2002-05-04 - så där ja. nu börjar det bli dags för ny växellåda. har ej fått tag i ny låda än. men nån dag te veckan så ska jag ha fått tag i en 4petad låda, får se hur länge den håller. ska sänka laddtryck till blyga 1.7bar tänkte jag mej. hur som helst idag så skulle jag småmeka för att förbereda bytet. så jag skulle lyfta ur motorn med andra. började skruva en del, och det gick rätt bra tills jag kom tillkopplingen där allt stönade sej totalt. tog mej nog typ 2-3h att få ur slavcylindern, den gick ur, men hur jag ska få tillbaka den lär bli en gåta i sej. får fixa en seriösa kopplingsring. körde med en vanlig vajer denna gången. funkade typ halvbra. men nu är motorn ur iaf, och står på golvet, så jag tänkte skicka upp lite bilder på hur dte ser ut än så länge. mer info kommer med tiden...
2002-05-12. Nu efter 2dagars panikmekande så är bilen klar, men jag ska ta dte hela
från början. jag skulle ha tag i en växellåda, en 4petad. fick tag på en i mellerud.
åkte och hämtade denna och fick då se attd et var fel primrhus på lådan = främre
motorfästet passar inte. men det spelar ju ingen roll ätnkte jag, ha rju ett primärhus
hemma som passar. så jag åkte hem med lådan, och för att få bort primärhuste får
man ta ur en av axlarna ur lådan, så det gjorde jag, och då rmalade drevsatsen ner i
lådnaoch man kunde ta väck primärhuset. sen upp med min 5växlade lådna och började
på samma sak där. skulle först tömma den på olja, försökte lossa pluggen vilket var
omöjligt, så jag lossade diffhuskåpan och skulle gå och hämta spilloljedunkat. när
jag precis vänt ryggen så lät det "SPLATT" bakom mej, då hade kåpan lossat
och 3liter gammal växellådsolja gjorde sitta bästa för att rinna ut över hela
garagegolvet. just my luck!
ur me dklockarna och diffen, och sen ksulle axeln ur. det gick inte. kom då och tänka
på att det är en 5växlad låda och primärhusen ser annorlunda ut, det passar alltså
inte. hurra! jag stod med två lådor bredvid mej och ingen av dem gick att använda. det
var nu tisdag och på fredag var dte båberg somjag bara SKULLE till, thats it liksom.
på onsdag så lyckades jag dock få tag i en låda i en 99a ute i skogen vid ett garage, där hade dne bilen stått i några år. mek utomhus som jag bara älskar! men vädret var ju bra iaf, så jagbörjade meka där och efter mycket om och men så var motorn lös och redo att lytas ur på nåt sätt, dte fick bli muskelkraft, 4per soch en lång stång fick bli lösningen som var rätt så fetjobbigt. alla tog i så dom höll på att skit apå sej när vi baxade ur motorn och lät den göra ett par snygga rullningar över gräsmattan i backen. sej fick jag skruva loss lådan och men en killes hjälp fick vi vält tillbaka motorn i bilen igen, hamnade nästan där dne skulle vart :)
Sen hem och tagen efter, torsdag som är en röd dag gick jag upp innan 7 för att
börja meka, hade nämligen lovat hjälpa far med att kapa ved också. jag bröjade med
att tvätta lådan. avfettningen och högtryck gjorde susen! se så ren den blev!
Sen skulle jag få ur oljeplugga. mycket lätt projekt, inte. allt somjag använde bara
vek sej. så jag svetsade på en M10bult och tog i för allt va djag var värd, och dog av
bulten, svetsade på den igenoch byggde upp rejält med svets, och dte gjorde susen,
pluggen lossade så fint så
Motorn stod nu i den gamla 5växlade lådan och lyftes väck och på med den nya
4växlade. sen ner i bilen, det gick sakta sakta att få ner motorn i bilen eftersom jag
var ensam om att göra det. lättare saker finns dte ju att göra när man är själv. sne
började det ihärdig ajobbet att få allt på plats. inte så krångligt egentligen, men
WGen var ingen höjdare. den satt skevt och fick föras på plats med mycket våld. jag
ängade nog lätt 2-3h för att få plats EN ENDA JÄVLA BULT! fan vad arg jag var. men
dte gick till slut och nöjd med dagen gick jag in.
Jobbade dagen efter och slutade 16, och då kom pelle och håkan och hjälpte till med det sista. kopplingen had jeag fått på plats så fint så kvällen innan, nu skulle jag bara få ur vajern och sne skulel dte funka... trodde jag. det sista jobbet som skulle ta ca 2h tog bra mycket längre tid. slavcylindern läckte olja, vi fick plocka isär den och konstaterade trasig packning. som otrolig tur var så had ejag en ok packning i dne lådan som jag hämtat dagen innan. had edock fått såg av den slavcylindern för hand! ett sketjobb bara det. så fickv i lagat slavcylindern och skulle sen ha tillbak tryckplattan, det var OMÖJLIGT! dte vägrade totalt funka som jag ville. efter ca 2h jobb att få tillbaka tryckplattan i styrpinnarna sket vi i styrpinnarna och skruvade dit den med styrpinnarn apå fel plats. hugget som stucket, dte skulle funka iaf! illbaka med alla tryckrör, ut med alla inredning, alla dekaler väck, släng ai sej några grillade korvar, på me dhuven, en provtur där slirande lamell konstanterades. skitsamma! det ordnar sej nog med tiden, tänkte vi och jag slängde mej i duschen och åkte till båberg och var där aldedess i lagom tid. läs om detta under träffar/filmer