Catchtankbygge
Varför har man catchtank?
När man är ute och kör på t.ex bana eller vid annan
inspirerad körning, (bara en fullgas acceleration kan räcka), så flyttar sej bensinen i
tanken utav naturliga skäl. skvalpar åt sidan eller fram och tillbaka. detta leder eller
kan leda till bränslepumpen går torr och du får ett plötsligt bränsletryckssänkning.
detta i sej leder till att bilen dör, kan märkas som ett tryckvakt ungefär, näsan i
ratten, eller att den tvekar. du förlorar oavsett vilket, tid och du kan (som i mitt
fall) inte ens göra en fullgasacceleration utan att bilen dör. det är här catchtanken
kommer in i bilden. det är en liten tank, mellan 1-2liter som står på höjden, hur den
ser ut varierar men principen är att den oftast är 3-5" bred (7-13cm ungefär) och
20-30cm hög. detta gör att bränslet inte kan flytta sej, just pga att den är så smal.
tanken är dessutom alltid fylld. bränslet tas ut ifrån botten av tanken för att
försäkra sej om att man alltid får bränsle och inte luft.
Hur funkar Catchtanken?
har här tagit hjälp av en liten skiss jag gjort, se nedan.
Orginal bränslesystem ser ut så här: Orginaltanken (nr.1) har en matarpump (svart klump på bilden). detta är
på min bil orginalpumpen. orginalslangen (nr.2) går fram till motorrummet och sitter i
mitt fall i ett bränslefilter (nr.7) som sen går vidare in på spridarraden (nr.11)
direkt. dvs (nr.1) och (nr.10) är samma slang med ett filter (nr.7) imellan. från BTR
(Bränsletrycksregulatorn) (nr.12) går sen returen (nr.13) direkt in i orginaltanken
(nr.1), dvs (nr.13) och (nr.14) är samma slang. systemet är trycksatt fram till BTR:n
(nr.12), och så gott som trycklöst när det går i returen (nr.13) och (nr.14).
Bränslesystem med Catctank ser ut så här:
Primärsystem: Orginaltanken
(nr.1) har en matarpump (svart klump på bilden) denna pumpen matar Catchtanken (nr.3) som
är på 1-2liter. matarpumpen fyller catchtanken tills den är full, när den sen är full
rinner bensinen tillbaka till huvudtanken via returen (nr.14). matarpumpens enda uppgift
är således att se till att catchtanken är full. vilket sker hela tiden förutom vid
kraftig acceleration eller kurvtagning då pumpen går torr. då sjunker bränslenivån i
catchtanken lite men detta spelar ingen roll då utloppet ifrån catchtanken är i botten
och således finns det 1-2liter bensin kvar i systemet och bilen får ingen bränslebrist,
och innan den bensinen är slut har man förhoppningsvis slutat svänga så tanken
återigen börjat fyllas. detta systemet är primärsystemet. alltså nummer 1-2-3-14-1.
hela detta systemet går ut på att fylla catchtanken (nr.3).
Sekundärsystem: sen går vi på
sekundärsystemet som är det verkliga systemet som förser motorn med bränsle. bränslet
kommer ut ifrån catchtanken i botten, via ledning (nr.6). den går sen via ett filter med
lågt motstånd, pga att bränslet ej är trycksatt. detta filter ingår oftast inte i
catchtankbeskrivningar, men jag rekomenderar det ändå, pga att det är vädligt vanligt
att bränslepumpen (nr.8) får i sej skräp såsom slangrester eller skräp från
catchtankens tillverkning. vet många som kört sönder sina helt nya bränslepumpar pga
detta. observera dock att filtret måste ha väldigt lågt motstånd, annars kommer pumpen
(nr.8) gå torr. hur som haver. pumpen (nr.8) matas med trycklös bensin. pumpen skapar
sen trycket som behövs, runt 5bar ungefär, och går sen igenom ett filter (nr.9) och
vidare upp till spridar-raden (nr.11). spridarna tar den bensin som behövs och det
överflödiga bränslet går sen till BTR:n (nr.12). BTR:n har oftast ett öppningstryck
på 2.8 eller 3.0 bar på og900. dvs att pumpen som matar med runt 5bar (eller iaf KAN
mata med 5bar), inte matar med 5bar. hmm det här lät mysko. hur som haver BTR:n öppnar
sej vi säg 3bars bränsletryck och trycket mellan pumpen (nr.8) och BTR:n (nr.12) blir
således 3bar. BTR:n släpper ut överflödigt bränlse via returen (nr.13) och går sen
in i catchtanken igen, för att hjälpa till att fylla den, är den redan full, vilket den
ska vara, så går bränslet vidare in i nästa retur och åker tillbaka till huvudtaken
(nr.1) detta är således sekundärsystemt och det som ser till att motorn alltid får
bränsle oavsett om matarpumpen i huvudtanken går torr. sekundärsystemet är alltså
3-6-7-8-9-10-11-12-13-3.
