Saab 900i
99-06-06. Jag är en stolt ägare av en
Saab 900i av årsmodell -88. Bilen är tyskimporterad och har antagligen aldrig sett
grusväg och vägsalt. har absolut ingen rost förutom lite i nederkanten av
förardörren. Den är Ambasadblå (mörkblå) och har gått 14000mil. den har de nya
bromsarna vilket pekar åt det possitiva hållet vad det gäller läckar fälgar och
svarta streck i asfalten. Har även serva och taklucka. orginal har dessa 118hk utan
katalysator och 110 med.. tyvärr har jag katalysator med det är tänkt att jag ska
skaffa en gammal katalysator och slå ett spett igenom den och vips så har jag 8hk till.
ett 2,5" avgasystem vore kul med tanke på ljud men är dock dyrt och ger relativt
lite effekt. bilen har ändå varit rätt illa skött. tyskar ni vet. den har varit
smälld både bak och fram och mycket är nylackerta. hela kylbalken var flyttad
fram och både inner och ytterskärmar fick bockas. likadant är dte bak. fast å andra
sidan så har jag nya lycktor, spoliers och kyl m.m.. Just nu är inte bilen tuff. det kan
jag inte påstå... med det ska dte bli ändring på!! kjolpaket, fälgar, sänkningssats,
lock för luftutsläppen, vinge och lackade stötfångare är på ingång och då jävlar!
Det är tyvärr mycket småbucklor i bilen, vilket jag endast kan skylla på alla störda
tyskar som förstör våra svenska bilar. lyckligsvis så är de värsta bucklorna under
listen vilket betyder att ett kjolpaket däljer det mesta... fast repan på 80cm på
förardörren är förstås inte vacker... förhoppningsvis så går det mesta att fixa
med lite färg och rubbning. inte nog med att dom äckliga tysksvinen hade rökt i min
fina bil, dom hade dessutom haft en hund med sej i bilen... MINST halva hunden var kvar
när jag köpte den... jag kan inte räkna antalet timmar jag lagt ner på att plocka
hundhår. sen har dom hällt typ nån äcklig massa i askkoppen också. den är som
kolasås i konsistensen och går inte lösa upp med lacknafta... blääh säger jag... men
jag har ju tid på mej att fixa och dona; det är ju trots allt ½ år kvar tills jag har
mitt körkort.
99-06-14. registreringsplåthållare för att slippa borra hål i plåten är inföskaffad för 50:- hos "SAAB Turbo club of Sweden" funderar på att göra den till en fejkturbo då jag har turbogrill också.. kanske lite patetiskt men ingen vet ju om det (så länge dom inte vill race:a)
99-06-17. vindavvisare för 100:- är inhandlade och lackerade och monterade.
99-06-17. satt vid datorn och satte på ett kjolpaket och Aerofälgar och sänkte den. kanske ingen bra kvalitet på tillverkningen av denna bild men man får iaf ett hum om hur den kommer att se ut.
99-06-21. min bror har skaffat fälgar åt mej! super aero 15". fina med nya däck för 2000:- hyfsat överkomligt! dom är kanske inte dom snyggaste fälgarna men dom är helt okej tycker jag. dom är symetriska och ser ut som på bilden nedan. ska få dom imorrn. Har även påbörjat att byta drivknut då den är dålig. har dock kommit dit där man ska använda nåt mysiskt skyddslock med nummer typ 32654324264 för att inte alla nållagren ska ramla ur så jag inväntar min brors rekomendation. Han jobbar på SAAb och har massor av trevlig akontakter. lackerade andra vindav-visaren också. samma sak där ; apelsinlack. dock så lade jag flera lager, sandpapprade och fin fin yta.. fast självklart rann det på ett ställe. det kan man ta med ett rakblad och skära bort dte när det torkat, såpass mycket visste jag. sagt och gjort... fast jag orkad einte gå för att hämta ett rakblad så jag tog en rostig kniv istället som var lika vass som en smörkniv ungefär. lyckat... jag karvade förståss bort för mycket... men dte lad ejaqg i med färg bra och ska rubba dte imorrn när dte torkat så förhoppningvis så blir det bra.
99-06-22. nu så har jag fått hem fälgarna och monterat dem, dte blev en jäkla skillnad! vänta bara tills dne sänks också. fälgarna har ett nypris på 2600:- /fälg och däcken som är 2st nya och 2st använda en säsong (vilket betyder att dom var så gott som nya) de vara Michelin pilot Däck med en prislapp på väldigt mycket skulle jag tro. allt detta för 2000:- HYFSAT överkomligt... vad skulle jag göra utan min bror...? locket osm ska sitta på fälgarna är inte särskilt snyggt tycker jag, ska antingen köra utan som på de flesta bilderna, men tittar ni på den sista bilden så har jag satt i ett SAAB-enblem som blev rätt snyggt; fast detta är en tuta och passade inte alls i formen så jag får leta efter nåt annat. Hur som helst så har jag rubbat den andra vindavvisaren också och dte blev rätt bra... ska nog lackera dne en gång till senare, men just nu är jag nöjd med resultatet. på bilderna finns även avgas-systemen med som jag fick.
