2001-04-24. yes en T16motor! annonsen såg i förrgår. allt verkade så bra. en 87:a nyrenoverad topp för 16.000kr. ny turbo sen 3år. växellåda sen -90. motorn mycket bra. såldes dock i delar. jag ringde direkt och han ville ha 6000:- för allt som hade med motorn att göra. för att slippa skruva så kom vi fram till 7500:- med hela bilen. låte rju vettigt för en -87:a tänkte jag. dock så prutades priset ner till 6000:- för hela bilen fast utan dom dåliga däcken som satt på samt ett nytt kyl. sagt och gjort. upphestad som jag var anordnade jag en resa till smålands stenar som ligger 20mil bort. släp hyrdes för 350:- och jag och far begav oss idag iväg. vi svänger upp på uppfarten ca 2½timme senare och ser bilen. eller ja den svarta saken. första intrycket brukar ju säga en del. där stod den. utan kofångare, bucklig, t.o.,m. på taket, rostig på alla vanliga och ovanliga ställen. rinn i lacken där den var "omlackerad". jaha.... den var ju "fin" tänkte jag och ångrade mej genast. men som sagt, bilen skite rjag ju i, motorn var det vitiga. vi hävde upp huven och även här slog mej att första intrycket nog stämde. all metall var oxiderad, slangar var torra, det stack upp nån tåt här och var... tanken som direkt slog mej var: "den här ger jag INTE 6000:- för". vi startade motorn, lättstartad iaf. lite orolig tomgång och direkt sätter ett gällt skrikande igång.... jag börjar rota bland remmar och grejer. vi lite gaspådrag så slutar det... mysko. jag spårar ljudet till framåt svänghjulet så jag hopar in i bilen och lägger foten på koppling, och då upphär ljudet. som jag misstänkte, urtrampningslagret. visserligen en liten skitsak, men helhetsintrycket blev ju ej bättre. jag ville iaf ta en provtur, känna på låda och se hur dne laddar osv. innuti bilen hade nog en smärre bomb briserat. dte låg saker överallt, det hände sladdar, plsatkåpor m.m. fattades eller låg nån annastans. även detta spelar ingen roll, men men.
dom påminde mej om ett elfel som gjorde att alla ström stängs av hela tidne.. bilen, ljuset, motorn och mätare så att säga hoppar. inte när den står still, oavsett varvtal, men när dne börjar ladda så händer det saker. bilen börjar studsa och ha sej. så dte blev inget högladdning. vid mitten av gula sträcken så låter motorn som en fyrtaktande puch dakota ungefär. jag kör några km. 4:ans växel vill hoppa ur. i övrigt känns lägena okej. jag vänder och backar upp på vägen igen. då ser jag det rykter oroväckande mycket ur avgasröret. sticker ut och kikar lite. vit-grå rök kommer ur... ajajaj, vatten eller olja. troligen slitna ringar, kanske läckade topplockspackning. att ena bakhjulslagret låter som om man slängt in en näve sand gör ju inte saken bättre. åker tillbaka med samma hoppande fenomen. min inställning var nu klar. den här bilen vill jag inte ha om jag inte får den grisbilligt. vi diskuterade rök och elfel men vi var nog inte riktigt överens där. bilen hade dessutom haft 14ägare vilket säger en hel del även det. bilen var PUKAD med fetstort P. att toppen var renoverad kan jag nu förstå. antagligen sönderladdad så den skevat sej. turbo som var 3år gammal fanns det ej nån garanti att den var det. och dom 40000:- som förra ägarn lagt ner på den måste han gömt väl. jag gav ett bud på 4000:- för allt med kyl och fälgar och däck. om det skulle skita sej med elfelet kunde jag alltid sälja delarna tänkte jag. men då han ville ha 5000:- så tackade vi för oss och for hemmåt med tom kärra. vi fick iaf se smålands stenar... bensin 350:- + kärra 350:- =700:- fattigare för ingenting gjorde mej iaf en erfarhet rikare... tyvärr börjar jag få gott om erfarenheter... så nya tag får tas och mer letande efter T16 får göras. hör av er om ni har en stående i garaget...