Operation Puchrenovering
2000-09-05.
Fakta1: En puch är införskaffad
Fakta2: den är inte vacker eller snygger nånstans
Teori1: den skall göras iordning fint och säljas dyrt.
Teori2: Teori1 kommer misslyckas då Fakta2 stämmer alldedess för väl.
Teori3: Jag kommer sälja den billigt för att nånsin slippa se skiten igen.
Nä inte riktigt så har jag tänkt mej. hur som helst så har jag iaf skaffat en puch Dakota som står ute i mitt garage nu i väntan på renovering. den är inte snygg och går inte. inget som jag ser direkt som nåt problem. jag började plocka ner den igår och när motorn gick runt tyckte jag dte lät konstigt... rasslande torrt ljud. tänkte inte mer på den förutom när jag lossade motorn och vände på den... då förstod jag vart det "torra" ljudet kom ifrån... under motorn fanns nämligen ett 4*4cm stort hål där en gång i tiden det nedersta motorfästet suttit. "hoppsan" tänkte jag och flinade lite. det blir till att skaffa nåra nya motorhalvor bara, och då får jag ju tittat igenom motorn också, så det är ju bara bra. jag har typ bara plockat ner den än så länge och tvättat den... börjat skrapa lite färg på den också. ska ut och pilla mer nu, så på återseende.
så nu har jag vart ute i nåra timmar till :-D. Har med mycket möda lyckats slå ut axeln som håller vaggan, det var JÄVLIGT seg ska ni veta, fram med släggen och parkerade första slaget mitt på näven varvid släggan hamnade i åkern och jag gick över till hammare. hela mopen är nu isär och jaghar roat mej med att svetsa fast nedre fästet på ramen så jag kan få på fotpinnarna nån gång i framtiden. jag har svetsat lite rost och spacklat lite Biltema-spackel. det hela verkar gå framåt helt okej... bara all rolig färg kvar att skrapa bort....
2000.09-10. arbetet går vidare. det börjar faktiskt hända lite saker nu. allt är svetsat som ska svetsas, har slipat hela ramen (ska dock gå över dne med sandpapper) och idag så har jag bytt motorhalvor... nästan... det är 5mm kvar :-D saken är dne att jag fick tag i 2 halvor som såg bra ut... hem och pilla. skruvade isär den allt annat än vackra motorn, den såg verkligen förjävlig ut.. skit och olja överallt, och torr och jävlig innuti. men när jag väl tittad epå grejerna så såg dom bra ut, axlar, drev, lager, allt såg riktigt fräscht ut! hur som helst så plockade jag ut allt i motorn och gick in och slängde allt i diskhon. morsas skrek nåt om att göra mej arvlös när jag spatserade in oljig och jävlig. jag tvättade allt noggrant och gick ut i garaget och lade dte på tork vid stora fläkten. sen så började jag sätta ihop det... börjar kunna hur grejerna ska sitta på puch vid det här laget. dock när jag skulle lägga ihop halvorna så tog det emot... kunde inte fatta vad det var för nåt så jag bonka och slog... efter ett tag plockade jag avhalvan och tittade efter.. då var ena halvan olika med den jag bytte.... "Satans fiskpinne" tyckte jag, och gick och hämtade borr och rondell. det var hålet som växeltrummanligger i som stack ut.. den ska längre in. så jag borrade ur hålet lite djupare och kapade av en bit med rondellen... dock var inte henkes vilda precisions-uppskattning så bra... dte blev snett... så nu får jag skaffa ny halva och börja om ifårn början. detta kund ejag lika gräna upptäckt med en gång om jag bara börjat bygga lådan i andra halvan som både är smidigare och lättare... av nån jävla anledning så började jag dock i andra... smart henke... men allt blev jävligt rent och fint iaf :-D
2001-01-03. Efter att ha legat nere ett tag så är Puch-projektet återupptaget. nu när det är jullov och allt. har ju inte gjort nåra enorma framstegidag men eftersom jag slipade bort all färg med rondell (eftersom den var fet och kladdig) så blev dte massor av småmärken över hela ramen. denna skulle onekligen ha synts efter jag lackat den så idag har jag spacklat HELA ramen! inga drivor bara tunnt som sjunker ner i porerna. ska bli intrassant och väldigt kul att slipa bort allt överflödigt spackel sen... NOT.
