TvåTakt-teori

Tvåtakaren skiljer sej ifrån fyrtaktaren på följande punkter. en tvåtaktare har olja i bensinen medans en 4-takaren har olje-tråg. alltså är det samma olja hela tiden som smörjer vevparti, cylinder/kolv och växellåda. fyrtaktaren har även ventiler som styr insug,utblås och alltså inte som tvåtaktaren som är kolv eller ventilstyrd (även slidmatning finns). namnet fyrtaktare har den fått pga utan dom 4 takterna som är, insug, kompression, detontion och utblås. under denna tiden rör sej kolven upp och ner två ggr medans den på tvåtakaren gör samma sak på ett annorlunda sätt på 1 kolvrörelse upp och ner.

teorin: om motorn är ventilstyrd så funkar det så att när kolven rör sej uppåt så skapas det ett undertryck i vevhuset som får reedventilerna öppna sej och släppa in gas-blandningen i vevhuset. när kolven är högst upp och vevhuset är mättat med bensin-blandning och alltså ingen undertryck kvarstår så böjs reedventilerna tillbaka och kolven vänder nedåt. detta var första takten.

när kolven är på väg nedåt så komprimeras gasen i vevhuset en aning innan kolven gått så långt ner att spolkanalerna blottas över kolven. anledningen till att det komprimeras är att det på så sätt kommer upp mer bensin-blanding över kolven och fortare dessutom, detta händer ju trots allt 15000ggr/min på en crossmaskin. iallafall så fortsätter kolven neråt och pressar upp det mesta av bensinblandingen upp igenom spolkanalerna till ovanförkolven där dom nya fräscha gaserna pressar ut dom gamla som är kvar sne förra detonationen. när kolven gått i bott så vänder den igen, skapar undertryck, öppnar reedventilerna och när kolven är strax före övre dödpunkten (1,75 -2mm) så detonerar det hela. anledningen till att blandingen detonerar innan den vänt är att förbränningshastigheten i bensinen är sådan så att mest effekt fås efter detonation, alltså precis när kolven vänt.

ett kolvstyrt insug funkar likadant fast istället för reedventiler så är det kolven som öppnar ner till vevhuset när den går uppåt. dock så är reedventiler mer effektivt då dom själv stänger då det är mättat i vevhuset och öppnar så tidigt som möjligt, vilken kolven inte kan göra. för dne sitter ju där den sitter och kan inte reglera det på nåt sätt... därför kan man jacka kolven om det är kolvstyrt insg så att insuget öppnar tidigare och stänger senare = mer bensin-blandning i vevhuset... dock så kan detta ge bakeffekter.

///Henrik Karlsson 13-08-98