99-06-24. fram-spoilers är monterade efter mycket om och men. det fanns färdiga muttrar som sitter i stötfångaren men då bilen som sagt är 11 år så har dessa rostat och bara snurrade. alltså var man tvungen att borra ur dem vilket var en utmaning för vem som helst då man bara har tillgång till fars slöa borr, men om vilja är stark och väld är tillåtet så lyckas dte mesta och så även detta, dock tog det ca 2h kravlande under bilen. men nu är den på plats. och har även hittat tjuvströmmen. batteriet laddas ur på nåra dygn så jag kopplade till en ohm-mätare till polerna och började rycka säkringar. när jag började hade jag ca 0,1 ohm när jag ryckte ur säkringen till bilstereon så steg mätaren till 1460ohm... jag började ana oråd, men som tur är så har saab 2 strömkablar färdigdragna till stereon; en som ligger på med ström hela tidne och en som tändingen måste vara igång på. bara byta en kabel så var problemet löst. iaf tills vidare. har en känsla av att det är min lilla sub-bas som ligger och drar tjuvström.
99-06-29. har slipat, svetsat, slipat och spacklat rostskadan i förardörren. blev väldigt bra faktiskt. har även monterat vingen nu med "viss" hjälp av min bror, var lite nervös när han satte borren i plåten faktiskt.
99-07-01. har rostlagat dörren. slipat, svetsat, slipat, spacklat, slipat, spacklat slipat slipat och slipat och grundmålat. blev bra för att vara gjort av mej.
99-07-14. har köpt kjolpaket för 3000:- antagligen så kommer jag inte montera det förrän till våren. jag får mitt körkort mitt i vintern så det vore ju lite synd om jag susade av vägen och spräckte kjolpaketet med en gång så det åker på till våren istället. så jag har lite kvar på bilen att göra iaf. sen så har jag även bytt drivaxel. dte var inte särskilt svårt egentligen. fast dte var lite jobbigt när jag slant med spärrskaftet när jag tog i allt jag kunde och hade mitt långfinger imellan skaften i bromsskivan som jag slant in i. men dte är sånt man får räkna med. menjag gjorde iaf en provmontering utav kjolpaketet på ena sidan med tejp (vadå seriöst?).
99-08-16. bilen börjar likna bil nu! jag har satt dit 2 dekaler på den. den främre är jag nöjd med men funderar på att ta bort dne bakre då dne är lite löjlig. och så provade jag att ta bort dne bakre ljuddämparen. jag kan ju inte påstå att det blev så väldigt mycket mera ljud i bilen men kanske något... fast dte är säkert inbillning. och så har jag satt dit "ögonlock" på båda lycktorna.
99-09-24. härromdagen så var jag ledig
ifrån skolan så då tog jag mej jobbet att sätta dit solfilm dom jag köpt ifrån
kvalitetsföretaget Biltema. hursom helst så satte jag igång med ena sidorutan. att få
det bra var svårt, men jag lyckades relativt bra för att vara första rutan. lite
småspringor i hörnen och ett ställe där filmen är veckad vilket gör att det är luft
innanför. på adra rutan så blev det lite lättare. skar till en bit bra med en gång,
och fin skar den sedan på plats. när jag sedan skulle ta av skyddsplasten så fjädrade
den statiska elitriciteten ihop två ytor som det var klister på... jag började slita
för att få isär dom det hela slutade med att jag blev förbanad och knycklad eihop
alltihopa och kastade så långt jag kunde innifrån bilen; vilket ungefär var 3m
utanför förardörren. det blev till att skära till en ny och få dit. denna blev mycket
bra t.o.m. iaf i början. nu så här ett par dagar efter så har måda sidorutorna blivit
fulla med MASSOR av pyttesmå bubblor, syns bara på när ahåll men är väldigt
störande. när jag var klar med sidorutorna så gav jag mej på bakrutan. på
bruksanvisningen så stod det: "tona ALDRIG hela bakrutan på en gång utan skär
biten i minst 3-5 mindre rutor". "jaha", tänkte jag... "skiter väl
jag i" blev min följade tanke... kanske var det därför det tog ca 3-4timmar att
få klar bakrutan med tveksamt resultat.... rutan är ju trots allt 70*110cm stor. jag
fick använda huvet och en näven för att hålla filmen medans min andra hand drog av
skydds plasten. det var ett jävla pill för för hela rutan är ju fylld av
lösningmedel så man kan flytta filmen. det var halt och det droppade och allt ville
stöna sej. jag klarade mej ifårn att filmen klistrad eihop sej själv iaf. jag tryckte
dit filmen provisoriskt och började justera och klämma ut luftbubblor ifrån mitten. jag
had etagit bort det värst och stängd eluckan för att se hur det såg ut.. då ser jag
ett slags sträck mitt i rutan som går ut åt två håll och under detta området så är
filmen snarare grå än svart... undersöker dte hela närmare och ser att skyddsplasten
hade gått sönde rnär jag rev av den och en bra bit fortfarande satt kvar...
