Catchtankbygge

Varför har man catchtank?
När man är ute och kör på t.ex bana eller vid annan inspirerad körning, (bara en fullgas acceleration kan räcka), så flyttar sej bensinen i tanken utav naturliga skäl. skvalpar åt sidan eller fram och tillbaka. detta leder eller kan leda till bränslepumpen går torr och du får ett plötsligt bränsletryckssänkning. detta i sej leder till att bilen dör, kan märkas som ett tryckvakt ungefär, näsan i ratten, eller att den tvekar. du förlorar oavsett vilket, tid och du kan (som i mitt fall) inte ens göra en fullgasacceleration utan att bilen dör. det är här catchtanken kommer in i bilden. det är en liten tank, mellan 1-2liter som står på höjden, hur den ser ut varierar men principen är att den oftast är 3-5" bred (7-13cm ungefär) och 20-30cm hög. detta gör att bränslet inte kan flytta sej, just pga att den är så smal. tanken är dessutom alltid fylld. bränslet tas ut ifrån botten av tanken för att försäkra sej om att man alltid får bränsle och inte luft.

Hur funkar Catchtanken?
har här tagit hjälp av en liten skiss jag gjort, se nedan.
Orginal bränslesystem ser ut så här: Orginaltanken (nr.1) har en matarpump (svart klump på bilden). detta är på min bil orginalpumpen. orginalslangen (nr.2) går fram till motorrummet och sitter i mitt fall i ett bränslefilter (nr.7) som sen går vidare in på spridarraden (nr.11) direkt. dvs (nr.1) och (nr.10) är samma slang med ett filter (nr.7) imellan. från BTR (Bränsletrycksregulatorn) (nr.12) går sen returen (nr.13) direkt in i orginaltanken (nr.1), dvs (nr.13) och (nr.14) är samma slang. systemet är trycksatt fram till BTR:n (nr.12), och så gott som trycklöst när det går i returen (nr.13) och (nr.14).

Bränslesystem med Catctank ser ut så här:
Primärsystem: Orginaltanken (nr.1) har en matarpump (svart klump på bilden) denna pumpen matar Catchtanken (nr.3) som är på 1-2liter. matarpumpen fyller catchtanken tills den är full, när den sen är full rinner bensinen tillbaka till huvudtanken via returen (nr.14). matarpumpens enda uppgift är således att se till att catchtanken är full. vilket sker hela tiden förutom vid kraftig acceleration eller kurvtagning då pumpen går torr. då sjunker bränslenivån i catchtanken lite men detta spelar ingen roll då utloppet ifrån catchtanken är i botten och således finns det 1-2liter bensin kvar i systemet och bilen får ingen bränslebrist, och innan den bensinen är slut har man förhoppningsvis slutat svänga så tanken återigen börjat fyllas. detta systemet är primärsystemet. alltså nummer 1-2-3-14-1. hela detta systemet går ut på att fylla catchtanken (nr.3).
Sekundärsystem: sen går vi på sekundärsystemet som är det verkliga systemet som förser motorn med bränsle. bränslet kommer ut ifrån catchtanken i botten, via ledning (nr.6). den går sen via ett filter med lågt motstånd, pga att bränslet ej är trycksatt. detta filter ingår oftast inte i catchtankbeskrivningar, men jag rekomenderar det ändå, pga att det är vädligt vanligt att bränslepumpen (nr.8) får i sej skräp såsom slangrester eller skräp från catchtankens tillverkning. vet många som kört sönder sina helt nya bränslepumpar pga detta. observera dock att filtret måste ha väldigt lågt motstånd, annars kommer pumpen (nr.8) gå torr. hur som haver. pumpen (nr.8) matas med trycklös bensin. pumpen skapar sen trycket som behövs, runt 5bar ungefär, och går sen igenom ett filter (nr.9) och vidare upp till spridar-raden (nr.11). spridarna tar den bensin som behövs och det överflödiga bränslet går sen till BTR:n (nr.12). BTR:n har oftast ett öppningstryck på 2.8 eller 3.0 bar på og900. dvs att pumpen som matar med runt 5bar (eller iaf KAN mata med 5bar), inte matar med 5bar. hmm det här lät mysko. hur som haver BTR:n öppnar sej vi säg 3bars bränsletryck och trycket mellan pumpen (nr.8) och BTR:n (nr.12) blir således 3bar. BTR:n släpper ut överflödigt bränlse via returen (nr.13) och går sen in i catchtanken igen, för att hjälpa till att fylla den, är den redan full, vilket den ska vara, så går bränslet vidare in i nästa retur och åker tillbaka till huvudtaken (nr.1) detta är således sekundärsystemt och det som ser till att motorn alltid får bränsle oavsett om matarpumpen i huvudtanken går torr. sekundärsystemet är alltså 3-6-7-8-9-10-11-12-13-3.

