2001-09-23. som ett rent infall fick jag för mej att köpa en 99a som vinterbil då jag kört min brors 99a i en vecka nu, helt trevlig bil tycker jag och 99a skulle införskaffas då dom är billiga och stabila. (dock ej på vägen ;D). jag och min bror åkt eoch kollade på ett rostvrak med BMW front som var saffransgul. "mycket fint skick" stod det i anonnsen... jag undrar va rhan tittade då... lacken må vara okej, men under? ajajaj.. kunde stoppa igenom både fingra roch andra grova kroppsdelar igenom balkarna m.m.   vi åkte därifårn tomhänta.

Dagen efter läser jag i "onsdagsprylen" om en "99a. -75. nya däck. skattad och besiktigad till maj 2002. 3000:-" Jag högg till direkt och åkte dit samma dag. en apelsinorange 99a står där och den kvinnliga ägaren likaså. jag spatserade runt bilen lite grann. tydligen hade nån snubbe som ägt den underredsbehandlat dne för den var fräsh unde roch dörrar och karossen. kanske inte utställningskick, men ändå helt okej. jag tog mej en sväng och bilen gick ju riktigt bra. dom 4 växlarna vevades runt frisk och nöjd kte jag tillbaka och sade: "får jag den för 2500:- så köper jag dne här och nu"
-"det får du" sa hon och vi skrev papper och allt var över på 15min. en bil rikare och en morsa dubbelt så förbannad som vanligt... för övrigt så var innertaket imponerade. det hade fallit ner helt så hon hade nålat upp det me dknappnålar så det såg ut som en madrass i taket... småporrigt!

Bilen behövde lite översyn. en bromskloss är helt slut och karvar metall emot skiva, vilket låter ILLA. oljan såg inte fräsh ut nånstans och behövde bytas omgående... så...

...Dagen efter så åkte jag till Autoprodukter, gick in och sade till närmsta snubbe: "jag vill köpa den billigaste oljan och billigaste oljefiltret du kan prestera!"
- "du vill inte köpa min fru då" sa han, och visade mej till räk-montern... nääääääh kanske inte riktigt, men han sa iaf: "då ska du ha den här oljan!"
och nöjd gick jag därifårn med en mycket kvalitativ olja utav det extrema märket "MisOil", som är välkännt inom bl.a. Formel 1. jag fick betala hutlösa 79:- för 4liter... "hahaha, inte fan ska man skämma bort bilen", sa jag och gick därifårn.

Väl hemma så tappade jag ur oljan... eller dte som skulle föreställa oljan iaf. den var trögare än sirap... var ungefär som.. hmmm. TRÖG sirap... och den var KOLSVART! som ett exempel  för att ni ska förstå vad vsrat dne var så fick jag lite olja på en plåtbit, som jag stälde på högkant och lät rinna av under natten. dagen efter så kunde ma inte urskilja nånting av texten som stod und erpå plåten. plåten var som om man lackat dne med blanksvart... då kaske ni får ett hum om hur dne var... oljemängden ska vara 3.5liter... ur motorn rann 1.5liter... sen var det slut... jävligt stabilt... oljefiltret hade börjat rosta... är nog ännu stabilare och det stabilaste av allt är att jag kunde urskilja "-92" på oljefiltret.... jag tror motorn blev lite friskare av min MisOil. på med plug och grejer.. gängpaj såklart... senare bekymmer, den är ju tät iaf...

Dagen efter så drog jag till Autoprodukte roch köpte en ny rotor. bilen har nämligen en tendens att glödtända, dvs den fortsötter gå när jag stängt av tändingen och låter som en gammal diesel. Obra typ... så uppfräshing av täningsystem stod som nästa punkt. hem och gjorde följande:

plockade av fördelardosa och tändkablar av I8an
och av med all tpå 99:an och på med ny rotor, kablar,
stift och fördelare.
REULTAT: Stendöd bil

Kollade över brytarspetsar, alla kablar.
REULTAT: Stendöd bil

bytte tillbaka alla kablar.
REULTAT: Stendöd bil

bytte tillbaka fördelaren.
REULTAT: Stendöd bil

bytte tillbaka rotorn.
REULTAT: Stendöd bil

började vid dett laget bli småsur på biljäveln...
så jag tryckte i startgas och provade...
REULTAT: tände en gång och dog sen.

Mer startgas.
REULTAT: tände en gång och dog sen.

ÄNNU mer startgas.
REULTAT: tände en gång och dog sen.

tog ur alla tändstift. 3ans stift var pisseblött...
den tände alltså inte där. torkade rent. blåste ur all gas ur cylindern.
mer startgas.
REULTAT: tände en gång och dog sen.

smått förvirrad, byter jag rotor igen. byter kabeln till 3an cylinder,
lossar och torkar stiftet, mer startgas.
REULTAT: tände en gång och dog sen.

får mer eller mindre panik då inget KAN vara fel...
plockar av fördelaren, slipar upp alla stiften dör rotorn är och rör.
slipar även på rotorn.
REULTAT: Stendöd bil.

sitter och fipplar med rotorerna och kika rpå axeln...
där finns ett nyansmärke där den gamla suttit... nör jag satte på min slog den den i bott...
undra vad som händer om jag flyttar upp rotorn lite...
REULTAT: startade lätt som fan!

rotorn fick helt enkelt inte kontakt med fördelar-stiften.. helt cp, så ska dte inte vara. men nu bytt ejag till ny rotorn, ny fördelare och nya kabla roch kör med detta. ställde även tändingen på känn. ska låna en kompis tändinställare, och ställa ind en som den ska vara, då den fortfarande glödtänder....

Men min -75:a 99:a går bra ändå. väghållningen är sjukt dålig. som en ångbåt typ. börjar vagga frm aoch tillbaka, det känns att man lever, men det är som jag brukar säga: "Är det inte med livet som insats, så är det ingen sport". 170 gjorde dne lätt! var tvungen att släppa pga av andra bilar och kass väghållning.

0923-09.jpg (27320 bytes) 0923-10.jpg (18616 bytes) 0923-11.jpg (23634 bytes) 0923-12.jpg (23830 bytes) 0923-13.jpg (14490 bytes) 0923-14.jpg (41579 bytes) 0923-15.jpg (30361 bytes) 0923-16.jpg (31640 bytes) 0923-17.jpg (27976 bytes) 0923-18.jpg (29331 bytes) 0923-19.jpg (27854 bytes) 0923-20.jpg (38309 bytes) 0923-21.jpg (47207 bytes) 0923-24.jpg (49778 bytes)