Dimensionering utav saker och ting:
slang: 8mm räcker LÅNGT, att gå upp större än så är bara onödigt, såvida målet
inte är 800hk ungefär. dock kan en del bränslepumpar ha 12mm slangfattning, och man
får således ha 12mm slang som (nr.6). övriga slangar i bygget är
8mm. tanken byggs lite som man har plats, inom racingregler är dte max en liter, men nu
kör jag inte racing så valet är fritt. min tank kommer byggas efter hur mycket plats
jag har. detta kommer bli 4" (10cm), ca 20cm hög. detta ger över 1.5liter, vilken
på fullgas kommer räcka över/runt 2min, och så längekommer jag inte svänga så det
räcker gott och väl.
Hur ska tanken se ut nu då?
Så enkel som möjligt för att slippa jobbigt svetsande. tanken byggs lämpligast i
rostfritt, alternativt aluminium. plåt är ingen höjdare pga rost.
köp ett rör och sen 2plåtbitar som topp och botten. sen ska anslutningarna ordnas. jag
tänkte här att jag skulle ha en flexibel tank som går att justera beroende på hur jag
bygger och som ska klarar av framtida ändringar. jag svetsar därför fast gängrör, typ
som muttrar på tanken. på dessa muttrar skruvar jag sen fast slangnipplar som jag sen
trär på slangen på. gängrören jag köpte är av modellen rörgänga 3/8" och är
25mm långa. dessa sågade jag i 2bitar så dom blev ungefär 12mm långa. dessa svetsas
fast i tanken. sen köpte jag slangnipplar som finns i en uppsjö av storlekar. köpte 8mm
och 12mm, samtliga med gänga 3/8". detta gör att jag kan kombinera slangar som jag
vill med olika fattningar för framtida bruk, ifall mitt koncept kommer ändras.
Vart ska jag sätta anslutningarna och hur många?
Undersida: jag gör 3st hål längst ner på sidan av tanken. längst ner för att
alltid ha bensin över, och på sidan ifall jag nångång vill ställa tanken upp. (den
ska nu sitt apå väggen). de 3 anslutningar har (nr.4) på bilden
ovan. och är således 3/8". enbart en anslutning ska användas. en av dom som
är kvar ska vara för framtida bruk, då eventuellt 2pumpar kan behövas. den 3:e
anslutningen är för dränering, ifall tanken behöver tömmas. dessa hål pluggas
således.
Ovansidan: där skall jag ha 4st
anslutningar. 3st 3/8" och en stycken M14*1.5mm. M14*1.5mm pga att orginal
bränslefilter har denna gänga. jag kommer såldes lossa orginalslangen från filtretm
och med samma bult skruva fast slangen direkt på catchtanken. snabbt och enkelt, och man
slipper dra ny slang för matning till catchen. de övriga 3/8" (nr.4)
anslutningarna är till: 1, retur in, som kommer ifrån BTR (nr.12),
Retur ut som går till huvudtanken (nr.14). den sista anslutningen pluggas ifall tanken i
framtiden ej kommer matas via M14*1.5-hålet.
Spelar det nån roll exakt vart jag sätter mina anslutningar?
Ja och nej. teoretiskt sett ja, praktiskt sett oftast nej. man bör montera returen till
huvudtanken på ovansidan catchen och matning från matarpump samt retur från BTR (nr.12) en liten bit ner (nån cm) på tanken från toppen sett.
varför detta då? jo för när bränslet kommer ner i catchtanken som kommer det bli
skumbildning, särskilt om det faller ner i en icke fylld tank. teoretiskt sett så kan
detta leda till att dom nedre anslutningarna kommer få skum till slut. praktiskt sett
kommer dock detta aldrig att ske då catchen nästan jämnt är full och skumbildningen
kommer vara marginell pga av att tanken nästan alltid är full. men sover man bättre om
nätterna så kan man ju montera sakerna så, men det är inget man bör lägga någon
större vikt på.
