. låg och klämmde mej under bilen för att slipa bort lite rost och så där, tanken är ju att hela motorrummet ska se snyggt ut, dvs lackning, får se hur långt jag orkar gå med det hela. när jag legat under motorrummet och rensat balkar ifårn torkat spackel med rost under så tröttnade jag rätt fort på det så jag gav mej snart över till att skrapa ur allt grus ur hjulhusena för att kunna tectyla dem (rostskydda), väck med listen och bröjad elite smått med stålborste... sen ser jag nåt som är lite bulligt under där listen suttit... börjar kncka lite, b'änd alite, knacka lite mer, böjer och sprätter mer och snart är hela ytterskärmen skiljd ifårn innerskärmen till följ av rost. då blev jag jävligt förmattad och gick in och lade mej.
efter ett natts sömn så kom jag fram till att jag ska köpa
ekeonomiplåt, kapa bort allt dåligt och svetsa på ny innerskärm. plåt beställdes,
och innerskärm kapades vilt. efter ett tag upptäcker jag även att skarven framför
hjulhuset är kasst också... så där gick dte åt nåra hammarslag och några kilo
svordommar också. sen tog jag ett A4-papper, lade över hålet, ritade på kanten av
plåten, och sen klippte jag ur dte, lade dte på ren plåt, ritade av och sen kapade jag
ur, och vips så had ejag perfekt passform, det märkts vilka enorm estetiska kunskaper
jag har, dte är ju inte för inte jag hade G i bild i 9:an :D
för att kunna kapa bort alla innerksärm fick även en stor del av kjolpaketet
avlägsnas. egentligen bara dne lilla biten framför förardörren, men för att få bort
dne måste man ta bort kjolen på dörren också, så då fick jag först vässa ett borr
då verkligen ALLA borr vi har bara är så jävla dåliga. sen fick jag loss alla
gamla popnitar och vad upptäcker jag under listen? meeeer rost såklart, jippi och hurra,
jag blir trött som fan och går in och lägger mej och sover.
nya tag dagen efter, rosten verka rinte så farlig, men skall andå tas vara på ordentligt, bilen ska bli ett praktexemplar som hänger av MYCKET saker... kjolen på dörren är avlägsnad. nu ska dne lilla kjolen framför bort... och dne lilla jävel visade sje vara jävligt stursk... helvete vad jag svor ute i garaget, mejslar ven genom rummena och svetten pärlades. till slut höll jag på att bli förbannad och gå in och lägga mej.. men istället kom oljekannan fram, pumpade i si så där 3-4liter olja bakom kjolen och sne gled den snällt av. fortsatte sedan kapa i skärmen för att uppnå tillfredställelse. när jag ansåg mej klar så gick jag bak till vänster bakskärm, ryckte av listen, såg, vad jag inte hoppades se, knackade fram en jävla massa mer rost, blev förbannad och gick in och lade mej och sov.
idag har jag kapat klart framskärmen, inklusive anläggningsytonra där
jag ska svetsa, + ekonomiplåten så den passar, sen har jag slipat ner all rost på
bägge dörrarna, och kapat bort allt dåligt i vänster bakskärm. jag har grundat i
bägge dörrarna och i hjulhuset där plåten ska på. stor dle av grunden kommer säkert
smälta när jag börjar svetsa, men bättre det än ingen grund alls. efter allt slipande
i hjulhuste hade jag en jeeeeevla massa gummi och gammalt rostskydd i ansiktet, lagom
format efter mina skyddskglasögon, jävla stiligt :D
sen road ejag mej lite med att ta kort på motor-rummet och så där som det ser ut nu,
så ka ni få se på skillnaden sen. och så fylld ejga ut med ett kort på innuti bilen,
lite smårörigt kanske?
2001-09-23. jag är rätt trött, och jobbar mycket övertid, så så mycket tid över för bilen finns tyvärr inte, den ska ju egentligen inte ut förrän efter vintervilan ändå, det ä bara dte att mor/far tjatar så förbannat om att dombehöver garaget till sina bilar (somd om aldrig ställer in ändå, typ principsak). Jag har ju lyckats köpa en bil till nu så saken är inte bättre av det (läs om den här). Men i övrigt så ha rjag som sagt ej gjort så mycket. har fått tag i en batteriböj 3" för ökad effekt (hoppsan :D). och så har jag ju svetsat klart vänster hjulhus. och så skulle jag ha väck stötdämaprna som ska bytas till gas. muttrarna snurrad eoch det hela gick åt helvete. jag blev förbannad och höll på att gå in och lägga mej, men istället så tog jag till våld som ofta visar sej vara en mycket effektiv lösning, dock går ju alltid nåt sönder, men nu va rjag ju ute efter total destuktion så rondellen plockades bestämt fram och med ett råflin satte jag rondellen i dämparen. det hela lsutade med att en gummipackning började brinna och ryka som FAN (se bild), sen sprack rondellskivan, och lyckan var total. men med våld i sinnet så kapades dock bägge av, och väck är dom! fick passa på att visa vilken gjuten människa jag är för att ständigt bära gas-svets-glasögon också!
