Montera Oljefälla från saab 95 på og900

Trimmets funktion: att avleda det övertryck som uppstår i vevhuset pga av t.ex. läckade kolvringar.

Trimmets syfte: att avleda luften utan att oljedimma kommer med in i insuget igen vilket kläggar igen bl.a IC, samt sänka vevhustrycket en aning, vilket har flera positiva aspekter, bla spar du turbon pga av mindre mottryck i oljesystemet, kanske marginellt, men turbohaverier har skett pga felaktig vevhusventilation.

Effektvinst: knappast nån, men rena rör vill man gärna ha.

Ungefärlig kostnad: oljefälla från 95:a: 160kr på saab

på oljefällan så finns det 3st anslutningar. en för luft/olja in, en för luft ut och en för olja ut. vi börjar i botten, för längst ner sitter oljeutloppet. man kan antingen välja att dra in denna i oljetråget igen, men jag valde en enklare lösning. jag avleder oljan ner i en flaska istället och slänger oljan när burken är full. så här löst ejag montering av flaska. kanske inte snyggast i stan men.
0601-18.jpg (59749 bytes)

sen till dom andra anslutningar. om ni kikar in i fällan så ser ni det vänstra hålet att det är ett mindre hål där inne, detta är en "broms" för att dte inte ska bli för bra flöde i oljefällan vilket inte är bra för turbon. dock så finns det olika storlekar på dessa hålen. oljefällan jag köpte var en gammal modell där hålet var 3mm. detta är FEL! hålet skall borras upp till 6.5mm enligt saabs nya normer. här syns fällan oborrad/borrad. det borrade hålet, dvs det till vänster skall kopplas till undertryck/atmosfärstryck, dvs precis innan turbon, så gaserna sugs ut i största möjliga mån ifrån vevhus ventilation. det högra hålet skall således kopplas till vevhusventilationens uttag som sitter på ventilkåpan.
0601-19.jpg (69754 bytes) 0601-20.jpg (48491 bytes)

Sen sak det tillverkas ett fäste i bilen där oljefällan kan sitta. jag har ju inte orginal luftburk kvar så fästet där den en gång satt passar mej utmärkt. där finns 2 bultar som sticker ut. sen tar jag en plåt och bockar den 3ggr. slutligen borrar jag hål i den och svetsar fast 2st bultar där oljefällan ska skruvas fast. sen skruvar jag fast plåten i bilen.
0601-21.jpg (62705 bytes) 0601-22.jpg (65444 bytes)

Här syns oljefällan monterad på plats. du bör tänka på att ha nedförsbacke hela vägen från ventilkåpa till oljefällan samt ner till uppsamlingskärlet (eller om du drar in det i motorn igen, uppsamlingskärl är att föredra då det kan komma en hel del kondens med och vatten i oljan är "sådär" bra). andra slangen dras som sagt till innan turbo, så ett visst sug uppstår.
0601-14.jpg (70219 bytes) 0601-15.jpg (65237 bytes) 0601-16.jpg (66320 bytes) 0601-17.jpg (75270 bytes)

här syns insugsröret innan turbon (först bilden, det svarta röret), på det röret sitter det en kromat röranslutning. där har jag min slang som går ifrån oljefällan. anslutningen som sitter framför (den grova) är till för evo-6ans bypass. på dom 2 sista bilderna så ser ni även slangen som går ner i röret.

0308-01.jpg (42480 bytes) 0308-03.jpg (54495 bytes) 0308-02.jpg (56269 bytes)

här syns inkopplingen på ventilkåpan. den stålomspunna slangen till höger går via en backventil till insuget, här ventileras en del av vevhusövertrycket när motorn går som sugermotor. när laddtrycket går över 0bar stänger en backventil (OBS MÅSTE sitta på lilla slangen, med pilen i riktning emot insuget, ifrån ventilkåpan) och luften kan nu bara passera genom den grova slangen som nu går ner till oljefällan, där alla oljedimma kondeseras och samlas upp i kärlet, och tillbaka går nu bara ren luft som går in i turbon igen.
0601-23.jpg (71448 bytes)