APC-teori -Komponterna, år för år samt placering

APC, komponenter och modeller


1982
APC (Automatic Performance Control) introduceras på Saabs turbomodell.

Första upplagan har en APC-box (Elektronikenhet) med grått hölje och en enradig 14
stifts anslutningskontakt, stift 10 saknas normalt i boxen
APC-boxen sitter monterad i kupén under baksätet, på vänster sida

Tryckgivaren sitter monterad i motorrummet på vänster innerskärm.

Knacksensorn är av en speciell modell som endast fanns 1982.
Knacksensorns kabel har en skarvkontakt som försvann på senare årsmodeller
Knacksensorn sitter monterad under insugsröret, på en klack mitt på motorblocket.

Magnetventilen sitter monterad ovanför kylaren, bredvid tändspolen

1983
Knacksensorn är byttes mot en mindre variant.

Tryckgivaren är flyttad till reläkonsolen, under instrumentbrädan, innanför knäskyddet
på förarsidan.

1984
En uppdaterad variant av APC-boxen, med svart hölje och enradig 14-stifts anslutning
infördes på vissa modeller.
Knack-avkänningen hade förbättrats och kretsens funktion är mycket lik den senare
tvåradiga boxens funktion.

1985
Saab 9000 Turbo börjar säljas.
Komponenterna på 9000 sitter monterade enligt följande:

Tryckgivaren sitter under instrumentpanelen ovanför pedalerna, monterad på ovansidan
av en plåt.

Knacksensorn sitter monterad under insugsröret, på en klack mitt på motorblocket.

Magnetventilen sitter monterad bredvid tändspolen.

APC-boxen sitter monterad under instrumentbrädan, på förarsidan bakom knäskyddet.


1986
En ny förbättrad APC box införs.
Denna har en 25-stifts tvåradig anslutningskontakt och svart hölje.
På 900 flyttas APC-boxen den sitter nu i motorrummet, i innerskärmen på vänster sida,
framför hjulhuset.
Den nya APC-boxen kom senare i Saab-original trim utförande, trimboxen har ett rött hölje.
En adapter fanns att köpa som gör att den nya tvåradiga APC-boxen kan användas i bilar
med den gamla enradiga anslutningskontakten.
Den nya APC:n har fler funktioner.
Bland annat stängs APC-systemet av när bromsljuset tändes och när farthållaren är aktiverad.

1988
På 9000 flyttas APC-boxen och sitter nu monterad under förarstolen.

På 9000 flyttas tryckgivaren.
Den sitter fortfarande under instrumentpanelen, men på undersidan av plåten så att den
är mera lättåtkomlig.

Versionen på just 9000T CD -88, och endast denna modell, är speciell:
Den heter APC+DI och består av:
1. APC-box med pottar, som är något modifierad jämfört med vanliga APC-boxar
2. En separat DI- box.

Just 9000T CD -88 är eftertraktad på forumet, eftersom man kan ta endast DI-systemet från den och montera på tex 900T16. Därmed kan man både ha DI och den justerbara APC:n.

På 9000 CD -88b införs APC/DI (Direct Ignition) som är ett kombinerat system för tändning
och reglering av laddtryck.
De första modellerna hade ju två separata system, ett för DI och ett för APC.
Nu förenades båda funktionerna i en box, och bibehålls så fram till -93.
Bägge system är alltså i en gemensam box för APC och DI. Denna har inga justerbara pottar, utan måste chippas!!


1989
DI införs på alla 9000

1990
Saab 900S presenteras. Den har en lättrycksturbo och Saab valde för första gången sedan
1982 att inte montera APC-system på denna turbomodell.

1993
Sista året APC monteras i någon Saab.