Sedan så gick jag glad ihågen över för att äntligen börja göra rent hjulhusen för att tectyla dessa, som mitt första syfte var. börjad epå det friska hjulhuste på högersidan. trodde jag. det var nästan lika ruttet som det andra... stora bitar fick kapas ur och även långt ut på plåten som kommer synas uppåt blinkersen. nu kunde jag inte komma undan att svetsa på synliga ställen =omlack. Då blev jag verkligen förbanand och gick in och lade mej jävligt hårt och sov förbannat bra ;D
Stora planer smiddes på vilken färg jag skulle lacka om bilen in. resultatet blev efter mångt och mycket funderande att jag bara bättrar på min orginallack på vissa specifika ställen, där jag ej är nöjd med den. så slipper jag fula brytningar ifall man kika rnoga där dne gamla färgen syns. och ska jag lacka om kunde jag lika gräna vara mer seriös. tack vare min bror så kom jag över 2st splitter nya hjulhus (HELA) och 2st grundlackade ytterskärmar. så nu ska jag byta bägge skärmarn apå bägge sidor till helt nya, så dne blir fräsh för en gångs skull. ungefär där befinnerjag mej nu. nästa steg är att dörrarna ska bort för att få loss skärmarna ch kuna sätta dit nya.
2001-09-28. Nu börjar det hända saker. då jag är så trög så fick min bror hjälpa till att få ur tummen ur det stora okända bruna... skärmbyte stod på gårdagskvällens lista. det hela låter kanske lite brutalt och krångligt, men faktum är att dte inte alls var krångligt, än så länge iaf. jag hängde av bägge dörrarna medans min bror borrade svetspluggar med specialborr. när alla svetspluggarn var ur så var dte bara att rycka loss skärmen. detta gjordes på bägge sidor. sedan gick vi över till högerhjulhus. detta sitter också punktat i inre skärmen, med en JÄVLA massa punkter. mycket borrade och lite masturberande, så var skärmen väck. eller "dän" som min småländske medarbetare skulle sagt. sen var dte bara att slipa till de gamla punkterna med en rondell för att få ytan jämn och få bort lite gammal rost. sen så zinkade vi skärmen med kallgalv, likaså där jag putsat med rondellen. sen borrade jag lite hål i skärmen där den skulle punktas tillbaka, sen hängde vi tebax skärmen, låste fast den med pultar och började svetsa. antagligen fick vi lite zink i svetsytorna, för den spottade lite, men det hela blev bra ändå. ska bli skönt att få allting fräsht.
Sen har jag även fått tag i 3" batteriböj.. MUMMA!
2001-10-03. framsteg föres, inte SÅ lång tid kvar till själva motorbyte nu. på ena sidna är ju som sagt skärmen på plats. och nu så är den även klar på andra sidan. då vi ej fick tag i ett nyyt hjulhus till vänster sida så åkte vi hem till en vän och slaktade hans bil ifårn hans hjulhus i spöregn. så där lagom upphetsande. men ett relativt fräsht hjulhus fick vi tag på iaf. vitt och stiligt ifårn en gammal postbil. högersidans hjulhus är lackat och har även börjat lacka motoorrummet så smått. väntserhjulhus är tätat med karosskit och grundlackat. imorrn så ska vi göra ett försök med att hänga på skärmarna. för att detta ska bli bra så ska man helst sänka ner bilen för att rätt belastning sk auppnås. som dte är nu så står bilen helt på pallbockar. så jag gick ut och hämtade vinterdäcken (ville ej ta ALU fälgarna) letade reda på dom i boden, flyttade massa saker, kånkade in skiten i garaget. ett av dom hade tydligen all luft läckt ut ur så det fick pumpas. sen skulle jag smäck apå dom... så var det fel däck... då blev jag lagom glad... fick bära ut skiten igen och leta reda på mina.. som självklart låg underst utav 3st vinterdäcksuppsättningar... fetkul tyckte jag och tog mej en snus till. in och kräng apå dom oc sen så skulle jag sänka ner bilen... så fort ett däck tog i backen så sjönk domkraften ner... "fan också, vad i helvete hänge rbilen på nu" tänke jag och trodde jag förstört nåt som vanligt... kikade under... inget som var fel... jag fattad eingeting. bilen stod ju knappt på däcken... så jag gick frma och tog tag i en motorbalk och ryckte... hela jävla bilen höll på att ramla baklänges. skiten RESTE sej upp. "oajajaj" sa jag och tryckte fort som fan ner den. den var visst lite baktung :D sen road ejag mej med att ta nåt kort på det stökig agaraget som numerma är städat.. fan vad dte såg ut.