 

catch.jpg (30922 bytes)

Dimensionering utav saker och ting:
slang: 8mm räcker LÅNGT, att gå upp större än så är bara onödigt, såvida målet inte är 800hk ungefär. dock kan en del bränslepumpar ha 12mm slangfattning, och man får således ha 12mm slang som (nr.6). övriga slangar i bygget är 8mm. tanken byggs lite som man har plats, inom racingregler är dte max en liter, men nu kör jag inte racing så valet är fritt. min tank kommer byggas efter hur mycket plats jag har. detta kommer bli 4" (10cm), ca 20cm hög. detta ger över 1.5liter, vilken på fullgas kommer räcka över/runt 2min, och så längekommer jag inte svänga så det räcker gott och väl.

Hur ska tanken se ut nu då?
Så enkel som möjligt för att slippa jobbigt svetsande. tanken byggs lämpligast i rostfritt, alternativt aluminium. plåt är ingen höjdare pga rost.
köp ett rör och sen 2plåtbitar som topp och botten. sen ska anslutningarna ordnas. jag tänkte här att jag skulle ha en flexibel tank som går att justera beroende på hur jag bygger och som ska klarar av framtida ändringar. jag svetsar därför fast gängrör, typ som muttrar på tanken. på dessa muttrar skruvar jag sen fast slangnipplar som jag sen trär på slangen på. gängrören jag köpte är av modellen rörgänga 3/8" och är 25mm långa. dessa sågade jag i 2bitar så dom blev ungefär 12mm långa. dessa svetsas fast i tanken. sen köpte jag slangnipplar som finns i en uppsjö av storlekar. köpte 8mm och 12mm, samtliga med gänga 3/8". detta gör att jag kan kombinera slangar som jag vill med olika fattningar för framtida bruk, ifall mitt koncept kommer ändras.

Vart ska jag sätta anslutningarna och hur många?
Undersida:
jag gör 3st hål längst ner på sidan av tanken. längst ner för att alltid ha bensin över, och på sidan ifall jag nångång vill ställa tanken upp. (den ska nu sitt apå väggen). de 3 anslutningar har (nr.4) på bilden ovan. och är således 3/8".  enbart en anslutning ska användas. en av dom som är kvar ska vara för framtida bruk, då eventuellt 2pumpar kan behövas. den 3:e anslutningen är för dränering, ifall tanken behöver tömmas. dessa hål pluggas således.
Ovansidan: där skall jag ha 4st anslutningar. 3st 3/8" och en stycken M14*1.5mm. M14*1.5mm pga att orginal bränslefilter har denna gänga. jag kommer såldes lossa orginalslangen från filtretm och med samma bult skruva fast slangen direkt på catchtanken. snabbt och enkelt, och man slipper dra ny slang för matning till catchen. de övriga 3/8" (nr.4) anslutningarna är till: 1, retur in, som kommer ifrån BTR (nr.12), Retur ut som går till huvudtanken (nr.14). den sista anslutningen pluggas ifall tanken i framtiden ej kommer matas via M14*1.5-hålet.

Spelar det nån roll exakt vart jag sätter mina anslutningar?
Ja och nej. teoretiskt sett ja, praktiskt sett oftast nej. man bör montera returen till huvudtanken på ovansidan catchen och matning från matarpump samt retur från BTR (nr.12) en liten bit ner (nån cm) på tanken från toppen sett. varför detta då? jo för när bränslet kommer ner i catchtanken som kommer det bli skumbildning, särskilt om det faller ner i en icke fylld tank. teoretiskt sett så kan detta leda till att dom nedre anslutningarna kommer få skum till slut. praktiskt sett kommer dock detta aldrig att ske då catchen nästan jämnt är full och skumbildningen kommer vara marginell pga av att tanken nästan alltid är full. men sover man bättre om nätterna så kan man ju montera sakerna så, men det är inget man bör lägga någon större vikt på.

Varför drar man returen (nr.13) från BTR:n (nr.12) till catchen och inte direkt till huvudtanken (nr.1)?
man kan se en nackdel med detta, det är att man cirkulerar bränslet genom pumpen (nr.8) gång på gång och på så vis höjer temperaturen på den. detta är dock, så som mycket annat bara sant i teroin. bränsleuppvärmningen är marginell och den mängd bränlse som sprutas in jämnfört med den mängd luft som kommer in i motorn är försvinnand elite. (en 2liters maskin på 6000rpm drar i sej 12kubikmeter luft per minut.) men för att svara på frågan. ofta så har man en klen matarpump, och det förligger en risk att tryckpumpen (nr.8) matar mycket mer bränsle än matarpumpen. detta kommer leda till att matarpumpen inte orkar hålla samma takt som tryckpumpen (nr.8) och man kommer tömma catchtanken och  tryckpumpen kommer gå torr och gå sönder, samt du kommer få bränslebrist och hela poängen är ju att slippa detta.

