Felkoder saab 900

Ibland när bilen bråkar så kan den känna för att tända "Check Engine". vad de flesta inte vet är att man kan läsa ut felkoder, och på så vis ta reda på vad som är fel, och på detta vis förhoppningsvis mycket enkelt åtgärda det. dock kan man inte läsa ut felkoder på alla 900:or. detta förutsätter att du har en 16-ventilare, samt att du har LH 2.4. och hur du tar red apå att du har LH 2.4 följer nedan.

 

Kontrollera bränslesystem:

LH 2.2
På 2.2 så är massmätaren helt i metall med justerskruv på. Och på IAC (tomgångsjusteraren)   (rund silvrig sak, ca 5cm i diamter samt 7-8cm lång, med två slangar i sej som sitter uppe vid termostaten, så är kontakten 3-polig. 2.2 går INTE att felsöka, du riskerar då att bränna hela din LH-box.

LH 2.4
LH 2.4 kom -88. du känner i igen 2.4 på att dess massnätare har sitt hus i svart plast samt att IAC:n har 2st kontakter till elen..

Bygg en testkabel

Nästa steg är att bygga en testkabel. Du bygger en testkabel som består av: en krokdilklämma/hona/Isat-hona, som du ska sätta i Isat-huset i bilen. en vanlig honkontakt (en sådan som är blå, som man klämmer ihop och monterar ihop kablar med, är nog smidigast), sen en kabl med en 5amp säkring på (VIKTIGT, då kontakerna i Isat-huset KAN vara felkopplade), och sedan en strömbrytare som är lättmanövrerad, och sedan en klämma till som du ska jorda.

flash02.gif (2900 bytes)

Leta upp din Isat-kontakt

Nu ska du hitta din kontakt där du ska koppla in din kabel. mest troligt är att dne är under baksätet, med ett täcklock över sje, men dessa kablar kan man tyvärr hitta lite här och var i bilen. kabelstammen består av 3kablar (om jag ej minns fel) och stammen går ut direkt ifårn bränsleboxen (LH-boxen) som sitter under klädseln där passageraren har sitt högra knä ungefär, kabelstammen är ca 2m lång så hittar du den inte, kan du bara följa den därifårn.

flash01.jpg (7801 bytes) flash04.jpg (10087 bytes)

Felsökning

Nu till det roliga. du kopplar in din hona eller krokodilkontakt till konatkten som syns nedan på bilden. lägg märke till vilken kabel det är samt vad som är upp och vad som är ner så du ej kopplar in dej på fel.

flash03.jpg (4071 bytes)

* Se till att din strömbrytare står på "av/off".
* Nu slår du på tändningen till "run", nu bör check engine lysa oavsett om något är fel med bilen eller ej.
* Nu slår du på din strömbrytar till "på/on", nu ska Check Engine-lampan slockna.
* Titta nu på check engine lampan, du ska se en kort blinkning, när denna kommer ska du slå din strömbrytare till "av/off"
* Nu kan du börja plocka ut koder ifrån din bil, det kommer först en lång blinkning som betyder att bilen är redo att ge dej första koden, sen kommer en serie av korta blinkningar, med paus imellan. räkna blinkningarna och skriv ner. t.ex: lång blink, 3korta blinkningar, paus, 3korta blinkningar, paus, 3korta blinkningar,paus, 3korta blinkningar, paus, 3korta blinkningar, lång blinkning. (denna koden finns inte, utan vara bara ett exempel). om du inte rör din strömbrytare nu så kommer felkoden att upprepas igen. De långa blinkningarna är bara ett tecken till dej när koden börjar och när koden slutar.
* Nu ska du slå din strömbrytare till "på/on" och vänta på en kort blinkning till, då slår du kvickt över den till "av/off" igen. Då kommer bilen ge dej nästa kod.
* Bilen kan ge dej upp till 5koder. när bilen visat alla felkoder så kommer lampan blinka långa blinkningar, om och om igen.
* För att radera koderna du läst slår du på strömbrytaren igen och väntar på 3korta blinkningar, då slår du av den igen.

Felkoder
(Är på Engelska då det skulle vara för mödisamt för lata mej att översätta dem)

code

cause

possible cure

12111

Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)

vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter

12112

Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)

vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter

12113

learning fault idling adj. too low

Iac valve, dirty ground points,bad ecu

12114

learning fault idling adj. too high

Iac valve, dirty ground points,bad ecu

12211

battery + voltage below 10 volts or above 16

Battery, alternator,wiring

12212

throttle position switch's idle contact faulty

throttle switch adj. or itself,

12213

throttle position switch's wide open throttle faulty

throttle switch adj. or itself,

12214

engine coolant temp sensor signal faulty

(ntc)eng temp sesor on intake mani fold

12221

mass air sensor no signal

mass air flow sensor

12222

idle adj faulty

Iac valve

12223

fuel air mixture too lean

vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter

12224

fuel air mixture too rich

oxygen sesor, air mass meter

12225

oxygen sesor preheating faulty

blown or missing fuse,bad oxygen sesor

12231

No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on

ignore unless car won't start

12232

Voltage for memory>1 volt

wiring

12333

eprom fault

ecu ( brain)

12241

injector faulty

this code comes up a lot but is normally false(ignore)

12242

no air mass sensor filament burn off

bad air mass meter

12243

no speed signal

12244

no drive signal to pin 30

12245

egr function faulty

cloged egr valve(if this code comes up you should have ecu replaced and blank off egr)

12251

throttle position sensor faulty

tps fault

12252

evap purge fault

12254

no rpm signal

this is pin 1 on all LH ecu's

22511

load signal to ezk(ign)failed

22512

knock sensor fault

0000

no faults

go back in the house for a beer

Denna text är till för att hjälpa om ni får problem med check Engine-lampan lyser. Jag vill dock varna! Om du är osäker eller har minsta problem med att saker och ting inte verkar vara som det ska, så låt hellre bli och låt en autoriserad verkstad kontrollera felet. LH-boxen KAN gå sönder och du kan skada dej själv, och självklart kan jag ej ta ansvar för detta, men ta det bara varligt så kommer det gå bra.

Denna texten är hämtad ifrån http://www.swedishwrench.com/, med tillstånd ifrån hemsids-ägaren. Texten är sen översatt, samt testad av mej.