2002-12-02 - i lördags hände det... snö...nysnö! i lämpliga mängder för SLADDKVÄLL på bygden! Jiha! personligen var inte nämnvärt sugen. jag had eladdat upp förrådet med alkoholhaltiga drycker för att få mej en dimmig lördagkväll. när jag komt ill plats var det fullt ös! en person var p plats och han diskade, hurra, sen kom 2 till och då tänkte jag, att nu jäklar kommer dte hända saker. men icke! istället ville alla ut och sladda så jag fick spara mina törstsläckare till senare tillfälle för att följa med på detta evenamang, och jodå det vars koj det med! dessvärre hade jag ingen egen bil, så jag fick agera fripassagerare i diverse bilar. väl inne i samhället där dom bästa ställena att kör apå finns så hade det samtlats folk från alla vinkla roch vrår. ska försöka göra en uppräkning. kanju säga att kvällen hade en röd tråd, och den tråden var volvo, helt otippat :). nu ska vi se:
2st volvo 140
2st volvo 240
5st volvo 740
1st volvo 850

om vi inte räknar nmed 850:n så kan ni ju gissa vad kvällen gick ut på. att åka brett! kappkörning runt Odal silo var favoriten, dessvärre var dte isgata på sina ställen så det gick allt annat än under kontroll, men vem vill ha sånt? 5h senare och många jävligt nära krockar senare så ansåg vi oss färdig aoch drog hem. jag körde hem med en tanke i sinnet, att besiktiga 245:an.

så imorde så ringde jag bilprovningen. dom hade en tid idag och en på onsdag nästa vecka. bestämde mej för nästa vecka. ångrade dock mej själv snabbt och tog tiden idag istället. jag hade nämligen dagen innan gjort de sista lagningarn apå bilen. det hela lagades självklart mycket seriöst, det rä ju trots allt en fin bil!
exempel: trösklarna har lossat ifårns in övre infästning, dvs man ser en glipa och fler hål när man öppnar dörrarna på vänstersidan. dett ahde säkert inte besiktnignen gillat så hur gör man då när allt är skitrostigt. jo taktiken "det dom inte ser finns inte" gällde stenhårt. den vita färgen var sedna länge borta och den var nu mer rostbrunröd över allt. fram med tectyl och sprutar över hela tröskeln. wolla! all rost är borta! den syns inte, alltså finns den inte. hmmm det gapar dock stor ahål och skrevor i plåten, hur ska vi lösa detta? jodå henke har lösningen på det mesta när det gäller klockrena fuskjobb. jag tog fram lite tidningspapper, rev ut remsor, som jag sedan tryckte ner i den kletiga tectyle, över alla hål. den slibbade fast sen i underlaget sen så soprutad ejag mer tectyl över pappret så varsvann helt enkelt pappret i tectylen, och syntes inte, med andra ord, så fanns ej pappret, och absolut inga ahål kvar! fan vad bra!

sen var dte dags att kolla ljuset, hmmm funkade ju sådär bra på högersidan bak. ryckte loss lite inredning och konstaterade att 2-3års konstant grussprut från höger hjul över hela lampinfästningen kanske inte var den bästa behandlingen för fungerande elektronik. men med lite kabel kan man göra underverk. på vänstersidan skarvas det vilt där huvudstammen av kablarna ligger. drar över en armé med nya kabla roch koppla rin. slipa rlite kontakter och fan vad bra det lyser. provar att blinka med varningsbilnkerserna. jävlar vad dte lyser! provar sen att blinka höger. stendött bak... hmmm fan vad mysko... blinkar vänster och kollar, då blinkar båda bak?! hmmm stod och revmej i röven ett tag innan jag kom på att kukhuvet henke hade kopplat ALLT ifårn vänstersidan till högersidan. inklusive blinkers... kanske inte så smart. så jag fick klippa lite mer kabel och sen hade vi blinekrs igen. då börjad ebakljuset strula på vänstersidan. slipad eupp kontakterna och på med kontaktspray. det roliga är att man kan snurra på lampan., man ska lixon vrida till stopp för att låsa den. alltså hela sockeln, hållare och lampa. det fanns 3 lägen.

1. varken bakljus eller bromsljsu funkar
2. bakljus funkar
3. bromsljus funkar.

böjde ltie i kontakterna, sen lyckades jag justera recis mellan läge 2 och 3 och fick således både broms och bakljus! då slutade det funka på högersidan. hurra! och och skava lite där med så funkade det igen. stänger bagageluckan varvid lampan rör sej så sluta bakljuset funka igen. hurra, det var verkligen min kväll ikväll! men jag tänkte, ah skitsam, det löser jag på besiktnignen istället. nu var det även så att skyltbelysningen inte funkade heller. kabeln hade gått av i gångjärnet till luckan. så nåra meter kabel till. skarva i dne p bakljuset, lägger den bak lisetn upp för kanten, in i bagageluckan, klipper den gamla kablen, och tvinna rihop och på med eltejp, fan vad bra, det lyser ju! nu ska jag bara pilla i lamphuset i bagageuckan igen. det gjorde jag, saken var att hsuen int eville stanna kvar. dom ville hänga 10cm utanför luckan i kabalrna. mindre poppis kanske. hur ska vi lösa detta? seriöst? NÄÄÄÄÄÄÄÄ! så fan heller!
Fram med limpistol så smältlimma fast skiten! fan vad bra!

så var det då dags för besiktningen. en timme innnan besiktning panikmeka rjag för att försöka få liv i spolarpumpen, vilket visar sej lönlöst,se till besitkning och där ute på parkeringen så gör jag små små justeringa rpå lamporna bak så att de funkar allihopa. kanon! sen kommer marcus som skulel vara med med sin 140 och kör rakt i in i kofångaren bak, pang!, sen funkade inga lampor överhuvud taget typ bak! får panik och börjar leta efter en ficklampa så jag kan leta efter felet, då öppnar dom porten på besitkningen och mitt regnr blinkar ovanför, helvete också! fick skita i lamporna och åka in. det hela slutade med nästan blankt papper. för stora delar av pappret va rju lite blankt. fick ju bara 8st 2:or :) t.ex hål strax föra baljan emot hjulhuset till. typ 2*20cm, det var där grusregnet på höger baklampa hade vart. sen var nummerplåtarna dåliga, en dammask för styrleden och hrmf, nåra lampor bak då. + CO 4.8 också. men allt ät lättfixat så nu äre vinterbilspuk som gäller!