T8 > T16

Tänkte ta upp vad som krävs för att bygga om en T8 till en T16. ser det ganska frekvent på forumet folk som tänker på att göra det, men svaren blir ständigt samma. "köp hel motor och byt, att bygga om är inte värt jobbet". för att slippa berätta varför varje gång så tänkte jag göra en komponentlista på vad som krävs. ni kommer ni själva förstå att det inte är värt jobbet. så mitt råd är som alltid om ni går i de tankarna. köp hel motor och byt. det går snabbare, det är enklare, och det är billigare.

delar som krävs för att få en t16:

16 ventilars topplock
grenrör
insug
LH 2.2, LH 2.4 alt lucas insprutningssystem med samtliga komponenter
Kamkedja med glidskenor
Kamkedjedrev (sitter på vevaxeln)
Motorfäste höger sida skiljer.
Styrservon. oljeslangar och behållare skiljer sej. T8 får ej plats på T16.
Topplockspackning
Glykol
Olja (ej måste men lämpligt)

ska du köpa allt detta löst så får du säkerligen leta ett tag och säkerligen räkna med att hysta upp runt 5000kr för grejerna. med andra ord. köp hel motor :)