Wheelies
På förfrågan så fick jag för mej att göra en sida om Wheelies. hur dessa görs osv.
För det första så är det stor skillnad på vad du har för maskin, skillnaden imellan en orginalmoped och t.ex. en cross är enorm. så vi börjar ifrån början med otrimmad moppe vill säga. För det första så ska dte sägas att ni som åker med fötterna i backen kan lika gärna låta bli att åka på bakhjulet för det ser så otroligt amatörmässigt ut så jag vet inte vad. okej nu till verket:
Otrimmad moped. beroende på slöheten av mopeden så varierar även detta men det som brukar funka i största drag är att man kör så långsamt man kan, säter så lång bak som möjligt, kopplar, varvar järnet, släpper kopplingen och rycker till allt vad du förmår i styret. förhoppningsvis så ska du nu får upp mopeden till lagom höjd, ungefär strax under tippgränsen, där ska du nu hålla uppe balansen genom gasvariationer och användning av kroppen, fast det ska sägas att det är svårt med wheelies med orginalmopeder.
Trimmad moped. även här kan du göra som ovan men har du du nu lite mer effekt så kan du istället göra så att att du gör aningen fortare, släpper gasen, trycker ner stötdämaparna med kroppen och rycker uppåt medans du ger fullgas. på detta sätt så har du aningen mer fart än i ovanstående sätt vilket underlättar att hålla balansen i sidled + att wheeliesarna blir längre. väl uppe håller du balansen som ovanstående.
Cross, MC:s. Här är dte mycket enklare med wheelies. dock så är väl farorna större också. du gör beroend epå kraftigheten på maskin på lämplig växel och i lämplig fart. jag kör på min cross på 3:an med gasen strax under acc-gränsen (ca 40km/h) sen ger jag bara full gas medans jag häver mej en aning bakåt. framhjulet går i höjden och sen gäller det att hålla den däruppe med gasregleringen.
Det ska sägas att ju längre bak du sitter och ju mer du drar maskinen uppåt/emot dej destå mer chasn till att balansera med gasen har du då du ligger närmare tipp-gränsen. dock så är risken att du slår över bra mycket större också. du kan du även ge dej på att växla väl uppe i luften när du fått i lite färdighet. dock så har jag själv aldrig gett mej in på detta. min balans är åt helvete och särskilt bra på bakhjulet är jag inte, dock så kan man väl få till en och annan helt okej whellie. mitt rekord kanske ligger på typ 30-40m.
///Henrik Karlsson 20-06-99