Felkoder saab 900
Ibland när bilen bråkar så kan den känna för att tända "Check Engine". vad de flesta inte vet är att man kan läsa ut felkoder, och på så vis ta reda på vad som är fel, och på detta vis förhoppningsvis mycket enkelt åtgärda det. dock kan man inte läsa ut felkoder på alla 900:or. detta förutsätter att du har en 16-ventilare, samt att du har LH 2.4. och hur du tar red apå att du har LH 2.4 följer nedan.
Kontrollera bränslesystem:
LH 2.2
På 2.2 så är massmätaren
helt i metall med justerskruv på. Och på IAC (tomgångsjusteraren) (rund silvrig
sak, ca 5cm i diamter samt 7-8cm lång, med två slangar i sej som sitter uppe vid
termostaten, så är kontakten 3-polig. 2.2 går INTE att felsöka, du riskerar då att
bränna hela din LH-box.
LH 2.4
LH 2.4 kom -88. du känner i igen 2.4 på att dess massnätare har sitt hus
i svart plast samt att IAC:n har 2st kontakter till elen..
Bygg en testkabel
Nästa steg är att bygga en testkabel. Du bygger en testkabel som består av: en krokdilklämma/hona/Isat-hona, som du ska sätta i Isat-huset i bilen. en vanlig honkontakt (en sådan som är blå, som man klämmer ihop och monterar ihop kablar med, är nog smidigast), sen en kabl med en 5amp säkring på (VIKTIGT, då kontakerna i Isat-huset KAN vara felkopplade), och sedan en strömbrytare som är lättmanövrerad, och sedan en klämma till som du ska jorda.
Leta upp din Isat-kontakt
Nu ska du hitta din kontakt där du ska koppla in din kabel. mest troligt är att dne är under baksätet, med ett täcklock över sje, men dessa kablar kan man tyvärr hitta lite här och var i bilen. kabelstammen består av 3kablar (om jag ej minns fel) och stammen går ut direkt ifårn bränsleboxen (LH-boxen) som sitter under klädseln där passageraren har sitt högra knä ungefär, kabelstammen är ca 2m lång så hittar du den inte, kan du bara följa den därifårn.
Felsökning
Nu till det roliga. du kopplar in din hona eller krokodilkontakt till konatkten som syns nedan på bilden. lägg märke till vilken kabel det är samt vad som är upp och vad som är ner så du ej kopplar in dej på fel.
* Se till att din strömbrytare står på
"av/off".
* Nu slår du på tändningen till "run", nu bör check engine lysa oavsett om
något är fel med bilen eller ej.
* Nu slår du på din strömbrytar till "på/on", nu ska Check Engine-lampan
slockna.
* Titta nu på check engine lampan, du ska se en kort blinkning, när denna kommer ska du
slå din strömbrytare till "av/off"
* Nu kan du börja plocka ut koder ifrån din bil, det kommer först en lång blinkning
som betyder att bilen är redo att ge dej första koden, sen kommer en serie av korta
blinkningar, med paus imellan. räkna blinkningarna och skriv ner. t.ex: lång blink,
3korta blinkningar, paus, 3korta blinkningar, paus, 3korta blinkningar,paus, 3korta
blinkningar, paus, 3korta blinkningar, lång blinkning. (denna koden finns inte, utan vara
bara ett exempel). om du inte rör din strömbrytare nu så kommer felkoden att upprepas
igen. De långa blinkningarna är bara ett tecken till dej när koden börjar och när
koden slutar.
* Nu ska du slå din strömbrytare till "på/on" och vänta på en kort
blinkning till, då slår du kvickt över den till "av/off" igen. Då kommer
bilen ge dej nästa kod.
* Bilen kan ge dej upp till 5koder. när bilen visat alla felkoder så kommer lampan
blinka långa blinkningar, om och om igen.
* För att radera koderna du läst slår du på strömbrytaren igen och väntar på 3korta
blinkningar, då slår du av den igen.
Felkoder
(Är på Engelska då det skulle vara för mödisamt för lata mej att översätta dem)
code |
cause |
possible cure |
12111 |
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) |
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter |
12112 | Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) |
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter |
12113 | learning fault idling adj. too low |
Iac valve, dirty ground points,bad ecu |
12114 | learning fault idling adj. too high |
Iac valve, dirty ground points,bad ecu |
12211 | battery + voltage below 10 volts or above 16 |
Battery, alternator,wiring |
12212 | throttle position switch's idle contact faulty |
throttle switch adj. or itself, |
12213 | throttle position switch's wide open throttle faulty |
throttle switch adj. or itself, |
12214 | engine coolant temp sensor signal faulty |
(ntc)eng temp sesor on intake mani fold |
12221 | mass air sensor no signal |
mass air flow sensor |
12222 | idle adj faulty |
Iac valve |
12223 | fuel air mixture too lean |
vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter |
12224 | fuel air mixture too rich |
oxygen sesor, air mass meter |
12225 | oxygen sesor preheating faulty |
blown or missing fuse,bad oxygen sesor |
12231 | No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on |
ignore unless car won't start |
12232 | Voltage for memory>1 volt |
wiring |
12333 | eprom fault |
ecu ( brain) |
12241 | injector faulty |
this code comes up a lot but is normally false(ignore) |
12242 | no air mass sensor filament burn off |
bad air mass meter |
12243 | no speed signal |
|
12244 | no drive signal to pin 30 |
|
12245 | egr function faulty |
cloged egr valve(if this code comes up you should have ecu replaced and blank off egr) |
12251 | throttle position sensor faulty |
tps fault |
12252 | evap purge fault |
|
12254 | no rpm signal |
this is pin 1 on all LH ecu's |
22511 | load signal to ezk(ign)failed |
|
22512 | knock sensor fault |
|
0000 | no faults |
go back in the house for a beer |
Denna
text är till för att hjälpa om ni får problem med check Engine-lampan lyser. Jag vill
dock varna! Om du är osäker eller har minsta problem med att saker och ting inte verkar
vara som det ska, så låt hellre bli och låt en autoriserad verkstad kontrollera felet.
LH-boxen KAN gå sönder och du kan skada dej själv, och självklart kan jag ej ta ansvar
för detta, men ta det bara varligt så kommer det gå bra. Denna texten är hämtad ifrån http://www.swedishwrench.com/, med tillstånd ifrån hemsids-ägaren. Texten är sen översatt, samt testad av mej. |