Topplocksbyte
2000-10-14. Efter att ha tröttnat på att bilen
trar ca 1,1J/mil så har jag uppsökt hjälp där jag tidigare vart hos en kille som är
duktig på detta här med saab-motorer... det första han konstaterad evar att den gick
på 3cylindrar... dock inte riktigt sant men illa gick den.. samma morgon hade jag (jag
var redan sen till skolan) fått slut på batteriet eftersom motorn bara stod och
karvade... jag fick springa som en idiot till garaget, hämta brosans bil, vräka mej upp
på gräsmattan och dr aupp choeken max, upp med huvarna koppla vilt bland batteri och
startkabalr och in i min bil och karva vidare... visst kom dne igång men gick skit...
usch och blä... tebax till meckeriet... han lyfter av en en gummihätta till tändspolen och där bakom förekommer ett totalt krig av gnistor, det kortsluter vilt överallt och det var högst onyttigt. han kostaterade märket BERU och berätta vilken jävla skit det var. så nu har jag köpt nya såna + NGK-tändstift. trots detta så gick dne fortfarande skit. dagen efter kom jag dit igen och då had ehan lådat med sej en kompressionsmätare som han mätte kompressionen i cylindern med... 7kg på 1:an. 7kg på 2:an. på 3:ans cyliner så flinad ehan lite åt mej mednas jag stod och skötte tändingen. på 4:ans cylinder också 7kg... han drog ut lappen och visade mej... jag skulel precis säga att han had eglömt 3:ans cylinde rnär jag såg ett microskopiskt streck även där... typ 0,3kg... ajajaj, jag ser felet, himlen öppnade sej, demoner flög och en unge sket på sej, halelulia. han trodde med största säkerhet att en avgasventil bränt... så dte var bara att puttra hem men NOLL i tomgång och bröja skruva. bort med insug, avgas, toppkåpa, kamkedja, och lossa topplocket (som satt uta bara helvete!) bort med tändspole och vattenkylingen dit, (glömde säga jag fick tömma vattnet också) av med toppen och kunde bara konstater att den var helbränt + en spricka i den. jag ska kolla runt lite bland diverse folk och så om jag hittar nån ttrimmare som vill åta sej jobbet att byta ventilen + plana + porta så man får lite race i skiten iaf. min bror tog med sej toppen och skulel visa jillen som jag vart hos för att få höra hans mening. jag har nämligen en topp hos en kille som jag får om jag tar hela motorn, han ville bara bli av med skiten sa han. :-D
2000-10-24. Jag var i fredags hos en trimmningskille med min topp för att kolla upp vad renovering skulle kosta. efter lite kikande så såg han att det var helt fel topp! dte var en förgasartopp! av nån anledning hade dom alltså bytt topplock på bilen. och bara klämt på nån topp dom hittat. ventilerna som inte var saltkylda hade vid den ökade värmen ifrån insprutaren brännt. ventilerna var kassa, det var glapp i alla 8! oftast så behövde man aldrig byta dessa sa han. alltså har topp gått bra mycket längre, jag kanske har fel kam också? vem vet? men nu på torsdag antagligen så ska jag åka och hämta en annan motor som jag ska ta topplocket ifrån. 2000-11-03. Jag har vart och hämtat motorn, ochs kruvat av topplocket. jag lyfte upp
det och vände på det.. plötsligt känne rjag hur det rinner kallt vatten över magen
ifårn toppen ner i mina kalosnger och vidare ner för benen. jag tittar efter ser att det
visst inte var kallt vatten.. det var kall olja... fan cokså... aldedess kletig av olja o
skrevet... nu vet jag hur tjejer känner sej... uähhhh!
|