2002-07-09. detta var för ca en vecka sedan. det återstod 3 dagar till kinnekulle och jag pratade med en annan kille som hade prospark om mina problem. han var övertygad om att felet var att min givare som ger tändpulssignalerna satt för löst. jag funderad epå det själv det lät mycket troligt, då det är när motorn belastas (vibrerar) som prblemet uppstår. glad som fan i hågen börjar jag tokmeka för att hinna upp till kinnekulle på lör/sön.

motorn åker ur för att kunna svetsa men min motorlyft tar i taket så jag kan inte dra  bort motorn ifrån motorrummet, så den får hänga ovanför motorrumme tnär jag börjar svetsa stabiliseringsstag vid sensorn. det var ju inte så smart av mej direkt... några loppor senare så hoppar nån loppa ner och tycker att bränsleledningen ser väldigt bra ut att landa på.

jag står just då och svetsas med svetsmask framför ansiktet då jag hör ett välbekant *FOFF* ifrån motorrummet. jag fullkomligt slänger svets och svetsmask åt varsitt håll och dyker ner i mototrrummet för att försöka få bort bränsleslangen. det var ju inte heller så smart för dte skvätte bensin överallt och nu var hela motorrummet som en rejäl lägereld! jag gjorde en rush runt bilen och grabbade tag i brandsläckarn som sitter där (tack för det!) rycker sprinten och med stor inlevesle mer elelr mindre dyker jag enr i motorrummet, smått orolig för att nåt ska explodera, och bränner av nåra duschar med pulversläckarn. branden släcktes effektivt, men det var ta mej fanpulver överallt! jag kunde knappt se nåt i garaget, och att andas var mer eller mindre omöjligt! fick vädra länge och sen roa mej med att torka bort pulver från hela motorn. typ som i inre drivknutarna, i bränsleledningen osv osv. men men. får väl se det som possitivt att det fanns en brandsläckare iaf, bilen klarade sej oskadd, tack vara snabbt agerade. brann nog max 4-5sek. här nedan syns allt pulver, då hade jag ändå fått bort det värsta.
0709-01.jpg (49516 bytes) 0709-02.jpg (46634 bytes) 0709-03.jpg (45496 bytes) 0709-04.jpg (34051 bytes) 0709-05.jpg (45535 bytes) 0709-06.jpg (25909 bytes)

Här syns själva stagena somj ag svetsade på sensorfästet. sensorns är den svarta cylinderformade saken med en 3ledad kabel i.
0709-07.jpg (32714 bytes)

Här är mina nya fina tändkablar
0709-08.jpg (49451 bytes) 0709-09.jpg (47458 bytes)

När jag skruvade isär motorn upptäckte jag en "intressant" sak. jag måste ha ett jävla gott sug i min motor för jag hade sugit igenom ena skyddsnätet på min LMM så det hade fastnat i det andra nätet. jävla tur inte dte också lossnade för då hade dom hamnat i turbon. så nu kör jag utan nät, dom var inte särksitl vackra nån av dem.
0709-10.jpg (22821 bytes) 0709-11.jpg (15781 bytes) 0709-12.jpg (20299 bytes)

Till saken nu då. hur gick bilen men ny svetsat sensorfäste? bättre... men likt fan som en potta med skit. jag provade då att sänka avståndet till neråt 0.8mm. dte blev lite bättre igen, men fortfarande riktigt illa. åkte iaf till kullen och på vägen dit började det krångla ordentligt från och till. varvtalssignalen ville dö helt dvs motorn stannade. oftast vid belastning. jag rullade iaf fram till 201m-linjen. ställde mej på runt 4000rpm och vara beredd på att ge mej iväg. signalen går och jag släpper av. då dör varvtalssignalen och bilen säger *host* och stendör på startlinjen.
Publiken är i extas och killen som sköter starten håller på att garva ihjäl sej. alla var helt övertygande om att jag fått kärringstopp. allmänt matt på bilen skiter jag i att köra mer.

traskar runt lite på området och ser en annan 900 med prospark. börjar pra med killen och han peka rpå en annan kille och säger: "han är duktig på prospark, prata med honom", jag gör så och dte visar sej att killen är han som ska mappa min bil som jag haft mail-kontakt med tidigare. sicket sammanträffande! vi åker ut och felsöker lite. snart så ser vi ett fel. spänningsfall. min voltmätare som sitte rpå samma spänningsplint som prosparket dippar. jag lånar provisoriskt en kabel och direktmatar prosparket med 12volt från batteriet. och nu blev det skjuss i grejerna! fan vad bilen gick! inte 100% alltid med nu dog den inte vid belstning som tidgare, fan vad underbart! felet var alltså spänningsfall, vid för hög bealstning på tändstiftetna så orkade helt enkelt inte prosparket tända korrekt pga spänningsfall.      YES! nu är vi på väg.

dock kvarsod problemet med att varvtaslsignalen dog, men det var lättspårat. ryckte lite i kabeln vid sensorn och vips började bilen gå röv. glapp helt enkelt. beställde en ny givare (hallgivare) i förrgår. hoppas få den imorrn. sen hoppas jag verkligen att jag itne behöver justera sensorsfästet igen. det sitter inte riktigt 100%. men en ny givare hoppas jag verkligen gör susen. kom igen nu! på söndag är det Mantorp, vore kul om jag kudne komma till åtmindstone EN träff med fungerande bil!