2001-04-24. yes en T16motor! annonsen såg i förrgår. allt
verkade så bra. en 87:a nyrenoverad topp för 16.000kr. ny turbo sen 3år. växellåda
sen -90. motorn mycket bra. såldes dock i delar. jag ringde direkt och han ville ha
6000:- för allt som hade med motorn att göra. för att slippa skruva så kom vi fram
till 7500:- med hela bilen. låte rju vettigt för en -87:a tänkte jag. dock så prutades
priset ner till 6000:- för hela bilen fast utan dom dåliga däcken som satt på samt ett
nytt kyl. sagt och gjort. upphestad som jag var anordnade jag en resa till smålands
stenar som ligger 20mil bort. släp hyrdes för 350:- och jag och far begav oss idag
iväg. vi svänger upp på uppfarten ca 2½timme senare och ser bilen. eller ja den svarta
saken. första intrycket brukar ju säga en del. där stod den. utan kofångare, bucklig,
t.o.,m. på taket, rostig på alla vanliga och ovanliga ställen. rinn i lacken där den
var "omlackerad". jaha.... den var ju "fin" tänkte jag och ångrade
mej genast. men som sagt, bilen skite rjag ju i, motorn var det vitiga. vi hävde upp
huven och även här slog mej att första intrycket nog stämde. all metall var oxiderad,
slangar var torra, det stack upp nån tåt här och var... tanken som direkt slog mej var:
"den här ger jag INTE 6000:- för". vi startade motorn, lättstartad iaf. lite
orolig tomgång och direkt sätter ett gällt skrikande igång.... jag börjar rota bland
remmar och grejer. vi lite gaspådrag så slutar det... mysko. jag spårar ljudet till
framåt svänghjulet så jag hopar in i bilen och lägger foten på koppling, och då
upphär ljudet. som jag misstänkte, urtrampningslagret. visserligen en liten skitsak, men
helhetsintrycket blev ju ej bättre. jag ville iaf ta en provtur, känna på låda och se
hur dne laddar osv. innuti bilen hade nog en smärre bomb briserat. dte låg saker
överallt, det hände sladdar, plsatkåpor m.m. fattades eller låg nån annastans. även
detta spelar ingen roll, men men.
dom påminde mej om ett elfel som gjorde att alla ström stängs av hela tidne.. bilen,
ljuset, motorn och mätare så att säga hoppar. inte när den står still, oavsett
varvtal, men när dne börjar ladda så händer det saker. bilen börjar studsa och ha
sej. så dte blev inget högladdning. vid mitten av gula sträcken så låter motorn som
en fyrtaktande puch dakota ungefär. jag kör några km. 4:ans växel vill hoppa ur. i
övrigt känns lägena okej. jag vänder och backar upp på vägen igen. då ser jag det
rykter oroväckande mycket ur avgasröret. sticker ut och kikar lite. vit-grå rök kommer
ur... ajajaj, vatten eller olja. troligen slitna ringar, kanske läckade
topplockspackning. att ena bakhjulslagret låter som om man slängt in en näve sand gör
ju inte saken bättre. åker tillbaka med samma hoppande fenomen. min inställning var nu
klar. den här bilen vill jag inte ha om jag inte får den grisbilligt. vi diskuterade
rök och elfel men vi var nog inte riktigt överens där. bilen hade dessutom haft
14ägare vilket säger en hel del även det. bilen var PUKAD med fetstort P. att toppen
var renoverad kan jag nu förstå. antagligen sönderladdad så den skevat sej. turbo som
var 3år gammal fanns det ej nån garanti att den var det. och dom 40000:- som förra
ägarn lagt ner på den måste han gömt väl. jag gav ett bud på 4000:- för allt med
kyl och fälgar och däck. om det skulle skita sej med elfelet kunde jag alltid sälja
delarna tänkte jag. men då han ville ha 5000:- så tackade vi för oss och for hemmåt
med tom kärra. vi fick iaf se smålands stenar... bensin 350:- + kärra 350:- =700:-
fattigare för ingenting gjorde mej iaf en erfarhet rikare... tyvärr börjar jag få gott
om erfarenheter... så nya tag får tas och mer letande efter T16 får göras. hör av er
om ni har en stående i garaget...