Varför drar man returen (nr.13) från BTR:n (nr.12) till catchen
och inte direkt till huvudtanken (nr.1)?
man kan se en nackdel med detta, det är att man cirkulerar bränslet genom pumpen (nr.8)
gång på gång och på så vis höjer temperaturen på den. detta är dock, så som
mycket annat bara sant i teroin. bränsleuppvärmningen är marginell och den mängd
bränlse som sprutas in jämnfört med den mängd luft som kommer in i motorn är
försvinnand elite. (en 2liters maskin på 6000rpm drar i sej 12kubikmeter luft per
minut.) men för att svara på frågan. ofta så har man en klen matarpump, och det
förligger en risk att tryckpumpen (nr.8) matar mycket mer bränsle än matarpumpen. detta
kommer leda till att matarpumpen inte orkar hålla samma takt som tryckpumpen (nr.8) och
man kommer tömma catchtanken och tryckpumpen kommer gå torr och gå sönder, samt
du kommer få bränslebrist och hela poängen är ju att slippa detta.
Hur bygger man skiten nu då?
2004-04-22 - Har precis köpt in mina delar till ansltuningarna. 3st 3/8" -rör. har
sågat dessa i 2delar för att få för 6st anslutningar.
i dessa kommer jag sen kunna skruva fast min slanganslutningar, 8 eller 12mm (finns upp till 19mm att köpa för 3/8"). mina slangaranslutningar är 3/8" rörgänga som är koniska, och jag kommer inte behöva några kopparpackningar som syns på bilderna här. däremot kommer jag använda dessa kopparpackningar vid pluggarna som också syns på bilderna.
2004-05-23. då var nästan alla anslutningar klara, alla utom en. orginal så går ju
matningsledningen från matarpumpen och sitter på ett bränslefilter i motorrummet. jag
tänkte lossa slangen där och skruva den direkt på catchtanken. behövde därför en
mutter eller rörbit som hade gänga som var samma som bränlsefiltret: M14*1.5. detta då
i rostfritt därför hela tanken är i rostfritt. detta visade sej inte vara så jävla
lätt. rostfritt M14 fingängad fanns inte att uppbringa nånstans. bara i vanligt stål.
jaha tänkte jag då får jag väl tillverka mej en själv. gick till min lärare i
produktionsteknik och tiggde till mej ett par cm av rostfri stång. satte upp den i
svarven och planade av den, borrade sen upp den med 8mm borr, sen med 12.5mm. sen ut ur
svarven och satte M14*1.5 gängtapp i den och började gänga. med ca 1cm gängor slutade
jag och sågade sen av den.
så skulle resten fixas då. gick in och pratade med en rörsvetsare om han hade nåt rör, och mycket riktigt hade han lite rostfritt 3" liggandes som jag fick. mycket snällt.
denna sågades till lagom längd, ca 25cm (vilket ger en volym på ca 1liter).
Gjorde sedan "locken" som ska vara topp och botten i 3mm tjock rostfriplåt.
sågade ur och slipade runda. borrade sedan 2st 16mm hål i varje.
borrade sen 2st 16mm hål i röret. 1där uppe och 1st där nere. även ett 13mm hål
där uppe (för m14-anslutnignen).
Denna sattes sen upp i svarven för att snygga till kanterna lite. självklart frestade
jag på lite väl mycket så dte sa *PANG* och röret fick en buckla då det nästa
lossade ur svarven. smidigt henke...
Sen lite provkort på ungefär hur det ska se ut:
Så nu igår lämnades den till Kamberg på STCS för svetsning och redan idag kom han
och var klar med den och det var med en tår i ögat jag mottog den, SÅ vacker! kan inte
sluta se på den. ett STORT tack till Kamberg för ett mycket snyggt svetsjobb. bara hem
och montera. och köpa ny pump. och nya bränsleledningar. och ny spridarbrygga... och
lite mer... :)
2004-12-10 - oups, har visst glömt göra färdigt denna sidan. :) hur som haver. så
här blev den slutliga monteringen, och visst, det funkar finfint! (även om inte bilen
går korrekt än)