2001-10-15. mycket att göra med jobb och bil och grejer så dte blir inte mycke tuppdaterat är jag rädd. tyvärr så klämde inte min mor ut mej tillräckligt hårt på BB så därför är jag även TRÖG och seg på att göra nåt i garaget. men lite har det allt hänt. jag har fått på bägge skärmarna, låst dem med svetstänger och punktat fast dom i förborrade hål i hjulhusen. blev kanonbra, mycket tack vare min bror. vi riktade in skärmarna, med hjälp av huv, kylarbalk, m.m. sen var dte bara fullt ös med ESAB. sen nedslipning av svetsarna, karosskit i skarvarna och ungefär så långt ha rjag kommit på dessa bilderna:
Sen så ha rjag trögat mej själv vidare lite i garaget. städa har man fått göra ibland då huvet började ta i taket... eller när far gick i taket kanske snarare... men så det senaste så ha rjag rostskyddat hjulhusena, med en tjock färg som bara ska fungera som hårt och tjock skydd, låtit det torka, sen vräkte jag på ½liter tectyl i varje hjulhus, för ett ultimat rostskydd... hoppas jag iaf. vänster hjulhusbak är färdigsvetsat. resultat blev väl sådär, men jag är så jävla trött på svetsa så det fick gömmas under karosskit.
det börja rnärma sej motorilyft nu.. efter 1½månad på nåt jag trodde ksulle ta 3veckor... jag ska "bara" rostskydda hjulsen bak, byta stötdämapre runt om, byta fjädrar bak och ha i krängshämmare.. säkert gjort på en kväll.. NOT. undertiden får jag smiska vidare i min 99 med rallyljud (hål i avgasystemet).
2001-10-23. Då jag lyckats komma över en motorlyft tillfälligt som min
bror lånade så blev jag "tvungen" att sätta igång med T16:en. onej, så
synd, nu får jag ju göra nåt som är kul :D. såå sagt och gjort. börja lossa allt
som vanligt, vilket jag nu börjar få rätt bra fjong på, har blitt nåra ggr. loss med
allt och in med motorlyf och ur med motorn. fast nu när jag även ska byta servopump så
fickjag rycka servon också... och den visade sej visst innehålla bra mycket mera olja
än jag trodde. hela garaget under bilen simmar i go servo-olja. här och var ligger lite
döda äckliga djur såsom tvestjärtar, tusenfotingar och svärmödrar. här nedan är
bilde rpå motorrummet som nu är lackat till större delar (färgen tog ju så klart
slut), samt tectyl-reslutaten ifrån hjulhusen fram.
Sen så var det ju själva motorlyftet då. jag har plåtat.. tja 30-40
kort på allt och inget i motorrummet så jag är säker på att jag ska ha en skymt utav
allt, ifall jag blir osäker på hur nåt ska sitta. så efter varje sak jag skulle lossa
så tog jag ett kort på vart det satt och hur det gick vidare. efter några timmar så
var allt loss, det mesta flöt br aoch jag slapp nästan ligg aunder bilen till min stora
glädje. jag slängde bort kylarbalken för eneklhetens skull så man kan komma åt
frammifrån. sen var dte bara att pumpa upp motorn med lyften och springa iväg den så
långt man kunde innan man drunkade i servoolja, sedan upptäckte jag en misstänkt liten
sak. wastegateklockan satt helt lös och var kilad med en skruv... mycket mystiskt, är
lite oroad över dess funktion i dagsläget. som vanligt när man lyfter ur motorn så
måste en drivaxel ur så jag ryckte ur hela drivpaketet på vänstersidan.här synes nu
allt utskruvande av tja.. allt.
Sen var det dax att bröja slakta T16! jag vill ha ur bilen så fort som
möjilgt då det rent ut sagt är jävulskt trångt där inne. nog för att dte är ett
dubbelgaragae, men dte är då inte tänkt att vara mekgarage för två bilar, knappt man
klarar sej när man har en bil där, kan ju ifs bero på att jag sprider skit runt om mej
som en annan gödselspridare, men då blir dte lite mer utmaning i det hela; "vart ha
rjag lagt mejseln" så får man leta efter den i 5min osv.
Sen börja jag riva ur motornät som ska flyttas över till den andra bilen. inte
särskitl krångligt, mest tidskrävande och jag blev fundersam över en kabelstam som
gick ifrån bränsleboxen bak till under baksätet... där dne slutade... utan nåt i
änden... hmmmm... hur som haver. har fått i motornätet i den andr anu. fått tebax
spolarvätskeburken och ja, ungefär det. sen så ska jag ha i kränignshämmarna innan
jag ens tänker tanken på att ha i motorn. så då fick jag lossa servon, för att
lättare komma åt och då den ändå skulle ut. bulten som sitter i drivpaketet som styr
själva däckena visade sej sitta hårdare än jagtrott. jag fick loss muttern och
började banka med hammare. bulten är kilformad och säkerligen aldrig lossade på 13år.
