2002-12-23. nu är bilen fördigsvetsad. fick svesta alla 4 domkraftsfästena. dom sista 3 blev bra mycket bättre visuellt sett än den första. man lär sej så att säga. vid ett fäste skulle jag knack alite försktigt för att slå bort lite rost, *plupp* lät det så ramlade halva bilen ner typ. nästan iaf. dom hade fyllt allt hålrum med papper, sen hade dom spacklat på pappret, och lite färg på det. hehe, jävligt seriös lösning, ungefär som mina lagningar på 245:an. efter jag svetsat och slipat så grundade jag, och sen körde jag body över alltihopa. blev faktiskt riktigt bra.
1223-01.jpg (35375 bytes) 1223-02.jpg (31481 bytes) 1223-15.jpg (26585 bytes) 1223-16.jpg (29812 bytes) 1223-17.jpg (18196 bytes)

Sen skulle jag då byta bromsrören. hade ju lossat ena, gick ju relativt lätt, var livrädd jag skulle dra av nipplarna på bromsoken för dte är ett riktigt helvete attf ixa, men jag körde med gasol på dem och de lossade bägge två, satan vilken tur jag har. det kändes instinktivt fel att allt skulle gå så här bra, det kändes liksom fel, allt ska ju gå åt helvete när jag mekar som ni säkert luskat ut vid det här laget. men ingen fara. det kommer :)

bägge nipplarna lossade, jag fick dit bägge rören, ett var dock lite långt så jag fick lägga en liten kringla på det. sen fick jag specialtillverka 2st bockade fästen som sitter mellan bromsrör och bromsslang. detta för att bromsslangen ska sitta fast monterad och inte ramla loss igenom sitt fäste. även detta passade klockrent.
1223-03.jpg (37668 bytes) 1223-04.jpg (36237 bytes) 1223-05.jpg (40904 bytes) 1223-06.jpg (34371 bytes) 1223-07.jpg (33400 bytes) 1223-08.jpg (36226 bytes) 1223-09.jpg (39661 bytes) 1223-10.jpg (40324 bytes) 1223-11.jpg (35955 bytes) 1223-12.jpg (34786 bytes)

Sen skulle jag lufta bromsarna. tog fram en specialgrej som är ett bromsburkslock med slang, som mans kruva rpå däcket och på så vis skapar tryck i bromsoljeburken för att pressa ur all luft ur rören. dock så har mercedes nån cp-lösning så om jag inte fyllde burken upp till bredden med olja så skickade han ut luft i rören istället. så dte hela började med att jag fyllde hela bromssystemet med luft. var ju sådär uppmuntrande när jag märkte det. men så fyllde jag ju burken rejält full med olja och körde igen. då funkade det hela mycket bättre och efter ett tag hade jag ny och fräsh olja i hela systemet. kanon!
1223-13.jpg (38253 bytes) 1223-14.jpg (45298 bytes)

Sen var det dags att byta styrleden. nu kommer det roliga, att en så "enkel" operation kunde bli så jävla stönig.

först så skulle en kompis köpa en styrled på Biltema. när han kom dit (13mil härifrån) så var den restnoterad. jag fick alltså ingen styrled. så min bror fick åka dit en vecka senare för att köpa en. fick hem den och skulle demontera den gamla för att montera den nya. då ser jag att styrleden som är rätt är fel. (HMM?).

det rä så att för att kunna göra en framvagnsinställning så är inre och yttre styrleden gängade åt olika håll, detta för att kunna skruva på styrstaget och förlänga alt. förkorta staget. Biltema hade lyckats vända på sina papper så att dom sagt att den inre styrleden var den yttre och vice verca. jag hade alltså nu 2st högergängade styrleder. "jaja, senare problem tänkte jag"

jag skulle då lossa den gamla styrleden, fick loss den från spindeln och skulle sen skruva ur den ur styrstaget. gick ju så där bra. först fick jag kapa av den med rondell, sen kapade jag även av en låsmutter som låste den emot staget. vad jag dock inte räknat med var att 15års bilkörning kan orsaka nåt som heter Rost som är mindre skoj. jag skulle  skruva av leden, *PANG* så gick den av och jag drog knogarna rakt in i bromsoket. en orkan av svordommar fick garagetaket att lyfta. jippi, nu går dte bra, och värre skulle det bli. jag insåg att jag var tvungen att ha loss staget för att kunna åtgärda det hela. så jag fick lossa inre styrleden också. då slog jag självklart sönder packningen med mitt bräckjärn. så då var jag tvungen att laga den.

