2004-08-03. Efter att ha gett upp den gamla spridarraden helt bestämde jag mej för att göra en helt ny i rostfritt stål. var trött på halvseriösa saker som funkar "sådär" nu när jag vart så seriös med nya ledningar, ny pump, nytt filter och en ny catch så ska ta mej fan inte spridarraden sätta stopp, så till verket!

raggade upp lite diverse rostfria rör och stänger. tog 12mm inv rör till spridarna som jag borrade till 13.5mm, sen ett 20mm inv rör till själva spridarraden, där jag märkte ut vart själva spridarrören skulle komma. sen borrade jag upp spridarröret till 17mm och stack i spridarrören som jag kapat i lämplig längd.
0803-03.jpg (109355 bytes) 0803-04.jpg (78844 bytes) 0803-05.jpg (109530 bytes) 0803-06.jpg (83813 bytes)

Sen var det provmontering och markering vart svetsen, eller snarare hårdlödningen skulle läggas. här syns även de två pluggar jag svarvat och borrat och gängat som ska sitta i ändarna.
0803-13.jpg (123456 bytes) 0803-14.jpg (79675 bytes)

och se där ja, nu är det lödt också, gjorde gott att polerar av röret efteråt
0803-19.jpg (125158 bytes) 0803-20.jpg (121111 bytes) 0803-21.jpg (126148 bytes) 0803-22.jpg (114838 bytes)

se där ja, monterat och fint!
0803-24.jpg (105809 bytes) 0803-23.jpg (124289 bytes)

nu var det således äntligen dags för provstart, efter 1års väntat så skulle bilen äntligen gå bra! startar upp bilen, hon startar till med en gång och går stilla och fint på tomgång. åker ut och varmkör henne och efter några km ger jag full spetta. varvet börjar öka och laddtrycksnålen börjar öka försiktigt för att sedan öka snabbare, för att sedan helt hoppa ner av att hela bilen dör, missar och spottar och fräser och hoppar som en kärring utan rullator. HELVETE! bilen går precis som förut, lika värdelöst, och jag som köpt ny pump och allting! blir riktigt riktgt RIKTIGT jävla less på det... jag som trodde jag gjort allt i min makt för att den skulle gå bra, men tji fick jag. tillbaka på ruta ett. detta var för ungefär en vecka sedan.

har sedan dess testat lite med  att en annan jordpunkt för motorn. lönlöst. problemet  var att bränslet dör för, nån av spridarraden stänger av sej vid högt laddtryck. kan inte vara LH:t för det är ej baserat på laddtryck, då måste det vara prosparkets som stänger av av nån anledning.

igår provade jag att byta BTR:n för jag hade lite lågt bränsletryck. provade även att dra en annan separat +kabel till spridarna direkt från generatorn. förut hade den delat en + pol tillsammans med tändspolen. åkte sedan ut och testade. varmkörde henne lite och trampade sedan pellen i botten. den här gången dog inte bilen vid 0.8bar som förut. laddtrycksmätaren for glatt iväg till 1.4-1.5bar (har tillfälligt ställt ner laddtrycket, därav det "låga" laddtrycket, det kommer bli högre). när bilen sköt iväg som ur en kanon så gick inte lyckan hålla inne, antingen var det G-kraften eller så var det lyckan, men mina mungipor var uppe vid öronen ungefär och ekot av mitt lyckoskrik kan nog höras mellan bergen fortfarande. ÄNTLIGEN! efter så lång tid så går hon äntligen som jag vill! nu äre bara lite finjusteringar kvar (typ högre laddtryck) sen är hon redo på allvar. synd bara hon ska ställas av om 7dagar eftersom jag flyttar tillbaka till linköping då. men vem bryr sej, hon går ju riktigt, det kan jag leva på LÄNGE! :)

ska försöka hinna med att filma lite, lovar dock inget.