jag bankad eoch slog. helt reultatlöst förutom att det var jävligt varm toch
irriterande där jag satt med ca 30cm till godo ifårn väggen. jag tog fram domkraften
och lyfte helt enkelt bilen i bulten, jag försökte alltså pressa upp den. reultatlöst
trots att åtminstone 100kgs press. jag brukade mer våld. utan resultat förutom
rövsvett. då hämatd ejag gasolbrännaren, vilke tjag nu varmt (hihi) kan rekomendera.
att skapa värmespännignar var visst jävligt effektivt. jag värme i kanske 1min sen sa
det PANG! så lossade dne och bilen ramlde ner på den stackars armen på drivpaketet. hur
rakt den numera är vet jag inte, men känns som det är en mindre viktig fråga.
sen grisade ner mej totalt näör jag skulle ha ur servon. det var det kletigast fan-skap
jag nånsin hållt i (förutom när jag håller i andra saker under täcket då ;D). men
ur kom den och sne var dte dax för mat och där står jag i nuläget. nedan finns bild
erpå motornätet, sam tlite i montering och bägge motorera och bägge bilarna bredvid
varandra. samt hur jävliga ren jag blev efter en våld duell med servon. och nej, ni vill
inte se verktygen....
2001-11-04. Nästa steg var att få ur krängningshämmaren fram. denna skulle jag
defnitivt ha i min bil innan motorn skulle i. nu var dte dessutom lite bråttom då jag
ska lämna tebax motorlyften snarast. att få ur krängningshämmaren var inga bekymmer
då styrservon var ur på T16:en. när dne väl var ur så skulel den då i I8:an... detta
visade sej var mindre upphetsande då det sitter en styrservo där också. för att inte
säga ett rent HELVETE. svårt att beskriva med ord, men den tog i överallt ochd te tog
mej säkert 5-6h att plocka ur och sen i den helt. men nu så är dne på plats iaf. jag
har äen tänkt göra lite plats i garaget så jag får plats att meka med motorn + att en
storm skulel komma dagen efter så jag ville ha in motorerna. så jag skulle ha loss
diverse sake rpå T16:en somjag ville ha loss med en gång. så jag slängde mej under
bilen för att få loss avgasystymet... detta var ju lika kul som avgas-systembrukar vara.
det sitter två skarvar bak... vid bägge skarvarna så drog jag av avgasklämmorna.
bultarna gick av istället för att muttrna ville lossa. ny taktik behövdes. jag kapade
av tvärbalken fram på bilen så fick min far vrida avgas-systemet där medans jag styrde
det bak och försöka trixa över det över bakaxeln... det gick inte... NY taktik.
lossade systemet vid Katalysatorn. försökte vrida ur det.. gick lika kanonbra som saker
brukar gå för mej dvs inte alls. då blev det brutalbankande under bilen på
avgasystemet. vid ett tillfälle skulle jag vända på huvet och drog näsan rakt i
bakaxeln. av ren reflex så rykte tebax och drog bakhuvudet rakt i en
gummiupphängningsögla på ljuddämparen, av ren reflektion blev dte ett jävla liv under
bilen och ett en välriktad knytnäve riktades emot bensintanken...
sen fick jag isär skiten och väck med avgasystemet.
sen plockad jeag ur hastighetsmätarewire, hastighetsmätaren, vakuumslang till
tryckvisare samt till tryckvakten samt tryckvakten.
sen släpade jag ur bilen ur garaget med motorlyften, så den hamnad eutanför och lyfte
sen in motorerna.
Sen var det dax att meka lite motor. det första intressanta var att wastegateklockan var mixtrad med. den var flyttad innåt och kilad med en skruv. någotjag finner mysko, nån som har nån aning om varför så får dom göra höra av sej. i övrigt så lossad ejag det mesta, bytte en del spruckna slangar, lackade insug samt ventilkåpa och kopplingskåpa. gjorde rent turbon och skruvade tebax allt.
Senvar det dax att lyfta i motorn. det hela gick smärtfritt och tillbakamonteringe av
allt började. motorkuddar, växelförare, drivaxlar, elsystem, kopplingsrör, senare gick
det vidare till kylarbalk, nytt kyl, intercooler osv. det hela rullade på fint tills jag
belv för skitnödig och där står vi i dagsläget. (skitnödig alltså)
2001-11-27. löningsdag! så trevligt med mera pengae kassan och mer skoj till bilen,
bensin, rostskydd, rattmuff och annat skoj! tjoho... njä.
Nu är det ju så här att jag har trögat mej ordentligt och inte uppdaterat på länge
så jag får se hur bra mitt minne är.
När väl motor var i så återstod bara all imontering. allt stämde ju inte så bra med verkligheten tyvärr. bränsle in och retur t.ex. dessa fick skarvas. på T16 sitter bensinfiltret bak på tanken, men på I8 fram i motorrummet. jag såg ingen nackdel med att behålla det där så det fick så förbli, och jag skarvade på andra sidan. returen fick förlängas helt. jag har sedan roat mej med att klä i de flesta slangar m.m. i flätor och robotslang för att förhöja utseendet, ser lite ut som kolfiber.
