2004-10-10 - Gärdrace -2005.
likt en löpeld hade ryktet spridit sej, man hade nåt the point of no return, nu fick det bära eller brista. skulle man gå segrande ur denna brutala uppgörelsen eller skulle man bli slaktad och totalt överkörd, frågorna var många, svaren var få. det enda man visste var att det skulle bli tufft, hård, illaluktande och manligt. 24 grabbar med tung högerfot hade mött upp denna dag som hade allt annat än idealt väder. det fullkomligt VRÄKTE ner regn, precis hela dagen, med endast några få uppehåll, men inget kunde hålla killarna borta från åkern, Gärdracet är ett kall, som inte går att smita undan. so here we go!
Här är min pärla. överlevanade från förra året. det gick rätt hårt åt henne,
ena länkarmen kaputt och ena fjädern borta, men hade fixat grejer för detta, som ni kan
se så var länkarmen jag tog bort RÄTT rostig...
fick kapa ur hjulhuset lite då jag hade tryckt in hela sidan så plåten skar in i
däcket. lite smårostiga bromsar hade jag också...
Hade ju en hel dag på mej så jag passade på att svetsa difen. hällde ur den
grå-svarta oljan som glänste av metallbitar i en flaska. den skulle ju tillbaka senare,
ingen ny olja här inte, man vill ju inte riskera att skämma bort bilen.... fick ha en
massa sågspån under då olja rann rätt mycket utanför... sen så sprutade jag på en
massa T-röd för att få bort så mycke tolja som möjligt och sen in med migen och
svetsade lite överallt. inte helt förvånande så flög det gnistor överallt, ner i
sågspånet som var mättat med T-röd. en normalbegåvad 7åring kunde räknat ut vad som
skulle ske, men inte jag inte, jag är nog för optimistisk... hur som helst, ett smärre
eldhav bredde ut sej under bilen, jag försökte släcka elden med handen vilket var rätt
lönlöst, men 5liter vatten gjorde susen, sen var det tillbaks och svetsa mera! på med
diff-locket och i med oljan igen och sen vara klart!
här var då banan, som såg väldigt fin ut, då den knappt var rörd, det skulle bli
värre...
Lite bilar, först ut är min bil, sen nicklas håriga 900! var en liten rolig historia
med den 900an. kvällen innan ringer nicklas och säger att den pissar bensin. det visade
sej att han hade skjutit uthela motor-värmaren ur blocket och allt vatten således
pissade ut. han fick gjort ett täcklock och sedan möttes vi upp dan efter för att köra
dit. han startar bilen och kör 20meter innan det låter "PANG!" och bilen
tvärdör. vi öppnar huven och ser ett stort hål i fördelaren. hmmm, mysko. vi åker
ehm till mej och hämtar en ny rotor och fördelare och slänger på. bilen startar med en
gång så jag slänger igen huven och han kör iväg. i typ 20m innan det återigen låter
"PANG!"... ett ännu större hål i fördelaren visar upp sej... hmmm vad fan
är detta? hela rotorn har exploderat och fördelaren har ett hål större än en 1 tons
flodhäst-hona. vi lyckas klämma dit den gamla rotorn som nu saknar sitt styrspår, den
kan således vridas hur som helst på plats, på med den gamla fördelarna med det
relativt lilla hålet på. bilen startar och jag stänger hvuen, bilen tvärdör...
aaaaaaah, dte börjar gå upp ett ljus. det undersöks lite mer, och mycket riktigt, huven
slår rakt ner på fördelaren när den stängs så fördelaren flyttas ur sitt läge och
rotorn slår sönder hela fördelarna. lösning? slänga av huven så klart, och ett varv
med silvertejp runt fördelarna så är han fit for fight igen.
Även Erik var där, dessvärre var inte bilen på humör så det blev hemgång för
att polera lacken.
Roligaste bilen måste nog vart martins. den var utbränd totalt och på sista bilden
kan ni se elsystemet och starten. bara lägga +kabeln på minuskabeln så kom motorn
snällt så, iaf ibland, annars vare en slatt soppa rakt i förgasarn som gällde!
Här ses banvisningen (jobbigt att gå, så jag genade lite...)
Viss optimering krävdes, det visade sej vara mer än jag som inte hade fungerande
torkarmotor på bilen. lösningen? lika smart som enkel. sparka ut framrutan och på med
skidglasögon!
Korvkokning? snarare bilkokning... hrmf.. menar bilkokningar..
Nicklas i sin 900, huga, växlarna kändes inte sköna efteråt...
Tyvärr fick den något tuktade 240:n finna sej i att ha mött sin överman, min tunga
högerfot. efter 1varv av ivrigt knackade var motorn aldrig sej lik igen, och när jag
fastnade i ett traktorspår så vare kört...
De stolta vinnarna, med vandringspriset i högsta hugg
Filmer (innehållet finns att läsa i filnamnet nedan)
2005.10.01@11.53.44
- start med bl.a. martin.avi
2005.10.01@12.37.36 -
sexmannastart.avi
2005.10.01@12.38.06 - ncklas
knuffas.avi
2005.10.01@12.41.44 -
nicklas isar upp sej.avi
2005.10.01@12.43.34 -
nicklas visar upp sej.avi
2005.10.01@13.28.42 - min bil
knackar.avi
2005.10.01@13.37.08 - erik kokar.avi
2005.10.01@13.39.16 - 740 går
tungt.avi
2005.10.01@13.55.24 - min
pärla kokar!.avi
2005.10.01@13.56.42 - min
pärla kokar.avi
2005.10.01@14.52.20 - a-final.avi
2005.10.01@15.10.36 - skumpan
flödar.avi
2005.10.01@15.46.24 - knack som faen.avi