2002-03-19. Idag har dte blivit en dag i garaget. har fått ny lamelle och ny tryckplatta idag. eller ja, en bättre beg av min bror som byttes då han flesöktes, men då det ej var fel på den så övergick dne till lillebrodern, dvs mej :D
att få in mellanläggsringen i lamellpaket är lite krångligt själv, man ska nämligen ha en som kopplar, och en som lägger in ringen i tryckplattan, jag löste det dock med mitt flexibla handtag till domkraften som jag låste med en svetstång och spände sen kopplingspedalen i golvet och stången emot pedalen och andra änden emot förarsätet. lätt som en plätt. sen väck med all skit och ta ut allt. svänghjulet såg lite blåglödgat ut precis som tryckplattan, där hade dte visst gått varmt :) du kan se blå-nyansen på svänghjulet på bilden nedan
0319-04.jpg (46546 bytes)

här nedan ser du skillnaden på gammalt och nytt. gammalt till vänster och nytt till höger. allt jag satte på är egentligen äldre, men bättre. för att sedan spänna den nya tryckplattan så fick jag tillkalla pelle som offrade sej och kom ut till stackars mej och hjälpte mej trycka i ringen medans jag spände fjäder för fjäder. sen tebax med allt. sen påpekade även pelle att min bypass satt åt fel håll, så då vände jag den också, så nu dumpar dne lite hårdare och snabbare.
0319-01.jpg (38539 bytes) 0319-02.jpg (37315 bytes) 0319-03.jpg (32712 bytes)

Sen var dte då dax för mina 9000ok, fick lossa de gamla hänga upp dem, och lossade sen oljeslangen ur oket. på 900 så sitter dte ifårn hjulhuset en bromsslang, sen så sitter det en kort bit bromsrör, och sen sitter bromsröret rakt in i oket. fick iaf lossat bromsröret, och sen fortast möjligt utan att spilla olja för mycket in med det i nya 9000oket och häng aupp detta i rem så länge istället. sen fick jag kapa ur en liten bit ur bromsskölden. en tårtbit på kanske 4cm baslängd både uppe och nere, då okena är större. sen på med skivan och skruva fast denna, sen på med okena, passade   klockrent. dock så är det tydligen olika bultar (verkade det som iaf) på de olika oket, så man fick byta bultarna till 9000bultarna också (är dock osäker på detta, men de andra var svåra att få i, så jag chansade inte då jag hade de bultarna kvar) drog sen fast oket. det bromsröret som nu sitter baktill på 9000oket, går nu rakt in i drivknutsdamasken, sen den får man bocka om med lite fantasi. dessutom sitter det en arm kvar där övergången mellan bromsrör och bromsslang sitter. denna lät jag tillfälligt sitta kvar ifall jag av nån anledning skulle vilja sätta tebax mina   gamla ok. (denna arm skruvas då fast i oket). i övrigt är passformen klockren. samma gängor på bägge oken för bromsröret (vet ej om bromsslangen har samma dimension, men skulle jag sätta i bromsslangen i oket så skulle den blitt för kort, måste skaffa längre). bulthålen där man skruvar fast okena är exakt samma, bara bulta på. sen så var dte bara luftningenkvar, även där fick pelle göra en insats. han fick det mycket ansvarsfulla och krävande jobbet att trycka på bromspedalen och släppa dne när jag gav order om detta. det går till följande: jag öppna rluftningsnippeln ochs äger "tryck" och pelle trycker långsamt och bestämt på pellen tills dne är i bott, han säger då "pedalen är i bott ditt cp-barn". "jaha" säger jag, "värst vad du var duktig ditt snevrida miffo" fortsätter jag. nu kom jag kasnke lite ifårn ämnen men när han trycker ner pedalen så rinner ju oljan ut ur nippeln, tillsammans med luften man vill ha ur (detta måste man alltid göra när oken vart loss). när pedalen är i bott, stänger jag nippeln och han kan släppa upp pedalen. sen öppna rjag nippeln och han trycker och ut kommer olja. när det verkar som om dte slutat komma luft så nöjer man sej med det. då ger jag order: "klart slut ditt missanpassade rövhål", varvid pelle då självklart svarar: "allt klart, din fule jävel", och vips så ha rman luftat bromsen. på andra sidan had ejag lite problem, där läckte nämligen nippeln som jag lagat, så jag fick göra en liten packning där, får se hur länge den håller. säkerligen lagom tills jag verkligen behöver bromsarna... samma visa där iaf.

sen så gickvi in och tog oss lite kaffe, sen så ut och testa koppling och bromsar. koppling blev sjukt mycket lättare, och bromsarna kändes lite svampiga, låg på med bromsen rätt länge för att slita in beläggen. sne så provade jag lite kraftiga inbromsaninga roch dom verkad eju ta bra. pelle satt bredvid och höll med (han vågade väl inget annat ;D). sen så sa jag: "ska vi testa om vi kan låsa bromsarna i höga hastigheter?" vi kör i detta läge på en smal asfaltsväg som ser ut som wolr trade center i dagsläget ungefär. det är problematiskt att mötas på denna vägen och på bägge sidor finns 1-1½djupa diken.
-"javisst" sa pelle. så jag låg kanske i 80km/h och trycka bromsen i mattan, först så hör man hur det låser sej fram, vet ej om det var båda eller höger, men några tiondels sekunder senare så kommer det intressanta, det låser sej vänster bak, men inte höger bak som tar dåligt, "SVOSH!" så kommer bakänden flygande åt vänster i en jävla fart! jag hade fått fetsladd i runt 80km/h, jag tjoar, "jävlar också". pelle klamrar sej fast i allt som finns i bilen, och omjag inte minns fel så luktade det lite dålig ändtarm ifrån honom också... jag parerar och vevar runt med armarna som en idiot och släpper bromsen för att få fäste, resultatet låter inte vänta på sej, returen kommer med en JÄVLA fart, bakänden kommer ut åt höger och jag vevar på som in i helvete åt andra hållet, jag misstänker att pelle i detta läget var LITE smånervös för sitt framtida liv, jag bromsar från och till när bilens position tillåter detta, jag häver även detta och sen kommer självklart en retur till, ett jävla snurrande på ratten igen  och ett hejdlöst trampande på bromsen när det tillåter och sen är vi på rätt spår igen...
en kort tystnad följde när hjärnan bara försökte smälta det snabba precis som hänt som kanske max tog 4-5sek. sen så sa jag lite försiktigt: "det var ju rätt nära..." pelle höll med och ville åka hem. nädå han tog det bra, men tyckte jag skulle fortsätta med mina tester på en bredare väg, jag höll fullständigt med :). jag ska snarast möjigt slita in mina bromsar väl (innan jag köper riktiga skivor och belägg), samt smörja upp iaf höger ok bak. men bromsarna tar bra, även om dom verkad ebli matta efter ett tag även dom, men kraften är ju större. sen så mätte vi upp min hastighetsmätare som gick ca 9km/h för långsamt, ska justera även denna... NÅN dag... för dte är ett tråkigt jobb... men kopplingen höll bra iaf.
0319-05.jpg (39213 bytes) 0319-06.jpg (40491 bytes) 0319-07.jpg (34312 bytes)