2003-07-18. mitt jobb som jag svetsade till sist vid momentstagens infästning i hjulhuset godkände bilbesiktningen. verkligenheten gjorde dock inte det. jag började för ett tag sen hörde ett mystiskt klonkade bakifrån och ser till min fasa att ena momentstaget börjat lossa lite lätt i svetsjobbe tjag gjorde sist. "ah, får kör alite försiktigt bara" tänkte jag och ger mej av till alingsås, en resa på 10mil. väl framme kikar jag igen. "oups, BÄGGE momentstagen har lossat, det är ju inte så jävla bra direkt", det innebär om man ska bara konkret att bromsar jag en gång bara LITE för hårt kan bakaxeln börja snurra = jag rycker loss bränslelednignarna = jag tappar all bromsförmåga på bilen. det är ju itne så ballt kanske. jag ägnade därför 3 dar i alingsås att köra stadstrafik utan att använda fotbromsen, mycket motorbroms och hårt slitand ei handbromsen (som tar fram). minst sagt stor planering utav körningen, även bilresan hem ifårn alingsås avklarades HELT utan användade av fotbroms, prova själva ska ni se, svårt som FAEN!
väl hemam vare fram med svetsen med en gång, är ju min enda bil som går just nu. av
med vänster bakdäck. där såg det ju så där bra ut.
lyckligsvis så går det en balk rakt igenom hela hjulhsuet, där bl.a stötdämparn
är infästad. att ens ge sej på där fästet sitter orginal är att glömma direkt,
finns inget att svetsa i där. så jag slipade rent denna balken som är stabil, sen tog
jag fram 5mm stålplåt, kapade ur en bit, borra 3 hål för punktsvetsning, samt ett 4:e
hål för bultgenomföring till momentstaget. sen på med plåten på balken, helsvetsade
runt om och i de 3 hålen, på med tectyl och se på fan, riktgit bra faktiskt! ska det
här lossa ska det FAN i mej till krafter!
på högersidan samma sak, momentstaget bara hägnde och dinglade, slipa rent balken,
på med en 5mm plåt (som jag böjt innan, fy fan för att böja 5mm plåt!) så svetsa
dit, bulta fast och tectyl!
gissa vilken arm jag har klockan på? så här blir det om man slipar gammal tectyl med
rondell :)