Jag skall ju även ha betteriet bak i bagaget för att göra plats för en framtida batteriböj, detta resulterade i ny kabeldragning av strömkabel. så kabeln monterades på startmotorn, drogs efter torpedväggen, skarvades under luftintaget till kupén, så även strömplinten kunde få kräm, sedan in igenom genomföringen, vidare under stolar och matta och upp i bagaget, där sedan bateriet skall stå i en låda och gotta sej.
Oljekylet som är ifårn en T8 och bara låg löst ha rja fortfarand eingen lösning
på. slangarna är skarvade och förhoppningsvis så har min bror ett oljekyl på jobbet.
tyvärr är han en stressad människa och hinner inte med mina problem :D jag ha rlagt
lack på lite smårostiga detaljer för att piff aupp det och då kommer jag helt ogrundat
in på minlackering av intercoolerrören som jag skötte så här fint:
Jag lossade bägge IC-rören och gjorde rent dessa med lacknafta för att lägg alite
färg på dom. silver är ju min matchningsfärg så det fick bli silver. jag lad epå
färgen och då såg man vissa fula bubblor som va ifårn aluminiumet. så jag lad epå
lite mer... och lite mer.. och lite för mycket.
det fick stå att torka i kanske 24h och dagen efter kände jag på dem. ytterst lite
klibbiga... men bråttom som jag hade så sket jag i det och sketngade ner halva med min
oljiga fingrar. men som tur är så är jag smart så jag lade papper runt dom och höll
i, satte p plats och tog bort pappret. eller ja, hälften av pappret. resten satt kvar på
rörena i dne kletiga färgen. jag idiotförklarade mej själv totalt och hatade mej
själv ett tag.
sen så har jag börjat studera elektroniken, ca 10 tåtar saknades i min bil som fanns
på T16:en så jag fick sitta i verkstadshnadboken och leta upp kabel för kabel för att
se vart dom gick. typ alla gick till AC utom dom två som gick till tryckgivaren (somjag
trodde var tryckvakten), satte tillbaka hela instrumentbärdan, knäpanel, skruvade fast
LH box med bränslerelä , i med hastighetsmäatre osv och allt på plats. (kanju säga
att detta i praktiken tog mej över en vecka på kvällarna). efter dom sista
inkopplingarna så var det stora ögonblicket inne. bilen skulle startas för första
gången! jag slängd epå mej hörselkåpor då jag ej hade avgasystem alls, hoppad ein i
bilen och på med tändingen. allt verkade lysa som det skulle. och sen igång med
startmororn... "klick klick" var allt som hördes... succén var ett faktum...
Men jag misstänkte ett enkelt fel i form av tomt batteri, så dte åkte på laddning och
jag gick in och åt lite, se ut igen och i med batteri och startmotor...
"mjummjummjummjummjummjummjummjummjummjum"... stendött.
jag lossade ett tändstift. torrt = tänding funkar.
efter lite mer kikade ås märkte jag att jag ej hade bränsle. inget tryck alls.
soppapump + spridare döda. jag började mäta mej fram bland huvudrelät och
bränslerelät vid LH-boxen. reläerna ville inte klicka och släppa på strömmen till
spriadre och soppapump. detta regelerades av Lh boxen. hur visste jag inte.
ut på internet och pratade med folk och resultat var att bilen måste ha tändning innan
bränslerelät slår på. så dte var bara att lämna bränsle toch ge sej på tändning.
följde felsökning enligt verkstadshandboken. allt funkade som det skulle. ändå
stendöd. lossade slutsteget (till tändingen) och ser ett stift dom backat! jippi!
tänkte jag, felet är fyndat!
Men tur som jag har så hjälpte detta självklart inte. bilen var och förblev stendöd.
jag ska nu kolla upp LH boxen på jobbet, samt se om hallgivaren funkar, för nu vet jag
fan inte vad som är fel alltså. allt funkade ju innan... just det här med felsökningen
ha rjag hållt på i över 1 vecka nu... så ni får en tidsuppfattning...
sen ha rjag fått i centrallås och elspeglar också! och elspeglarna funkar iaf!
