Lossa Kopplingspaketet
Ibland så kan kopplingspaketet bråka rätt rejält när man vill lossa det. så jag skrievr denna texten som ett komplement till texten som finns under växellådsbyte, och den text som står där finns även här nedan först. alltså med start nu:
* Nu ska få ur slavcylindern, den sitter med 3st insexbultar som är riktigt tråkiga
att lossa. när du fått ur dessa så ska slavdylindern förhoppningsvis gå att lirka ur.
(här lossas
slavcylindern)
(här ser du ett
exempel där även lamellpaketet lossats och tagits ut)
Du skall först spänna kopplingen. detta görs när motorn är i bilen fortfaranade. någon får hoppa in i bilenoch koppla, när man kopplar så pressas solfjädrarna i lamellpaketet in och det uppstår en glipa runt om solfjädrarna. här ska en ring in. finns orginalringar att köpa på saab ANA, jag kör dock på snålvarianten med egna små uppfinningar. använder oftast en vajer, men tjockleken kan variera beroende på vad det är för tryckplatta.
men hur som helt, koppla och pressa in en vajer (när kopplignen hålls inne). sen så ber du personen i bilen pumpa med kopplingen 3-4ggr snabbt för att bygga upp tryck och sen pressa kopplingen i bott så mö det bara går för att verkligen botta kopplingen. den får så att säga "nytt" grepp när den har hjälp av vajern. du ska nu ta en mejsel och försöka pressa in vajern ännu längre in emot solfjädrarnas infästningspunkt. inga fingrar ska användas, inte ifall du vill ha dem kvar vill säga. på sista bilden nedan kan du tydligt se att solfjädrarn är långt innanför urtrampningslagret, och vajern fyller sin funktion
när dett är gjort kan du pusta ur. förhoppnignsvis. du ska nuf örhoppnignsvis kunna lirka ur slavcylindern utan att den tar emot tryckplattan. tar den emot tryckplattan så kan det går me dlite våld. om dte är prompt omöjligt (som på bilden nedan, fast kopplingen är riktigt spännd) får du gå vidare till nästa alternativ.
då f¨år du lossa de 6 bultarna till tryckplattan som är bultad i svänghjulet. ditt nya uppdrag är att lirka ur tryckplatta, slavcylinder och lamell på en gång. när du lossat de 6 bultarna bänder du ut tryckplattan ifrån svänghjulet så tryckplatta kommer ur sin 3 styrpinnar. en av styrpinnarna ser du en bit ifårn uppre högra hörnet, som sitter fast i svänghjulet, strax till höger om startmotorn.
nu tar du enklast en ltie kofot som på bilden nedan och försöker lyfta paketet upp åt höger om om du ser det som på bilden. använd även en mejsel som på bilden för att lyfta över lamellen över styrpinnarna. lamellen MÅSTE med ur, annars får du aldrig loss grejerna, och då måste således lamellen även över styrpinnarna.
fortsätt lirka paketet uppåt höger. du skall inte behöva använd aäsrksilt mycket kraft, då är nåt fel, troligen att tryckplatta sitter fast i en styrpigg, elelr att lamellen gör det, eller att tryckplattan tar emot växellådskanten upp emot primärhuset. du kanom du vill nu byta grepp med kofoten som på bilden nedan. tänk även på att tryckplattan kan ta emot startmotorn. har i ett extremfall fått lossa startmotorn för att få loss tryckplattan.
sen äre bara fortsätta och vips så är paketet löst! varsågoda, jag tar emot applåd-åskorna sen :)
///Henrik Karlsson 2003-02-03