2002-02-15.
Så bilen är ju besiktigad nu. alltså kan man börja trimma! på vägen hem ifårn besiktningen stanna djag till hos Cabeco. mitt gamla jobbställe, och gjorde mej en förlängningskabel till APC-boxen så jag kan flytta in den i bilen och skruva därifårn. mycket smidigt. detta är nästa projket (vid nästa permission).
0215-17.jpg (35550 bytes)

Sen så var dte ju själva batteriböjen 3" som skulle på plats. då dne är 3" och jag ville bli av med katen så köpte jag mej ett 3"rör 1mlång, samt en skarvmuff ner till 2.5". allt handla rom att kompensera pris emot effekt. här får jag ett nästan komplett 3", eller iaf med samma egenskaper, inga effektförluster jämnfört med ett iaf, för ca 200:-

där batterböjen slutar skarvas 3"röret på. jag har en tom kat liggandes somjag kapade av ändarna så dom blev 3"grova, sen stoppad ejag helt enkelt 3"röret igenom katten. har inte ens svetsat fast den. (ska göras) sen skarvade jag ner 3" till 2.5" och sen in i simondämparen. att ha 3" hela vägen ger ingen effekt, möjligsvis grymmare ljud. det är framme vid turbon som grovleken behövs, det är där det är som varamast och gaserna som största. hur som haver, nu ha rjag gått händelserna i förväg, back to beginning.

för att få på batteriböjen så skulle jag lossa det gamla systemet. lossade de 3 muttrarna framme vid turbon. inga bekymmer, gick loss röret, och sne in under bilen och lossa röret där. dett var jobbigare. låg och svår och klämde huvet mellan bilen och horan hela tiden. ett rent helvete för att vara ärlig.. och det hade inte mer än börjat... fick iaf isär det. nu skulle jagbröja med det "roliga" trodde jag.   på batteriböjen så var anläggningsytan emot avgashuset kass, hade dock fått med ett annat så jag kunde kapa loss det gamla och svetsa på det nya. men saken ä ju den att org så är det 2st långa pinnbultar på avgashuset och en kort. de 2 långa måste väck för att kunna montera batteriböj. inga problem tänkte jag, bara att lossa. tog en liten rörtång och började skruva på den nedersta pinnbulten. den började nsurra lite. "kanon" tänkte jag... längr eän så hann jag inte för än dte sa "PANG" så stog jag med pinnbulten i rörtången och resten av gängorna satt kvar i avgashuset. hade gått av rakt med godset... jag stod helt stilla... bara stirrade på den avbrutna bulten... kände klumpen i halsen.. handen började skaka, tappade rörtång med pinnbult. fortsatte stirr apå den avbrutna delen i avgashuset, sen tog min aggresiva del över... "FAAAANS JÄVLA HORKUK!" hördes över nedjen, mellan skog och åkermark, jag gick bärsärkargång ute i gargaget, dte fullkomligt sprutade verktyg runt om mej allt medans en massa väl valda ord strömmade ur min mun tillsammans med litervis fradga. det här var verkligen droppen. tänk själva. 6månader sslit så går bilen igenom besiktnigen, samma kväll pajar du turbon... hur stolt tror du man känner sej? detta var igår kväll och jag gick genast förbannad in och lade mej och sov...
0215-06.jpg (35018 bytes)

Nydag och nya krafter... allt går att lösa. jag gick ut, och skullelossa hela avgashuset för att kunna borra ur den gamla pinnbultne och göra en ny, kortare. muttrarna som höll avgashuset var dock i obra skick. nån var storlek 13. nån var rostig så det blev storlek 12 och hamra dit den. nån drog jag rund med storlek 11(!). det fick bli mutterknäckare. den gjorde skäl för sin senare del av namnet. jag knäckte nämligen mutterknäckaren iställlet. bra grejer... men jag hade stukat muttern tillräckligt för att hamar apå en 12hylsa och få loss den. så loss med wastegate-stången och upp kom avgashuset. värmde på den andr alång apinnbulten med brännare och fick på så vis lätt loss den och i med en kortare pinnbult.

0215-07.jpg (39615 bytes) 0215-08.jpg (37199 bytes) 0215-09.jpg (42090 bytes) 0215-10.jpg (41683 bytes)

Sen så var dte bara att börja borra. inga bra borr har man ju heller. slöa jävlar så jag lyckades tömma 4batteri på min nya borrmaskin inna jag var klar. 2borr gick det åt, och jag var mäkta trött sen. hamnad elite snett så klar. sen skulel jag driva ur de gamla gängerna. detta var visst ett helvete i sej. men efter kasnke 2-3h borrade och hamrade så hade jag lagat mitt fatala fel ifårn dagen innan. i med kortare pinnbulten och vips vare klart, efter en liten uppfärshning av gängerna med gängtapp då.