2001-12-13. Felsökningen har fortsatt. jag har kollat upp tändningen, genom att helt
enkelt lossat ett tändstift och lagt på ventilkåpan och kört runt startmotorn. det
gnistade. alltså funkar tändingen som den ska... hopplösheten var stor. Jag lossade
LH-boxen och tog med till jobbet. där har vi en snubbe som är en bland få i sverige,
kanske den enda som jobbar med LH-boxar. gubben har alltså byggt en simulerad bil själv!
det är en låda med spridare, massmäatare o hela köret, sen kanman ställa tomgång,
varvtal, temperatur och hela köret. skitfräckt! hur som helst. boxen funkade precis som
den skulle... så jag frågad eut honom lite om vad dte kunde vara, och efter ett tags
rotande så fick han fram ett elschema för just LH 2.4 som jag har. jag satte mej ner på
lunchrasten och gick igenom schemat och där fanns det en del intressanta kablar... bl.a.
kablar som gick ifrån check engine till LHboxen, som jag INTE kopplat in, då jag
tidigare trott dom gick till AC av nån cp anledning. även tändpulsen visade sej gå
genom detta 4poliga skarvhus som sitter precis ovanför Lh-boxen. glad ihågen över att
jag trodde jag hittat felet begav jag mej hem och rev loss panelen, gick ut i andr abileno
lossade den kabelhärvan som jags kulle ha, gav mej in igen och kopplade inte den, sen bak
och kopplade in batteriet och in i bilen o på med nycklen... och se på fan, bilen
startade! överlycklig satt jag lyssnade på MIN EGNA T16! den fick stå i några sekunder
bara innan jag stängde av den.
Sen gick jag ut och kikade runt lite i motorrummet. då såg jag lite bromsolja, mitt
på bromsoljeburken... hmmm, varför fan läcker den tänkte jag... sen såg jag olja på
säkringsboxen också... och på vindrutan! och på ventilkåpan! vad fan då?!
Gick runt och såg min servo-expansionsburk... som låg bredvid bilen på bänken...
ojdå... när motorn gick så hade det fullkomligt spruuuuuuutat servoolja över halva
bilen, så jag fick ägna resten av kvällen att torka servoolja, sen skruvad ejag på
expansionsburken, vilket visade sej vara rätt trångt. Men på med och hällde i olja och
gick in.
nästa dag gick jag ut... då var servobehållaren tom... hmmm, kan det verkligen
sjunkigt undan så mycket? nä sjävklart inte, för jag hade glömt dra åt slangklämman
nere vid servopumpen, så all olja had jeu runnit ur, ner i motorrumme toch ner på
golvet... så dte vara bara att börja torka upp. roligt som fan... NOT...
Sen var det motorolja-byta-dax. har införskaffat 4oljor. servoolja (då min förra rann
ur), sen mineralolja till låda. och 2olika mineraler till motorn. tanken är följande.
hälla i den billigaste jävla mineralolja jag kan hitta i motorn och "spola
rent" den i kanske 50-60mil. sen hälla ur och hälla i en seriösare mineral-olja
ifrån saab. sen efter den byta över till halvsyntet. i lådan hamnar saab mineral. så
det var bara att vräka sje unde roch byta. växellådspluggen satt med en enorm torx
somjag inte hade, så det fick bli rörtång... började med en 35cm lång rörtång...
helt hjälplöst, satt som FAN, hööö på att bryta ihop där under bilen, så dte fick
bli till att hämta värstingmodell på över 60cm... och dte var fan inte LITE jag fick
ta i för att få loss den jävla bulten, men väck kom dne och oljan såg inte fräsh ut.
inte heller motoroljan. lossade även oljekylet som var ifrån en T8, så dte fick rinna
rent runt där också. lossade oljefiltret och satte på ett nytt. sen fick bilen stå i 2
dygn och rinna ur sej ordentligt.
Och så var dte tänkt att jag skulle Montera det nya oljekylet minbror bror fixat.
dock visade det sen inte vara 100% samma. gavlar, lite vinklar och slanganslutningarna var
olika. det fick bli en sväng till AMAB efter jobbet och införskaffade nya anslutningar,
sen fick jag mixra en jävla massa med oljekylet för att få dte passa någorlunda i
hållaren. sen skruva fast den och slangarna, och i med ny olja i motor och låda.
Sen var det avgassystemet som skulle på plats. satte fast främre röret först. sen hängde jag upp den enda dämparen bak, en simon sportdämpare, sen fram och skruva ihop de bägge delarna vid katten, lättare sagt en gjort, dne jävla packningsringen som ligger mellan katt och främre avgas ville rmala ur hela tidne och det är ju inte lätt att få gott om plats under bilen. men på plats kom det. sen bak och hänga upp slutröret. som är ett vrålfult dubbelpipigt som ska bytas nån gång när jag får tid. gick relativt smidigt. (en av bilderna nedan visar det gamla avgaset)
Sen var dte egentligenbara slutspurten kvar, dvs rostskyddning. borstade ur bägge hjulhusena bak med stålborste, blåste rentmed kompressorn, sen tectylade jag till förbannaelse. bägge hjulhusen. sen var dte dörrarna. några hål fanns. fyldes med karosskit. lät det torka. sen body över och under. lät torka. sen lackande jag dte då det syns där. blev bra. sen så lossade jag gummipluggarna till den delen som är mellan bakhjul och framdörr. in med slang och vräkte in lättflytande tectyl där så det pissade ut tectyl överallt. gött :D. tog lite body i bagaget också, har även kört med tectyl där drivaxlarna går igenom och på nån motorbalk under bilen. när jag låg under bilen, och gled runt på horan så såg jag en gummihätta med lite bublor runt... hmmm, ajaj, täntke jag och tryckt epå gummipluppen. "plupp" så lossade gummipluggen... och all rost runt omkring gick rakt igenom... AJAJAJ tänkte jag... så dte belv fram med svetsen. svesta fast en runt plåtbit i hålet, på med karosskit över och under, sen body under över karosskiten. AH, som nytt! detta hålet var rakt under där man har fötterna om man sitter vänster bak. så jag lyfte på ljuddämpningsmattan... pisseblött... trots bilen stått inne i snart 4 månader. så det blev kupéfläkt på det i 12timmar så var det torrt sen.
