2002-05-16 -  gul står åter inne för modifikationer. allt för att kunna jaga förbi alla dom äckligaste snabbaste traktorerna som ränner runt ute och spinner lera på åkrarna häromkring.

hade ju lite problem med att bilen inte startade på båberg samt att jag missade 3an hela tiden. problemet spårades till startmotorn som bråkade med mej, se där ja, ännu en anledning till att lära sej nåt nytt. bilen stod ca 10m ifårn garaget, men var omöjlig att rulla in själv då dte lutad elite uppför. jag slog lit epå solonoiden (en del till startmotorn) som glappa roch hoppad ein i bilen, och bilen startade! vilken lycka, i vnaliga flal kan dte bråka hur mö somhelst, men denna gången hade jag tur... men som vanligt när dte gäller mej så skiter sje allting. lyssna på följande...

jag hoppad ein i bilenoch började backa den emto garaget. högt varv för att sintern inte skulel döda motorn. tror ni fna int ejag får kärringstopp mitt i backningen! och startmotorn var död. "aha, jag rullar nerför backen" tänkte jag smart och rullade ner och skickade i 2an och upp med kopplingen. bilen hostade till, och självklart förblev den död... just ny luck. försöker skjuva dne uppför backen. no way det gick. började banka på solonoiden. typ 10ggr sprang jag mellan motorrum och tändningslåset. självklart ville den vara död när jag står mitti vägen, med en backe framför mej och en backe bakom mej. mitt i svackan. försöker skjuva dne lite till och   hoppa in i bilen och starta med växel... helt meningingslöst. jag får gå och hämta min brors bil och bogser aupp bilen för backen. "fan vad gött, en lång härlig backe att starta i" tänkte jag och sköv på bilen neråt backen. in och i med 2an. tror ni jag lyckades, nejnej, det skulle vara aldedess för enkelt när det gällde mej. jag fick ta mej fan bogser aupp bieln uppför backen IGEN! och så full frat neråt, och se på fan, bilen startade! jippi! låg fan på varvstoppet hela vägen in i garaget för att jag inte ksulle få kärringstopp...

där inne så bytte jag spakställ och spakställsskål, som är oliak för 4 och 5växlade lådor. tog allt ifårn en 99:a -80. hoppas detta hjälper. sen skulle jag ta itu med startmotorn. ett helvete att få ur så klart. sen skulle jag förska testa den. gick ut till ett bilbatteri och tog fram 2 röd kablar som jag skulle testa motorn med. klämde fast den ena kabeln på batteriet och klämde sen fast dne andra kabeln, det fräste lite när jag gjorde dte och jag fattad eingen ting. hur fan kan det fräsa, pillad leit eoch ett gnistregn fullkomligt sprutade över mej! tror ni fan inte jag hade tatt samma kabel till bägge polerna? jag kortslöt hela bilbatteriet, fatta kabeln gick varm... jag är så helvetes klumpig ibland så jag fattar det bara inte. hur somhaver så var motorn stendöd så jag plcokade isär den och gjorde det jag kunde. motorn förblev död så nu pryder den den högsta platsen i sopsäcken. jävla dynga.

gav mej idag iväg till grannen där min i8motor står firånd en röd eoch ryckte primären och startmotorn fårn den. startmotorn fick jag på och gul startade finfint.

de övrig amodifieringarna som vänta rär byte av primär. troligen sitter det en 4ans primär på nu, kan typ inte vara nåt annat. ska ha på en 6ans då jag inte har en 7ans tydligen... sen ska jag flytta IC:n eller kapa upp kofångaren då typ endast 1/3 av IC:n används. blir nog ett gapande hål i spoilern misstänker jag. den ska fna i mej få luft, den bilen ska ha funktion före utseende, bilens ka kör aifårn så mö som möjligt, det är bilens enda syfte,

sen så ska jag göra om prosparket, höja upp varvstoppet, ställa in shiftlighten så den gör nån nytta, sen får vi se om jag kan göra nåra bra tider sen.

 

roade mej med att plåt alite i bilen:

0516-01.jpg (27986 bytes) Här är då själva cockpiten.

0516-02.jpg (40716 bytes) Här har ni lamdamätare, bränsletryck och laddtryck (upp till 2bar, och det räcker ju inte ;D)

0516-03.jpg (33321 bytes) Här ser ni prosparkmodulen man ställer in allt.

0516-04.jpg (30503 bytes) Här ser ni switch för olika varvstopp och shiftlight.

0516-05.jpg (40318 bytes) Här är spakstället, fast utan spakställ, ööööh?

0516-06.jpg (51790 bytes) Här ser ni min renovering av startmotorn som sen kastades åt hevete