Svarva Låspluggar og900

Att göra inbrott med en glasspinne i en saab 900 är inte en allt för svår uppgift som säkerligen alla vet. en kompis hade haft påhälsning i bilen 2-3ggr med uppbrutna låscylindrar som resultat. ett stort hål gapade in i bilen och det gick att öppna med ett fingar. för att förhindra fler inbrott och få tätt på hålen så svarvade jag nya låspluggar åt honom. att tänka på är att man måste ha larm där man kan öppna med larmdosan. annrs blir det ltie svårt att komma in i bilen typ...

måtten är enlgit följande: försäkningen in till "botten" utav hålet är ju vinklad. så i ytterkant, alltså ute vid dörren så är diametern 38mm. inne, längst in i inkoningen så är diamatern 27mm. djupet på försäkningen är 4mm.

jag löste problemet genom att svarva till en likadan koning och sen gänga M16 på tappen och sen låda med en stor bricka på insidan och en mutter. jag gjorde biten i aluminium, borde egentligen göras i rostfritt stål, men då jag saknade detta fick det bli Alu. därav den stora gängen, för att få upp styrkan, så Alu är aningen vekt.

sen till verket!

såga till en lagom bit
1129-35.jpg (122056 bytes)

Sen bör man lära sej svarva. Alu är jävligt svårt med mekanisk svarv då man bildar en jävligt lång spiral nästan jämnt eftersom varvet är svårt att få upp. se bild 2 så förstår ni. observera vad snygg jag är i musse pigg öron också!
1129-37.jpg (67838 bytes) 1129-36.jpg (84895 bytes) 1129-38.jpg (98747 bytes)

här görs själva tappen
1129-39.jpg (97527 bytes)

sen gängning
1129-40.jpg (44984 bytes)

Sen sticker man bara av den
1129-41.jpg (51937 bytes)

och voila, vacker som en dag!
1129-42.jpg (56513 bytes) 1129-43.jpg (51001 bytes) 1129-44.jpg (47389 bytes)

här görs den andra enligt samma princip
1129-45.jpg (86149 bytes) 1129-46.jpg (98893 bytes) 1129-47.jpg (45536 bytes) 1129-48.jpg (90037 bytes)

och här är då det färdiga resultatet på bänken
1129-49.jpg (101531 bytes) 1129-50.jpg (62482 bytes) 1129-51.jpg (68129 bytes)

och i verkligheten!
1129-52.jpg (59457 bytes) 1129-53.jpg (49969 bytes)

///Henrik Karlsson 2004-11-29