2000-10-12. Efter att ha tröttnat på att bilen trar ca 1,1J/mil så har jag uppsökt hjälp där jag tidigare vart hos en kille som är duktig på detta här med saab-motorer... det första han ksotaterad evar att den gick på 3cylindrar... dock inte riktigt sant men illa gick den.. samma morgon hade jag (jag var redan sen till skolan) fått slut på batteriet eftersom motorn bara stod och karvade... jag fick springa som en idiot till garaget, hämta brosans bil, vräka mej upp på gräsmattan och dr aupp choeken max, upp med huvarna koppla vilt bland batteri och startkabalr och in i min bil och karva vidare... visst kom dne igång men gick skit... usch och blä... tebax till meckeriet...
han lyfter av en en gummihätta till tändspolen och där bakom förekommer ett totalt krig av gnistor, det kortsluter vilt överallt och det var högst onyttigt. han kostaterade märket BERU och berätta vilken jävla skit det var. så nu har jag köpt nya såna + NGK-tändstift. vidare kunde han konstatera att topplockspackningen hade gått... läcker in vatten i 1:ans cylinder... också nyttigt har jag hört.. den måste bytas och då kanske jag passar på att porta toppen iaf :-D har tatt lite nya bilder också som jag slänger in.
2000/1012-1.jpg (69906 bytes) 1012-2.jpg (72836 bytes) 1012-3.jpg (82012 bytes)