2001-02-22. ojojoj, killen har tempo som turboladdad kamel i kvicksand. med andra ord,
jag är TRÖG. men nu ha rjag fått ur tummen ur det stora bruna där bak och kommit
igång igen. suget efter T16 blev för stort. MÅSTE HA begäret har satt in totalt och
då pengarna inte direkt sätts i min BH i ett gathörn så måste jag ju jobba till mej
pengarna. och hur jobbar man till sej pengar när arbetsgivaren inte har jobb åt en? jo
man säljer sej själv som kebabkött till närmsta pizzeria, samlar burkar, eller så
gör man iordning sin puch dakota som man en gång påbörjat. så jag satte igång och
slipa lite mera spackel. och tro det eller ej ramen är färdig. när ja sen tittade på
vaggan så insåg jag rätt snabbt den är inget sliper i en handvänning. så det fick
bli ett besök hos en kompis som är grym på bilbyggen. han har 4st Amazon (nåja, han
kör svensk iaf) en med pegeut (eller hur könssjukdommen stavas)-motor, en med ford 6:a i
och senaste verket med en saab 93 diesel motor i. motorn har "bara" 115hk men
ett vrid på 260Nm! grymme vridet eller, det kommer spruta kardanar och bakaxlar om bilen!
han är hur seriös som helst till skillnad fårn vissa andra (vem? jag?) vilket jag
avundas honom. en av bilarna lade han ner runt 800h på. denan bilen höll han nu unde
rpsortlovet på ifårn 09 på morgonen till 24 på kvällen. hehe. sicken kille. hur som
helst. hanhar ett blästringsrum. ett rum där det sprutar sand ur en slang med en jävla
tryck, och på så sätt sandpepprar bort lacken och rosten. kompressorna är ett monster
på 18 000 watt eller nåt sånt. sagt och gjort. man stoppar in armarna genom två hål
med värsta gummihandskarna upp till armhålerna (påminner mycket om häst-inseminering)
och sen, munskydd, glasögon och hörselkåpor. det är tänkt man ska titta genom en
glasruta men då den är fulltkommligt suddig av all sand som slipat den så såg man ej
så bra. så jag kikade genom hålen där man har armarna. det hela resulterade i att
efter 40min slipande och två proppar senare att jag bar med mej halva sandlagret i
ögonen hem, trots ögonskydd. jag har än ej idag (2 dagar efter blästrandet) fått ur
allt. fruktansvärt störande. hur som haver, vaggan, kåpor och lykt hus är blästrat.
jag glömde självklart att ta framgaffeln, men kanske gör en runda dit igen imorrn efter
jobbet. resultatet blir jävligt bra iaf. helt ren metall, mycket trevligt verktyg. dock
lite over kill för en vanlig amatörjävel som jag att ha i garaget. så nu ska
grundarbetet ses som avklarat. lackering hos en schysst lack-expert jag känner (han har
en samling på runt minst 30 fergusson som han lackerat själv) stundar. han ska hjälpa
mej lite hur det ska skötas och så där då jag aldrig lackat med spruta förr. och idag
var jag även iväg och skaffade en rätt motorhalva så imorrn är dte tänkt motorn ska
vara avklarad också. fan vad skönt dte är med mopeder. allt är så lätt och billigt.
annat än bilar som tar halva livet och som man bara lägger i diket (hrmf, vem?). jojo.
