2004-07-01. ibland blir man bara så jävla trött på saker och ting. idag är en sån dag som jag blir trött på saker och ting. kan man bara inte för en jävla gångs skull ha lite tur med sej? nä knappast... ska här försöka återge berättelsen.
spridarraden var som sagt klar, kanon det hängde upp den och lackade den och den blev
jättefin. monterade sedan catchtanken, drog alla slangar, monterade pumpen osv osv.
monterade sen spridarrören, jag sken som en sol, så stolt över mitt lödande var
jag, se på fan, jag kommer hinna till stcs på kinnekulle på lör/sön tänkte jag och
började skruva kalaset på motorn. kan ju nämna att bilen är obes och således ska bes
på fredag. har bokat tid. monterade mina nya fina bränsleslangar jag klämt och klätt
med nylonstrumpa som prydnad. var så nöjd med tillvaron att jag till och med hade lackat
det ena ic-röret. det var här nånstans saker började skita sej. det var så mycket som
gick fel så jag kommer säkert glömma hälften.
skulle skruva tillbaka insuget. när jag fått det på plats kom jag på att jag glömt
att ta ur pappret jag satt i insugshålen som skydd. gör om, gör rätt.
skulle montera tillbaka icröret. glömde dra åt en slangklämma som man inte kommer åt,
fick ta loss det igen. gör om, gör rätt.
skulle sen skruva åt icröret vid insuget. drog sönder 2 slangklämmor innan den 3:e
funkade. Gör om, gör rätt.
sen var det dags för testande av mitt fina spridarrör. tjuvkopplade bränslepumpen
och började fylla catchen, lät fint med klunkade ljudet i tanken, tills det lät
PPPPTSSSSCH och det fullkomligt pissade ut bensin ur mitt fina spridarrör. hade av nån
jävla anledning lödit fast en anslutning till en spridar lite snett så oringen tätade
inte. försökte bocka röret lite neråt på plats så det skulle hamna rakare. *knak*
så var plötsligt mitt nya fina lackerade lång spridarrör, två stycken små korta
spridarör med en halv Grand Canion imellan sej. blev vid detta laget RÄTT förmattad och
gick in för kvällen. detta var igår. idag var jag på det igen, jag SKA till
stcs-träffen tänkte jag.
slipade bort all färg och lödde loss den felande biten och lödde på den igen. dvs
två lödningar eftersom det är en bit till vänster och en till höger. låt oss kalla
lödningarna för lödningen 1 och lödning 2. lödning 3 var hel. (alltså 4 bitar, med
varsin anslutnign till varsins pridare som tillsammans sitter ihop med tre lödningar.).
lödde iaf 1 och 2. och monterade, kopplade inte bränsle och provade. ny kom det
istället en fin stråle från 3an som jag inte ens rört. skulle löda den och när jag
börjar värma ramlade helav spridarraden isär. ihop med det igen och prova. nu läckte
det nån annanstans. och så fortsatte det... om och om och om igen. lödde säckert om
minst 10 skarvar och hela tiden börjad eläcka nån annanstans eller så värmde jag för
mycket så skiten ramlade isär helt.
skulle sedan kolla bränsle trycket när jag körde pumpen så jag hade kopplat in min
bränsletrycksmätare. hade bara tvinnat ihop två kablar och på en kabeln satt en gammal
kabelsko. skulle sen lossa kabeln. titta nu först på bilden nedan och kolla att du ser
hålet för vevhusventilation uppe till höger på den svarta ventilkåpan. tittat även
mella insugsrör 1 och 2 (från höger räknat), där ser du ett rostigt hål som sticker
upp som är till vattenkylningen.
hur som haver. kablarna satt ihop uppe vid vevhusventilationen. drog vara isär kablarna försiktigt som bara var löst tvinnade. vad fan händer då tror ni? jo kabelskon lossar flyger iväg i en fin båge och landar RAKT I HÅLET FÖR VATTENKYLINGEN! kabelskojäveln flög 25cm och landar i ett litet jävla hål som inte är större än att jag inte från in tummen i det. och tror ni den låg synligt? nej den hade åkt in en bit så den ej syntes såklart. fan vad munter jag blev. men smart som jag är så har jag ju en magnetgrej man kan stoppa i som tar tag i magnetiska saker. och en kabelsko är ju av metall som magnetisk... NOT, tro på fan att den sjävlklart inte är det... fick demontera halva kylsystemet och blåsa med kompressorn så det sprutade glykol över halva motorrummet...
tog det då väldigt försiktigt med lödningenoch kylde övriga lödningar väl och fick på så vis ett fint rör igen. nu läckte dte bara jättelite fast jag körde med högtryckspumpen för fullt. tätade det lilla hålet och skulle slutmontera. pang då sprack 3an IGEN! troligen pga att skruvhålet som håller spridaraden inte riktigt var optimala i förhållande till varann. då höll det inte längre, blev helt tokig och skiter blanka fan i stcs-träffen... ska imorrn skaffa nytt material till en spridarrad så ska jag bygga om en från scratch. ska göra en ordentligt nu, är trött på att hålla på med halvseriöst skit. fan också!
men men, jag har ju ett fint motorrum iaf.. ska avboka min bes-tid nu... sen ska jag
hänga mej...