0215-11.jpg (39359 bytes) 0215-12.jpg (38424 bytes) 0215-13.jpg (42896 bytes)

Sen var det själva batteriböjen då. kapade av den gamla anläggningsytan och på med den nya, samt det nya fästet jag fått köpa på speedparts. sen svetsade jag 3st loppor som bara höll fast det. sen provmontering. man måste ju svetsa rätt så  andra delen av böjen hamnar rakt under. första försökt var fatalat fel. kapade bort 2loppor och böjde upp ringen så jag fick en kanske 6mm glipa. byggde sen en svetsbro på två ställen och provade igen. det blevbättre! men inte ritkigt bra. sprang som en en ekorre mellan turbon och horan för att rulla under bilen och kika hur den låg. fick slipa bort en loppa och bänd aupp 3mm till på ett annat ställe. byggde en anna svetsbro och monterade igen. o se på fan, den låg rätt! så nu fick jag bygge en jävla massa svetsbroar. vissa ställen var det 8mm bred glipa som skulle svetsas igen. gick fram och tillbaka med svetsen tills dte var tätt. så på med skiten på bilen, in under bilen, sticka i mitt 3" rör som jag berättade omf örst, och in i ljuddämparen. nu tyckte jag dte såg något mystiskt ut... allt så väldigt långt ner ut... FAN! bilenkommer bli cp-låg! jag trodde först jag skulel få svetsa om hela batteriböjen, men insåg sen attd te räcker med att släppa fästet vid turbon, vinkla upp systemet och sen dra åt igen. när jag sänkte ner bilen så had ejag kasnke 2-3cm markfrigång och jag bor på landet... dålig verksamhet som min kapten skulle sagt.

fick lossa det igen och pressa upp systemet och drog åt. inte bra än. det hängde kanske 4-5cm över backen nu. ska göra mej ett fäste imorrn som får hålla uppe hela systemet framme vid motorrummet nånstans.

sen skulle jag lossa Lamdasonden... och skojar fna inte om jag säger att dne jäveln satt! hade en kanaske 30cm lång ringnyckel, och jag tog i ALLT va djag hade den jäveln rörde sje lite men ju mer den lossa, destå hårdare satte den sej. fick slita med den i kasnke 30min innan dne lossade, och den lamdasonden hade INTE fräsha gängor kanjag säga. "as I fucking care" täntke jag och drog dit den på Batteriböjen. sen ut och testa. fick köra väldigt lungt de första 3km innan jag träffade på asfaltväg... sen plattan i mattan.  "hmmm, fna vad tråkigt den går tänkte jag. tänkde ljuset och kollad epå min nya VDO-trubotrycksmätare, allt eftersomjag gasade... den laddade 0bar!  "vad i helvete!" tänkte jag, hur fan är det möjligt? gjorde en fullgas acc igen... fortfarande gick den ifårn -0.8bar till 0bar... helt osannolikt.. satt och funderade på magnetventilen och en massa grejer innan dte självklara slog mej. hade glömt att sätta på wastegatestången! ventilen stod fullt öppen och släptpe ut allt trubotryck! :D gjorde ett försök att sätta på armen ute, i beckmörket... gickinget bra, för man såg inget och dte var jääävulskt varmt runt turbon. så jag ficks myga hem igen och in unde rbilen och pilla dit den. sen ut igen! och ja jävlar vad bilen gick! fan, det är såna här minnen man kommer komma ihåg när man ligger på sin dödsbädd! mumma! kan knappt bärga mej tills jag fått löda om APC och skruvat lite... hehe ska ju nästan dubbla mitt nuvarande turbotryck! och så 9000IC sen också.

0215-14.jpg (42379 bytes) 0215-18.jpg (41813 bytes)

har även fått av min bror en växelspaksknopp i kolfiber och skinn. lide modifiering så passade den med!

0215-15.jpg (32018 bytes)

Här är min mycket seriösa (och tillfälliga) 9 installation av min VDOmätare för 700:- på speedparts. sen synes även den senare installationen, där tidigare ljusomställaren satt. 1bar är satt klockan 12 så att säga. anledningen till detta är att jag inte ser nåt för ratten annars.

0215-16.jpg (35376 bytes)=>0309-05.jpg (31834 bytes)

Här synes markfrigången på några cm... skall åtgärdas snarast, går fan knappt köra så här!

0215-19.jpg (32436 bytes)