Regbesiktning vid motorbyte o.dyl.

Något som ofta kommer upp är hur man gör när man regbesiktigar sin bil vid t.ex. motorbyte. Jag skall här ta upp vad som gäller i stort efter dte jag själv råkat utför med min egen regbesiktning. Jag har vart i kontakt med vägverket och det dom had eatt säga stämde inte nånstans, enligt dessa så var avgasprov m.m. tvunget att avlägges oavsett vad du bygger och han nämnde summor bortåt 2-4000:-...  sanning är inte riktigt sådan.

Det enda jag har nån erfarenhet av är att bygga en bil som redan finns på marknaden, dvs en 900 T16. vad som gäller vid bygge av t.ex. 99 T16 vet jag ej, men kommer inom en närmare tid ta reda på detta och även reda ut detta.

Det som gäller vid bygge av 900  T16 är att denna måste vara utrustad med Gasstötdämapre (hur nu besiktnigen ska kunna se detta?). i övrigt så funkar det hela så här: Du byter motor, sen så måste du skaffa en Avgasettikett som gäller motorn. dessa finns hos t.ex. Saab ANA i trollhättan. till t.ex. 900 T16 88b så kostar den 77:-, betvivlar det skiljer nåt imellan olika årsmodeller. Denna avgasetiketten är till för att den autoriserade SAAB-verkstaden ska kunna ställa in din motor efter rätt parametrar. Sen så åker du till en autoriserad verkstad med dessa papper som du kan ladda ner här längre ner på sidan. dessa papper ska du fylla i sidan nummer 2, och en autoriserad SAAB-verkstad ska fylla i sida nummer 3. Vad verkstaden tar betalt beror på hur väl du känner dom samt vad bråkiga dom är, så detta låter jag vara osagt.dom kommer på verkstaden kontrollera alla avgasvärden, Lamda, Kat, ev. EGR, vevhusvetilation, chassi och motornummer m.m. kika i papprena och se själv.  När dom fyllt i sida nummer 3 och stämplat det samt skrivit under så ska du skicka in dessa papper till en adress som står i dokumentet som du kan ladda ner. Dessa papper kommer skickas till Jonas Roos i Kista. han kommer sedan skicka ett papper till dej emot postförskott. gäller detta motorbyte kostar det 500:-. Detta papper ska du sedan ha med dej till SBP för att du ska få besiktiga bilen.

Sen måste du väga bilen. det kan dom antagligen göra på samma SBP-station som du reg-besiktigar, men dock inte i Trollhättan. vågen finns i vänersborg. Vägningen kostar 250:-
Eller så kan man göra som jag gjorde. Jag åkte till Ballast (lastbilcentral) och lånade deras lastbilsvåg, dett gick utmärkt om man har kontakter. kostade 0:- Detta är helt okej, det enda du behöver är en giltig våg-sedel, så bilen måste alltså inte vägas på SBP. med undantag ifrån Trollhättan. där KRÄVER dom att bilen ska vara vägd hos bilprovningen eller hos vägverket, trots att deras huvudkontor godkänner vilken giltig vågsedel som helst. vägningen måste inte nödvändigsvis ske innan reggningen.

Vid reggningen så kontrolleras bilen precis som vanligt, dvs vanlig besiktning, fast med undantaget att dom kontrollerar chassi och motornummer, samt att allt sitter som det ska lite snabbt. då det i mitt fall inte gjorts några fysiska ingrepp på bilen (som omsvetsning av motorfäste) så gick dte hela fort. reggningen kostade i trollhättan 640:- fast har hört 1000-tals olika uppgifter om vad det kostar. men 640:- gällde i trollhättan iaf.

Prislista
Verkstadskontroll Beror på verkstad samt om du känner nån där
Saabpapper (enbart motorbyte) 500:-
Vägning 250:-
Reg-besiktning 640:-

 

 

 

Regbesiktningspapper att ladda ner, till verkstads-besöket

2006-08-08 - OBS. en uppmärksam bilmekare mailade mej och påpekade att Lars som man ska skicka papprena till inte längre jobbar i Kista som det står i papprena. utan nedan är den nya riktiga adressen:

Lars Roos
General Motors Norden AB

Box 44080
10073 Stockholm