2006-04-05. Hej gott folk. finns nog tyvärr ingen bra ursäkt pga av mitt nästa halvår långa uppehåll ifrån uppdateringar. är nog tyvärr som så att jag börjar tycka andra saker är roligare att göra än pilla med hemsidan. Den kommer definitivt inte läggas ner, uppdateringar kommer att komma allt eftersom, men min glansperiod med flera uppdateringar i veckan är nog över sen länge tyvärr... men å andra sidan så kan det ju bara var tillfälligt medans jag pluggar här uppe i Linköping. det blir inte så mycket skruvat här direkt utan min vardag bygger mest på studier, fylla och Counter-strike.

Har precis avslutat mitt Tenta-p med 3 kurser som jag tog samtliga, så dte känns br aiaf, dock har jag fortfarande 6kurser bakom mej som ska tas igen... nån gång. får se när detta sker. jag kommer åka hem några stackars dagar över påsken, och jag får se hurvida jag hinner med att greja med min röde. har några terorier som ska testas om det kan vara dem som det är fel på. misstänker defintivt orginal-sprutet iaf, ska försöka se över detta med ny box och ström-matning.

har dessutom fått sommarjobb i göteborg, ca 12mil hemifrån så hurvid ajag kommer åka hem till Dal varje dag är också osäkert, men jag har, med största sannolikhet, 2st mekjobb även denna sommarn som jag ska ta hand om. ett rätt skoj projekt dä rjag ska montera bl.a. korttopp på långmotor, så ni kan försäkra er om att en sån guide kommer att dyka upp här iaf!

det som gör att jag egentligen inte uppdaterar så mycket är att hemsidan mer eller mindre är inriktad på mina bilar, och då jag inte skruvar så mycket så blir det inte så mycket att skriva om, men ska bjuda på en historia om tjejens bil iaf. en saab 900 I16.

det var en Torsdag, och tjejen skulle åka hem till Alingsås, en resa på ca 25mil samma dag runt 13-tiden. jag gick i skolan fram till 12 så jag lånade hennes bil och körde iväg. tyckte bilen var lite trögstartad men täntke inte på det för änjag började märka att bilen självdog så fort jag släppte gasen. fick sitta och vänsterbromsa för så fort jag släppte gasen tvärdog bilen. och att göra i rusningstrafik i linköping och aldrig släppa gasen är minst sagt intressant. lyckas ta mej igenom Valla-rondellen och in emot skolan. 1km ifrån skolan hör jag *KLONK* i motorrummet. minst sagt förbryllad kikar jag i backspegeln för att se vad som skulle ramla ut bakom mej, men ingenting där...

väl framme vid skolan svänger jag in på parkeringen och ett sista suck ur motorn så dör den och jag rullar in på en ledig parkeringsplats.

skickar upp huven och kikar ner... "hmmm intressant" är min vanliga reaktion, och även så denna gången. jag ha rkommit fram till att bli arg, förbannad och bitter inte hjälper ett dugg. jag ser det hela som "intressant" istället då jag aldrig upphör förvånas hur oläglig och oturligt allting alltid drabbar mej... det som hänt var att remskivan som sitter på vevaxelnoch driver vattenpump och generator vackert låg på styrväxeln och fläktremmarna över hela motorrummet likt binnike-mask i en överkörd katt. det som hänt är att vulkningen mellan innerskiva och ytterskiva hade lossat. innerskivan satt fortfarande bultat i veven, medans själv remdrivningskivan lossat.

inte mycket att göra då, fick helt enkelt slänga igen huven och gå på den labben som jag skulle ha. ringde tjejen och sa hon kunde glömma att åka hem den dagen. var väldigt poppis kan jag berätta. hon har inte alls samma syn på saker som är "intressanta" som jag har. hon tror att hela världen har gått ihop till en stor konspiration med som högsta mål att enbart jävlas med henne. hon ahr inte riktigt förstått att 15år gamla bilar kan bete sej lite "intressant" då och då. kort och gott så blev hon helt förstörd och det fick jag ta eftersom det är jag som skruvar med bilen. hillarious...