2001-02-23. jojo! igår var jag ju och hämatade en motorhalva som jag skulle ta och
byta idag på moppen, dte var ju fel halva jag satte rondellen i första gången. jag fick
tag på en sådan hos martin som han heter och tog idag tu med att bröja pilla. kåpan
såg för jävlig ut så jag tänkte tvätta den, gick lös med avfettning osv, och snart
var dne ren. ut i garaget och började titta lite närmre. jag såg ett hål som inte
borde vara där.. hmmm. FAN, det är ju till en tramp-puch. HORA, sade jag tyst för mej
själv medans jag hatade mej själv för 5sek för att jag inte sett detta med en gång.
jaha, inget att gör aåt. bara åka tillbaka och byta igen. skoj skoj. har även idag
vart borta och lånat bläster-rummet hos Erik. glömde ju framgaffeln förra gången, och
även lyckthushållarna. så idag gjorde jag även sista slipningen på ramen. avslutade
med 180-papper. hoppas det räcker. lack väntar i slutet av nästa vecka. ska ta tanken +
luftfiltret och göra dessa klar för lack
2001-04-10. Nu är moppen grundlackad! yes! saker och ting börjar äntligen ske. jag
åkte bort till min mors kusin som är hobby-lackerare. vi duschade på grundfärg på
allt som skulle lackas och sen ska dte hänga på tork i några dagar. inga missöden
inträffade, lacken blev bra.
2001-04-12. idag har vi vart och lagt på själva färg-färgen! amazon-röd var det.
oh dte blev faktiskt riktigt bra! han hade nästan lackat alltihopa när jag kom dit så
min funktion där vara föga stor. men allt är lackat och inget rinn eller nåt sånt.
lite bättre spackling kunde jag förståss gjort men jag är helt nöjd med resultatet.
det hela ska nu få toska i några dagar inna jag hämtar det. sen får det härda några
veckor här hemma innan jag börjar ihopmonteringen. två-komponentsfärg för övrigt.
även en hel motorhalva är fixatm så det blir väl till att smäcka ihop motorn nån dag
också.
2001-06-14. snabb är bara förnamnet, NOT. jag är trög som stoppad körv men visst
händer det lite. mopeden börjar bli ihopsatt, fast en del pill kvar. motorn hade jag en
jväla omgång med innan jag fick ihop den. skulle tippa på 5 isärtagningar innan jag
kom på att jag bara glömt att spärraväxelföraren i rätt läge... med andra ord så
var det rätt första gången... jäjä, men som sagt, den börjar bli fin nu..
spekulanter kan ju höra av sej :D
2001-07-13. nu börjar det till och med bli klart! motorn är på, styre också. elen är nästan klar, hela tändningen är färdigjusterad, stötdämpare är lackade och på, och tja, vad kan man säga? den är faktiskt fin :D
2001-08-26. Moppen är typ klar! bara sadel kvar sen är pärlan färdig! allting är på, motor, upphänging och köret. elen funkar fint och moppen går ju fan riktigt bra! så vad ska jag ta för den nu då? 4500?
2001-11-27. Nu är den klar! och dessutom jävligt såld, och nu ärjag jävligt trött på mopeder totalt. vill aldrig se dom igen. (än mindre få mail om dom.. hrmf...). en bekant behövde en moppe till jobbet. priset hamnade på 3800:- inkl lås. men då var inte sadeln fixat och den gick som en potta med skit. lovade att fixa detta och dom skulle återkomma efter 3 veckor... efter 2veckor och 6 dagara fick jag panik. hade ksjutit upp det oundvilkiga hela tiden, ville verkligen inte ta tag i det hela. men dte är ju pengar täntke jag och fick till slut stake nog att gå och och meka lite gammal puch. sadelklädseln var ett problem. försökte först limma på dne på det gamla ksinnet. det gick mindre bra. väck med det igen och kollad elite nogare. då såg jag typ hullinga runder som man bänder skinnet över, hullingarna går igenom skinne toch låser fast det. lätt fixat. sen fick jag byta kolv också, den som satt på var filad emot spolkanalerna vilket bottenvridet inte gillade alls. däfröfr de gick skit. med ny kolv gick den mö bättre. och redo var den! affären blev av, händer skakades och pengar tjänades och garaget blev lite större. massor fördelar med andra ord. och här med stängs denna sidan! BASTA!