Fyrtaktsteorin

I brist på andra saker att skriva på sidan så fick jag för mej att skriva lite om 4-taktsteorin för såna som undrar. Av namnet 4 taktsteori så framår det att den består av 4 takter. Och eftersom en kolv vara har 2 vändpunkter på 1 varv så måste den alltså gå 2 varv för att kunna åstakomma dessa 4 takter. då borde teoretisk sett en 2-taktare vara dubbelt så effektiv eftersom den klara av 2 slutföärda takter medans en 4 taktare bara klarar av 1 på samma antal varv. nu är dock så inte fallet. en fyrtakare har många fördelar där effektivare förbränning bara är en utav dem. medans en 2 taktare styrs av kolv eller reedventiler  (även slidmatning finns) så styrs 4-takren av ventiler som regleras av en kamaxel. en 4cylindrig motor har nu i regel 4-5ventiler som brukar vara fördela 2 eller 3 till insugning och 2 till utblås. nu till verket!

1:a takten: insugningsventilerna öppnar sej och medans kolven går neråt så sugs gaserna in. vid kolven nedre dödläge stänger ventilerna.

2:a takten: kolven vänder uppåt och allt bränsle komprimeras

3:e takten: precis före vändpunkten tänder tändstiftet och alla bränsleångor detonerar och expanderar och pressa kolven neråt.

4:e takten: vid nedre dödläget så öppnas utblåsventilerna och kolven pressar ut alla förbrända ångor igenom dessa. vid övre dödläget så stänger ventilen och allt börjar om på nr 1 igen.

på 4-taktare så finns inget som helst expansionsrum som på 2-takare. raka rör ut ger mest effekt på 4-takare, medans på 2-taktare måste ha expansionsrum (böj,krök). det som påverkar effekt på en 4-takare är mycket. bl.a. ventilernas öppningstider, antal ventiler,storlek på dessa samt storlek på kanalerna i toppen, tändningstillfälle, antal cylindrar, volymen av dessa, bränsle, kompressionen, tyngd på kolvar,vevstakar osv... det finns väldiga variationer och trim.

///Henrik Karlsson 20-06-99