stönigt? -JA!
fick ta loss och dra bort det. sen så är ju rutan välvd och detta gör att det är
omöjligt att få ut filmen jämnt. detta löste jag genom att runt om hörnen och
kanterna skära sönder filmen ca 20cm innåt med ca 10cm mellan rum. dessa flikar drog
jag sedan på plats genom att ta varannan och sedan liksom lägga dom andra omlott, man
ser ju vart jag skurit och diverse luftbubblor men jag räknar inte med bättre
resultat... jag gjorde ju dte bästa jag kunde iaf. ett riktigt jobb kostade 1800:- på
firma. det är ej värt detta.
99-12-25.
En heldag i garaget. började för nån dag sedan leta efter kontaktstycket till
centrallåsenheten som skulle finns bakom knäskyddet på passagerarsidan. jag såg inte
ett smack så jag bestämde mej för att plocka ner knäskyddet. detta var inte gjort i en
handvänning men jag fick bort det till slut. "nu är det säkert skitlätt att
hitta" tänkte jag och tittande under instrumentpanelen... och så tittade jag lite
till.... och så dubbelkollade jag.... det fanns fan inget där... så jag börjaade
rota men näver här och där och kolla bakom golvmattan och vet fan inte allt...
det fanns fan inte... så jag gick över till förarsidan och efter massor utav pill så
såg jag det. fastbundat med bunteband så långt in som möjligt. kunde riktigt se
framför mej när kunstrultörerna på SAAB sa: "nu placerar vi det här
kontaktstycket så långt bort ifårn där dte ska vara som möjligt, så ingen hittar
det, haha" när jag skulle få loss dte så rev jag mej på alla möjliga vassa
förmål som jag inte visste fanns och efter mycket våld och svordommar så stock jag
där med kontaktstycket i näven. kabeln var självklart för kort för att den skulle nå
till passagerarsidan där det skulle sitta så jag fick sätta det på förarsidan.
klarade mej med ca ½mm fri passage ifrån rattstången. sen skruvade jag tillbaks
knäskyddet och så var den saken ur världen... efter 4 timmar ungefär. sen så är dte
ju snart dags att åka ut och kör apå allvar så då jag inte fått tag på nåt
innertak så fick jag sätta in dte gamla... det är för övrigt sönderbrutet på 5
stället och är smutsigare än mina julkalsonger ifrån förra året. det fick bli
hjälp ifrån far för att dte inte skulle falla sönder totalt. han hjälpte till att
lyfta in det och så skruvade jag fast det. sen så fick jag ju vita (askgråa)
sidoblinkersar i julklapp av mina bröder så dom var jag ju tvungen att montera :-D,
bara att svärta framblinkersarna kvar. sen så satte jag dit vindavvisaren
ovanför takluckan. sen så måste jag ju säga att jag fick billarm i julklapp också!
helt underbart!
2000-02-01 Jag vet fan inte vart jag ska börja... funderar stark på att gå och hänga mej. men jag misslyckas säkert där med... kan ju börja med gårdagen... skulel hjälpa marcus med hans billjud så jag åkte hem till ha coh så hämtade jag hans bil och körde hit, vi pillade lite och körde runt lite, sen åkte jag hem till han och bytte tillbaks. sen när jag åker hem så lägger jag mej i jäs-fart och kör lungt... kommer till ett parti av S-kurvor. glider igenom dom 2 första starka kurvorna och går in i den 3:e som är löjligt svag... plöstligt märker jag att bilen inte följer mina rattutslag, DEN GÅR RAKT FRAM! jag frikopplar och i paniekns hetta låser jag hjulet och hoppas få stopp... det får jag också; rakt in i en stenbumling på typ 300kg... had ejag bara gjort en så enkel sak som släppt bromsen såkunde jag väjt utan problem... fy fan alltså, blir helt galen! 3 dar efter körkortet... bilen ska in till SAAB ANA så får dom göra en kostnadskontroll på dne och blir dte för myket så löser försäkringsbolaget in bilen. Då blir jag galen! allt jävla jobb som jag lagt ner på den kärran! dne är ju så snygg också! hoppas verkligen dom reparerar istället... det var väl tur jag hade helförsäkring iaf... självrisken är på 3500:-