efter labben fick jag bröja skruva med bilen iaf. alla ni som vet hur remskivan sitter fast vet vilket högst obra ställe skiten sitter på. den sitter ca 3cm ifrån torpedväggen och är dragen med 190Nm. och med gänglåsning på för "säkerhets skull". att få in ett spärrskaft där går inte. fast nyckel passar inte. lednyckel går inte heller. kortoch gott, jag fick tillverka ett specialverktyg. hylsa 27 är det och den fick jag kapa i båda ändar för att den skulle bli kortare, sen tog jag ett plattjärn, 1m långt, bockade det på 2ställen så det kunde komma runt den utbuckning som torpedväggen har. fick sen svetsa fast ett 10mm fyrkantsgrej på den som hyls-hållare. gjorde mej alltså ett slags stort spärrskaft fast utan spärrfunktion då.

ut och testa. fel bockning. tillbaka och bocka mer. ut och testa. för trångt. tillbaka och kapa hylsa mer. efter problem med att kopplingen slirade så fick vi låsa svänghjulet med en mejsel medans en polare lossade bulten. och mycket riktigt, det rörde på sej!
men dessvärre var dte inte bulten som rörde sej, utan min 10mm fyrkantsstål som höll hylsan som vred sej lika rätt som om den vore gjord i plast. när vi kikad epå verktyget hade vi tvinnat 10mm stålet 45grader. hoppsan, visst lite mjukt stål jag valt.

men skam den som ger sej! in i verkstad och på med gas-svetsen och 10min, sen ner i ett stort bad med kallvatten. detta för att härda materialet (lite skit lär man sej på konstruktionsmaterial-kursen). ut och testa igen, och nu jävlar, det lossade! så nu fick vi loss remskivan. det var ett problem ur världen, nu ska vi hitta en ny remskiva. ringde runt till lite folk och en kille trodde han hade en. vi åkte dit, men det visade sej vara fel. sen vidare till skroten, dom hade ingen heller. vidare till nästa skrot och ut i deras lager. dom had einte heller rätt, men dom hade bilar som stod.

jag letade runt och hittade mej en fin 900 med rätt skiva. problemet var att jag inte hade några verktyg, ingen ork, inget sug, det var 10minus ute och jag höll på att frysa arslet av mej. det blev således ett senare problem. tjejens bilen fick stå kvar på skolan och jag fick packa ihop allt jag behövde ha med mej till skroten dagen därpå.

nästa dag, på min lediga dag när jag planerat att sova fram till 12-13-tiden så fick jag gå upp vid 7tiden. kikade på termomtern. minus 12 grader. underbart utemekarväder. att hålla i kall metall är ju faktiskt nånting jag tycker är jättetrevligt, eftersom jag hatar att meka med handskar. underställ på och iväg till skroten.

plockade bort fläktremmarna och försökte få på min 27-hylsa. den gick inte på! vad fan... nu dök då nästa "intressanta" sak upp. på denna bilen, som är en exakt likadan som tjejens, så var den bulten en 30-bult. jaha, inte direkt så jag hade en sån som var sönderkapad också... men men, in och prata med skrotgubben så fick jag låna en rondell och kapa sönder min 30-hylsa också.

nu lossade faktiskt denna remskivan med en gång, inga problem alls lyckligsvis.

tillbaka till skolan för att skruva dit den nya skivan. då utbrister tjejen: "bilen är ju inte låst!". mycket riktigt, under natten hade vi haft inbrott i bilen och alla cd-skivor var stulna och låset hade fått smaka mejsel. ännu mer intressant tyckte jag. tjejen höll inte med. det bästa var nästa att henne far hyrde en 93:a sportsedan åt henne så hon tog den och åkte ungefär samtidigt som jag var färdig med bilen :)
fick iaf monterat skivan, och laddat batteriet och sen gick den som fina fisken!

som sagt, den dagen jag kan genomföra ett normalt mek utan att nåt krånglar, ja då ska jag nog börja tillbejda gud aka Bosse Bildoktorn.

 

over and out!