2002-03-17. härromdagen så införskaffades 9000bromsar (stooooooora modellen) som jag
tänkt kränga på min bil. mina bromsar är så att säga lite tafatta. 2-3hårda
inbromsaningar så är romsarna som svampar och mycket svårkontrollerade. när jag
skaffade bilen för över 2år sedan så var dte ju en gubb-bil , hade plåtfälgar, var
vit i lacken, oranga blinkers, ingen vinge, skyhög, inga spoliers och en trött
insprutare 8-ventilare på 110hk. så här såg den ut (hehe, viss skillnad ifrån idag?):
och då så var bromsarna kassa. då jag precis pungat ut 10000:- för bilen så var jag på gränsen på urfattig och då köpte jag också ekonomibromsar, 2nya skivor och 4nya belägg fram.. ifårn biltema... ajajaj, det känns som om dessa bromsar när något underdimensionerade för bilen idag av nånmysko anledning, så därför fick dte bli 9000bromsar somjag börjar bygga seriöst på, slitsade och hålbprrade skivor och taroxbelägg är senare saker somkommer bli ett med bilen, men för detta krävs jobb.. eller ja, snarare pengar, men för pengar krävs dock jobb.
så jag köpte en komplett uppsättning 9000bromsar ifårn en 93:a, med skivor och bra
belägg för 500:- (hehe, ibland har jag tur). skivorna var dock inte så fräsha. jag
åkte raka vägen hem till en kompis med bläster-rum, här ska blästras! skulle först
bara trycka i den gummidamasken på ena oket som skyddar ifårn skit utifrån, detta var
visst inte så enkelt så jag plockade isär oket, och oj vilket jobb dte plötsligt
blev... damasken visade sej vara mindre rolig att få tillbaka. en liten rund gummiring
tog alltså cirka 2h att få på plats, men nu är jag glad över att jag fick dit den
iaf. sen vidare in i blästerrummet med ok och skivor. blåste av allting, kilenvar dock
väldigt trött och sovasugen så jag fick slarva lite. tog sedan hem dom och dagen efter
så skulel jag ta itu med jobbet att lossa bromsrören och nipplarna på dom som är
känds för att sitta hårt... det var här min sämsta dag på länge började...
Rövdag av hög klass
satte fast ena oket i skruvstädet, smorde rejääääält med 5-56 runt nippeln och lät
stå. sen på med gasolen och värmde upp nippeln och området runt om ordentligt (för
att få värmespänningar, mycket effektivt). tog sen nyckeln nr 9 och bara jucka lite på
nippeln... vad tror ni själva hände denna rövdag?`jo nippeln gick ju självklart av...
inte helt otippat med min tur...
men inget som inte går att laga, jag menar jag har ju inte tummen helt i näven. så
jag filade ner det lilla som fanns kvar så brotsutan blev jämnt och rak så jag kunde
borra rakt. borrade sedan med ett borr som är mindre (så jag ej skadar gängorna i oket)
och borrar in till hela nippeln är bortborrad, tar sen en kniv och petar försiktigt ut
alla lösa nippelresterna som nu sitter i gängorna, är som spån bara, arbetar mej även
inåt med en gängtapp samtidigt, tills alla gängor är rensand eoch vips så ha rjag
samma hål, fast fritt ifårn nipplar. det lät kanske lätt men det kräver tålamod och
stor försiktighet... tog kanske 2h att göra lågt räknat.. första bilden är nippeln
nerfilad och andra är när jag gjort rent allt.
Efter denna nippellagning var det bara 2bromsrör och 1nippel kvar... lite nervöst
går jag tillväga som tidigare, men samtliga 3lossar lyckligsvis. jag lackar nu oken.
Sen så får jag sms ifrån Pelle (MR Turbo på STCS). det löd nåt i stilen: "Race i Båbberg ikväll, har fixat minst 3race åt dej, ut och öva starter". jag blir helt vild och ringer och kräver få veta vad jag ska köra emot... men han vägrar svara och säge rjag ska ut och öva istället... jag har ju haft lite prob med laddtrycket som går upp till 1.1 men sjunker till 0.8. detta måste ordnas så jag tar min APC-förlängare och lyfter upp huven och ska koppla in den. då ser jag att dte är väldigtlite vatten i expansionsboxen... hmmm. det är INGET vatten i expansionsboxen. jag kastar mej ner och tittar under bilen. helt torrt... en kort paniktanke om topplockspackningen slår mej, men kastar bort den tanken. blickar snabbt över motorrummet. då fastnar mina ögon på termostathuset där luftningsnippeln sitter... eller ja.. SATT.... där gapar nu ett stort svart hål som fullkompligt pumpat ut allt vatten i motorrummet när jag körde sist... det här är alltså ANDRA jävla gången den nippeln lossat för mej. och saken är den att ingen av dom gångerna så ha rjag inte rört nippeln på flera månader. helt cp! nu när dte är race om 5h, och jag inte har rätt laddtryck! jag letade pebrilt efter en sån nippel somjag visste jag ahde nånstans och efter ett tag fann jag den. skruvade dit den, i med glykol o vatten. tog även med mej en 5litersdunk med vatten somjag ställde bakom förarsätet ifall det skulle behövas mer.
sen ska jag lossa APC-boxen. självklart tappar jag bulten ner mellan skärmarna...
