2004-07-13 - En saga om ett "enkelt bilmek"
Det hela började i april nån gång. en kille frågade mej om jag kunde åta mej att byta topplock, växellåda samt turbo på hans bil. turbon var slut, växlarna dåkliga och toppen var tydligen kass för det lät så illa om den. visst inga problem, klart jag kunde ordna det. problemet var dock att han bodde i halmstad, mer än 20mil härifrån. jag är dock ledig en vecka innan jag börjar jobba så vi bestämmer han kommer upp en måndag morgon när han tagit ledigt. sagt och gjort, vi bestämmer han ska vara här runt 8-tiden på morgonen, så vi blir klara runt 24-tiden tänkte jag... ojojoj vad fel jag hade.
klockan 08:30 ringer han: "Hej, min bil har dött i sandsjöbacka, den startar inte". sandsjöbacka ligger alltså 14mil söder om där jag bor... så det var inte mycket att göra, fick sätta mej i bilen, hyra ett släp åka ner och hämta honom. när vi väl kom igång och skruva var klockan 14:15. insåg redan nu det skulle bli sent, men var fortfarande optimistisk... dumt gjort, jag borde verkligen lärt mej vid det här laget att vara optimistisk inte funkar för mej.
hur som haver, jag sätter igång att skruva, allt flyter på relativt ok, men allting tar tid, turbon ska snurras, toppen ska bytas, locket ska läggas på brunnen, luckorna ska sättas på fönstren och nyckeln ska gömmas... jag tycker din klänning är konstigt! DU SKA NOG GÅ NU! ojdå, nu simmade jag bort från ämnet igen. hur som haver. tiden gick och jag började känna mej LITE trött. var tvungen att komma i säng för jag skulle till liseberg dagen efter och han skulle jobba på eftermiddagen, så det var bara att kämpa på. dessvärre bröjade det krångla. lamellpaketet ville inte i. sen trodde jag jag förstört slavcylindern, vilket bara var luft som tur var. sen ville inte växlarna bli justerade och jag höll på att somna under bilen. klockan var nu efter 04:00. när äntligen sista skruvan var på plats rullade vi ut bilen. det var ljust ute, fåglarna kvittrade och klockan var 06:15.
vi startar bilen och en stenkross går igång, det knackar RIKTIGT illa om motorn. min första dimmiga teori är att det är lyftarna i toppen som är torra och det krävs ett tag innan de är ordentligt insmorda med olja så att det tystnar. så jag säger till honom att åka med teorin att dom kommer att tystna.
jag går nu in och ställer mej i duschen då jag har olja upp till öronen. snart
kommer far min och säger: "Killen ringde, han har fått stopp på bilen".
Tusen tankar rinner igen huvudet, dom flesta var svordommar som skulle fått nunnor att
storkna, jag ORKADE verkligen inte mer, klockan var bortåt 7 på morgonen nu och jag har
kört nonstop i 24h med bilen. jag får iaf ringt honom när jag duschat och frågar var
han är. han står vid "2 hus i en kurva". detta sa mej inte så mycket så jag
begav mej ut och letade. och letade. och letade och klockan gick framåt 7:45 när han
fått stopp på en dam som förklarat vart han var, jag hade alltså vänt 500m innan
honom... jag var nu lite grinig pga lite dålig sömn och jag kunde ingeting göra för
honom så han fick åka med far som skulle till jobbet och ta ett tåg hem. jag drog hem
och sov i 3h innan jag åkte till liseberg.
2dagar senare bogserar vi hem bilen och jag lyssnar på den med lite fräshare öron. det knackade HÅRT = vevstakslager. ingenting att göra åt. byta motor eller renovera och det sistnämnda ville jag inte göra pga att veven måste kollas upp m.m.
så vi börjar leta en ny motor och snart hittar han en 85a på en skrot i norrköping. (bilen hans är just en 85a). den verkade bra, saknades bara grenrör och turbo och det hade vi ju. nemos problems den beställdes och levererades med posten, min mor tog emot den. när jag kommer hem kikar jag på den. hmmm, vad mysko det ser ut här... men vad i helvete! det är fel motor! dom hade skickat en 83:as motor där startmotorn sitter under grenröret istället för under insuget. och dessutom skiljer startmotorn och dessutom saknades generator m.m. och motorn såg allmänt skabbig ut. fel block dessutom. nä det pillar jag INTE med. ringer upp killen igen och förklarar läget och han är väldigt förstående. motorn ska tillbaka och han ska kräva tillbaka pengarna från skroten.
allt frid och fröjd, nästan. han blir lovad pengarna tillbaka och motorn ska bli bortfraktad. men så blev inte fallet. killen som lovat pengarn tillbaka från skroten går på semester och motorn får vi behålla för det var för dyrt att skicka tillbaka den för dom.
så hittade han sedan en 86as motor i Örebro. kanon, den kör vi på. posten ringde mej och frågade mej om jag kunde ta emot den i torsdags, det kunde jag ej, så jag ringde dem på måndag och bad dem lämna den på tisdag. kommer hem på tisdag eftermiddag.... ingen motor... vad fan äre nu då?! ringer upp poståkeriet... då har deras lastbrygga på lastbilen gått sönder!
2004-08-01 - uppdaterad.
så nuså fortsätter historien. dagen efter lovar posten att komma med motorn. mellan 12-14 klockan 15 hade den inte kommit och jag ringer upp dem. då påstår dom att dom ringt mej hela dagen och att jag inte svarat. bullshit! kontrollerade det hela lite mer, då visade sej att posten ringt nån helt annan än mej, ingen aning vem men defintivt inte mej, så då sa jag till dem att dom ta mej FAN får komma dagen efter och lämna den vid 9-tiden, kan inte hålla farsan hemma hela dagarna där han får gå och vänta.
så dagen efter kom dom och lämnade motorn och den var precis som jag önskat. ur med motorn och byta allt och i med den nya och wolla! allt lirade perfekt!
sen kikade jag på den gamla motorn som lät illa. kände lite på vevlagrena. 1ans
kändes bra. 2an likaså. 3an.... *KLONK KLONK* kunde rycka den fram och tillbaka flera
mm, säkert 3-4mm! här snackar vi glapp! lossade på överhänge toch kikade. lagrena
hade snurrat ett ANTAL varv. helt ras var de. se själv.
här är sen lite övriga bilder på bilen och motorerna. hade ju 3st till bilen :)
filmade sedan en liten film på turbon som satt på bilen som jag bytte. den var MINST sagt slut :) laddas hem HÄR
bilen var klar och kördes hem, allt frid och fröjd, over and out.