Växellådsbyte

2000-07-10. Efter att min växellåda börjat tjuta nåt brutalt så har jag efter lite runtfrågning kommit fram till att mina pinjonlager är skit,  och detta var tydligt ett kraftigt ingrepp så jag blev rekomenderat att byta hela lådan. tja tänktejag, det finns väl inte så mycket annat att göra så efter mycket funderingar imellan att renovera, köpa annan osv så beslötjag mej för att köpa en annan bättre begangnad låda. det blev hos Jörgen, han som jag köpte min första bil utav. en gammal T16 växellåda med 6% högre utväxling än min gamla låda. alltid lite mindre bensinförbrukning. 2000:- fattigare sätter jag igång och plocka isär bilen, något som visade sje mer stönigt än jag trott.

0710-01.jpg (43501 bytes) Motorhuv av + alla lyktor och kofångare
0710-02.jpg (45599 bytes) kylbalken borta
0710-03.jpg (49838 bytes) lite slangar och grejer är det
0710-04.jpg (53673 bytes)  
0710-05.jpg (26757 bytes) vid isärplockadet upptäktes ett sprucket motorfäste som
senare fick ESAB-lagning
0710-06.jpg (35558 bytes)  
0710-07.jpg (52064 bytes)  
0710-08.jpg (33359 bytes) eeeh ya.
0710-09.jpg (42279 bytes) nu har min bror anlänt och dte närmar set urlyftning
0710-10.jpg (42827 bytes) här är den växellådan som ska i
0710-11.jpg (41303 bytes)  
0710-12.jpg (38200 bytes) kopplingen måste först spännas upp så man går ur slagcylindern.
0710-13.jpg (54489 bytes)  
0710-14.jpg (23825 bytes) ESAB-lagat motorfäste :-D
0710-15.jpg (38402 bytes) så där så var dne ur, bara förja lossa 3 milj bultar som håller lådan
0710-16.jpg (48004 bytes)  
0710-17.jpg (48916 bytes) lättad bil?
0710-18.jpg (40884 bytes) vrid på huvet...
0710-19.jpg (48011 bytes) båda lådorna
0710-20.jpg (37331 bytes)  
0710-21.jpg (44527 bytes) här har du hela vevhuset på min lilla insprutare
0710-22.jpg (39504 bytes)  
0710-23.jpg (38829 bytes)  
0710-24.jpg (43558 bytes)  
0710-25.jpg (47890 bytes) i med den igen
0710-26.jpg (45633 bytes) och bara plocka ihop...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allt som allt tog det nog minst 20h att fixa allt, men bilen rullar som den ska iaf. det jobbigaste var nog att ligga under bilen och styra in drivknutarna, den är ju inte nämnvärt hög precis... lyckades lägga huvet i det gamla drivknutsfettet, mumma tyckte Henrik, min bror bara skrattade.