kul... fick änga nåååågra minuter åt att få upp den också. sen i med
APC-förlängaren och iväg och justera laddtryck. samma historia som sist, skruva,
justera osv. fick lite vilda kurvor även denna gången, se själv på laddtrycksmäataren
på bilden nedan *ler*
Efter ett tag had ejag ett laddtryck som var bättre, men inte bra. laddade 1.15 ungefär och sjönk till 0.9 ungefär. övade några starter och sen skulle jag montera tebax boxen. klev ur bilen, såg hur dte verkligen bolmade rök ur hjulhusena efter mina effektiva biltemabromsar, man brände sej på fälgen och det osade grillad hamster. hade verktygen till boxen bredvid vattendunken som stod bakom förarsätet... tror ni dunken var tät? NEJ, tror ni dunken stod upp? NEJ! det hade runnit ut minst en liter vatten bakom förarsätet! faaaaan vad trist! blev helt förmattad och funderade snabbt på att strypa mej själv.
bara att åka hem och ta hand om skiten. tog även nåra kort på bilen.
Gick in, snackade med når akompisar somjag sen åkte hem till o plockade upp, sen åkte vi te båberg typ. det var 2bilar när vi kom dit, men det fyllde SNABBT på med folk. i slutet var dte nog fan minst 100bilar där. i början var det dött, sen började bilar köra, och till slut körde många. jag kunde ju inte låta bli så jag hoppade in i bilen. jag körde 4 race... förlorade alla 4... men jag tar det som en man, dvs jag skyller ifårn mej.
1:a racet. hamnade bredvid en BMW av äldre modell. starten går och jag ligger strax
framför honom, sen kommer han sakta förbi och fortsätter öka avståndet hela vägen
till mål. jag tyckte min bil gick lite konstigt... hmmm. sen slog dte mej, mitt jävla
nöt till huvud! jag hade glömt trycka in min Magnetventilsströmbrytare, så jag körde
på grundladd. hora också! laddade 0.4bar istället för 1.2bar.. konstigt han vann...
jag åker vidare och ställer mej bredvid honom igen.
2:a racet. nu blev det så att kön såg ut somså så jag hamnade emot en volvo av nåt
nyare slag, 850 tror jag, kommer inte ihåg. starten går, jag har stora problem med
fästet, men får det, ligger för volvon, i med 2an och plattan i mattan, vid
3000rpm, ligger jag fortfarande före då det säger "SSSCHIIIIII". mina
lammeller släpper totalt och jag får fetlamellslir upp till ca 6000rpm, av ren instinkt
så kopplar jag i med 3an, "SCCCCHIIIIII!" låter dte med en gång och jag har
totalsläpp på kopplingen, får lugna ner mej helt och tar i slutet in på bilen, men
racet är sen länge förlorat.
3:e racet. emot en volvo 760 tror jag (kass på deras modeller). samma sak här, tar
starten, i med 2an, då säger det "SCHIIIIIIIII!" igen, och jag skriker
"FAAAAAN!" och ser 760:n blåsa förbi, jag släpper helt och rullar sakta
vidare, inte ens nån mening att försöka. åker och ställer bilen. sen så
flyttade några till ett eget litet race borta i Ursand. där körde jag emot Pelle i hans
S, vilket inte ksulle vara nån som helst match men...
4:e racet. han tar starten, jag har bra fäste i kopplingen i 1:an , men jag tappar den
lite på 2:an. missar 3ans växel två ggr, men får bra bett med kopplingen, bilarna var
som jojo:s emot varandra, ena stunden han, andra jag, men han slog mej.
nerstämd så beslutar jag mej för att byta koppling snarast. vi glider runt lite, och när kopplingen är kall så biter dne bra och bilen går kanon. dock så blir vists min magnetströmbrytare överhettad och ger cp-värden till magnetventilen, närvi åkte hem laddade bilen över 1.6bar ibland. obra. sen började mitt avgasystem hänga så dte tog ju i varje fartgupp som fanns i hela trollhättan ungefär.
5:e racet. på vägen hem fickjag dock revasch! (fast klockan var ju över tolv, så dte var ny dag, så tro inte jag hade tur den dagen) vi åker så kommer en peageut swischandes förbi i kanske 160km/h. nu j'vlar tänkte jag och drar på. fipplar med strömbrytaren som inte vill fastna i läge "på" efter ett tag fastnar det och jag ligger och leker bakom honom. på en raka kastar jag mej förbi honom och ligger kanske i 220km/h. bredvid mej ha rjag en full nicklas som självklart måste veva ner och peka funger till honom, vilket jag tyckte var jävligt onödigt, är ju mycket roligare att köra mot varandra som "bilvänner imellan". men pegutten vill visst ta oss, han hänger på och på en raka senare när jag ligge ri kanske 180 så sticker han ut till vänster, fönstrena är nervevade och man ser hur dom är redo med sin långfringrar dom med, men karlsson trampar plattan i matten och när dom ungefär kommit jämnsides så ha rjag fått upp laddet ordentligt och frånkörnignen är ett faktum. dom försvinner bakom igen. jag svänger sedan av för at åka in i Brålanda. jag blinkarmed varningsblinkersen som är mitt sätt att hedra honom och tacka för matchen, men han var visst itne lika glad vilket jag förstår så dom pekar finger för glatta livet när dom sen åker förbi, medans vi svänger. jaja, silken kväll dte blev iaf. ny koppling så kommer jag sen...
Sen får jag väl gör alite reklam för min APC-förlängsningkabel också. jag har redan sålt en så jag gjorde en extra, så jag har en till salu ifall några därute är intresserade, himla praktiskt, bara plugga in så skruvar du sen laddtrycket ifrån bilen. vill du köpa en? maila mej då!