Hur man spänner handbromsen på Saab 900 88>93
Handbromsen bak kan vara kul att ha hårt spänd, så kan man härma en esabdiffad volvo och släppa ut bakänden lite var man vill. är du riktigt duktig på att släppa ut bakänden så blir fjortisbrudarna vilda och då får du släppa ut annat än bakänden ur byxorna så att säga, så det finns mycket bra med att spänna handbromsen!
jag utgår igrån att ni har en värdelös handbroms, kanske fått en 2a på besiktningen t.ex. så jag ska här ange hur man kollar handbromsen samt spänner den riktigt.
okej min handbroms är dålig, what to do? jo så här!
Kontrollera Vajer
lyft upp bilen bak på pallbock och ta av hjulen. hanbromsen ska nu varta
helt släppt. lägg dej under och lokalisera handbromsvajern, samt hävarmen som denna
sitter i. du kommer se hävarmen och fjädern som är inringat på bilden nedan. mitt
under hävarmen finns en urfräsning, med en pigg i. piggen stoppar hävarmen från att
gå för långt åt bägge hållen.
Kontrollera nu vart piggen är i förhållande till hävarmen. den ska nästa ligga emot hävarmen (dvs när handbromsen är helt släppt). gå nu in i bilen och dra handbromsen. sen in under bilen igen och kontrollera att armarna har rört sej. sen släpper du handbromsen igen och in under bilen igen. nu SKA bägge armarna gått tillbaka till sitt ursprungsläge, enbart med fjäderns hjälp. har dom inte det så har du bekymmer. prova isf att dra tillbaka armen för hand. orkar du dra den för han (utan verktyg) kan du rädda vajern. orkar du inte för hand måste du byta den.
Byta/smörja Vajer
om du kunde dra tillbaks den för hand så bör du plocka lossa vajern helt ifrån bilen för att smörja upp ordentligt. troligen är vajern på G att ge upp så jag skulel nog rekomendera byte ändå. en vajer kostar 139kr på biltema. hur som helst. ska du lossa/byta vajern gör följande:
lossa "gummiklossen" mellan mittkonsoll och plastlådan vid
handbromsen om sådan finns. bara att dra uppåt.
kräng sen av växelspaksdamasken. den sitter med en slags fjäder runt en kant. dra utåt
och uppåt. lossa sen de två skruvarna som sitter där under. du kan ev få tricksa med
nycklar och backspärr för att få bort plastkåpan sen. ta sen ur askfatet bak och lossa
de två skruvarn där, sen skruven som sitter ungefär vid tändningslåset. nu skall du
kunna ta bort hela plastlådan.
när denna är väck ser du handbromsen med vajer. vajrarna sitter med 10-muttrar. lossa denna muttern (vajrarna ligger INTE korsade) och lossa även en bygel som håller vajrarna strax bakom infästingen. sen in under baksätet (du kan ev bli tvungen att ta ur det) för under matten mitt imellan baksäte och framsäten så sitter en bygel som håller vajrarna. lossa denna.
sen in under bilen och kroka loss vajern från hävarmen, samt pluppa ur gummit som håller vajern i länkarmen. enklast att låta bygeln sitta kvar i länkarmen och bara lossa gumit därur. skruvarna brukar nämligen sitta som FAEN. när detta är gjort är det bara att dra ur vajer. dras ut underifrån.
sen är dte bara att smörja upp den, alternativt slänga den och montera ny i omvänd ordning.
Justera Handbroms
Så till verket! nu ska du bak vid okena. ovanför hävarmen sitter en bultskalle. har sett både storlek 13 och storlek 14. absolut INTE 19-bultarna, de är dom som håller oket. lossa den lilla bulten. den är ca 1cm lång. tänk på att bultskallen har lägg för att dras rund, så var NOGA med att du har en bra nyckel som går ända i bott. använd gärna en mejsel t.ex. som hävarm för att pressa in nyckeln i bott.
när du lossat dessa bultar så tar du en insexnyckel, tror det är storlek 5 (?). skruva nu ut insexbultarna (som är inne i hålet där du precis lossade 13/14-bulten). räcker du skruvar ut 2-3varv. kolla nu på piggens position i förhållande till urfräsningen på hävarmen. hävarmen ska NÄSTAN men ändå inte ligga emot piggen. (handbromsen helt släppt). kontrollera bägge sidor. skruva på muttrarna framme vid spakstället för att ev spänna/släppa vajerna, så att piggen nästan ligger i kontakt med hävarmen. (alltså piggen ska nästan vara i kontakt med hävarmens sida som är närmast fronten).
nu ska du skruva in insexbultarna (handbromsen helt lsäppt). skruva för hand tills du känner att den "tar emot" dett är inte hårt alls och du ska kunna skruva in den dit med fingrarna. känn lite på skivorna och känn att skivan sitter fast/går lite trögare. du kommer säkert kunna röra skivan eftersom du inte skruvat in insexen särskilt hårt, men så ska det vara.
när du precis fått insexen "i bott" så skruvar du ut den ett kvarts varv. sen är du klar!
skruva tillbaka 13/14 bultarna, på med hjul och montera alla plastdetaljer fram i bilen och vips så är handbromsen spännd och du är redo att spänna på allt som kommer i din väg!
///Popeye 2004-01-14