Så var dte ju egentligen tänkt att jag skulle smäckt på framljus, hjul ochtagit mej en provtur nu idag, men tyvärr så kanjag inte pga av min fot, mer om den kan ni läsa under SENASTE NYTT. Men det är iaf tänkt jag ska ställa på den ochbörja använda den. fullt lagligt faktiskt. man har en månad på sej att prova bilen innan man reggar den. sen ska det fixas tid för kontrollering, vägning och typning.
2001-12-26. som vanligt så vill sej inget så som jag vill det. skulle provköra
bilen, så jag rullade ut den och skulle varmköra den stillaståendes. efter 3-4min så
började check engine-lampan lysa och jag fick kasta mej in för att stänga av bilen.
operation felsökning drog igång. det finns felkoder på LH 2.4 som jag har och så
byggde jag mej en strömbrytare och kopplad ein mej på systemet och började räkna
blinkningar på lampan. koden gav att bilen gick för snålt. men det sjuka är att bilen
lukatr bensin och baktänder ibland, alltså är nåt fel. jag har mätt upp lamdan, jag
har kontrollerat bränslechippet, LH-boxen, Massmätaren samt alla anslutningar.
inget är fel. samma problem återstår hela tiden. check engine lyser. jävla skit. det
skulle kunna vara min bränsletrycksregulator som hängt sej eller nåt. men det ska komma
en specialmekaniker inom dte snaraste, så vi skall undersöka saken. Jag tog för skojs
ksull ut bilen på en provtur, men den gick som en potta med skit. riktigt illa gick den.
ett tag trodde jag att jag glömt ett papper i IC:n men tyvärr var inte felet så lätt
:(
men i övrigt så är jag i det snaraste klar. har slaktat min gamla T16 nu totalt så dne
åker till skroten imorrn, och vi får hem en anna bil som motorn ska lyftas ur bl.a. den
bilen ä minbrors som han voltade med för 2veckor sen typ. klarade sej mirakulöst. hela
garaget är fullt med bra-att-ha-saker nu... vette fan vart jag ska göra av allt... vill
ha ett enromt förråd att bara förvara just bra-att-ha-saker. sen ksulle jag tvätta min
bil så jag kunde smäcka på kjolapket och så igen... men icke. både kranen och slangen
var frusen... hurra.... allt går min väg.
2001-12-31. nyår! oiiih! är skitglad! och inte är dte för att dte är nyår utan
för att min bil går som den ska! baaaahahaha! felet var så pinsamt enkelt så jag
skäms för att erkänna det. dte var så jävla simpelt, så att jag inte ens brytt mej
om att kolla det... tändföljden på fördelaren var fel... :D
var nämligen svinsäker på att jag satte tillbaka dne exakt som den satt innan, men när
jag fick kort på en annas t16 så började jag ana oråd... och när jag lossade
tändstiften (som ä nya) och såg att 1nas och 4ans tändstift var kolsvarta mednas 2an
och 3ans såg normal ut så blev jag väldigt misstänksam. flyttad eom lite kablar och
bilen gick klockrent! spann hejdlöst bort över nejden, inte lätt att få fäste med
turbokick må jag säga! :D. jag är helt i extas just nu, skitglad, kan inte sluta le!
sen att jag glömt koppla in hastighetsmäatren och laddtrycksmätaren är nåt jag bjuder
på. senare bekymmer, bilen går ju! nu äre bara lite lack och kjolar och skit som ska
på!
GOTT NYTT ÅR PÅ ER, ERA GALNINGAR!
2002-01-10.
Bilen är påställd, och försäkrad och jag har tatt mej några turer med den. den ser
förjävlig ut. bara hälften av kjolpaketet sitte rpå, fattas lack på framskärmar och
bakskärm, men går gör den! Hängde av en CSE (av nån modell) härromdagen efter en
vild kamp. fan vad skönt att ha turbo! Jag har köpt en batterilåd apå biltema nu så
nu sitter batteriet som det ska i skuffen. något är dock lite mysko med bilen. den vill
inte starta när den är varm. har jag kört några km, och stänger av den, så kan den
vägra starta sen, och mitt rövdåliga batteri gör inte saken bättre. bilen ska in för
lack när jag rycker in i lumpen, och sen ska den reggas + besiktgas.