satte upp staget i skruvstäd och skulle få ur resterna av styrleden som jag drog ur. borrade ur det med pelarborr och skulle sen slå ur resterna av gängerna. ödet ville dock annat. kanju säga att det inte var mö till gängor kvar när jag var färdig. tänkte då följande: "jag gör ett nytt stag" så då skulle jag lossa den andra styrelden. och hur tror ni det gick? jodå, mycket riktigt, drog av den med. hurra hurra för jag blir så gla!

så då skulle jag köpa en till styrled, denna gången en vänstergängad, eftersomjag redan hade en högergängad. dne här gången ringer jag först till Biltema. dom har den inte. så då beställer jag den på måndag på mekonomen och hämtar den när jag spelar innenbandy på tisdag. perfekt. om det itne vore för att det handlad eom mej då. på tisdag ringer mekonomen och förklarar att centrallagret har skickat fel styrled. hurra!

pappa fick göra en insats och hämta en riktigt på onsdag istället.

nu uppstod dock ett annat problem. jag hade ju ett lämpligt rör och 2styrleder. nu ska jag bara gänga röret.  och eftersom Merceds försöker vara lite fina i kanten så duger ju självklart inte vanligt M-gänga, nejdå, dom ska ha en specialgänga! jippi! iställer för vanlig M12 som har en stigning på gängorna på 1.75mm, så har dom en stigning på 1.5mm. och hur lätt på en skala är det att hitta en gängtapp som har M12, fast 1.5mm i stigning som är vänstergängad? jadu, lycka till...

det fick bli en specialare, åkte till Moryrs Mekaniska och fick där låna (Tack så mycket Moryr!) en vanlig högergängad tapp som var M12 *1.5  och vänstergängad tapp och snitt som var Standard M12, dvs M12 *1.75. sen gängen jag helt enkelt om styrleden ifrån vänstergäng M12*1.5 => vänstergängad M12*1.75. gängerna tog knappt nån skada alls av denna operation och styrka på styrleden kan antas som fullgod. gängade sen upp mitt styrstag med de olika tapparna i de olika ändarna.

tog sen en orginallåsning i en änden (klämma) och letade sen febrilt efter nåt att låsa andra änden med då jag skulle besiktiga bilen dagen efter. jag fick tag i ett vajerlås för ½" vajer. en brutal sak, det fick funka så länge. var dock lite orolif vad besiktningen skulle säga, men det fick lösa sej.
1223-18.jpg (39235 bytes) 1223-19.jpg (27888 bytes) 1223-20.jpg (35201 bytes) 1223-21.jpg (30592 bytes) 1223-22.jpg (26947 bytes) 1223-23.jpg (32867 bytes)

sen så spacklade jag en bit av en dörren där bilen troligen vart krockad för många år och lade igen. lite lagom finish med lackstift, men bättre än innan iaf.
1223-24.jpg (22580 bytes) 1223-25.jpg (31126 bytes) 1223-26.jpg (30260 bytes)

 

Sen var det dags för besiktning då. började med bromsprov, fick bra värden. sen upp på hissen, han kollade mina bromsrör, såg bra ut. sen så var det då styrleden. han tittade på den, skrattade och sa: "hehe, jadu, en sån här lösning har jag aldrig sett förut". jag fick förklara och dyrt och heligt lova att vajerlåset skulel bytas ut sen när jag gjort framvagnsinställningen. jag var även noga med att påpeka att lsået int ekunde ta i vare sej länkarm eller nåt annat. hmmm krafsade sej i röven och hämtade en veteran på på bilbesiktningar som kollade lite snabbt och sa: "jaja, det är ju snart jul", och vips så had ejag blankt papper! jiha!

 

och idag så har jag gjort framvagnsinställning, och bytt olja och filter, och skall nu säljas. kom och köp billigt billigt, nästan gratis!