Montera Oljefälla från saab 95 på og900
Trimmets funktion: att avleda det övertryck som uppstår i vevhuset pga av t.ex. läckade kolvringar.
Trimmets syfte: att avleda luften utan att oljedimma kommer med in i insuget igen vilket kläggar igen bl.a IC, samt sänka vevhustrycket en aning, vilket har flera positiva aspekter, bla spar du turbon pga av mindre mottryck i oljesystemet, kanske marginellt, men turbohaverier har skett pga felaktig vevhusventilation.
Effektvinst: knappast nån, men rena rör vill man gärna ha.
Ungefärlig kostnad: oljefälla från 95:a: 160kr på saab
på oljefällan så finns det 3st anslutningar. en
för luft/olja in, en för luft ut och en för olja ut. vi börjar i botten, för längst
ner sitter oljeutloppet. man kan antingen välja att dra in denna i oljetråget igen, men
jag valde en enklare lösning. jag avleder oljan ner i en flaska istället och slänger
oljan när burken är full. så här löst ejag montering av flaska. kanske inte snyggast
i stan men.
sen till dom andra anslutningar. om ni kikar in i fällan så ser ni det
vänstra hålet att det är ett mindre hål där inne, detta är en "broms" för
att dte inte ska bli för bra flöde i oljefällan vilket inte är bra för turbon. dock
så finns det olika storlekar på dessa hålen. oljefällan jag köpte var en gammal
modell där hålet var 3mm. detta är FEL! hålet skall borras upp till 6.5mm enligt saabs
nya normer. här syns fällan oborrad/borrad. det borrade hålet, dvs det till vänster
skall kopplas till undertryck/atmosfärstryck, dvs precis innan turbon, så gaserna sugs
ut i största möjliga mån ifrån vevhus ventilation. det högra hålet skall således
kopplas till vevhusventilationens uttag som sitter på ventilkåpan.
Sen sak det tillverkas ett fäste i bilen där oljefällan kan sitta. jag har ju inte
orginal luftburk kvar så fästet där den en gång satt passar mej utmärkt. där finns 2
bultar som sticker ut. sen tar jag en plåt och bockar den 3ggr. slutligen borrar jag hål
i den och svetsar fast 2st bultar där oljefällan ska skruvas fast. sen skruvar jag fast
plåten i bilen.
Här syns oljefällan monterad på plats. du bör tänka på att ha nedförsbacke hela
vägen från ventilkåpa till oljefällan samt ner till uppsamlingskärlet (eller om du
drar in det i motorn igen, uppsamlingskärl är att föredra då det kan komma en hel del
kondens med och vatten i oljan är "sådär" bra). andra slangen dras som sagt
till innan turbo, så ett visst sug uppstår.
här syns insugsröret innan turbon (först bilden, det svarta röret), på det röret sitter det en kromat röranslutning. där har jag min slang som går ifrån oljefällan. anslutningen som sitter framför (den grova) är till för evo-6ans bypass. på dom 2 sista bilderna så ser ni även slangen som går ner i röret.
här syns inkopplingen på ventilkåpan. den stålomspunna slangen till höger går via
en backventil till insuget, här ventileras en del av vevhusövertrycket när motorn går
som sugermotor. när laddtrycket går över 0bar stänger en backventil (OBS MÅSTE sitta
på lilla slangen, med pilen i riktning emot insuget, ifrån ventilkåpan) och luften kan
nu bara passera genom den grova slangen som nu går ner till oljefällan, där alla
oljedimma kondeseras och samlas upp i kärlet, och tillbaka går nu bara ren luft som går
in i turbon igen.