Lite småsaker är dte dock kvar. mittkonsollen ska i, håller på att bråkar med en
polisradio som jag vill få ok först inna jag sätter i konsollen. hastighetsmätaren är
död... jävla skit. trippmätarn funkar men ej hastighetsmätaren... fast å andra sidan
kör jag alltid lagligt, den kanju inte gå för fort :D
2002-01-20.
Har lekt med hastighetsmätaren. nån flane har tydligen lossat den och spännt fjäder
som håller tillbaka magnet-drivningen för hårt. därför rörde sej ej nålen förrän
boråt 240km/h eller sånt. så jag pallade upp bilen, plockade ur alla instrument och
satt och flyttade nålen, prov körde. (vid 1000rpm på 5ans växel med 7ans primär ska
den gå i 37.2km/h). stängde av bilen, ur med mätaren, flytta nålen osv. detta blev
visst inte som jag tänkt mej, för när jag var nöjd med resultatet så visade mätaren
ca 15km/h för lite. så jag får sitta och plussa på 15km/h hela tiden när jag kör.
men dte är senare problem. Jag har vart på verkstad med min bil också och fått intygat
att allt är som det ska. via min bror och hans kontakter så klart :D 100:- kostade
detta.
Sen skulle bilen in på lack. trodde jag. lackeraren har gått för dagen. alltså måste
jag lämna in bilen imorrn innan jag rycker in i lumpen! tåget går 08:23.. massor av
tid... NOT... Har beställt reg-besiktningstid feb den 14:e då jag är ledig ifårn
lumpen den veckan. Har även vägt bilen. via fars kontaker (hehe) så ringde han Ballast
lasbilscentral och inga bekymmer, jag fick låna deras nya lastbilsvåg gratis, så nu har
jag en vågsedel på att min bil väger1260kg.
Här är några biler på min bil nu, samt min gamla T16 där bara skalet återstår som
nu skrotas.. eller ja, i skrivandets stund så är dne nog nermald.
2002-02-15.
Medans jag legat inne i lumpen så har bilen lämnats in på lack, och fått bägge
framkskärmarna, samt vänsterbakskärm omlackerad. 1500:- gick dett apå, vilke tär helt
okej. bra blev dte också.
Sen var nästa grej att smäcka på kjolpaketet. ett typiskit jobb som man bara vill ha gjort. det är hejdlöst tråkigt, men skönt när dte är gjort. detta blev också bra, även omlackeraren hade fått lite färgstänk på kofångare frma och bak. jag fundera prå att lacka om paketet nån gång också. lite halvskabbigt.
Har haft problem med min "fasten seatbetls" lampa. den lyste hela tiden. jag kunde inte förtså vad dte berodd epå. oavsett om alla bälten i hela världen satt i sina fästen så lös den. alla kontaler under stolarna var också rätt. men en kväll när dte var mörkt ute så satte jag mej i bilenoch startad eoch tog på mej bältet. då såg jag att fläktläges-reglaget slocknade istället! hehe, jag hade bytt plats på de bägge lamporna :D så dte vara bara att byta tebax.
Sen var det besikitning igår 9:15 i thn. dom godtog INTE min fina vågsedel ifårn
ballast, trots att deras huvudkontor sa attd et går bra. sen skulle bilen upp på lyften.
han verkade lite skeptisk till min låga bil... och mycket riktigt så tog den domkraften
som löper under. men det gick me dlite våld. han stannade liften några ggr på vägen
upp, för att kolla attd en fjädrade alls, och det gjorde den ju. efter allt var kollat
så ville han köra, och gasade gillad ehan också tydligen. men sen så jag fick plåga
mej iväg till vägverket och punga ut 250:- iaf... sicket rån. sen tillbaka så sa han:
"grattis, bara att tuta och köra." bilen gick igenom, UTAN anmärkningar ens!
hehe fna vad gött, här sk ahem oich trimmas! jag åkte till mitt gamla jobbd är man
gör kablar, så gjord ejag en förlängningskabel till min APC-box, så jag kan justera
den innifrån bilen, efter jag lödit om den. har tänkt mej ett laddtryck på ca
1.2-1.3bar.
Så nästa projekt blev att trimma efter besiktnignen iaf. måste ju ha en bil som går
bra inför knustorp den 14 april. första åtgärden blev batteriböj och 3".. läs
om detta hemska projket under "Motor/saab900 2".
Jag förklarar nu mitt turbobyte komplett och denna sida stängs ner! mina först planer var 4veckors jobb. det gick si hiskerligt br ai början så jag kortade ner min tidsplan till 2veckor. detta resulterade i 6månader.. hehe undr avad många timmar jag lagt egentligen. men nöjd är jag!