2002-11-14 - jahaop, så var det dags att ja itu med det märket jag älskar här mest i världen, 240! jag har enbart bra erfarenheter av dom hitills. allt är trasigt när man köper dom. tror man, tilsl man upptäcker att nay saker hela tiden har en förmåga att gå sönder. som min första gärdracebil, där en länkarm gick av efter EN uppbromsning. jag som trodde 240 var kung bland uppbromsningar. hur som haver, jag har pulat lite borta hos erik bland hans skrotbila roch fått med mej allt som var nödvändigt hem typ. dte var ratt, höger motorfäste, stödlager, torkarmotor, typ det jag kommer ihåg, resten har jag nog förträngt.

började med att svets aupp trösklarna. jippi vad skoj, fick spotta järnet med svetsen på lägsta värme för att allt vad tröskla rheter inte ksulle rinna iväg. dom av rju inte färsha direkt. nrä jag låg under bilen uppenbarade sej ett lite hål där man har fötterna om man sitter vänster bak. hålet var fucking huge! typ 25*20cm elelr nåt sånt.

1114-01.jpg (35303 bytes) 1114-02.jpg (33285 bytes)

det fick kapas upp och spotta dit en plåt. sen gömdes allt väl under rejäääääält med underredsmassa, allt för att dölja mitt fuskjobb.  halv hjulhuste var vorta höger bak, tillsammans med tröskeln så där fick jag göra en fin övergång där alla osvetsade skarvar också gömdes under underredsmassa. perfekt! håller att slå på och ser bra ut. eller bra och bra, dte bör gå igenom besiktnignen iaf.

1114-03.jpg (39333 bytes) 1114-04.jpg (29304 bytes) 1114-05.jpg (27148 bytes) 1114-06.jpg (31347 bytes) 1114-07.jpg (37437 bytes) 1114-08.jpg (34341 bytes)

sen skulle höger motfäste bytas då motor låg och vilade på oljefiltret, säkert lagom bra. oljefiltret är nog för övrigt ifårn senare delen av 50talet ungefär. det är rostigt, är det ett bra tecken? fick pumpa upp motorn med domkraft och sätta dit det nya fästet. när dett var gjrot så såg jag andr amotorfästet också var paj så erik fick lätta lite mera på sina reservdelar och ett vänster blev bytt också.

1114-23.jpg (47095 bytes) fina va?

sen var det stödlagret som skulle bytas. kardan fram fick jag inte loss. ej heller bygeln under stödlagret, detta innebar att jag fick byta dte på plats under bilen. jippi! äslakr att ligga under bilen... lagret saknade helt kulor, bara banerna var kvar. det vade skavt ner hela gummit runt lagret så det var typ väck helt.  kom inte åt med avdragre under bilen, så jag fick ta bort handtaget och sprutskyddet på rondellen och köra av inre lagerbanan på plats. härdat stål är så där lagom kul att köra i särksilt när man ligger under en bil med en maskin som kan döda om man tappar den. riktigt jävla trångt och jävlgit var det. men som alltid när jag är i farten så går det efter mycket om och men. sen skulle nya lagret på plats. hittade inget rör eller hylsa somjag kunde slå in det på plats med. hmmm, hur gör man då?

började slå med don och grejer innan jag kom på den geniala idén. tog tag i min fina ronell och kapade av slutröret på avgasystsemet, vips hade vi en perfekt rörbit att slå in lagret med :)

sen härromdagen fick vi ca 10cm nysnö. va rju bara tvungen att ut och prova. mina rally däck betta skitbra, de bestod av 4st 10år gamla blankslitna sommardäck. WWWWHEEEEEE vilket fäste jag hade, ett mirakel att jag överhuvutaget kunde starta, det gick brett precis överallt kanjag säga, att jag var ca 20cm att panga rätt in i ett träd är inget mina föräldrar behöver veta :) kanske dags att slänga på vinterdäcken :).

ungefär där stårjag nu. ska byta torkarmotorn, sen äre dags för besiktning. wish me good luck.