2001-02-02
jojo. har inte uppdaterat på nåra dar så tänkte jag får ta och göra det nu. det har inte hänt så mycket men jag börjar förra helgen. MR T (känd (?) ifårn STCS (Saab Turbo Club of Sweden) var här och vi skulle utföra operation växellådsbyte på hans 900:a (finns under "besökares bilar"). Han kom hitbogserades på bilen efter sin far. bilen skulle föreställa nytvättad. det var den säkert också... under halva vår grusväg som nu låg över bilen. vi fick den inskjuven i garaget. bilen var som den är nu i obrukbart skick. lådan var minst sagt kras och dne satt helt fast, han hade tisigare ryckt ur drivaxlarna så man kunde flytta på åbäket. hur som haver, dagen efter satte vi igång klockan 8:30.. eller snarare så gjorde jag det, allmedans jag väntade på Pelle... han hade somnat i soffan :-D så han kom lite mer än en timme senare. vi pillade och grejade och motorn var urlyft innan klockan var 12. fan vad snabbt det här verkade gå tyckte vi. då slog det med totalt, fan helvetes jävlar, jag hade glömt låna kopplingsspännaren... satan också. vi försökte med divers våld, att lossa lådan och skjuva ur motorn i sidled osv... dock var det dömt att misslyckas. klockan hann bli bortåt 3 tror jag innan vi tog det mogna beslutat att åka till trollhättan och låna kopplingspännare. sträckan av-verkades på på rekordtid (för Ford Escort som vi åkte) frågan är om en Escort nånsin gått 8mil i sträck nån gång? och då på 50min på småvägar... men jag säger som Pelle, den behövdes säkert sotas ur... hemma, välbehållna, men en kopplingspännare rikare och 3kg rost och sot fattigare så satte vi igång... visst gick dte bättre men av nån anledning så passad ein spännaren exakt vilket gjorde vi inte kunde spänna fjädrarna så hårt som vi ville... slavcylinder fick verkligen veta att den levde nu... ett under att den höll.... väl ur med den, kasnke 1h senare så switchade vi klockorn apå låderna eftersom dt tydligen var dom små klockern apå den lådan vi ksulle ha på (kockrna är den del där drivaxeln vilar i) en STOR spricka upptäcktes vid höger klocka (den gamla trasiga lådan asså)... lådan höll på att ramla i bitar... väl på med klockorna så på med packning, i med moor och fastskruvning, nu skulle dock axeln mellan primärväxeln och lamellerna i... det ville den inte... den gick in snett och jag befarade det var nåt fel med nånting... i bakhuvudet så hade jag nånstans hört att gamla lådor var lite anorlunda utformade och axen inte passade. helt tömda på allt vad motivation och humär heter så lade vi ner arbetet. vi lyfte i motorn och bara ställdes den på motorkuddarna i bilen, då han skulle ha tebax lyften hem. dock så läöste sej detta dagen efter då jag och min bror spände kopplingen och lyfte upp lamellerna som ramlat ner... "klutt" så var axeln i.
Andra mek.-dagen var onsdag morgon då han har eftermiddags skift och jag har sovmorgon (till 14:00 hihi). vi roade oss med att pressa igenom ½liter bromsolja till kopplingen och lufta och ha oss, skruvade fast allt, i med drivaxlar, wonderbauns, snus osv. så gott som klara på denna dagen. jag lyckades även denna gången lägga håret i olja. vilket resulterade jag fick tvätta håret med Yes... garanterat bra emot fett hår... det enda som nu är kvar är oljor osv... skall fixas imorgon lördag.
Det var det angående växellådan som förhoppningsvis är avslutat kapitle nu... men
han har ju en bil till som det ska bytas låda på, men men, man lär sej av sina misstag
(man kan därför betrakta mej som kunnig, frågan är ju om man är det trots mina
misstag). kasnke går snabbare nästa gång... en dag ska ju inte vara nåra problem
egentligen. hur som haver. i skolan så går allt vidare som vanligt. allt tråkigt, man
gör mindre och mindre och Klassresa är inplanerat i maj till Kos -fyllans ö. det ska
bli högst intressant därnere. bada och så där. gå på museeum, titta på berömda
saker, se på tv och sånt där... neeeeeeeeeeeeeeeehh... uteliv? jaaaaah :-D
Vet inte om ni kommer ihåg att jag haft en Datalärare som heter David Skoog. jag
träffade på honom häromdagen, då såg jag att han hade hängtuttar (tihi), och
eftersom han inte sätter når abetyg längre så passade jag på att busa lite med honom.
jag påpekade detta faktum att han hade hängtuttar, det kunde han ju erkänna lite då,
men när jag nöp honom i dom började han titta konstigt på mej, han tyckte inte alls om
det konstigt nog, konstigt folk de där... :-D.
Sen så började det för 3dar sen snöa, och det har fortsatt sen dess. jag har haft fars bil, även känd i racingkretsar som "Blå Blixten", den topptrimmade motorn ligger på närmare 480hkr... fast tyvärr så försvinner det ju ca 400hk på driven... så kvar är 80 typ. och idag när jag skulle hem så började det roliga redan när jag svängde av 45:an. 15-20cm var det hela gestadvägen, ca 15km. det åt höger, vänster tvären upp och ner frma och tebax. när jag sen skulle in på vår grusväg bröjade det riktigt roliga, 25-35cm snö var över hela vägen och jag fick gissa vart jag skulle köra. snön sprutade, bilen skrek, hjul spann och jag fungerade som effektiv snöslunga i snön, nån snökäpp fick sätta livet till och sikten försvann stundtals då dom värst 50-60cm driverna sköljde över rutan, fars rallay -GL visade musklerna (som den helt avsaknar) och hem kom jag. vågerna som gick hemma var bland dom största jag sett här faktiskt.. alla träd som stått nere på stranden var borta, det var is överallt och våger slog frisk över isen. stromvindar rådde och självklart kunde jag inte låta bli att gå ut :-D. tog mej ut på isvallarn aoch plåtade lite kort, när vågerna slogs upp och så där. en riktigt stor våg slog över isen och kastade frusen is i ryggen på mej... mina kläder var sedan isbeklädda över allt som vetter bakåt. rätt mäktigt faktiskt. kort följer...