Topplocksbyte

 

2000-10-14. Efter att ha tröttnat på att bilen trar ca 1,1J/mil så har jag uppsökt hjälp där jag tidigare vart hos en kille som är duktig på detta här med saab-motorer... det första han konstaterad evar att den gick på 3cylindrar... dock inte riktigt sant men illa gick den.. samma morgon hade jag (jag var redan sen till skolan) fått slut på batteriet eftersom motorn bara stod och karvade... jag fick springa som en idiot till garaget, hämta brosans bil, vräka mej upp på gräsmattan och dr aupp choeken max, upp med huvarna koppla vilt bland batteri och startkabalr och in i min bil och karva vidare... visst kom dne igång men gick skit... usch och blä... tebax till meckeriet...
han lyfter av en en gummihätta till tändspolen och där bakom förekommer ett totalt krig av gnistor, det kortsluter vilt överallt och det var högst onyttigt. han kostaterade märket BERU och berätta vilken jävla skit det var. så nu har jag köpt nya såna + NGK-tändstift. trots detta så gick dne fortfarande skit. dagen efter kom jag dit igen och då had ehan lådat med sej en kompressionsmätare som han mätte kompressionen i cylindern med... 7kg på 1:an. 7kg på 2:an. på 3:ans cyliner så flinad ehan lite åt mej mednas jag stod och skötte tändingen. på 4:ans cylinder också 7kg... han drog ut lappen och visade mej... jag skulel precis säga att han had eglömt 3:ans cylinde rnär jag såg ett microskopiskt streck även där... typ 0,3kg... ajajaj, jag ser felet, himlen öppnade sej, demoner flög och en unge sket på sej, halelulia. han trodde med största säkerhet att en avgasventil bränt... så dte var bara att puttra hem men NOLL i tomgång och bröja skruva. bort med insug, avgas, toppkåpa, kamkedja, och lossa topplocket (som satt uta bara helvete!) bort med tändspole och vattenkylingen dit, (glömde säga jag fick tömma vattnet också) av med toppen och kunde bara konstater att den var helbränt + en spricka i den. jag ska kolla runt lite bland diverse folk och så om jag hittar nån ttrimmare som vill åta sej jobbet att byta ventilen + plana + porta så man får lite race i skiten iaf. min bror tog med sej toppen och skulel visa jillen som jag vart hos för att få höra hans mening. jag har nämligen en topp hos en kille som jag får om jag tar hela motorn, han ville bara bli av med skiten sa han. :-D

1015-01.jpg (39050 bytes) 1015-02.jpg (70682 bytes) 1015-03.jpg (50801 bytes) 1015-04.jpg (52190 bytes) 1015-05.jpg (45786 bytes) 1015-06.jpg (64987 bytes) 1015-07.jpg (24474 bytes) 1015-08.jpg (77969 bytes)

 

2000-10-24. Jag var i fredags hos en trimmningskille med min topp för att kolla upp vad renovering skulle kosta. efter lite kikande så såg han att det var helt fel topp! dte var en förgasartopp! av nån anledning hade dom alltså bytt topplock på bilen. och bara klämt på nån topp dom hittat. ventilerna som inte var saltkylda hade vid den ökade värmen ifrån insprutaren brännt. ventilerna var kassa, det var glapp i alla 8! oftast så behövde man aldrig byta dessa sa han. alltså har topp gått bra mycket längre, jag kanske har fel kam också? vem vet? men nu på torsdag antagligen så ska jag åka och hämta en annan motor som jag ska ta topplocket ifrån.

2000-11-03. Jag har vart och hämtat motorn, ochs kruvat av topplocket. jag lyfte upp det och vände på det.. plötsligt känne rjag hur det rinner kallt vatten över magen ifårn toppen ner i mina kalosnger och vidare ner för benen. jag tittar efter ser att det visst inte var kallt vatten.. det var kall olja... fan cokså... aldedess kletig av olja o skrevet... nu vet jag hur tjejer känner sej... uähhhh!
hursom helst... toppen såg förjävlig ut för det hade gåt in vatten i insuget eftersom motorn ståt ute ett tag... men det var ju rätt ventiler och den var värd ett försök. jag rengjorde dne och lämnade in den för planing. se där ja, nu blev det ju topp av det hela. ny packning införskaffades och montering påbörjades... stönigare än jag trott... men sisådär 5-6h senare var det klart... toppen skulle monteras i 5steg. först skulle den dras med 60Nm sen 80Nm, sen skulle den varmköras och kallna i 30min. alla bultar skulle lossas och dras med 80Nm igen och sen skulle alla dras 90grader till. efter jag dratt60 och 80Nm så skulle den varmköras. FJUFF! lät det... FAN I HELVETE, tänkte jag, nu sköt jag topplockspackningen...  jag vågade inte chansa, av med ventilkåpan och så drog jag alla bultar ett kvartsvarv fast jag inte skulle. jag startade... eller snarare så försökte jag... bilen gick verkligen skit... noll tomgång och hackigt som fan, fast väl uppe i varv var den rapp på gasen... jag varmkörde, lät den svlna och lossade ventilkåpan igen och lossade alla bultar, drog 80Nm och ett kvartsvarv till... den var hårt ska jag säga.. satan vad jag fick ta i... sen på med allt och ut och köra lite.. startgas många ggr för att få dne gå... "säkert bara ventilerna som behöver köras in" tänkte jag.. körde 5km och den gick fortfarande lika skit... jag måste blåst packningen tänkte jag... den drar säkert in kylvatten i nån cylinder... ett tändstift såg kletigt ut och mina aningar blev värre.. men DÅ! då! DÅ såg jag att jag glömt en vakuumslang som är till tändningen av nåt slag... på med den och bilen gick som en klocka... pigg var den dessutom! ingen turbo men den gick bra! saken var biff och bilen är klar!
bilderna nedan är ifårn samma topplock.. alltså det nya som dte gått in vatten i... sen före och efter :-D

1103-01.jpg (55429 bytes) 1103-02.jpg (44575 bytes) 1103-03.jpg (41675 bytes) 1103-04.jpg (49076 bytes) 1103-05.jpg (42154 bytes) 1103-06.jpg (38790 bytes) 1103-07.jpg (37160 bytes) 1103-08.jpg (34930 bytes) 1103-09.jpg (53852 bytes) 1103-10.jpg (38699 bytes) 1103-11.jpg (49837 bytes)