Hur bygger man skiten nu då?
2004-04-22 - Har precis köpt in mina delar till ansltuningarna. 3st 3/8" -rör. har sågat dessa i 2delar för att få för 6st anslutningar.

0422-46.jpg (151239 bytes) 0422-47.jpg (136088 bytes)

i dessa kommer jag sen kunna skruva fast min slanganslutningar, 8 eller 12mm (finns upp till 19mm att köpa för 3/8"). mina slangaranslutningar är 3/8" rörgänga som är koniska, och jag kommer inte behöva några kopparpackningar som syns på bilderna här. däremot kommer jag använda dessa kopparpackningar vid pluggarna som också syns på bilderna.

0422-43.jpg (155105 bytes) 0422-44.jpg (141785 bytes) 0422-45.jpg (146835 bytes) 


2004-05-23. då var nästan alla anslutningar klara, alla utom en. orginal så går ju matningsledningen från matarpumpen och sitter på ett bränslefilter i motorrummet. jag tänkte lossa slangen där och skruva den direkt på catchtanken. behövde därför en mutter eller rörbit som hade gänga som var samma som bränlsefiltret: M14*1.5. detta då i rostfritt därför hela tanken är i rostfritt. detta visade sej inte vara så jävla lätt. rostfritt M14 fingängad fanns inte att uppbringa nånstans. bara i vanligt stål. jaha tänkte jag då får jag väl tillverka mej en själv. gick till min lärare i produktionsteknik och tiggde till mej ett par cm av rostfri stång. satte upp den i svarven och planade av den, borrade sen upp den med 8mm borr, sen med 12.5mm. sen ut ur svarven och satte M14*1.5 gängtapp i den och började gänga. med ca 1cm gängor slutade jag och sågade sen av den.
0523-09.jpg (74394 bytes) 0523-10.jpg (86627 bytes) 0523-12.jpg (82340 bytes) 0523-13.jpg (96988 bytes) 0523-14.jpg (88957 bytes)

så skulle resten fixas då. gick in och pratade med en rörsvetsare om han hade nåt rör, och mycket riktigt hade han lite rostfritt 3" liggandes som jag fick. mycket snällt.

0523-01.jpg (74187 bytes)

denna sågades till lagom längd, ca 25cm (vilket ger en volym på ca 1liter).
0523-02.jpg (113096 bytes)

Gjorde sedan "locken" som ska vara topp och botten i 3mm tjock rostfriplåt. sågade ur och slipade runda. borrade sedan 2st 16mm hål i varje.
0523-03.jpg (90932 bytes) 0523-04.jpg (95010 bytes) 0523-05.jpg (61100 bytes)

borrade sen 2st 16mm hål i röret. 1där uppe och 1st där nere. även ett 13mm hål där uppe (för m14-anslutnignen).
Denna sattes sen upp i svarven för att snygga till kanterna lite. självklart frestade jag på lite väl mycket så dte sa *PANG* och röret fick en buckla då det nästa lossade ur svarven. smidigt henke...
0523-06.jpg (93565 bytes) 0523-11.jpg (74092 bytes)

Sen lite provkort på ungefär hur det ska se ut:
0523-07.jpg (95675 bytes) 0523-08.jpg (85377 bytes)

Så nu igår lämnades den till Kamberg på STCS för svetsning och redan idag kom han och var klar med den och det var med en tår i ögat jag mottog den, SÅ vacker! kan inte sluta se på den. ett STORT tack till Kamberg för ett mycket snyggt svetsjobb. bara hem och montera. och köpa ny pump. och nya bränsleledningar. och ny spridarbrygga... och lite mer... :)
0523-15.jpg (59193 bytes) 0523-20.jpg (47160 bytes) 0523-22.jpg (50936 bytes) 0523-23.jpg (51668 bytes) 0523-24.jpg (48526 bytes) 0523-25.jpg (45990 bytes) 0523-18.jpg (58986 bytes) 0523-17.jpg (53621 bytes) 0523-19.jpg (66598 bytes) 0523-21.jpg (56306 bytes) 0523-16.jpg (55492 bytes)

2004-12-10 - oups, har visst glömt göra färdigt denna sidan. :) hur som haver. så här blev den slutliga monteringen, och visst, det funkar finfint! (även om inte bilen går korrekt än)
0620-08.jpg (110974 bytes) 0620-09.jpg (119419 bytes) 0701-02.jpg (114690 bytes) 0701-06.jpg (115905 bytes)