9000 InterCooler montering
Trimmets funktion: En Intercooler sitter mellan turbon och insuget. turbon som drivs av avgaserna suger/trycker in luften ifårn luftfiltret förbi turbon och vidare i systemet, nu trycksatt, trycket luftenhåller är det som i vanligt tal kallas för turbotryck/laddtryck. luften som går igenom turbon är varm, dels för att det kanske är 30grader ute, och dels för att turbon kanske glöder och kanske håller allt mellan 300-800grader. Den trycksatta luften passerar nu en Intercooler (om det är en T16, t.ex. 900S saknar IC), intercooler fungerar precis som kylet som kyler vattnet, luften delas upp och går igenom massa små platta rör, med kylflänsar på. fartvinden kyler ner rören med hjälp av kylflänsarna och sänker på så sätt luften som sen går vidare in i motorn.
Trimmets syfte: Syftet med att montera 9000IC är att ytan är ungefär 4ggr större än org IC. org IC sitter dessutom MYCKET dåligt till bakom vänster strålkastare där den knappast får optimal kylning, stora delar är skymda. Om man monterar 9000IC framför kylet, för du en KRAFTIGT sänk lfuttemperatur in i insuget vilket ger följande fördelar: du minskar volymen på luften, men samma mängd syre finns kvar. alltså får du in MER syre på samma volym luft som tidigare, just pga av att temperaturen är sänk. alltså, ju kallare luft, ju mer syre, destå bättre går bilen. när du dessutom sänker temperaturen, så sänker du motorns värme, detta leder i sej till att du kan öka laddtrycket, med minskad risk att bilen spikar (som den gör då det blir för varmt i förbränningsrummet, bränslet, självantänder då kompressionen ökar pga av kolvslaget).
Effektvinst: beror helt på om du ökar laddtrycket samtidigt, men gör du inte det och kör helt orginal så kanske 5-10hk, men en större IC ger MYCKET större möjligheter för vidare trimmning utav bilen. på en hårdare trimmad bil så gör den kanske 15hk, eller 20hk, jag vet inte, jag sitter bara och gissar här nu :).
Ungefärlig kostnad: själva intercoolern får man ge ca 500-1000:- för beg. sen behöver du diverse rör, antingen om du bygger helrör (hihi) av avgas-rör, eller om du meka rihop med diverse gamla rör. valet är eget. men när ni köper IC, så köp den nya 9000IC, ser ut som på bilderna nedan. den gamla har anslutningarn RAKT bakåt, denna är sämre.
Så här ser intercoolern ut. att jämnföra med orginal som sitter gömd bakom
vänster strålkastare och kanske är 1/3del så stor.
för att kunna få plats med IC:n framför kylet så bra som möjligt för man göra
vissa uppoffringar. dragöglor t.ex, jag menar, vad fan ska man med dom till? en saab
behöver ju aldrig bogseras :D. dessa måste kapas bort för att man ska kunna skjuva upp
ICn upp emot övre kylarbalken. man får ta rätt ordentligt med material så då lättar
man ju bilen också, massor possitiva aspekter ju! Här syns allt trams jag kapat bort och
ävenhur det ser ut efter där jag kapat.
Sen var dte själva monteringen av IC. man kan liksom trycka upp den emot kylarbalken
och sne skjuva in nederdelen så den står på den lilla "hylla" som finns där
nere och där sår den rätt bra. men man måste ju sätta fast den som sagt. och mycket
seriös var jag i detta arbete då jag fäste upp den med buntband på 4punkter! jävligt
stabilt om jag får säga dte själv. så här ser dne då ut när den sitter på plats.
Sen till dte lite mer avancerade; rördragningen. men faktum är att det inte var så
krångligt som jag trott. had eförst tänkt köpa 2" och 2½" avgasrör och och
sen svetsa mej rör, men dett visade sje inte nödvändigt. jag åkte till skroten för
att köpa "90-böjarna" som sitter längst ner på IC:n. då tog jag ävenmed de
orginalrör som fanns på 9000, ett böjt kort och ett lite längre med diverse uttag på.
jag kapade dte långa och fasade av kanterna ordentligt och sen passade allt! med orginal
gummin som redans fann spå 900an. behövde dock även ett 90graders gummi som också
följde med 9000paketet. det satt på det kortare röret.
90gradaren sattes på turbon, sen orginalröret som sitter efter turbon till Ic:n. sedan
den lilla bälgen som org sitte rpå turbon, sen på med det korta 9000röret och sen
rätt ner i 90-gradaren på IC:n. passformen var skrämmande.
på vänstersidan var dte lite krångligare. där sitter org röret på insuget kvar, dett
vinklas dock neråt, sen tar man det långa röret och kapar det som sagt till
"lagom" längd, dessa två rör passasihop med org övergång 60mm->50mm som
sitter mellan IC och turbo. sen trycker man bara ner dte långa röret i 90-böjen. det
blir lite brytning i 50->60 övergången men detta är ytterst lite.
Senare redigering(2002-04-04): det har vart lite frågor om rördragningen så jag sk försöka förtydliga detta. det som behövs är alla 4gummina + bägge rören ifårn 900 org IC. och sen även dessa delar ifrån 9000: intercooler (relativt självklart eller?), de bägge 90gradersböjarna som sitter direkt på IC:n, sen även en 90böj som jag satte direkt på turbon(är osäker på dess placering på 9000 men tror att den sitter på turbon även där). sen så är det de två tryckrören ifårn 9000. det finns 2rör, ett kort som böjer sej nästan 90grader och är ca 25cm långt. sen ett längre kanske 40cm långt, som dessutom har ett mindre rör (dimater ca 20mm)insvetsat i sej (för bypass tror jag). detta rör kapas så delen utan det lilla insvetsade röret behålls. stuka sen till kanterna på röret, så ytteränden blir större än övriga röret, detta för att slangklämman ska kunna låsa emot nåt och du slipper att skjuta loss tryckrörenhela tiden. så det enda du behöver kapa är dte långa röret ifårn 9000 och detta placeras sen närmast IC:n på vänster sida (om du sitter i bilen) se bild 2ovan. det andra 9000röret sitter på höger sida. se bild 1 ovan.
Sen ska ju spoliern på. detta innebar dock lite problem, eller snarare lite
modifiering. fick klippa lite i "nätet" under spoliern så 90böjarna sticker
fram lite. tycker snarare dett höjer utseendet, det ser lite BAD ut så att säga. allt
som allt tog detta kanske 5-6h. lätt som en plätt!